Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt "X".... Snabb förflyttning till Racingbanan mm.
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (8456 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag tar mej friheten att kopiera in inlägg från annan tråd, då bygget börjar likna något som ska bli verklighet.

För att inte bli idiotförklarad och att folk ska sluta ge mej tips...... så avslöjar jag inte vad det ska bli, än


Stulen bild... men en ledtråd..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ButterflyRacing skrev:
Babbe skrev:
ButterflyRacing skrev:
Söker uppgifter för att kunna välja rätt till ett tänkt bygge.

Vilken/vilka är sista årsmodellen av Audi (och Passat) som har längdsmonterad motor (2wd)?

4 el 5 cyl.
Bensin och diesel






Audi har detta fortfarande


Ok. Vilka modeller runt 2002 - 2007.. ?


ButterflyRacing skrev:
Babbe skrev:
Rolle Scirocco skrev:
ButterflyRacing skrev:
Söker uppgifter för att kunna välja rätt till ett tänkt bygge.

Vilken/vilka är sista årsmodellen av Audi (och Passat) som har längdsmonterad motor (2wd)?

4 el 5 cyl.
Bensin och diesel






Det spelar väl egentligen inte så stor roll, då blocken i flera fall är likadana oavsett om motorn är längs- eller tvärmonterad. Och likadana mot växellådorna.


Tänkte att det var en växelåda han var ute efter.


Jag vill ha ett komplett motor med låda... från samma bil. Alltså köpa en reservdelsbil att ta allt från.

Bilen är diesel från början. Har inte bestämt mej för diesel eller bensin än.
Oavsett vilket drivmedel... så bör det vara turbo.

Det kan bli väldigt trångt med 5-cyl, men det kan gå.


ButterflyRacing skrev:
Lillen skrev:
Tänk på de olika motorerna har olika montering mot växelådans kåpa.
VW 5/6 cylinder dvs VR6 mfl behöver adapterplatta.
Så det skiljer mellan 4cyl och VR, Audi rak 5cyl.


Som sagt. Jag ska bestämma mej för en donatorbil, där hela drivlinan och elen ska tas ifrån.

Det är ganska trångt framåt i motorrummet i "bygget" och bredden är lite begrensad på vänster sida.
Jag har mer nytta av moment än massor med hk.

Det är alltså en bil som mer är till för att ta sig till racerbanan, än körning på densamma.... utan att avslöja vad det är.... än
"Bank-rånar"-utväxling är en fördel....

Jag köper billigare bensin än diesel.... Så drivmedlet är öppet så länge.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Ska du transportera dig själv och hjälmen, eller ska du ha racebilen lastad på samma fordon?
Det ger ju lite olika funderingar.

Du kanske ska kalla det "Gissa projektbilen" , eller ska vi vänta tills du känner dig redo?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Kanske en Touareg R5 2.5 tdi?

Den är längsmonterad och favorit bland många.

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ska du transportera dig själv och hjälmen, eller ska du ha racebilen lastad på samma fordon?
Det ger ju lite olika funderingar.

Du kanske ska kalla det "Gissa projektbilen" , eller ska vi vänta tills du känner dig redo?


Totalvikt 3 ton

EDIT: Den ska inte vara förstavalet att frakta bilen på.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
sweanders skrev:
Kanske en Touareg R5 2.5 tdi?

Den är längsmonterad och favorit bland många.


Den var nog lite dyr som donatorbil..

Det jag hittar till rimliga priser, är Audi/VW 1.8 T och 1.9 TDI.

Tjänstevikten är 1670 kg och totalvikten är 3100 kg.




Det är sällan den kommer lastas med maxlasten 1430 kg. så vid dom tillfällena behöver den inte göra 150 kmh..
Tanken är att man lätt ska kunna hålla trafikrytmen på alla Svenska vägar, med rimlig last, utan att den drar 3 l/mil.

Jag kan absolut tänka mej Chip/större turbo/eftermarknads ECU

Ska jag välja bensin eller dieselmotorn....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Är det MB-chassit på bild du skall bygga på? (mb140)

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jovani skrev:
Är det MB-chassit på bild du skall bygga på? (mb140)


Om du lovar att inte skvalra.... så är det en MERCEDES BENZ L K306D.... alltså en Hanomag....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



ButterflyRacing skrev:
Om du lovar att inte skvalra.... så är det en MERCEDES BENZ L K306D.... alltså en Hanomag....


Heheh

Är det så så är det ju OM6xx 4-6cyl motorer som passar, och troligen direkt mot lådan Jag skulle hitta en Sprinter 316cdi (OM612 5cyl 156Hk)
Eller OM647 170Hk-> och stoppa dit.

Sprintermotorn drar 1l på en husbil (+3500kg) i 100km/h (fartspärr 160) och ett luftmotstånd som en vägg, stark som en oxe!
Runt år 2000 hade denna motor varken kat eller Lambda...Raka rör = inget strul!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jovani skrev:
ButterflyRacing skrev:
Om du lovar att inte skvalra.... så är det en MERCEDES BENZ L K306D.... alltså en Hanomag....


Heheh

Är det så så är det ju OM6xx 4-6cyl motorer som passar, och troligen direkt mot lådan Jag skulle hitta en Sprinter 316cdi (OM612 5cyl 156Hk)
Eller OM647 170Hk-> och stoppa dit.

Sprintermotorn drar 1l på en husbil (+3500kg) i 100km/h (fartspärr 160) och ett luftmotstånd som en vägg, stark som en oxe!
Runt år 2000 hade denna motor varken kat eller Lambda...Raka rör = inget strul!


Jag har snöat in på utväxlingen på original-låda, som jag misstänker är ganska låg. Men jag kanske måste tänka om ?

Det ska bli en transport med låg lasthöjd.... så planen var att ha betydligt mindre hjul och därför ville jag ha en modernare låda med överväxlar.


EDIT: Sprintern har väl tvärställd motor.... eller ?
Eller kanske till och med bakhjulsdrift..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



ButterflyRacing skrev:
Det ska bli en transport med låg lasthöjd.... så planen var att ha betydligt mindre hjul och därför ville jag ha en modernare låda med överväxlar.


EDIT: Sprintern har väl tvärställd motor.... eller ?
Eller kanske till och med bakhjulsdrift..??


Du får ha rake på bilen, stora hjul fram och små bak ger en smidig ramp uppåt.

Jag tror Jovani menar att ta motorn från en Sprinter för den passar förhoppningsvis på den låda du har idag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



ButterflyRacing skrev:
sweanders skrev:
Kanske en Touareg R5 2.5 tdi?

Den är längsmonterad och favorit bland många.


Den var nog lite dyr som donatorbil..


Finns många smällda Touareg på mobile.de

Här är en för 1500 euro:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=318040507&damag . . . .

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
sweanders skrev:
ButterflyRacing skrev:
sweanders skrev:
Kanske en Touareg R5 2.5 tdi?

Den är längsmonterad och favorit bland många.


Den var nog lite dyr som donatorbil..


Finns många smällda Touareg på mobile.de ...............



Den är fortfarande för dyr för mej.

Budgeten för donatorbil är väl MAX 6-8000:-

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



ButterflyRacing skrev:
Det ska bli en transport med låg lasthöjd.... så planen var att ha betydligt mindre hjul och därför ville jag ha en modernare låda med överväxlar.
Med FWD kan du väl ha olika storlek på drivhjul och de bak?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det ska bli en transport med låg lasthöjd.... så planen var att ha betydligt mindre hjul och därför ville jag ha en modernare låda med överväxlar.
Med FWD kan du väl ha olika storlek på drivhjul och de bak?


Ja, absolut. Men det är ganska höga hjul fram, redan nu.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Om någon kan hitta uppgifter på vad det är för utväxing i original-lådan, skulle jag bli glad...



MERCEDES BENZ L K306D -76

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Lådorna heter 718.311, och googlar man på det får man fram att kronhjulet anges till 39:8 eller 40:7? (har de flyttat kolon ett steg fel?)

MB100 lådan nedan:
1st gear 4.20, 2nd 2.38, 3rd 1.54, 4th 1.14, 5th 0.88, Reverse 3.9Final drive:4.8

Sen kan jag ju tänka mig att de där hiskliga hästarna som sugdieseln hade på denna tid, typ 60Hk
varvade nog inte specielt högt....MAX 4000rpm?

Å inte varvade lådan ut på 4an utan var en överväxel på plan mark...

Så säg att orginalbilen MAX gjorde 120km/h med 60hk å medvind olastad och Brännolja i tanken.

Men allt går väll att räkna ut OM du har en låda vill säga... Samma/liknande låda fanns ju sedan på MB 100 / 140 som blev efterföljare

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Luftfjädring, så kan du ju sänka max vid lastning.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jovani skrev:
Lådorna heter 718.311, och googlar man på det får man fram att kronhjulet anges till 39:8 eller 40:7? (har de flyttat kolon ett steg fel?)

MB100 lådan nedan:
1st gear 4.20, 2nd 2.38, 3rd 1.54, 4th 1.14, 5th 0.88, Reverse 3.9Final drive:4.8

Sen kan jag ju tänka mig att de där hiskliga hästarna som sugdieseln hade på denna tid, typ 60Hk
varvade nog inte specielt högt....MAX 4000rpm?

Å inte varvade lådan ut på 4an utan var en överväxel på plan mark...

Så säg att orginalbilen MAX gjorde 120km/h med 60hk å medvind olastad och Brännolja i tanken.

Men allt går väll att räkna ut OM du har en låda vill säga... Samma/liknande låda fanns ju sedan på MB 100 / 140 som blev efterföljare


Det är väl inte nog med att dom satt kolon fel. Siffran ska ju sluta på :1
Så runt 4.8:1 måste det vara.

Jag kom på att jag har en vän som hållit på med lätta lastfordon i alla år... och är lite halvtokig.
Jag åkte till honom och diskuterade sake.

Kontentan av detta, är att lådan ska inte användas. Den håller inte original.
Transport motorer typ Sprinter mm är för stora (höga).
Han ville ha en 2.0 VW-diesel i ett sånt bygge. Men dom är väl tvärställda ?

Vi kom fram till att bensin är att föredra för mej. Med miljönissarnas kommande diesel, som knappt brinner.

Jag åker SAAB 95 turbo till vardags. Skulle jag få samma fart i olastad Hanomag .... så skulle jag vara nöjd.

Jag har 3 st 2,3 SAAB-motorer på gården. Men då är det lådan som är problemet. Men det kanske lönar sig att göra en adapter till en Audilåda...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
steffe skrev:
Luftfjädring, så kan du ju sänka max vid lastning.


Så blir det nog bak... på lite sikt.

Men hela bilen måste ju sänkas. Annars funkar ju inte plangolvet och diffusern.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Far hade en 306d... obehaglig ljudnivå över. .90kmt. 4 växlad....
Så det mesta kan bli bättre..

_________________
Michael Thulesius
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



ButterflyRacing skrev:
steffe skrev:
Luftfjädring, så kan du ju sänka max vid lastning.


Så blir det nog bak... på lite sikt.

Men hela bilen måste ju sänkas. Annars funkar ju inte plangolvet och diffusern.....


Citroen har en lösning på det.

_________________
Anders Hansson
Citera
Andra projekttrådar
Projekt "X".... Snabb förflyttning till Racingbanan mm.
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (8456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande