Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Wiborg Engineering - Mitsubishi Evo 6 Time Attack
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (10691 totalt)
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
Så fick man äntligen tummen ur att skapa en tråd på Rejsa.
Vi har sagt i några års tid att vi ska göra en tråd på Rejsa kring vårat bygge men man har ju som vanligt aldrig tid men nu jävlar.

Så lite kort info om bilen nedan, sen är tanken att försöka fylla på med lite uppdateringar varefter det sker något spännande med bilen, tävlingar eller liknande. Sen om någon har frågor eller undrar något om oss (Wiborg Engineering) eller våran Time Attack bil så är det bara att fråga på så ska vi försöka svara på så mycket som möjligt.

Bilen är en skalenlig siluett av en Mitsubishi Evo 6 som fått sig ett rejält breddningskit och sänkning samt ett aeropaket storlek större.

Chassit är av röramstyp med dubbel A-armsupphängning fram/bak allt designat och byggt in-house. Vi räknar/designar och bygger för övrigt även karosseri aeropaket och flertalet delar i drivlinan har vi utvecklad själva eller i samarbete med partners så i princip allt på bilen är rena specialtillverkade lösningar med allt från diffar, motorfästen, styrservon, bromskit, framvingar, intercoolers mm. Vi gör även elsystem, komponerar och sätter ihop motorer/diffar/lådor mm samt mappar själva allt för att det ska bli exakt på den nivå och funktionalitet vi vill.

Detta är med andra ord ett äkta "built not bought" projekt.

Drivlinan är baserad på en Evo 6 drivlina (är för övrigt helt bult-on i en Evo 4-6 bortsett från längre drivaxlar)

Motorn har ett billetfräst aluminium 4 cylindrigt block och har en total volym på 2,2L med SMEs egenutvecklade topp (ny gjutning) med solida lyftare som turbomatas av en ensam Garrett GTX3584RS. Paketet lämnade under 2020 ca 850hk som mest och inför 2021 är tanken att plocka ut den fulla potentialen och då ladda ca 3-0 bar och plocka nånstans mot 950-1000 hp med ett maxvarvtal på 9500 rpm. Den körs på E85.

Motorn sitter likt original fram och är transversmonterad 5-växlad sequentielll lådafrån Drenth med ren specialutväxling (finns ingen egentlig 1a växel utan våran 1a motsvarar ungefär utväxling för en original Evos 2a växel). Fördelningslådan har en RSX torsendiff utvecklad tillsammans med RSX Racing (även kopplingen/svänghjul är utvecklad i samarbete med RSX).

Kraften fördelas bakåt via en 2-delad kolfiberkardan och bak sitter en lamelldiff.

Bilen har absoluta banrekord på Ljungbyhed, Knutstorp, Gelleråsen och Kinnekulle samt har gått under 1:10:00 på Mantorp.

Under 2021 är planen att få kört lite mer utanför Sveriges gränser om Covid-19 tillåter dör ett besök till Norge och Rudskogen är högsta prio för att visa Norrbaggarna hur det går till i Sverige

Dumpar lite div bilder nedan:







_________________
Fredrik Wiborg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fantastiskt bygge!
Vad har ni sysslat med tidigare, för en sådan bil snyter man inte ur sig på första försöket? 🤔😄

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Följt er länge nu och vilken utveckling ni haft på bilen! Alltid lika kul att se er ute på banorna som team också! Hoppas på många rekord framåt!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Snabba grejer thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jävlar!

Fin kamrem.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



På tiden!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Galet bygge! thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Kul att se en tråd här!

Jag har precis börjat ett nytt jobb där jag under intervjufasen använde er in-car video som exempel på hur man kan skicka fräna grejer över mobilnätet live med rätt grejer.

https://fb.watch/3YqjPdKj-y/

_________________
Anders Hansson
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Kul med projekttråd!

Grymt team och bil

Har ni valt en luft-luft laddluftkylare med den packningen för att få viktfördelningen bättre mot en frontmonterad?
Vattenkyld laddluftkylare lägger på för mycket vikt antar jag?
Kul lösningar helt klart thumbs up

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Kul med en tråd, Fredrik!

Se nu till att peppra oss med bilder på alla snygga detaljlösningar.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
TPR skrev:
Fantastiskt bygge!
Vad har ni sysslat med tidigare, för en sådan bil snyter man inte ur sig på första försöket? 🤔😄


Nej lite så
Jag själv kommer från en bakgrund som beräkningsingenjör inom chassie med uppdrag för både OEMer och div frilans hos racingteam och när det gäller byggandet av röram, hjulupphängning karosseri mm så har min yngre bror både jobbat med att bygga racingbilar/rallybilar tidigare samt även jobb som bilplåtslagare så grunderna finns där sedan långt bak. Sen ligger ju bilskruvandet i familjen och jag har ju hållit på med racing sen man var liten så.

Men utan rätt teoretisk kunnande, erfarenheter och tillgång till "riktiga" simuleringsprogram så är det nog näst intill omöjligt att nå de varvtider och den nivån Time attack börjar närma sig nu. Sen om man ska få till låg vikt och sy ihop allt så krävs det ju en konstruktör av toppklass för det är sjukt svårt att faktiskt se hur man ska bygga allt på bästa sätt för att få till låg vikt, styvheter och paketera allt på rätt sätt.

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
Alexus skrev:
Följt er länge nu och vilken utveckling ni haft på bilen! Alltid lika kul att se er ute på banorna som team också! Hoppas på många rekord framåt!


Tackar för de orden! Ja det har varit en resa och en bit till ska vi innan man är nöjd (om man nu någonsin blir det i den här sporten)

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
MaZ skrev:
Jävlar!

Fin kamrem.


Bara den färgen ger minst 20 hk extra enligt säkra källor

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Johan Samson skrev:
Kul med en tråd, Fredrik!

Se nu till att peppra oss med bilder på alla snygga detaljlösningar.


Dom är ju duktigare än mej att ta foton som inte säger någonting...

Så detaljbilder blir det nog inga.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
Fyrken skrev:
Kul med projekttråd!

Grymt team och bil

Har ni valt en luft-luft laddluftkylare med den packningen för att få viktfördelningen bättre mot en frontmonterad?
Vattenkyld laddluftkylare lägger på för mycket vikt antar jag?
Kul lösningar helt klart thumbs up


Helt rätt, eftersom vi valt att behålla lite DNA från en Mitsubihi Evo 6 och således även drivlinan (dvs en drivlina som faktiskt går att bulta in i en EVO 6a då det inte är många skruv som fortfarande är samma som OEM) så blir bilen väldigt framtung.

Så att få bak så mycket vikt som möjligt är extremt viktigt och då ICn dels är relativt tung och hänger absolut längst fram normalt så fick vi tänka till lite extra där. Lösningen fungerar för övrigt ypperligt både ur kyla insugsluften, viktfördelning och även aerodynamiskt med genomblödning av luft i sluten kanal för IC.

Vatten-luft IC blev som du säger tyngre totalt då den även drar med sig större vattenkyl, pumpar, kylslangar och medium mm). Men skulle tro det är en rätt så unik lösning av montering av en IC i en racingbil det där.

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Kul med en tråd, Fredrik!

Se nu till att peppra oss med bilder på alla snygga detaljlösningar.


Är generellt urkass på att ta bilder under bygnation så finns kanske inte så mycket som önskas men motorn ska ur om några veckor så ska försöka knäppa lite fler bilder på hur framvagnen ser ut under skalet.

Du får la ta och svänga förbi oss nån dag annars Johan, va ju ett tag sen man stötte på dig trots allt.

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Johan Samson skrev:
Kul med en tråd, Fredrik!

Se nu till att peppra oss med bilder på alla snygga detaljlösningar.


Dom är ju duktigare än mej att ta foton som inte säger någonting...

Så detaljbilder blir det nog inga.....


Man kan inte va bra på allt

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fredrikwiborg skrev:
ButterflyRacing skrev:
Johan Samson skrev:
Kul med en tråd, Fredrik!

Se nu till att peppra oss med bilder på alla snygga detaljlösningar.


Dom är ju duktigare än mej att ta foton som inte säger någonting...

Så detaljbilder blir det nog inga.....


Man kan inte va bra på allt


Jag brukar få kommentarer om att jag har eltejp på linsen, när jag vill döjla något.
Men era fotovinklar är ett steg till....

EDIT: Jag vill också ha en välutbildad bror att dela byggandet med... Men det är väl lite sent påtänkt i min ålder.
Jag får fortsätta som enmansshow...

EDIT 2: Det sista var ju lite taskigt, jag har ju faktiskt Fuling.. .....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



Du! Ett litet tips bara. (Jag åkte Evo förut så jag vet vad jag pratar om)

Montera coilovers! Kommer gå sjukt fort då thumbs up







_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Evilution skrev:
Du! Ett litet tips bara. (Jag åkte Evo förut så jag vet vad jag pratar om)

Montera coilovers! Kommer gå sjukt fort då thumbs up









_________________
Magnus Thomé
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Detta chassit är helt klart porr på hög nivå, när jag lämnar min bil hos er för modds tänkte ja jag kanske kan sova på ett liggunderlag bredvid för bara klämma o känna

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Wiborg Engineering - Mitsubishi Evo 6 Time Attack
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (10691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande