Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 35, 36, 37   >>
28 besök idag (77543 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
WfQC skrev:
Själv skulle nog inte kunskapen räcka till något liknande så har i vinter nöjt mig med burbygge, monterat större bromsar och bromskylning samt lite annat smått......

Alltså, burbygge och bromsuppgradering är ju inte småpotatis. Du kommer uppskatta kraftigare bromsar - Miatans bromsar är inte dåliga, men inte heller byggda för banracing. En bur gör dessutom underverk med den sladdriga trasa som är Miatans kaross.

Ser fram emot våren och racing!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Detta är lite pinsamt: Splittern. Den gjordes ganska snabbt förra året och..... sedan har jag liksom skjutit upp och ignorerat den. Men nu var det dags att vara lite noggrann. Jag började med att mäta vinkeln och konstatera att den var heeeelt tokig. Ajdå...

Såhär blev det med splitterns framkant närmare marken och med hela splittern i rätt vinkel (~1,5grader). 25-30mm glipa.



OK, dags att justera fästena, som nu var för korta. Jag skarvade helt enkelt in en rörstump.




Lite färg och så klistrade jag på lite högdensitet-skum.





Blev bra! Avsevärt bättre.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638



Inga hastverk här inte! thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Inga hastverk här inte! thumbs up

Nu är jag osäker på om detta är lite godmodigt pikande, eller ett godkännande?

Om du på något sätt antyder att fronten på min Miata är lite sliten och att alla kaross-glipor inte är "show room Spec" så säger jag bara att........ du har rätt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638



Torkel K skrev:
Björn Davidsson skrev:
Inga hastverk här inte! thumbs up

Nu är jag osäker på om detta är lite godmodigt pikande, eller ett godkännande?

Om du på något sätt antyder att fronten på min Miata är lite sliten och att alla kaross-glipor inte är "show room Spec" så säger jag bara att........ du har rätt.


Pikande? Jag? Näääee.....
Tänk på att jag har svart bälte i slitet raceskick!
Var hittade du det där kompakta skummaterialet?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
Björn Davidsson skrev:
Inga hastverk här inte! thumbs up

Nu är jag osäker på om detta är lite godmodigt pikande, eller ett godkännande?

Om du på något sätt antyder att fronten på min Miata är lite sliten och att alla kaross-glipor inte är "show room Spec" så säger jag bara att........ du har rätt.


Pikande? Jag? Näääee.....
Tänk på att jag har svart bälte i slitet raceskick!
Var hittade du det där kompakta skummaterialet?

Det köpte jag..... på...... Amazon. Det är egentligen till för att skydda mot stötar, som t ex för fordon eller bildörrar som slår i väggarna på garaget.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Anledningen till att uppdateringarna dröjt är förresten dels magsjuka #småbarnsfar och att "Le petit pile de poop" har varit på besök i garaget. Igen.

Hur är det möjligt att vår yngsta bil, med inte ens hälften av milen på klockan mot den stora diesel-tysken, är den bruksbil jag jobbar på överlägset mest?



Mmmmm, Pierre och François lilla rödvinsdrivna kärleksbarn här har nu, efter ~7000mil och 7år, alltså behövt nya bussningar, krängningshämmarstag, bromsslang, ny stereo/media-modul (2600kr - begagnad på eBay), samt nu en nya kylare och sin TREDJE nya "lås/lås-upp"-knapp i förardörren. Delarna är inte dyra, men....... för helvete, Frankrike?? Är detta verkligen en stereotyp ni vill förstärka? Utanför står ett tyskt diesellok som är dubbelt så gammalt, har gått dubbelt så långt, är dubbelt så stor, driver på dubbelt så många axlar, har dubbelt så många cylindrar och nästan tre gånger så många hästkrafter och bara drar 0.2l/mil mer...... som just fick blanka papper på besiktningen. Igen.

Ok, skönt att få sagt det där. Nu ska jag inte gnälla mer! Nästa inlägg blir om Svenne-Roden!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Bes'ade just min japanska dagisfrökenbil som är min dagliga transportlåda. Inga anmärkningar denna gången heller, men har ju bytt lite grejer på den.

Kyl och ac-kondensor (som fick en sten skjuten genom dem), framrutan (dito orsak), wastegaten, skivorna fram, och stötar bak (kan ha med en viss överkast att göra, eventuellt..)
Den har ju bara gått 23000 mil, så det är väl ok

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1230



Torkel K skrev:
Anledningen till att uppdateringarna dröjt är förresten dels magsjuka #småbarnsfar och att "Le petit pile de poop" har varit på besök i garaget. Igen.

Hur är det möjligt att vår yngsta bil, med inte ens hälften av milen på klockan mot den stora diesel-tysken, är den bruksbil jag jobbar på överlägset mest?



Mmmmm, Pierre och François lilla rödvinsdrivna kärleksbarn här har nu, efter ~7000mil och 7år, alltså behövt nya bussningar, krängningshämmarstag, bromsslang, ny stereo/media-modul (2600kr - begagnad på eBay), samt nu en nya kylare och sin TREDJE nya "lås/lås-upp"-knapp i förardörren. Delarna är inte dyra, men....... för helvete, Frankrike?? Är detta verkligen en stereotyp ni vill förstärka? Utanför står ett tyskt diesellok som är dubbelt så gammalt, har gått dubbelt så långt, är dubbelt så stor, driver på dubbelt så många axlar, har tre gånger så många cylindrar och nästan tre gånger så många hästkrafter och bara drar 0.2l/mil mer...... som just fick blanka papper på besiktningen. Igen.

Ok, skönt att få sagt det där. Nu ska jag inte gnälla mer! Nästa inlägg blir om Svenne-Roden!


tyvärr är det nog så, hade en fransyska innan........ inte igen skulle jag säga!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Snabb uppdatering direkt från garaget!



Höger bak går framåt - riktat och punktat.



Vänster bak - SUUUCK!


Men, jag är ganska säker på att detta faktiskt är den sista riktiga rosten på bilen. Det finns ytrost kvar (massor), men detta tror jag är det sista där jag behöver kapa bort och svetsa i ny plåt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
I helgen fick Miatan vård av kompetenta händer! Christer (och hans, som ni kan se, perfekta hårfäste) opererade in en MaxxECU som ersättning för min trasiga Megasquirt och mappade bilen. Jag fick bannor för att mitt insug inte är optimerat - insugsluften går upp i temp. Något lagom innovativt måste göras där.



Såhär i dieselprisernas förlovade tid passade jag också på att göra ett litet experiment: blanda rapsolja i Fårrdens diesel. Extrapris på ICA: 15kr/l.

Jag började lite försiktigt resan med 25% rapsolja i tanken och ett par dunkar ren diesel på flaket, om det skulle gå åt helvete.



Dock gick Fårrden alldeles utmärkt på djungeljuicen, så jag blandade upp till 50%. Inga problem, trots kallstart i -5C. I sommar testar jag 75%, om deltat mellan diesel & rapsolja fortfarande är relevant.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1230



Torkel K skrev:

Såhär i dieselprisernas förlovade tid, så passade jag på att göra ett litet experiment: blanda rapsolja i Fårrdens diesel. Extrapris på ICA: 15kr/l.

Jag började lite försiktigt resan med 25% rapsolja i tanken och ett par dunkar ren diesel på flaket, om det skulle gå åt helvete.

Dock gick Fårrden alldeles utmärkt på djungeljuicen, så jag blandade upp till 50%. Inga problem, trots kallstart i -5C. I sommar testar jag 75%, om deltat mellan diesel & rapsolja fortfarande är relevant.


Helt magiskt undernbart

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Och så är det faktiskt jubileum i tråden: 1år! Jösses så fort ett år gått förbi!

Ibland när jag går ut i garaget och tittar på PVn så får jag smått panik över hur låååångsamt det går och hur mycket det är kvar av projektet. Då hjälper det faktiskt att gå tillbaka i denna tråden och kolla in början av arbetet. Det har ju hänt en hel del, trots att jag alltid prioriterar Miatan om jag måste välja.

Nu ser jag verkligen fram emot att starta racing-säsongen igen!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 126



v va va smyg fotade du mig .... får börja med sekretess avtal innan jag släpper in i lekstugan i framtiden
fast ... du har ju inte med de viktigaste som tur ä

tack för en trevlig helg nu bara leverera

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Christer G skrev:
v va va smyg fotade du mig .... får börja med sekretess avtal innan jag släpper in i lekstugan i framtiden
fast ... du har ju inte med de viktigaste som tur ä

tack för en trevlig helg nu bara leverera

Tack själv och jag tog faktiskt en bild där du var fullt påklädd. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638



Torkel K skrev:


Såhär i dieselprisernas förlovade tid passade jag också på att göra ett litet experiment: blanda rapsolja i Fårrdens diesel. Extrapris på ICA: 15kr/l.

Jag började lite försiktigt resan med 25% rapsolja i tanken och ett par dunkar ren diesel på flaket, om det skulle gå åt helvete.

Dock gick Fårrden alldeles utmärkt på djungeljuicen, så jag blandade upp till 50%. Inga problem, trots kallstart i -5C. I sommar testar jag 75%, om deltat mellan diesel & rapsolja fortfarande är relevant.


Men hur mycket diesel var det i tanken från början? tomt? nää? Hur mycket totalt utblandat skulle du uppskatta det var sen? klart intressant i övrigt!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Men hur mycket diesel var det i tanken från början? tomt? nää? Hur mycket totalt utblandat skulle du uppskatta det var sen? klart intressant i övrigt!

Det första jag gjorde var att förbereda de fyra flaskorna du ser på bilden med 25% 50% 75% och 100% rapsolja i och lämna dem ett par dygn utanför garaget. Avsikten var att se om vätskorna skulle skikta sig eller om det skulle bli utfällningar i flaskorna. Ingenting sådant hände, trots minusgrader.

Fas 1: Godkänt.
Full tank i Fårrden är 80l, men det är såklart en del toleranser i tankmätaren. Det var knappt 1/4-tank ren diesel, alltså ~15-20l, när jag inledde "Projekt Frityr-Fårrd". Jag hällde i 7l rapsolja för att få 25-30% blandning och körde tills tanken var praktiskt taget tom.

Fas 2: Godkänt.
När tanken var så tom jag vågade köra den stannade jag och fyllde i resterande rapsolja jag hade på flaket, vilket var 23l samt all diesel jag hade i dunkarna: 25l. Tekniskt är det ~48% rapsolja. Det var vad jag hade i tanken när jag kom upp till Säffle och parkerade. Dagen därpå kallstartade jag Fritösen i -5C och det var precis som att starta på diesel - ingen skillnad alls. Hela vägen gick med Miatan på flaket och husvagnen bakom och Fårrden var varken starkare eller slöare än med ren diesel i tanken. Det var ingen som helst skillnad, förutom att den luktade lite bättre.

Ska man vara riktigt noggrann så är det såklart redan en viss % VDO i dieseln vi alla köper från macken, vilket jag bortser från. Jag räknar helt enkelt % rapsolja från ICA vs % diesel från Preem.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638



Etthundra procent för din experimentlusta och genomförande


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Etthundra procent för din experimentlusta och genomförande

Fårrden har ju ingen Common-rail motorn, utan en traditionellt mekanisk turbo-diesel a la stenålder. Är det samma som du har i din husbil, eller är den en generation nyare?

Största utmaningen är ärligt talat att hitta billiga rapsolja. Såhär i efterhand hade det varit smart att köpa mer (mycket mer) är 30l när det kostade 15kr/l, men jag visste ju inte om det skulle funka.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Torkel K skrev:
Björn Davidsson skrev:
Etthundra procent för din experimentlusta och genomförande

Fårrden har ju ingen Common-rail motorn, utan en traditionellt mekanisk turbo-diesel a la stenålder. Är det samma som du har i din husbil, eller är den en generation nyare?

Största utmaningen är ärligt talat att hitta billiga rapsolja. Såhär i efterhand hade det varit smart att köpa mer (mycket mer) är 30l när det kostade 15kr/l, men jag visste ju inte om det skulle funka.


Fjäska med lokala burgarhaket (eller vem som nu friterar i närheten). Filtrera ordentligt så..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Axly skrev:
Torkel K skrev:
Björn Davidsson skrev:
Etthundra procent för din experimentlusta och genomförande

Fårrden har ju ingen Common-rail motorn, utan en traditionellt mekanisk turbo-diesel a la stenålder. Är det samma som du har i din husbil, eller är den en generation nyare?

Största utmaningen är ärligt talat att hitta billiga rapsolja. Såhär i efterhand hade det varit smart att köpa mer (mycket mer) är 30l när det kostade 15kr/l, men jag visste ju inte om det skulle funka.


Fjäska med lokala burgarhaket (eller vem som nu friterar i närheten). Filtrera ordentligt så..

Jag kunde såklart flörta lite med en av pizzeriorna i Vaggeryd. Det finns hela TVÅ pizzerior i metropolen Vaggeryd, ska ni veta! Iofs så får restaurangerna faktiskt betalt för begagnad olja nu för tiden och så går arbetsinsatsen upp avsevärt mot att köpa ren olja i butiken.

För den som är nyfiken (även om vi glider en bra bit från rejsa-ämnen nu) så räknade jag på kostnaden för resan till/från Christer i Säffle (dvs totalt 60mil) som referens.
- Fårrden suger i sig ca1,5l/mil med Miata på ryggen och husvagn på släp.
- Med ett dieselpris på 28kr/l och Rapsolja på 15kr/l blir alltså en 50% blandning ett totalt pris på 22kr/l - en besparing på nästan 600kr för resan.
- Ett mer normal dieselpris på 23kr/l och Rapsolja på 15kr/l ett totalt pris på 19kr/l och en besparing på ~350kr för resan.

Så deltat mellan vätskornas literpris måste vara ganska högt för att det ska vara värt att värt det extra besväret att släpa på rapsoljan och stå och blanda. Om man bara sparar 150kr på en 60mil resa kan det liksom kvitta.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 35, 36, 37   >>
28 besök idag (77543 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande