Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Wiborg Engineering - Mitsubishi Evo 6 Time Attack | << 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (10709 totalt) |
Äntligen!
Klipp & klistra in era racerapporter ni brukar dra på sociala medier. Alltid mysigt med ett litet genrep! _________________ Peder Balerado Simdrifter Gammalt: Peugeot 306 Dimma Coupé Peugeot 306 Cabriolet Rotrex Massa Peugeoter R32 GTR, R33 4D, R34 4D, S13 |
||||||
För att undvika just detta beteende hos kunder har vi faktiskt gömt undan bilen på annan ort nu under vintern Den ska dock tillbaka in för lite vidare operationer inför 2021 om några veckor. _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Kul och se detta monster.
Lite mer detaljer? Vad väger den? Viktfördelning? Vad blir downforcen med dessa monster vingar. Ser fram emot mer spännande info. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Kan vi absolut köra (blir dock på engelska likt originaltexten) klipper in den nedan. Något som inte nämndes i originaltexten nedan var att inte nog med att teamet jobbade i princip dygnet runt de sista 2 veckorna för att få klart bilen i tid även skruvade fram tills klockan 03:30 på natten sista kvällen där vi tappade nästan 4 timmar på en helt ny men trasig kopplingscylinder på pedalstället som inte gick att luft ordentligt och självklart en av de få komponenter som satt fruktansvärt dumt till på bilen (för när har någonsin en helt ny ur kartong kopplingscylinder någonsin varit kass....). hem sova några timmar tillbaka igen vid 08:00 för att göra klart det sista, lassa och åka. Lite info som kan vara kul att veta för de som inte följde oss på sociala medier var att hela bilen byggdes på ganska exakt 4 månader då bygget påbörjades från absolut noll de sist dagarna i december 2019 för att 1 maj rulla ut på Knutstorp med helt nytt, chassi, ny drivlina (helt ny motorsetup) nytt aero, ja allt va helt nytt och inga jiggar eller annat fans förberett fanns innan mer än i CAE världen. Motorn startades för övrig upp för första gången någonsin klockan 22:00 på torsdagskvällen innan tävlingen och bilen hade inte rullat en meter för egen maskin när den lassades av på Knutstorp efter lunch på fredagen. 2020 kicked of - Recap of first race After an impressive first shakedown/race with the new Evo chassis at Knutstorp 2 weeks ago we got a glimpse of the potential and things to come for 2020. So lets go back to what went down at the first race week and first ever test of the new chassis. With the work ongoing literally 24/7 for the last 4 weeks leading up to the first race weekend the car was finished at 11 am on Friday after yet another all nighter by the team. The car was quickly loaded onto the trailer and the team set of towards Knutstorp to try and catch the last heat of the day of the Friday test day. Arriving at the track at 2pm the car was quickly unloaded and prepped to head out. After a 3 lap cruising around getting the engine ran in and the chassis checked all seemed good so far. The team spent the afternoon doing system checks on the chassis, re-torquing the cylinder head to correct loads after the run in and getting some minor issues sorted. Coming into Saturday and race day the warmup and Q1 was spent tuning the engine since it was a brand new setup that hadn't been run before also the chassis further closely monitored for potential issues. All good so far, for Q2 the plan was to start step up the pace but due to a low oil pressure warning the attempt was aborted to not risk having any major issues risking the powerplant. Nothing critical was found so for the Q3 and last heat of the day it was finally go time. On the lowest boost setting available and short shifting with not a single lap on attack with the new car 2 laps was put down. During the 2nd lap the engine coolant was running hot and coming up before the finish line the engine pushed out some water from the expansion tank so the attempt had to be aborted. The car however ran really really good and the time of 56.7 (fastest ever tintop time except our own outright record) showed the car was fast, really fast. The time also ment we very comfortably put down a time to grab the overall event win with more then 3 seconds. After the even we have got a lot of questions regarding why we don't show up as Unlimited class winners although posting the fastest time of the event, the reason for this is that the event organizers Timeattacknu.se would like to give other teams a chance to win races and bring home trophies and since we currently are on a completely different level and and have been for the last 2 season they requested us to not compete in Unlimited class but rather focus on lap records and overall event wins to help the growth of Time Attack and make it possible for the other teams to get a shot of bringing home trophies in the highest Unlimited class. Of course we are very keen on the sports well being and continued growth so we have agreed to not compete in the Unlimited class for TANU series 2020 (except for the King of Mantorp title, that one we are not giving away). Its now 2 weeks left until the next race and the only real change being done to the car is a change of radiator (the chassis was prepared to accept 3 different sizes so we are going from 26mm to 53mm thick core for Kinnekulle). The plan for next race at Kinnekulle is to attempt to beat the outright lap record standing at 47.4 second, we already hold the tintop record set all the way back in 2018 at 49,7 but we need to find a massive 2,5 second since then to be able to beat the outright record set by a formula car. Is it possible? We believe it's borderline but data shows its in the region of what can be done after we bring up the boost and rpm to get full power with the new gen 2 chassis. Lite bilder från helgen och dagarna innan: Bilen på väg in i lackbox ca 48h innan den skulle lämna för Knutstorp: Lite bilder från Knutstorphelgen: _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Bra att ni har en projekttråd , som går att följa utanför facebook mfl... plattformar
Gillar bygget skarpt, kom i håg när Umlimit klassen skapades, och i reglerna , så var rör chassit tillåtet, men ingen byggde efter den regeln då, sen kom ni in i matchen, läste reglerna, byggde en bil, med rör chassi, och typ dödade resten av startfältet, och pajkastningarna haglade, fusk osv...... är grymt nyfiken på vad denna bil kan prestera på rudskogen, så om ni kommer dit i år?! så montera flera kameror, gärna en live sändning på tuben också _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET |
||||||
Ca 840kg inkl vätskor (ej bränsle/förare) Den är fortfarande betydligt framtung så mycket kan vi säga utan att avslöja detaljer Aerokrafterna är väldigt beroende på fart och vårat paket är framförallt designat för att vara effektivt i låga/medelhastigheter. När det gäller absoluta aerokrafter och aerobalans i olika hastigheter så är detta väldigt hemligt och information som vi inte vill att våra konkurrenter ska få ta del av _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Ja som så ofta i motorsport (karting, racing, time attack mm) när någon inte hänger med läggs fokus alltför ofta på att prata om fusk eller överdrivna fördelar som konkurrenter har istället för att utvärdera/optimera den egna prestationen. Fördelen med rörram och framförallt viktbesparingen med en sådan har i diskussioner om just vår bil på nätet ofta överdrivits kraftigt. Bilar som är byggda enligt WTAC-reglemente eller det Svenska Pro-mod reglementet trycker ofta på att de har original/självbärande kaross/bottenplatta trots att det knappt finns något kvar av varken den eller bilens DNA. Skillnaden i vikt sägs alltid vara minst 200kg i liknande diskussioner, även om skillnaden i vikt i verkligheten mellan koncepten inte ens är i närheten av så mycket. Vi kan ju som exempel ta att om vi hade tagit alla våra unika Evo lösningar från våran racebil som vi kör med idag samt karosserikitt från 2018 bilen (K-sidor, tak, dörrar, huv, stötfångare, bagagelucka) motor, drivlina, bromssystem, diffar, grenrör, kopplingar,kolfiberkardan, drivaxlar, EPAS system mm,mm och monterat på en Evo 6 plåtkaross i kombination med våra Evo bult-on chassie kit (subframes, länkarmar racespindlar, mm) så hade den vägt in på ca 950kg med vätskor (då pratar vi om att behålla all originalplåt i chassistrukturen med helt intakta ramben fram/bak, original upphängningstyp Mchperson fram/trailing arm bak) och då ska man komma ihåg att Evon är en 4-hjulsdriven bil (ca 65kg extra vikt för att ha 4-hjulsdriften kontra om man kört rent bakhjuldrivet med en längsmonterad 4g63). Skulle man sen ta det hela ett steg längre och bygga enligt WTAC reglementet som det så ofta hänvisas till skulle man kunna trycka ner bilens vikt till ca 900kg då man tillåts bygga en ren röram bakom huvudbågen och således kan använda våra senaste dubbla A-armsupphängningar och även ta bort stora delar av golv/torped för att som det heter i reglementet möjliggöra för att "dra avgassystem och flytta bak motor") Dvs mer eller mindre våran befintliga röram fast med lite original tunnplåt på golv, tomma fjäderbenstorn, trösklar och skelett från A/B stolpar. Det som ligger bakom våran låga vikt är enormt mycket tid/jobb, kunskap, och den skicklighet som krävs för att faktiskt jobba ner vikten. Om man någon gång har chansen att se våran bil i verkligheten så ta en ordentlig kik på alla lösningar så kan man se att varenda stag, fäste, karossdel mm dels är viktoptimerat så långt det går men ofta har 2,3 eller fler funktioner istället för att ha 2, 3 olika lösningar för att uppfylla olika egna funktioner. Vi skulle sedan kunnat spara ytterligare ca 10kg om vi inte följt de högsta säkerhetsrekomendationerna (bilarna går ju våldsamt fort och man vill ju kunna gå iväg från en eventuell crash) Så våran "säkerhetsbur är både kraftigt överdimensionerad sett till bilens vikt för att följa samtliga SBF regler/rekommendationer, vi har rejäla "Toyota-stag", extra dörrsträvor av Y-typ på förarsidan, trippla kardanfång längst med kardantunneln, Kraftig komposit kraftutdelare längs med hela förarsidan för att klara att bli påkörda i sidan), komposit sprängskydd mot kardantunnel, extra taksträvor och kraftiga rör framtill mot motor/drivlina. Sen ligger inte våran hastighet främst att vi har låg vikt utan det är en kombination av grymt chassi, bra aero, drivlina och låg vikt där jag jag vill hävda att chassit i sig (styvhet och våra hjulupphängningsgeometrier/design är det som gör mest). Sen rent hypotetiskt om vi skulle skrotat att ha EVO DNA i bilen (dvs inte ha en Evo bult-on drivlina och Evo kaross i skala 1:1 ) och istället byggt en ren sportvagnsprototyp så skulle bilen inte bara väga 40-50kg mindre då vi hade kunnat gå över till en mittmotor med bättre diff/växellådslayout och enklare paketering och få till styvheter i chassit. Vi skulle även haft en mycket bättre viktfördelning och framförallt extremt mycket bättre aero och även helt annan hjulbas. Men nu är ju inte det målet med det vi sysslar med utan vi försöker se hur långt det går att ta "fabriksbilskonceptet" med en kaross som efterliknar till design/skala en fabriksbil och något slags DNA kvar med motor/drivlina som går att använda och montera direkt i original bilen. Gällande onbordkameror så kommer vi fortsätta köra med livekamera i bilen. Behöver dock göra ett jobb med att se hur vi kan få till en livestreama till en bredare publik då det idag endast är ett fåtal med direktlänk som kan se det "live". Vi ska även försöka bli lite bättre på att fästa lite GoPro kameror på lite andra vinklar på bilen så de blir lite mer mediamaterial. Allt ska ju hinnas med på nåt sätt dock. _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Det var ju faktiskt en person som hävdade detta. Dock var han väldig på att hävda att alla tyckte som han.... Vi övriga kunde läsa ett reglemente..... 😎 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
WTAC reglementet har minimivikter. En EVO 6 måste väga minst 1008 kg utan förare med max 5 liter soppa. En EVO 7a 1056 kg. Om er bil väger <850 kg så är det knappast en överdrift att säga er bil inte går att jämföra med en WTAC-legal bil. Men jag håller helt med om att det finns de som helt enkelt inte gör ett tillräckligt bra jobb själva med sitt bilbygge eller ser till att bygga en så bra bil som det går enligt regelboken och sedan tyvärr väljer att börja klaga på regler. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Nu gällde diskussionen att rörramar målas upp som om de skulle ha ett viktövertag på ca 200kg kontra "karossbilar" vilket är felaktigt och vi gav då som ett exempel på att om vi tex skulle "bygga enligt WTAC reglemente" som så ofta lyfts fram i denna diskussion fortfarande skulle kunna få ner vikten till ca 900 kg och således en diff på i runda slängar 50kg mot våran röram. Sen är hela poängen att det mellan en professionellt byggd "karossbil" och röram inte bör skilja mer än 50-75kg. För övrigt så spelar det ingen större roll om det finns en minvikt i en klass, att bygga en så lätt bil som möjligt och sedan i så fall lägga ballastvikt på helt rätt ställe ger alltid en fördel i slutändan. _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Alltid lättare att viktjustera föraren uppåt. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Ja självklart vill man bygga så lätt man kan och isåfall vikta upp om det behövs. Ville bara klargöra att man inte kan köra en 900 kg Evo i WTAC vilket en del kanske tror när du säger att er bil i WTAC-utförande skulle väga ca 900 kg och därmed vara rätt lik i prestanda som bilen är idag. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Då har arbetet med att fixa till vår egen racebil för säsongen 2021 smugit igång till slut.
Motorn/låda har åkt ur bilen för genomgång och service. Seq-lådan från Drenth va de inga konstigheter med utan mest öppnad och isärplockad för genomsyn och lite rengöring men allt såg 100% ut så den är ihop igen och redo för race. När det gäller motorn så har även den fått en större översyn där samtliga lager är bytta, nya kolvringar samt stakar och vev uppmätt och den är på väg ihop igen. Ligger lite nya prototypkomponenter och väntar som ska på motorn med för att spara ytterligare några 100 gram här och var på den installationen Sen har vi ett nytt aluminiumblock på väg från Bullet Engineering i Australien som även det ska ihop till en komplett reservmotor innan säsongen drar igång. Under 2020 hade vi endast en motor då vi var tvungna att utvärdera aluminumblock konceptet som var helt nytt för oss inför 2020 men nu verkar vi fått ordning på allt kring de nya blocken och det fungerar riktigt bra så nu blir det till att börja skruva på lite riktigt ladd och effekt 2021 och då kan de va bra med en extra spis om en stake eller nåt bestämmer sig för att den fått nog Slänger upp nån bild på låda och motor (fortfarande urkass på att ta bilder under arbetets gång..... _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Kul med en tråd!
Klassiska forum är alltid bättre ur överblick synpunkt än FB och skit. För er som vill veta mer finns en pod när grabbarna förklarar hur det är byggt och resan inom motorsport. https://play.acast.com/s/speedcircus Finns på de flesta podcast plattformar. Acast, spotify, Itunes osv... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Har missat att läsa så mycket om den här bilen/er tisigare. Bara sett lite i förbifarten på facebook.
Jätteintressant och imponerande. Jag hoppas ni fortsätter uppdatera är med jömna mellanrum, med era tankar kring bilen osv. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Varit lite tyst här på rejsa i våran tråd så tänkte att det var dags för en liten uppdatering.
Blir inget Evo relaterat denna gång men då vi har en hel del spännande projekt på gång att fördigställas inför säsongen så tänkte jag att denna skapelse kanske kunde va lite intressant för en del här inne som inte följer oss på sociala medier. Bilen är en in-house designad och bygd röramskonstruktion med egna hjulupphhängningar där Mikael har monterat en extra turbobreddad 911 -76 plåtkaross över. Riktigt plangolv samt splitter för att få ner effekten i backen (samt fixa till den relativt urusla marktrycket på dessa Porschar) Motorn är byggd på en original luftkyld Porsche 930 turbomotor som fått lite stöddigare interna delar, portade toppar mordernt dubbelturbosystem från Garret, nya moderna tändspolar och tändsystem, E85 soppasystem, ny kabelmatta och ECU mappad av oss. Egentillverkat insug och intercoolersystem, grenrör, drivaxlar, kolfiberbromsar mm mm. Då bilen är tänkt som en ren gatbil/glassätarbil så har den även ett riktigt fint ljudsystem (väger ca 50kg komplett.....), extra stol, och lite andra bekvämlighetsgrejor som vi normalt inte har i de bilar som lämnar våra lokaler. Motorn lämnar någonstans runt 1000hk och bilen väger inklusive vätskor 988kg så den flyttar på sig helt okej. Man blir lite sugen på att låna den en dag slänga på ett par Yokhoamaslicks, montera en racebakvinge och se om den klarar att gå under 1:12:00 på Mantorp så får se om Mikael lånar ut den i sommar _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Wiborg Engineering - Mitsubishi Evo 6 Time Attack | << 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (10709 totalt) |