Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43
38 besök idag (94780 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1834


Trådstartare
Guson skrev:
Är det inte så att man måste se över tråget även av andra orsaker? En motorcykel lutar ju i kurvorna så skvalpet i sidled i tråget blir väldigt litet jämfört med en bil.

Guson

Hej,

Jodå, tråget har skvalpskydd och platta i sig, vilket de flesta brukar nöja sig med. På en Modsport-Westy har jag dock, genom empiriska studier, bekräftat att det inte räcker, och det är därför bilen har en 2L accusump också.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1834


Trådstartare
Detta blev bra. Förbaskat bra, till och med. Det var lite extra jobb and vinkla om diffen, men resultatet blev en miljon gånger bättre. Efter att ha räknat på lite olika alternativ bestämde jag mig för att vinkla diffen +2.5grader. Med andra ord: medbringaren på diffen är nu riktat uppåt +2.5grader, istället för nedåt -1.2grader som den var tidigare. Självklart matchar motorns placering samma vinkel, på en parallell axel.

Den som har koll på sin trigonometri kan då bekräfta att med helt raka knutkort placeras motorns medbringare 61mm högre än diffens, då kardanaxeln är 1400mm lång. Alltså kunde jag använda hela vinklingen av knutkorsen för att flytta motorn åt höger. Den första delen av kardanen, som har ett stödlager på sig, måste vara helt rakt ut från motorn, så en 40mm sidleds förflyttning ger ca3.7graders vinkling av den sista delen av kardanen, som är 625mm mellan knutkorsens axlar. 3.7grader känns helt rimligt och kardanen snurrar mjuk och lätt.

Lasrar, lod, vinkelmätare, en laddning buntband och en förbaskat massa tålamod.











Jag passade på att göra om infästningen för diffen också. Bort med gummibussningarna (de hade ändå smält när jag svetsade ihop de nya fästena). Istället svarvade jag lite aluminium-hylsor och istället för en lång, genomgående gängstång la jag i en låååång mutter (gängstångskoppling? Heter det så?) i kanalen i diffens.






Nu ska motor och diff lyftas ur, alla motorfästen och diff-fästen (som jag inte tog bilder på) ska helsvetsas och sedan går vi vidare mot nya äventyr!

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1834


Trådstartare
Det går framåt i garaget! thumbs up

Efter att jag vinklade om diffen och flyttade motorn har de nya fästena helsvetsats och målats. Grenröret kunde förbli oförändrat (puh!) men en liten ändringar av avgassystemet och flytt av ett par pinnar i ramen fick göras. Jag passade på att fästa avgassystemet lite fastare. (Och ja, det där är ett par urvuxna pyjamasbyxor. Jag skänker det mesta av sonens urvuxna prylar till grannarna, men en del blir garage-trasor).






All el har rensats ur bilen, ned till minsta kabel. Jag har delat upp det i "Skit vi kanske behöver" och "Skit vi helt säkert inte behöver". Att få detta oheliga ormbo utbytt mot en seriös ECU och ett seriöst elsystem kommer bli ett enormt lyft.




En massa fina prylar som jag tycker min Westfield behöver har anlänt. Jag byter hela bränslesystemet, alla slangar för oljekylningen och såklart oljekylaren. Vattenkylaren, accusump och vattenpump är det enda som jag sparar, förutsett att inte Christer klagar för vilt och ihärdig på Craig Davies-pumpen och dess möjligheter till exakt styrning.




Och så har jag kombinerat Ebay-jakt med svarvande av POM. Vad ska detta bli för något?? Det får ni se senare....




Men vissa andra saker går lite mindre bra och jag har, om än ytterst motvilligt, börjat acceptera att detta tävlingsåret kanske måste bli ett lugnt år. Att det skulle bli ett "läro-år" var givet, eftersom vi tar oss an en ny klass och en ny bil och det kommer vara saker som måste ändras, lagas, justeras, läras och optimeras. Men utöver det har vi har också problemet att min högra hand håller på att ramla av. (Nej, snälla... inga snuskiga skämt här nu. Jag har faktiskt outsourcat den tjänsten, ok?). Det skick som högerklon är i just nu är inte bra förutsättningar för att köra räserbil. Operation är att vänta, vilket långsiktigt är toppen, men kortsiktigt gör både mekande och rejsande omöjligt. Så jag mekar på som en tok nu, medan jag kan, så får vi se var det landar. Vi mörkare stunder överväger jag radikalare lösningar...



Undrar om Makita eller Bosch gör något bra snabbfäste, så man kan ha lite olika verktyg på handleden (istället för den usla skit som sitter där och gör svinont just nu)? Då kan man ha en mutterknackare där ett tag, för att sedan byta till svetshandtag, borrmaskin eller hammare. Sedan går man in i köket och koppla på sin elvisp-modul inför middagen.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19939



Så du tänker dig två vänsterhänder??

Elsystem är inget skoj om man ska merga ihop olikheter. Det är nog rejält lättare om man kan börja med hela kablar och helnya kontakter (Chrtister fnyser en del åt halvdana lösningar).
Men det går ju ofta att dela av motorn-ECU-Dash med allt som hör därtill och "resten" (bromsljus, blinkers mm).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1834


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Så du tänker dig två vänsterhänder??

Det var just den lilla detaljen du hängde upp dig på?

Elsystem är inget skoj om man ska merga ihop olikheter. Det är nog rejält lättare om man kan börja med hela kablar och helnya kontakter (Chrtister fnyser en del åt halvdana lösningar)[/quote]

Christer fnyser som regel åt ALLT elrelaterat jag åstadkommer...

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1694



Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
Så du tänker dig två vänsterhänder??

Det var just den lilla detaljen du hängde upp dig på?



HAHA! Rejält snabb är han, den däringa Niklas...

Trist, inget kul med trasig kropp, just höger hand är ju lite avigt...
själv är det ryggen som är trasig.

Men pinnarna till avgassystemet, ser ut som min bil jue! Pinnar Ftw thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43
38 besök idag (94780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande