Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 15 besök idag (129586 totalt) |
Tack! EXAKT vad jag ville höra! ![]() ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Min svärfar gjorde nyligen detta. Typ ett halvår sedan. Ena handen i Köpenhamn och andra i Lund. Titthål av danskarna, madame giljotin av skåningarna... Men, slutresultatet funkade i bägge fallen. Däremot ärren skiljde ju typ. Mycket.
_________________ Magnus Falk |
||||
Sedär, det var intressant. Det gäller alltså att välja noga.... för självklart vill man ha ett rejält, manligt ärr att visa upp efter allt lidande! "Chicks dig scars", som man säger. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Min fru har opererat båda. Inga som helst biverkningar. Gör det så snart som möjligt. Är klart livskvalitetshöjande! ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
En lätt förlängd lunchrast och lite kvällsjobb - En Westfield med MC-motor är tacksam att skruva på. Vi har preliminärt resultat från Kristenssons Haveri-utredning. Steg ett var att bygga om mitt motorstativ en smula, för att optimera mot Yamaha (istället för Mazda).
![]() ![]() ![]() Steg två var att öppna smällkaramellen och se vad som gömde sig inuti. Det var inte vackert... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Flisor och spån i tråget. Ett lager för Cylinder 4 har kissat på sig rejält och det går att peta kolven 1mm upp eller ned i loppet på cylinder. Allt efter bara två repor i bänken. Det var ingen mening med att skjuta på läggdags mer efter den lärdomen, så där stannade undersökningen. Lite surt, då motorn liksom är/var/skulle vara/kanske var/delvis var-blev en proffesionellt renoverad motor. Och den ÄR helt klart renoverad! Toppen ser jättefin ut, kolvarna är märkta med nummer och pilar, osv. Allt ser proffsigt ut, men någonting blev helt klart inte rätt i rovan. ![]() Så, vad är planen? Med tanke på mängden spån och flis utgår jag från att veven är kass i denna motorn. Men, jag har två extra-motorer som är bekräftat kassa (en har t o m hål i blocket, så just DEN vevaxeln ska vi kanske inte ta), samt en med "status okänd". Med lite ansträngning, micrometer och sorterande finns i alla fall chans att det går att pussla ihop en frisk motor av delarna + nya lager och en packningssats. Toppen tar jag direkt från denna motorn. Om det inte går så får jag väl köpa ett nytt-begagnad short block, eller hel motor, eller vevaxel. Men imorgon ska alltså "fröken Höger" in på reparation och därefter kommer såklart verksamheten i garaget ligga nere en tid. Vi har nu i alla fall en frisk Völvå, en frisk Fårrd och en uppfattning om status på Westfieldens motor. Jag klockar ut ett tag och återkommer framöver. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Dessa spred sig som COVID bland ungdomarna i min ålder när jag var 14-15 nånstans. Efter en olycka där en av de hade totalt kollapsat i grannkommunen kommenterade min lillebrors lärare att de hade "jämförbar hållfasthet med en baja-maja på hjul" Det är verkligen otroligt att dessa tillåts på allmän väg, framförallt med adrenalinstinna 15-åringar bakom ratten (som dessutom tar körkortet till de på en moppe, så de har förmodligen inte ens suttit i den innan de kommer ut i allmän trafik) _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Nä, det drällde inte med LGF på vägarna då, och trafikdöden var väl en bit över 800 per år, så ett lite annat samhälle (husdjur var nåt man tog bort när de blev trasiga tex). Men att åka runt i fyrhjuling utan ens hjälm i trafik har jag svårt att fatta, oavsett om det är en plastbubbla runt eller en motorsåg i lastlådan (det är gott om gubbar som kör utan hjälm med eller utan en liten timmervagn bakom). Men se till att få snygga ärr nu Torkel, slitsade handleder kan ge signaler om varierande psyke, och sånt vill man ju helst ska utvärderas lite senare... ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 15 besök idag (129586 totalt) |