Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt "X".... Snabb förflyttning till Racingbanan mm.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (8466 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Michael Th skrev:
Far hade en 306d... obehaglig ljudnivå över. .90kmt. 4 växlad....
Så det mesta kan bli bättre..


Ja, precis.
Det är bara den låga chassikonstruktionen jag är ute efter.... och bredden på 1,9 m. (och den är skattebefriad..)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
sweanders skrev:
ButterflyRacing skrev:
steffe skrev:
Luftfjädring, så kan du ju sänka max vid lastning.


Så blir det nog bak... på lite sikt.

Men hela bilen måste ju sänkas. Annars funkar ju inte plangolvet och diffusern.....


Citroen har en lösning på det.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Jovani skrev:
Lådorna heter 718.311, och googlar man på det får man fram att kronhjulet anges till 39:8 eller 40:7? (har de flyttat kolon ett steg fel?)

MB100 lådan nedan:
1st gear 4.20, 2nd 2.38, 3rd 1.54, 4th 1.14, 5th 0.88, Reverse 3.9Final drive:4.8

Sen kan jag ju tänka mig att de där hiskliga hästarna som sugdieseln hade på denna tid, typ 60Hk
varvade nog inte specielt högt....MAX 4000rpm?

Å inte varvade lådan ut på 4an utan var en överväxel på plan mark...

Så säg att orginalbilen MAX gjorde 120km/h med 60hk å medvind olastad och Brännolja i tanken.

Men allt går väll att räkna ut OM du har en låda vill säga... Samma/liknande låda fanns ju sedan på MB 100 / 140 som blev efterföljare
39:8 (tänder på kronhjul och pinjong) blir ju 4,875 men är inte det en enormt låg utväxling för att vara diesel, eller har den traktorstora hjul?
4,875 3000rpm och 700mm diameter på hjulen ger 81km/h. Tja, kanske rimligt
40:7 blir 5,71 vilket ger 69 Km/h för samma, det låter väldigt lågt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Det får väl bli en bild... när jag ändå är avslöjad




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



En pickup hytt står kvar på gotland efter fars reserdelsbil.. far hade ett skåp men motorn var riktigt slutkörd efter 40k. Så en motor från nämd pickup med brusten kopplings axel (billig) och endast 15k monterades av mig.. far hade ingen lust och jag fick pengar... endast hytten kvar.. drivaxlarna fick byta plats mellan v och höger sida då dom lät mycket... nytt fett sen rullade det på..

_________________
Michael Thulesius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Michael Th skrev:
En pickup hytt står kvar på gotland efter fars reserdelsbil.. far hade ett skåp men motorn var riktigt slutkörd efter 40k. Så en motor från nämd pickup med brusten kopplings axel (billig) och endast 15k monterades av mig.. far hade ingen lust och jag fick pengar... endast hytten kvar.. drivaxlarna fick byta plats mellan v och höger sida då dom lät mycket... nytt fett sen rullade det på..


Är det en fin hytt... kan vi titta på det senare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Jag ändrar mig, Hitta (eller bygg om) en VAG låda från en rakställd motor ner i denna. SAAB+vag blir nog fint, du måste ju hålla ner längden på paketet med.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-100&S4/1991_1994/V%C3%A4xell%C3%A5da-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/V%C3%A4xell%C3%A5da-manuell-5_vxl/Alla/ID-25337834/?page=1&order=eumile&asc=1
Bolt om borde väll vara 1.8-2.0 motor för mindre meck, med eller utan turbo.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jovani skrev:
Jag ändrar mig, Hitta (eller bygg om) en VAG låda från en rakställd motor ner i denna. SAAB+vag blir nog fint, du måste ju hålla ner längden på paketet med.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-100&S4/1991_1994/V%C3%A4xell%C3%A5da-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/V%C3%A4xell%C3%A5da-manuell-5_vxl/Alla/ID-25337834/?page=1&order=eumile&asc=1
Bolt om borde väll vara 1.8-2.0 motor för mindre meck, med eller utan turbo.


Ja, bolt on är bäst. Men som sjukpensionär måste jag se till totalpriset.

Man köper en hel Audi/Passat 1.8 t för 3000:-
Dock har SAABen en väldigt trevlig motor, som jag redan har. Men då tillkommer adaptern.....

Snurrigt blir det.
Men jag lär mej en del på vägen..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Hur mycket får du ändra utan att tappa årsmodellen?
Går det att plocka hela framdelen från en Passat med subframe etc, eller måste det micklas ihop med den gamla "framaxeln"?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Jag vet inget om dessa bilar men en lastbil har typiskt 2,5-3: 1 i bakaxelutväxling för landsvägskörning. Med högsta växel i växellåda 1:1 och 1100-1400 rpm motorvarvtal och hjulradie på ca 0,5 m. Så det låter högt med den bakaxelutväxlingen men det kanske behövs för att kunna starta i backe med tungt lass.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hur mycket får du ändra utan att tappa årsmodellen?
Går det att plocka hela framdelen från en Passat med subframe etc, eller måste det micklas ihop med den gamla "framaxeln"?
Det blir väl något hopkok.

Besikta med bensin blir lite bökigt. Men det går väl att fejka på något sätt.

Med dieselmotor hade jag inte tänkt att fråga.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
PaZ skrev:
Jag vet inget om dessa bilar men en lastbil har typiskt 2,5-3: 1 i bakaxelutväxling för landsvägskörning. Med högsta växel i växellåda 1:1 och 1100-1400 rpm motorvarvtal och hjulradie på ca 0,5 m. Så det låter högt med den bakaxelutväxlingen men det kanske behövs för att kunna starta i backe med tungt lass.

/ P


Det beror ju på vad du räknar är lågt och högt.

I min värld är 4,8:1 rena rallyutväxlingen..... alltså låg. (fast numeriskt hög)
Enligt källor så går dom inte fortare än 90 under gynnsamma förhållanden och det stämmer nog med den utväxlingen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



ButterflyRacing skrev:
PaZ skrev:
Jag vet inget om dessa bilar men en lastbil har typiskt 2,5-3: 1 i bakaxelutväxling för landsvägskörning. Med högsta växel i växellåda 1:1 och 1100-1400 rpm motorvarvtal och hjulradie på ca 0,5 m. Så det låter högt med den bakaxelutväxlingen men det kanske behövs för att kunna starta i backe med tungt lass.

/ P


Det beror ju på vad du räknar är lågt och högt.

I min värld är 4,8:1 rena rallyutväxlingen..... alltså låg. (fast numeriskt hög)
Enligt källor så går dom inte fortare än 90 under gynnsamma förhållanden och det stämmer nog med den utväxlingen.


Sorry man fastnar lätt i fikonspråket. Med låg menar jag numerärt låg dvs snabb men svag.

Fast vi kan inte jämföra med rallybilar då de oftast har bensinmotorer dvs högre motorvarvtal och kör möjligen fortare. Växellådorna har väl oftast 1:1 på högsta växeln för att minska förlusterna oavsett drivmedel.

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Niklas Falk skrev:
Hur mycket får du ändra utan att tappa årsmodellen?
Går det att plocka hela framdelen från en Passat med subframe etc, eller måste det micklas ihop med den gamla "framaxeln"?


Det som gäller är ju att man ska känna igen grundkonstruktionen. På en rambyggd bil brukar det betyda att behåller man original kaross (en kaross som fanns original till ramen) så kan man byta motor, låda, hjulupphängningar fram och bak samt bromsar utan att det blir amatörbyggt fordon, förutsatt att man inte ändrar allt för mycket i ramen.

En normal amerikansk pickup med motor fram och drivning bak accepterar man också så kallade frontklipp på, dvs att man byter ut hela främre delen av ramen med hjulupphängning. Kriterierna brukar vara att skarven ska vara i höjd med torpedväggen eller framför men det blir ju lite svårt här.

Behåller man original ramben framåt (eventuellt modifierade) ser jag inget problem med att använda ett helt motorpaket med framvagn från till exempel Audi eller Passat, ur det perspektivet. Det man bör tänka på är att välja en framvagn som har tillräckligt högt godkänt axeltryck, så man kan behålla totalvikten.

Bak är dubbla axlar smidigt för att kunna hålla upp lastvikten, Volvo 850 är en smidig variant eftersom den ganska enkelt modifieras så man kan dra isär axeln till önskad spårvidd. Den är också enkel att konvertera till luftfjädring.

Årsmodellen lär väl vara tillräckligt gammal för att byte till bensinmotor (med katalysator) inte är ett problem men med alla ändringar som nämns är ju ombyggt fordon rätt väg att gå formellt sett i alla fall. Fördelen med det är ju att det ger lite friheter i att justera vikter och liknande och är det bara vettiga bromsar mm kan man ju hålla upp effekten också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Bra info Gustav.
Vad kostar ombygt fordon ?


EDIT: Totalvikten är 3100 kg idag och dubbla axlar är jag inne på.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



1,8T finns ju i allt fråpn 150hk till 225hk.
De är ganska trötta om man ska se till lastvikt.
Hade valt en 1,9tdi.

De nyare är mer elektronik och skit.
Samt att om en spridare går så kostar de 8.000:- på nyare motorer.
En äldre tdi orkar tillräckligt och bara går om allt är i ordning.

Förutsatt att du ska ha en 4-cyl.
Finns ju 2,5tdi eller andra liknande dieslar med.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



PaZ skrev:
Jag vet inget om dessa bilar men en lastbil har typiskt 2,5-3: 1 i bakaxelutväxling för landsvägskörning. Med högsta växel i växellåda 1:1 och 1100-1400 rpm motorvarvtal och hjulradie på ca 0,5 m. Så det låter högt med den bakaxelutväxlingen men det kanske behövs för att kunna starta i backe med tungt lass.

/ P


En modern stor lastbil ja, som är byggd för att varva typ 1200 rpm i landsvägsfart med 40 ton tågvikt

Åttiotalsbussar med fullsize däck har väl omkring 4,5-5:1

En gammal hanomag har antingen bankrånarutäxlingen där 90km/h kan uppnås vid toppvarv, eller så har den lasta tungt utväxling där den varvar ut vid 80km/h

_________________
Roland Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



ButterflyRacing skrev:
Bra info Gustav.
Vad kostar ombygt fordon ?


EDIT: Totalvikten är 3100 kg idag och dubbla axlar är jag inne på.


SFRO-besiktningen ligger på 4500 kr och sedan får man nog räkna 2000 nånstans för regbesiktningen.

Som ombyggt fordon med dubbla axlar bak borde man kunna överväga att lyfta totalvikten till 3500 kg. Det är nog taktiskt att om det går behålla original axelavstånd mellan framaxeln och första bakaxeln. Ändrat axelavstånd är en sådan sak som kan trycka det mot amatörbygge.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Lillen skrev:
1,8T finns ju i allt fråpn 150hk till 225hk.
De är ganska trötta om man ska se till lastvikt.
Hade valt en 1,9tdi.

De nyare är mer elektronik och skit.
Samt att om en spridare går så kostar de 8.000:- på nyare motorer.
En äldre tdi orkar tillräckligt och bara går om allt är i ordning.

Förutsatt att du ska ha en 4-cyl.
Finns ju 2,5tdi eller andra liknande dieslar med.


I Europa finns är det ganska vanligt med husbilar med ganska små bensinmotorer och dom går bättre än man kan tro.
Och det kan inte vara så svårt att öka vridmomentet i en bensinturbo.

Jag vet inte vika 2.5 dieslar du menar, men om det är dom som sitter i 3.5 tons transportbilar..... så är dom för stora.

Jag skulle utan tvekan välja Peugeot 2.8 diesel om jag kunde välja fritt.
Men den är jättestor och sitter på tvären. Eller har jag missat något alternativ ?

Hela grejen med att byta motor är att jag får en modern låda på köpet, om jag tar ett komplett paket från en framhjulsdriven bil med motorn på längden.
Behåller jag samma koncept p motor och låda, så kan jag ju byta tillbaks till original när det ska besiktas...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
PaZ skrev:
Jag vet inget om dessa bilar men en lastbil har typiskt 2,5-3: 1 i bakaxelutväxling för landsvägskörning. Med högsta växel i växellåda 1:1 och 1100-1400 rpm motorvarvtal och hjulradie på ca 0,5 m. Så det låter högt med den bakaxelutväxlingen men det kanske behövs för att kunna starta i backe med tungt lass.

/ P


En modern stor lastbil ja, som är byggd för att varva typ 1200 rpm i landsvägsfart med 40 ton tågvikt

Åttiotalsbussar med fullsize däck har väl omkring 4,5-5:1

En gammal hanomag har antingen bankrånarutäxlingen där 90km/h kan uppnås vid toppvarv, eller så har den lasta tungt utväxling där den varvar ut vid 80km/h


4.88 och 5.38 är var vanliga utväxlingar i en rallyamazon när det begav sig.
Det innebar max 150-170 kmh i topphastighet på fullvarv, samtidigt som det ger ca 90 kmh på 3000 rpm

Så det går bra att jämföra .

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
therealpinto skrev:
ButterflyRacing skrev:
Bra info Gustav.
Vad kostar ombygt fordon ?


EDIT: Totalvikten är 3100 kg idag och dubbla axlar är jag inne på.


SFRO-besiktningen ligger på 4500 kr och sedan får man nog räkna 2000 nånstans för regbesiktningen.

Som ombyggt fordon med dubbla axlar bak borde man kunna överväga att lyfta totalvikten till 3500 kg. Det är nog taktiskt att om det går behålla original axelavstånd mellan framaxeln och första bakaxeln. Ändrat axelavstånd är en sådan sak som kan trycka det mot amatörbygge.

Gustaf


Bilen skulle nog må bra av att flytta fram bakaxeln lite, för att få lasten mer över bakhjulen med dubbla axlar.
Original sitter bakaxeln väldigt långt bak..... och det finns massor av bilder på nätet på Hanomager som vikit sig bakom hytten....

Men i första vändan är det byte av drivlian, förstärka ramen och fixa körbarheten, som gäller.


EDIT:Är det något som hindrar att man använder släpvagnsaxlar bak.... ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andra projekttrådar
Projekt "X".... Snabb förflyttning till Racingbanan mm.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (8466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande