Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt "X".... Snabb förflyttning till Racingbanan mm. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (8470 totalt) |
Ja, precis. Det är bara den låga chassikonstruktionen jag är ute efter.... och bredden på 1,9 m. (och den är skattebefriad..) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
4,875 3000rpm och 700mm diameter på hjulen ger 81km/h. Tja, kanske rimligt 40:7 blir 5,71 vilket ger 69 Km/h för samma, det låter väldigt lågt. |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
En pickup hytt står kvar på gotland efter fars reserdelsbil.. far hade ett skåp men motorn var riktigt slutkörd efter 40k. Så en motor från nämd pickup med brusten kopplings axel (billig) och endast 15k monterades av mig.. far hade ingen lust och jag fick pengar... endast hytten kvar.. drivaxlarna fick byta plats mellan v och höger sida då dom lät mycket... nytt fett sen rullade det på..
_________________ Michael Thulesius |
||||||
Är det en fin hytt... kan vi titta på det senare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag ändrar mig, Hitta (eller bygg om) en VAG låda från en rakställd motor ner i denna. SAAB+vag blir nog fint, du måste ju hålla ner längden på paketet med.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-100&S4/1991_1994/V%C3%A4xell%C3%A5da-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/V%C3%A4xell%C3%A5da-manuell-5_vxl/Alla/ID-25337834/?page=1&order=eumile&asc=1 Bolt om borde väll vara 1.8-2.0 motor för mindre meck, med eller utan turbo. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Ja, bolt on är bäst. Men som sjukpensionär måste jag se till totalpriset. Man köper en hel Audi/Passat 1.8 t för 3000:- Dock har SAABen en väldigt trevlig motor, som jag redan har. Men då tillkommer adaptern..... Snurrigt blir det. Men jag lär mej en del på vägen.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hur mycket får du ändra utan att tappa årsmodellen?
Går det att plocka hela framdelen från en Passat med subframe etc, eller måste det micklas ihop med den gamla "framaxeln"? |
||||||
Jag vet inget om dessa bilar men en lastbil har typiskt 2,5-3: 1 i bakaxelutväxling för landsvägskörning. Med högsta växel i växellåda 1:1 och 1100-1400 rpm motorvarvtal och hjulradie på ca 0,5 m. Så det låter högt med den bakaxelutväxlingen men det kanske behövs för att kunna starta i backe med tungt lass.
/ P _________________ /Pär Nyman |
||||||
Besikta med bensin blir lite bökigt. Men det går väl att fejka på något sätt. Med dieselmotor hade jag inte tänkt att fråga. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det beror ju på vad du räknar är lågt och högt. I min värld är 4,8:1 rena rallyutväxlingen..... alltså låg. (fast numeriskt hög) Enligt källor så går dom inte fortare än 90 under gynnsamma förhållanden och det stämmer nog med den utväxlingen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Sorry man fastnar lätt i fikonspråket. Med låg menar jag numerärt låg dvs snabb men svag. Fast vi kan inte jämföra med rallybilar då de oftast har bensinmotorer dvs högre motorvarvtal och kör möjligen fortare. Växellådorna har väl oftast 1:1 på högsta växeln för att minska förlusterna oavsett drivmedel. / P _________________ /Pär Nyman |
||||||
Det som gäller är ju att man ska känna igen grundkonstruktionen. På en rambyggd bil brukar det betyda att behåller man original kaross (en kaross som fanns original till ramen) så kan man byta motor, låda, hjulupphängningar fram och bak samt bromsar utan att det blir amatörbyggt fordon, förutsatt att man inte ändrar allt för mycket i ramen. En normal amerikansk pickup med motor fram och drivning bak accepterar man också så kallade frontklipp på, dvs att man byter ut hela främre delen av ramen med hjulupphängning. Kriterierna brukar vara att skarven ska vara i höjd med torpedväggen eller framför men det blir ju lite svårt här. Behåller man original ramben framåt (eventuellt modifierade) ser jag inget problem med att använda ett helt motorpaket med framvagn från till exempel Audi eller Passat, ur det perspektivet. Det man bör tänka på är att välja en framvagn som har tillräckligt högt godkänt axeltryck, så man kan behålla totalvikten. Bak är dubbla axlar smidigt för att kunna hålla upp lastvikten, Volvo 850 är en smidig variant eftersom den ganska enkelt modifieras så man kan dra isär axeln till önskad spårvidd. Den är också enkel att konvertera till luftfjädring. Årsmodellen lär väl vara tillräckligt gammal för att byte till bensinmotor (med katalysator) inte är ett problem men med alla ändringar som nämns är ju ombyggt fordon rätt väg att gå formellt sett i alla fall. Fördelen med det är ju att det ger lite friheter i att justera vikter och liknande och är det bara vettiga bromsar mm kan man ju hålla upp effekten också. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Bra info Gustav.
Vad kostar ombygt fordon ? EDIT: Totalvikten är 3100 kg idag och dubbla axlar är jag inne på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
1,8T finns ju i allt fråpn 150hk till 225hk.
De är ganska trötta om man ska se till lastvikt. Hade valt en 1,9tdi. De nyare är mer elektronik och skit. Samt att om en spridare går så kostar de 8.000:- på nyare motorer. En äldre tdi orkar tillräckligt och bara går om allt är i ordning. Förutsatt att du ska ha en 4-cyl. Finns ju 2,5tdi eller andra liknande dieslar med. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
En modern stor lastbil ja, som är byggd för att varva typ 1200 rpm i landsvägsfart med 40 ton tågvikt Åttiotalsbussar med fullsize däck har väl omkring 4,5-5:1 En gammal hanomag har antingen bankrånarutäxlingen där 90km/h kan uppnås vid toppvarv, eller så har den lasta tungt utväxling där den varvar ut vid 80km/h _________________ Roland Johansson |
||||||
SFRO-besiktningen ligger på 4500 kr och sedan får man nog räkna 2000 nånstans för regbesiktningen. Som ombyggt fordon med dubbla axlar bak borde man kunna överväga att lyfta totalvikten till 3500 kg. Det är nog taktiskt att om det går behålla original axelavstånd mellan framaxeln och första bakaxeln. Ändrat axelavstånd är en sådan sak som kan trycka det mot amatörbygge. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
I Europa finns är det ganska vanligt med husbilar med ganska små bensinmotorer och dom går bättre än man kan tro. Och det kan inte vara så svårt att öka vridmomentet i en bensinturbo. Jag vet inte vika 2.5 dieslar du menar, men om det är dom som sitter i 3.5 tons transportbilar..... så är dom för stora. Jag skulle utan tvekan välja Peugeot 2.8 diesel om jag kunde välja fritt. Men den är jättestor och sitter på tvären. Eller har jag missat något alternativ ? Hela grejen med att byta motor är att jag får en modern låda på köpet, om jag tar ett komplett paket från en framhjulsdriven bil med motorn på längden. Behåller jag samma koncept p motor och låda, så kan jag ju byta tillbaks till original när det ska besiktas... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
4.88 och 5.38 är var vanliga utväxlingar i en rallyamazon när det begav sig. Det innebar max 150-170 kmh i topphastighet på fullvarv, samtidigt som det ger ca 90 kmh på 3000 rpm Så det går bra att jämföra . _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Bilen skulle nog må bra av att flytta fram bakaxeln lite, för att få lasten mer över bakhjulen med dubbla axlar. Original sitter bakaxeln väldigt långt bak..... och det finns massor av bilder på nätet på Hanomager som vikit sig bakom hytten.... Men i första vändan är det byte av drivlian, förstärka ramen och fixa körbarheten, som gäller. EDIT:Är det något som hindrar att man använder släpvagnsaxlar bak.... ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Andra projekttrådar Projekt "X".... Snabb förflyttning till Racingbanan mm. | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (8470 totalt) |