Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ferrari F40LM
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
42 besök senaste veckan (74225 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
På väg mot skroten eller finess för lite burrörs bockning




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



erki87 skrev:
På väg mot skroten eller finess för lite burrörs bockning


Fick du adressuppdateringen? Vi har flyttat bilskroten till Hisingen, slå en signal när du närmar dig så ska jag lotsa dig rätt!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



MaZ skrev:
Var det inte nåt modernt F1 team som körde "diffbroms" mellan framhjulen?


Det är nog fler än ett team som testat det på 90- och tidigt 00- tal, för att inte låsa upp innerhjul vid inbromsning under turn-in. Men det jag gissar att du tänker på, som det va skriverier om, va väl BAR-Honda som hade ett väldigt avancerat system som inte va passivt, utan de aktivt reglerade framhjulens hastighet, vilket man inte fick ha, och efter lite snack tog dom väl motvilligt bort det systemet.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Cassius skrev:
erki87 skrev:
På väg mot skroten eller finess för lite burrörs bockning


Fick du adressuppdateringen? Vi har flyttat bilskroten till Hisingen, slå en signal när du närmar dig så ska jag lotsa dig rätt!



Haha you wish!!

Nää fan denna måste jag bygga klart. De e för mycket känslor investerat i denna typ av bil.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Tävling!

Gissa spakstället!


Mitt fjärde spakställ till detta bygge. O detta tror jag kommer bli jävligt bra!!!

MVH eric




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



PT Cruiser?

:-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
therealpinto skrev:
PT Cruiser?

:-)

/Gustaf


Vafan!

Första försöket! Tyckte verkligen jag hitta en nice spak till slut.

Ska bara ha överdelen med mekanismen. Ritar en egen hållare så jag får den tight.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Ja att det var Amerikanskt var ju sol klart , tänkte säga Chrysler 70tal nånting , såg väldigt stadigt och såg ut att släpa på lite övervikt

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag hade en likadan fast svart i min pt-cruiser jag hade typ 2010
Den var rätt skön att växla minns jag men motorn var mindre snabb

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



erki87 skrev:
therealpinto skrev:
PT Cruiser?

:-)

/Gustaf


Vafan!

Första försöket! Tyckte verkligen jag hitta en nice spak till slut.

Ska bara ha överdelen med mekanismen. Ritar en egen hållare så jag får den tight.


Jag har börjat rita på en CAE-inspirerat spakställ nyligen till min bil för 1400EUR är kanske inte pengar jag har att lägga på ett spakställ :O
Men det ser ut som en bra bas du hittat från PTn och något liknande var min ursprungsplan innan jag hittade CAE-designen.

Jag antar att du kör wire? Vilka ska du köra i så fall? Några custom med schysta leder utan plast?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



erki87 skrev:
Cassius skrev:
erki87 skrev:
På väg mot skroten eller finess för lite burrörs bockning


Fick du adressuppdateringen? Vi har flyttat bilskroten till Hisingen, slå en signal när du närmar dig så ska jag lotsa dig rätt!



Haha you wish!!

Nää fan denna måste jag bygga klart. De e för mycket känslor investerat i denna typ av bil.


De var värt ett försök i alla fall!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Alex H skrev:
erki87 skrev:
therealpinto skrev:
PT Cruiser?

:-)

/Gustaf


Vafan!

Första försöket! Tyckte verkligen jag hitta en nice spak till slut.

Ska bara ha överdelen med mekanismen. Ritar en egen hållare så jag får den tight.


Jag har börjat rita på en CAE-inspirerat spakställ nyligen till min bil för 1400EUR är kanske inte pengar jag har att lägga på ett spakställ :O
Men det ser ut som en bra bas du hittat från PTn och något liknande var min ursprungsplan innan jag hittade CAE-designen.

Jag antar att du kör wire? Vilka ska du köra i så fall? Några custom med schysta leder utan plast?


Hade tänkt köra med marin vajrar, dem går o beställa hyffsat custom längder.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875




_________________
Magnus Falk
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Stiligt. Jag hade tänkt göra en låda som jag leder in avgaserna i med olika kamrar och så svetsar jag in ljuddämpare så den blir lite lik F40 original.

[/img]


Sedan blir det spjäll och raka rör som får gå under med gemensamt utblås. Har inte ritat upp den än.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Tack för tipset på växelspaken... en på väg från litauen nu...tänker mig bara spak och aluklumpen.. kommer hamna i mitt p 356 cupe bygge.. gillar inte vw original..
= ett enklare bygge med hemgjuten kaross..55pre A, kortad modifierad bubbla platta och ca 100hk motor..båge och mycket enkel "inredning" är tanken.. men förmodligen tillräckligt kul med en byggbudget på ca 50-100 k..
formen i garaget och 90 % av delarna hemma.. tidsplan... jo..
Jag uppskattar verkligen att se dina byggen, som är i en helt annan klass än man oftast annars ser!!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



En sån ljuddämpare går det göra Enormt mycket med. Finns en avhandling på nätet någonstans med Lexus LFA dämparen som huvudämne med lite bilder på den i delar. Ganska intressant.

Men det kräver en del trial and error skulle jag tro om du har ambitioner att tuna in ljudet, så en delbar med flyttbara skiljeväggar kanske är en bra ide i så fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Michael Th skrev:
Tack för tipset på växelspaken... en på väg från litauen nu...tänker mig bara spak och aluklumpen.. kommer hamna i mitt p 356 cupe bygge.. gillar inte vw original..
= ett enklare bygge med hemgjuten kaross..55pre A, kortad modifierad bubbla platta och ca 100hk motor..båge och mycket enkel "inredning" är tanken.. men förmodligen tillräckligt kul med en byggbudget på ca 50-100 k..
formen i garaget och 90 % av delarna hemma.. tidsplan... jo..
Jag uppskattar verkligen att se dina byggen, som är i en helt annan klass än man oftast annars ser!!! thumbs up thumbs up thumbs up


Tack det var snällt! Japp jag tänkte precis lika, ska bara ha övre delen och kommer rita en egen smalare hållare då jag har väldigt trångt mellan stolar osv.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Pontus Fyhr skrev:
MaZ skrev:


Jag tänkte faktiskt "Det ser ju ut som fram men det sitter ju en drivaxel där?"

Läste lite slarvigt och uppenbarligen kollade jag inte på bilderna ordentligt heller för det var ju en styrväxel som satt där.


Inte helt off, finns väl kompetenta bilar med dylik konstruktion

Bara så jag är helt med nu...
De har alltså "bromsaxlar" på framhjulen för att kunna montera bromsarna inombords för lägre ofjädrad vikt?!
Vill minnas att en av orsakerna till de nästan fånigt små tillåtna fälgarna på F1 var för att man inte skulle kunna ha "för stora" skivor. Var detta ett sätt att komma runt det? Utöver ofjädrad vikt alltså.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det var en slags ersättare för abs då man med en bromsad diff kunde styra över bromskraft mellan inner/ytterhjul, typ

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
pettson88
Linkoping
Här sen Apr 2019
Inlägg: 6



Hade en tråkig onsdag förmiddag på jobbet och råkade ramla på in det här häftiga bygget!
Fick sådan inspiration att jag "råkade" (hade ju trots allt tråkigt) leta upp en gammal CAD modell på F40 jag hade liggandes och passade då på att ta mig friheten att räkna lite på den.
Har du tänkt att köra "standard" F40 aero eller vad är planerna?

Cadden för karossen är lite kantig (men ska tydligen vara laserskannad, urplockad ur Assetto Corsa) men innehåller de flesta detaljer och motorutrymmet, så det fick hänga med i simuleringen.

Den lila ytan visar totaltrycket lika med 0, vilket kan översättas till de stora energiförlusterna i luftflödet som bl.a. leder till ökat luftmotstånd.


Bara att säga till om du har någon kul idé som är värd att räkna på, kan ju trots allt dyka upp fler tråkiga dagar på jobbet!

_________________
Petter Ekman
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hejhej!

Kul o se.

Jag kommer köra lm dubbelvinge style bak och sedan stora luftutsläpoet i huven. Skjutbara sidofönster. De e väl typ det jag tänkt mig.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ferrari F40LM
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
42 besök senaste veckan (74225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande