Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 389 besök idag (97657 totalt) |
Hej, Jodå, tråget har skvalpskydd och platta i sig, vilket de flesta brukar nöja sig med. På en Modsport-Westy har jag dock, genom empiriska studier, bekräftat att det inte räcker, och det är därför bilen har en 2L accusump också. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Detta blev bra. Förbaskat bra, till och med. Det var lite extra jobb and vinkla om diffen, men resultatet blev en miljon gånger bättre. Efter att ha räknat på lite olika alternativ bestämde jag mig för att vinkla diffen +2.5grader. Med andra ord: medbringaren på diffen är nu riktat uppåt +2.5grader, istället för nedåt -1.2grader som den var tidigare. Självklart matchar motorns placering samma vinkel, på en parallell axel.
Den som har koll på sin trigonometri kan då bekräfta att med helt raka knutkort placeras motorns medbringare 61mm högre än diffens, då kardanaxeln är 1400mm lång. Alltså kunde jag använda hela vinklingen av knutkorsen för att flytta motorn åt höger. Den första delen av kardanen, som har ett stödlager på sig, måste vara helt rakt ut från motorn, så en 40mm sidleds förflyttning ger ca3.7graders vinkling av den sista delen av kardanen, som är 625mm mellan knutkorsens axlar. 3.7grader känns helt rimligt och kardanen snurrar mjuk och lätt. Lasrar, lod, vinkelmätare, en laddning buntband och en förbaskat massa tålamod. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag passade på att göra om infästningen för diffen också. Bort med gummibussningarna (de hade ändå smält när jag svetsade ihop de nya fästena). Istället svarvade jag lite aluminium-hylsor och istället för en lång, genomgående gängstång la jag i en låååång mutter (gängstångskoppling? Heter det så?) i kanalen i diffens. ![]() ![]() ![]() ![]() Nu ska motor och diff lyftas ur, alla motorfästen och diff-fästen (som jag inte tog bilder på) ska helsvetsas och sedan går vi vidare mot nya äventyr! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Det går framåt i garaget!
![]() ![]() Efter att jag vinklade om diffen och flyttade motorn har de nya fästena helsvetsats och målats. Grenröret kunde förbli oförändrat (puh!) men en liten ändringar av avgassystemet och flytt av ett par pinnar i ramen fick göras. Jag passade på att fästa avgassystemet lite fastare. (Och ja, det där är ett par urvuxna pyjamasbyxor. Jag skänker det mesta av sonens urvuxna prylar till grannarna, men en del blir garage-trasor). ![]() ![]() ![]() ![]() All el har rensats ur bilen, ned till minsta kabel. Jag har delat upp det i "Skit vi kanske behöver" och "Skit vi helt säkert inte behöver". Att få detta oheliga ormbo utbytt mot en seriös ECU och ett seriöst elsystem kommer bli ett enormt lyft. ![]() ![]() En massa fina prylar som jag tycker min Westfield behöver har anlänt. Jag byter hela bränslesystemet, alla slangar för oljekylningen och såklart oljekylaren. Vattenkylaren, accusump och vattenpump är det enda som jag sparar, förutsett att inte Christer klagar för vilt och ihärdig på Craig Davies-pumpen och dess möjligheter till exakt styrning. ![]() ![]() Och så har jag kombinerat Ebay-jakt med svarvande av POM. Vad ska detta bli för något?? Det får ni se senare.... ![]() ![]() Men vissa andra saker går lite mindre bra och jag har, om än ytterst motvilligt, börjat acceptera att detta tävlingsåret kanske måste bli ett lugnt år. ![]() ![]() Undrar om Makita eller Bosch gör något bra snabbfäste, så man kan ha lite olika verktyg på handleden (istället för den usla skit som sitter där och gör svinont just nu)? Då kan man ha en mutterknackare där ett tag, för att sedan byta till svetshandtag, borrmaskin eller hammare. Sedan går man in i köket och koppla på sin elvisp-modul inför middagen. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Så du tänker dig två vänsterhänder??
![]() Elsystem är inget skoj om man ska merga ihop olikheter. Det är nog rejält lättare om man kan börja med hela kablar och helnya kontakter (Chrtister fnyser en del åt halvdana lösningar). Men det går ju ofta att dela av motorn-ECU-Dash med allt som hör därtill och "resten" (bromsljus, blinkers mm). |
||||||
Det var just den lilla detaljen du hängde upp dig på? ![]() Elsystem är inget skoj om man ska merga ihop olikheter. Det är nog rejält lättare om man kan börja med hela kablar och helnya kontakter (Chrtister fnyser en del åt halvdana lösningar)[/quote] Christer fnyser som regel åt ALLT elrelaterat jag åstadkommer... ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
HAHA! Rejält snabb är han, den däringa Niklas... ![]() Trist, inget kul med trasig kropp, just höger hand är ju lite avigt... själv är det ryggen som är trasig. Men pinnarna till avgassystemet, ser ut som min bil jue! Pinnar Ftw ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Det går framåt. Ganska olikt mig (jo, faktiskt!) så pillar jag på alla ställen samtidigt. Jag brukar sträva efter att göra klart ett område i taget, men bygget kan nu delas in i områden som "bara är transportsträcka", dvs kända moment där jag vet hur det ska sättas ihop och några få punkter där mer osäker forskning/utveckling måste till. Det är bra att liksom utveckla och bli bekväm med alla lösningar som ska appliceras så tidigt som möjligt.
En lagom tokig idé som var alltför tilltalande för att ignoreras har satts i verket: kylaren är flyttad bakåt. Dels för viktens skull (bakom framaxeln) men också för att möjliggöra förstärkning av nos och splitter, vilket är knepigt med kylaren ivägen. Dessutom kan nu oljekylaren hamna framför kylaren. ![]() ![]() Nya AN-slangar överallt. Vattenpumpen ska få fästen och slangen ska kortas, men ungefär där hamnar den. ![]() ![]() Jag beställde bromshandtag som passar bättre för mindre händer åt sonens fyrhjuling, med de visade sig såklart inte passa för fem öre. Det blev till att improvisera lite. Men kombinerat med rejält mycket starkare LED-lampor blev det ett lyft. ![]() ![]() ![]() ![]() Och så kom det en fantastisk present från Morteza, som vi såklart ska applicera på Westy! ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
I ett hörn av garaget ligger det något läskigt. Två tunga (och dyra) lådor, proppfulla med läskiga saker som inte går att skära, klippa, svetsa, böja, slipa, forma, kröka, gjuta eller bearbeta med några metoder som rättrådiga och fria män föredrar. Två lådor full med ångest och själadödande tristess, som jag borde jobba med i detta läget. Jag undviker noga att låta blicken glida över mot dessa två lådor...
Oljekylaren har hittat sin plats i bilen. ![]() ![]() Motorn har inlopp för kylvatten innanför grenröret, på det som NU är motorns vänstra sida. Där sitter en fin liten aluminiumkoppling som original, men hur jag än vände och vred på silikonslangar och rör så blev jag liksom aldrig helt nöjd med hur den skulle kopplas till vattenpumpen. Så jag beslöt mig för att överarbeta en egen koppling istället. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hur ska man montera en sådan här Craig Davies-pump? (Tja... enligt Christer ska man inte det, alls...) Jag har sett färdiga, runda fästen som använder de små skruvarna i botten. De är hutlöst dyra för en liten plåtbit och de där små skruvarna känns inte övertygande om det börjar svänga och skaka. Jag beslöt mig för att helt enkelt svetsa på lite öron på pumpen, så den kunde stå på gummidämpare. ![]() ![]() Men pumpen på plats kunde min vattenkoppling skruvas fast, vattenröret kopplas till pumpen och en liten temporär hållare svetsas dit. ![]() ![]() ![]() ![]() Det övre vattenröret behövde också lösas. Kanske hade en lång, flexibel slang funkat, men det är olika storlekar på kylarens koppling och R1ans. Lika bra att överarbeta lite där med. ![]() ![]() Nu ska hela skiten isär för helsvetsning och lite färg. Sedan är det bara att försöka klura ut fler saker som aaaabsoluuuuut måste göras innan jag öppnar de där läskiga lådorna i hörnet..... _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Gjorde ett nytt fäste för solenioden och det råkade bli hjärtformat.
![]() ![]() Helsvetsat och målat. ![]() ![]() Garage är städat. ![]() Ignorerar noga de läskiga lådorna....Jag tror jag måste sortera mina muttrar också. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Men kom igen, berätta nu! hålla på det sådär... Vem är den där Christer förresten?
![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Jag har läst att Aerorace har förstärkt chassie (och lite tunnare rör?) jämfört med "normala" Westfields, men har aldrig förstått vad det är som är förstärkt. Din bild viasr det tydligt i framvagnen med trianguleringen. Finns det någon mer förstärkning längre bak? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Ja, det kanske de gör! Eller inte.... ![]() ![]() Jag tror att jag ska ställa något riktigt tungt på de där lådorna och installera en Keihin-brygga istället. ![]()
"Some say, that he can communicate with engines, and that he once stopped a run-away-diesel just by gently stroking it's crank cover. All we know is, he's called Christer." ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Njaaaa, nu ska vi inte dra förhastade slutsatser här. De flesta av de diagonala pinnarna har jag nämligen satt dit. Faktum är att så pass mycket har lagts till och dragits ifrån att jag inte är helt säker på vad som är/var original längre. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 389 besök idag (97657 totalt) |