Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46
15 besök idag (129586 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1876


Trådstartare
Rolfson skrev:
Misströsta inte, jag gjorde för ca 45 år sedan liknande operationer. Både handleder och underarmar V och H sida, har inga som helst problem längre trots att det är så länge sedan. Det gick faktiskt förvånansvärt fort att vara på banan igen


Tack! EXAKT vad jag ville höra! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1086



Min svärfar gjorde nyligen detta. Typ ett halvår sedan. Ena handen i Köpenhamn och andra i Lund. Titthål av danskarna, madame giljotin av skåningarna... Men, slutresultatet funkade i bägge fallen. Däremot ärren skiljde ju typ. Mycket.

_________________
Magnus Falk
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1876


Trådstartare
stilldouble skrev:
Däremot ärren skiljde ju typ. Mycket.

Sedär, det var intressant. Det gäller alltså att välja noga.... för självklart vill man ha ett rejält, manligt ärr att visa upp efter allt lidande! "Chicks dig scars", som man säger. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1860



Torkel K skrev:
JohnC skrev:
Vad är det för handproblem du har? Dras själv med två trillskandes händer så förstår lite vad du genomlider.

"Karpaltunnelsyndrom". Med andra ord: Nerver som ligger i kläm i handleden, med varierande effekter: Handen liksom somnar och har taskig finmotorik och/eller handen gör ont (typ, ont som en Mmmmffffff...er). Dessutom, av någon skum anledning jag inte orkat forska it, så har jag liksom konstant träningsvärk/kramp i underarmarna.

Den goda nyheten är att lösningen är en mycket vanlig rutinoperation med snudd på garanterad verkan. Jag har blivit ombedd att sluta referera till operationen som att "sprätta upp handlederna", men det är lite roande att se hur folk rycker till. Vi kör en hand i taget, av uppenbara skäl.


Min fru har opererat båda. Inga som helst biverkningar. Gör det så snart som möjligt. Är klart livskvalitetshöjande! thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1876


Trådstartare
En lätt förlängd lunchrast och lite kvällsjobb - En Westfield med MC-motor är tacksam att skruva på. Vi har preliminärt resultat från Kristenssons Haveri-utredning. Steg ett var att bygga om mitt motorstativ en smula, för att optimera mot Yamaha (istället för Mazda).





Steg två var att öppna smällkaramellen och se vad som gömde sig inuti. Det var inte vackert...








Flisor och spån i tråget. Ett lager för Cylinder 4 har kissat på sig rejält och det går att peta kolven 1mm upp eller ned i loppet på cylinder. Allt efter bara två repor i bänken. Det var ingen mening med att skjuta på läggdags mer efter den lärdomen, så där stannade undersökningen. Lite surt, då motorn liksom är/var/skulle vara/kanske var/delvis var-blev en proffesionellt renoverad motor. Och den ÄR helt klart renoverad! Toppen ser jättefin ut, kolvarna är märkta med nummer och pilar, osv. Allt ser proffsigt ut, men någonting blev helt klart inte rätt i rovan. Nå, eftersom tidsmaskiner ännu inte uppfunnits är det inte mening med att älta det - Vi siktar framåt.

Så, vad är planen?
Med tanke på mängden spån och flis utgår jag från att veven är kass i denna motorn. Men, jag har två extra-motorer som är bekräftat kassa (en har t o m hål i blocket, så just DEN vevaxeln ska vi kanske inte ta), samt en med "status okänd". Med lite ansträngning, micrometer och sorterande finns i alla fall chans att det går att pussla ihop en frisk motor av delarna + nya lager och en packningssats. Toppen tar jag direkt från denna motorn. Om det inte går så får jag väl köpa ett nytt-begagnad short block, eller hel motor, eller vevaxel.

Men imorgon ska alltså "fröken Höger" in på reparation och därefter kommer såklart verksamheten i garaget ligga nere en tid. Vi har nu i alla fall en frisk Völvå, en frisk Fårrd och en uppfattning om status på Westfieldens motor. Jag klockar ut ett tag och återkommer framöver.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1876


Trådstartare
Slant!

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 157



Torkel K skrev:
Vad var det då för skapelse som fick skjuts till Byarum? Jo, tänk er att man kunde få ett fordon i ett kinderägg. I så fall skulle det vara precis den här "bilen". Den ser liksom ut som en bil, men det ÄR inte en bil. Den ser ut som om den har en kaross, men det är bara taskigt ihoplimmade plaststycken med samma bärighet som en blöt pappkasse. Kofångarna ser ut som kofångare, men är helt tomma, ihåliga och den 1mm tjocka platsen är lika motståndskraftig som ett stärkt lakan. Med risk för att låta negativ så är det faktiskt ofattbart för mig hur vår lagstiftning tillåter att detta skämt till fordon körs omkring av 16åringar och delar trafik med t ex min 2.2ton tunga hybrid-Völvå, eller Fårrden.


Dessa spred sig som COVID bland ungdomarna i min ålder när jag var 14-15 nånstans. Efter en olycka där en av de hade totalt kollapsat i grannkommunen kommenterade min lillebrors lärare att de hade "jämförbar hållfasthet med en baja-maja på hjul"

Det är verkligen otroligt att dessa tillåts på allmän väg, framförallt med adrenalinstinna 15-åringar bakom ratten (som dessutom tar körkortet till de på en moppe, så de har förmodligen inte ens suttit i den innan de kommer ut i allmän trafik)

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20101



MelvinL skrev:
... så de har förmodligen inte ens suttit i den innan de kommer ut i allmän trafik)
Vad folk är ängsliga idag... Jag hade inte en meter bakom ratten när jag kastade mig ut i trafiken med en A-traktor -86. Två år senare så var körkortet en baggis, och lyckats undvika att bli kollad en enda gång (med en totalt ospärrad Valp, men kördes med "finess").
Nä, det drällde inte med LGF på vägarna då, och trafikdöden var väl en bit över 800 per år, så ett lite annat samhälle (husdjur var nåt man tog bort när de blev trasiga tex).

Men att åka runt i fyrhjuling utan ens hjälm i trafik har jag svårt att fatta, oavsett om det är en plastbubbla runt eller en motorsåg i lastlådan (det är gott om gubbar som kör utan hjälm med eller utan en liten timmervagn bakom).

Men se till att få snygga ärr nu Torkel, slitsade handleder kan ge signaler om varierande psyke, och sånt vill man ju helst ska utvärderas lite senare...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1876


Trådstartare

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1086



Jobbat på egen hand, med tanke på kaffekoppen?

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46
15 besök idag (129586 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande