Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38, 39 >> 173 besök idag (85500 totalt) |
Det har hänt saker. Det har gått framåt. Sakta men.... också osäkert, växer visionen om femtiotals-roden fram.
Först blev Svenneroden av med sin mockup-motor. Och sedan var det dags att skrubba växellådan. Jag använde Biltemas "motortvätt" och körde två behandlingar. Det gav ungefär samma effekt som att ge växellådan en rejäl utskällning... ... så jag bytte till stålborste på borrmaskinen och bromsrengöring istället. En skvätt svart färg fullbordade verket. [/quote] Sedan ägnades en del energi åt motorhuven. Jag avskyr "fejk". Alltså: luftintag som inte leder någonstans (eller inte ens har hål i sig!!), avgasrör som inte är inkopplade på ena sidan, etc. Av ren princip kapades huven därför upp (efter en omfattande tvätt) så scoopet faktiskt blev ett scoop och inte bara en larvig mössa. Lite blåslampa, tvättandet, skrapande och stålborste. Den gula färgen gick att blåsa bort med tryckluft. Jo, på riktigt Det fanns en del överspacklade hål, men inte minsta rost. Gångjärnen..... jag erkänner, jag gav upp. Jag ville egentligen ha gångjärnen i bakkant på huven, vid brandväggen, och ett par gångjärn från en Völvo niääfötti hade inhandlats i detta syfte. Hur svårt kan det vara? "Väldigt svårt" är svaret. Hur jag än mätte, testade och försökte så ställde huvens runda former till det och den gick aldrig fri från karossen. Så plan B blev att kapa ned skiten från detta.... ...till detta.... ...och hänga dit huven så som ur-ingenjörerna på Volvo ansett rätt och riktigt. En positiv aspekt är i alla fall att jag redan har ett par supercoola retro hood pins, som kommer göra sig långt bättre vid brandväggen än långt in på huven, där den äntligen går över från ruuuund till platt. Så fick den riktiga motorn flytta in, för första gången. Den kommer självklart behöva hivas i och ur och i och ur och i och ur och.... Ni fattar. Men det ÄR ändå en milstolpe. Grenröret fick plats ungefär så bra som jag förväntade mig att det skulle göra. Hade det varit något exotiskt från Köhler-GIK-RUF-mega-kostar-miljoner, så hade det sugit en smula. Meeeen, eftersom detta är (var) ett folkrace-grenrör för 1200kr, så var nästa steg helt befriat från tvekan, ånger och sorg. Fortsättning följer... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Alla längder kommer garanterat inte bli det optimala. Det kommer inte bli samma längd på alla runners. Jag kommer säkerligen förlora hundratals hästar på det, men.... den kommer ändå låta coolt vid körvkiosken. Det ÄR lite lockande att koppla två cylindrar till höger side pipe och två till vänster. Kommer låta som en stor tvåcylindrig motorcykel när vi kommer åkande. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Visste ni att Side Pipes har bekräftats vara en naturlig afrodisiakum?
Grenröret blir i Ginetta G20-style! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Alltså.... jag är tveksam... Vill jag det? Ljud från en 2-cylindrig motor som bara varvar till typ 6500varv, låter det bra? Man skulle ju kunna koppla 1 & 4 till ena sidan och 2 & 3 till andra och hävda att det är för att maximera flödet. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Detta är nog svaret... Det skulle nog låta fööör "unikt", I synnerhet med personer stående nära bilen vid korvmojjen. Man kommer att höra "1 & 4" mycket tydligare än "2 & 3" från andra sidan bilen. Vore iofs lite fränt med att ha en birdcatcher för att matcha sidepipen (singularis). _________________ Magnus Falk |
||||||
Att ha en.... Vad??För att matcha side-pipen? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Nästan 😁 _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||
Aha! Ok, det var mer logiskt! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Fan vad kul det är att meka bruksbil, eller hur?! Man känner ju hur entusiasmen bara liksom rusar genom kroppen.
"Vad ska vi göra idag, då? Ska vi ta tag i vår rena och fina racingbil, där allt funkar perfekt och det inte finns en rostig bult?" "Nääää..." "Men vår HotRod då? Avgassystemet är ju nästan klart. Därefter ska vi ju hoppa på att sätta spjällhuset på plats?" "Näääää... tråkigt." "Ok... nähäää.... Vi har iofs en superskitig, högmilad hybrid-Völvo med diverse irriterande småfel, som lite skrammel i bakvagnen och en trasig tempsensor för kupén...." "Jaaa! Hurra! Rulla in den! Woohooo, hoppas bultarna till den där bärarmen har rostat fast ordentligt nu...." _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Livet och diverse andra förpliktelser kom i vägen, men nu är äntligen Svenne-Rodens genrör och avgassystem färdigt.
Nu undrar ni kanske varför jag besvärat mig med att skapa den där lilla tarmen som gått sidledes, när den ju ändå knappast kan göra någon skillnad alls för flödet? Svaret är: Principer. Det är INTE ok att ha en sidepipe som inte är inkopplad!! Det är ok, men inte önskvärt, att ha sidepipe på bara enda sidan. Kompromissen blev att se till att det faktiskt kommer ljud och rök ur båda. Och nu inser jag att jag glömde svetsa din plutten till syresensorn. Nå, det är snabbt fixat. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Det beror på hur man ser det. Tekniskt sett har du rätt! Men, om du antyder att Svenne-Roden bestyckats med ett avgassystem som saknar ljuddämpare måste jag göra det besviken: De långa svarta tuberna är ljuddämpare. Dock har jag inga illusioner om att min skapelser kommer vara särskilt tyst! Jag hoppas hon kommer sjunga som en pilsk bonnatös en lördagskväll. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Hej
behöver du stolar / baksäte ? det står en inredning till en jaguar X-type på mitt kontor, beige halvskinn/ Elstolar som funkar standalone. hela men lite skitiga. och helt gratis MVH Tommy om intresse finns så ring Loke 0725057343 _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Tackar så hemskt mycket för att du tänkte på mig och den fjollificerade PVn! Jag är ärligt talat sjukt smickrad. Dock är PVn nu byggd för original baksäte och bilen är så sabla smal att de små Miata-stolarna preeeeciiiiiis fick plats. Jag måste därför tyvärr tacka så mycket, men avstå. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Jag har hållit på med Stupid Shit. Det finns inget annan uttryck för det. Varför? Jo, alltså..... det framstod liksom som en smart ide vid tillfället!
Det var en gång en A-traktor och jag bytte en hel del arbetstimmar på den mot att min polare la lika många timmar på uppgraderingar och reparation av min lada. Men, sedan hände en del tråkigheter, A-traktorn gick sönder (igen) och den tilltänkta brukaren fick sitt lämplighetsintyg lite... tilltygat. Så, trots allt arbete stod det en mekaniskt helt ok, men tämligen ful, A-traktor i en viss familjs trädgård och retade hustrun/mamman till vansinne, varje gång hon gick förbi den. Om A-traktorn på något sätt kunde transformeras om till kronor på ett konto så skulle det göra underverk för både äktenskapet och husfriden i allmänhet. Lösningen blev (som lösningen nästan alltid är ) att anlita "Byarum Speed". Vi kom överens om att traktorn skulle repareras och säljas och allt över Xkr i säljpris fick jag behålla. Här började en glad liten djävul på Torkels högra axel diskutera möjligheter med den glada lilla djävulen som sitter på Torkel vänstra axel. Några små änglar har jag inte kvar på axlarna längre. De har sedan länge givit upp och flyttat till hörnet bakom rörbocken, varifrån de skriker förolämpningar åt oss och efterfrågar Ghost på garagestereon, konstant snorfulla. "Du skulle kunna lägga ett par timmar på den där, sälja den till ett högre pris och dumpa vinsten i det svarta, hungriga hål som är din racing-hobby", viskade Parva Daemonia i mina öron. "Njaaa", svarade jag. "Du skulle kunna ta stålarna och med gott samvete anlita någon att måla om södergaveln på kåken i sommar, så slipper du göra det själv...", föreslog de istället och NU var jag motiverad! A-traktorn hade målats om, med all vad tålamod, metodik, erfarenhet och omdöme en typisk 16årig grabb har i sin arsenal. Rollad ful-röd med Biltemas lackfärg, med andra ord. Att försöka göra något åt utseendet var alltså uteslutet.... eller? "Challenge accepted" - Dags att räta ut skiten, slipa skiten, penselmåla skiten med samma färgsort, slipa skiten igen, pensla skiten igen, våtslipa skiten igen och polera skiten. Otroligt korkat att lägga massa värdefull garagetid detta, utan tvekan! Men, jag har aldrig penselmålat en bil och jag var lite nyfiken på om det liksom gick att våtslipa/polera upp en rimlig finish. Det gjorde det! Men jag vill aldrig göra det igen! Här gick hela planen lite snett. Jag skickade ett par bilder till ägaren och fick omedelbart svaret: "Nej! Vad fan har du gjort?!?!" De kom på besök kort därefter och nu var den tilltänkta brukaren (som faktiskt kommer få tillbaka sitt lämplighetsintyg i sommar) plötsligt extremt angelägen om att behålla fordonet, då den blivit "Ascool, jööö! Snälla farsan! Snääääällaaa farsan!". Eftersom jag helst inte vill se miffot mer (jag syftar här på A-traktorn, alltså, inte 16åringen) så slipper jag gärna processen att sälja den. Så... Min polare kommer måla södra gaveln på mitt hus i sommar. Jag är skitnöjd med det. Nog med korkade sidospår! #45 är klar för säsongen och #90 är under utveckling. Det går framåt - hoppas jag hinner med lite enklare uppdateringar av Fårrden också. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38, 39 >> 173 besök idag (85500 totalt) |