Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
1, 2, 3 ... 34, 35, 36   >>
11 besök idag (75164 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Detta är egentligen inte en byggtråd. Snarare bör tråden ses som en samling kåserier avspeglandes vad konsekvenserna kan råka bli om man kombinerar bristande impulskontroll med en hög verktyg, knappa bil-mekar-kunskaper och ett garage. Jag kommer dela upp denna tråd i 3 huvudämnen: Roadsport C, Folkrace och Svenne-Roden. Varje inlägg kommer märkas med ett huvudämne, i ett tafatt försök att i alla fall något begränsa läsarens förvirring.


Roadsport C:
Jag har haft ett återfall till denna underbara klass, som faktiskt är Sveriges största racingklass idag. Men det är långt värre än så: Jag kör faktiskt samma Miata som jag debuterade med 2009! Mer om detta i nästa stycke...


Folkrace:
Jag köpte Voopeln lite på impuls efter att Covid mer eller mindre raderat SPVMs säsong 2020. Vi bor nära Tabergsbanan, som är en fin Folkracebana och sonen och jag har varit där ett par gånger för att titta på. Folkrace, korv-med-bröd och fika har mycket högt underhållningsvärde när man är 3 år gammal, ska ni veta. Folkrace körs ju på en mer lokal nivå och samlar sällan deltagare från hela lander, så de fick härja vidare ett tag efter det att SPVMs race stoppades. Avsikten med Voopeln var att ta licens och sedan i alla fall få köra någonting(!) under 2020. Men, så vreds restriktionerna upp en bit till och så blev det inget Folkrace heller. Så nu har jag en startklar Voopel, men har inte ens fått en chans att ta licens för Folkrace.



Svenne-Roden:
Fordonet i fråga är en Volvo PV från 1951 och avsikten är att det mesta av mekandet i tråden ska ske här. PVn är inte tänkt att köras på bana, men har utmärkta förutsättningar för att bli en supercool bil för vägbruk här ute på Smålänska landsbyggden. Tanken är att detta projektet ska vara mys-mekande. Vi snackar "Light Custom" eller "Resto-Mod", alltså:
- Lite lugn takt när andan faller på
- Behöver inte vara klart till nästa racinghelg
- Den behöver inte göras så snabb som möjligt
- Utsvävningar bara för cool-faktorns skull är välkomna
- Den ska få snygg lack och lite kreativa personliga detaljer.


Nu ska vi se hur långt jag kommer innan jag blir tvångsintagen med denna tråd som "Bevismaterial A".[/b]

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54





Min PV är inte så mild men ändå en PV hot rod! powered by BMW v12 [/img]

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
sleeper pv skrev:

Min PV är inte så mild men ändå en PV hot rod! powered by BMW v12 [/img]
Läckert! Jo, som sagt: jag hade tänkt mig något avsevärt mildare i lite klassiskt retor-anda.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
2005 flyttade jag till en liten stad vid namn Kinston i North Carolina, nära Raleigh. Jag köpte då min första sportbil och min första cab: En underbar grön Miata från 1999. Miatan blev först bruksbil, sedan helg- och trackday-bil. När det var dags att flytta hem fick Miatan följa med som flyttgods. Två år senare gjorde vi debut i Roadsport C.


Både Miatan och jag fortsatte utvecklas och 2012 kom jag tvåa i Roadsport C. Men, ett par faktorer gjorde att det var dags att sälja: A. Jag skulle behöva lägga mer än jag ville eller kunde rätträttfärdiga på Miatan för att vara konkurrenskraftig nästa år och B. en massa polare i "det gamla gänget" bytte till andra klasser. Jag trodde klassen hade nått sin peak och skulle dala igen. Shit, vad fel jag hade.


Miatan såldes till en polare (Magnus) i serien. Istället köptes en Westfield som jag tävlade med i Modsport 2 och som jag skrivit om i en annan tråd här på rejsa. Tyvärr (jag älskade verkligen Westfielden...) var jag tvungen att sälja Westfielden då jag flyttade en andra stint till USA, denna gång till USAs Racing-hjärta:Charlotte, North Carolina.. I USA körde jag gammal BMW i SpecE30 NASA Southeast. Fantastiskt bra racing!



När jag tillslut flyttade tillbaka till Svea igen hade teamet stärkts av liten mekaniker och det gjorde ju att vissa saker kommer i annan dager... Det var läge att satsa på en klass som var lik SpecE30: Bra racing, hög säkerhet, men inte så grymt många timmar i garaget.


Roadsport C kändes som ett mycket naturligt val. Jag kollade ganska många annonser, men... Jag visst ju precis hur jag ville ha min RacingMiata och ingen bil passade. Det var för mycket som jag kände att jag ville göra om. Så, jag ringde upp Magnus och hörde mig för. Jodå, Miatan hade blivit stående i hans lada, så det var bara att åka och hämta hem henne (igen).

Under vintern 2019 byggde jag så om bilen till den Miata jag inte kunde bygga 2012. Jag byggde en seriös fullbur, gav henne nya coilovers, Krängningshämmare, ny stol&bälten, samt en del annat.







2020 räknade jag med att mest lära mig (igen) köra Miata och trimma in bilen, men mer än två racinghelger blev det tyvärr inte. Sabla virus... Jag kom 6a som bäst, vilket känns helt OK med nybyggd bil. Så vintern 2020 behövde bilen egentligen bara ett par tweaks. Har jag bara sänkt golvet samt satt dit skärmbreddare (skärmarna var rullade till slamsor).






Nu står hon under sin PJ och drömmer om framtida race, segrar och ära... med lite PV-delar staplade på sig.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Härlig läsning och en fin Miata, den gröna färgen är verkligen skitsnygg!
Fina skärmbreddare också, var har du hittat dom?

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Fina skärmbreddare också, var har du hittat dom?

Bräddarna är lite speciella. Jag hittade inga jag gillade, så jag skulpterade en egen form med lera (kvar sedan Westfields front-skulptur). Sedan gjordes en form och jag gjöt upp 4 i kolfiber, för att....

Näää, skojar bara. De är Ebay-prylar från Litauen. De var lagom stora och billiga - jag köpte 6, så jag skulle har två i reserv om jag skulle råka luta Miatan lite på någon medtävlande.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ååå 1: Vopel! Jag hade en 1994.... En Ascona A med B20 och M40 - det var på den tiden när B23/B230 var för dyra! Svart, blå "bumble stripe" runt bakändan och vita BMW fälgar - hett! Den försvann och gick hädan!

Ååå 2: Köpa tillbaka gammal räser! Såg att min Roadsport C bil finns på blocket... Numera dock Modsport 3 men utan motorn... Brände mig rejält med det där modsport 3 försöket, tappade fasen lusten helt. Blev inte bra.

Ååå 3: Alltså va coolt att du rejsat i USA! Hur är det egentligen? Alltså jag tänker att det måste ju vara mycket mera av allt. Och det verkar ju från filmer man sett gå fort så inni-h-vete, stora snabba banor?

Så summering då... Åååå....

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Torkel K skrev:
carl.josefsson skrev:
Fina skärmbreddare också, var har du hittat dom?

Bräddarna är lite speciella. Jag hittade inga jag gillade, så jag skulpterade en egen form med lera (kvar sedan Westfields front-skulptur). Sedan gjordes en form och jag gjöt upp 4 i kolfiber, för att....

Näää, skojar bara. De är Ebay-prylar från Litauen. De var lagom stora och billiga - jag köpte 6, så jag skulle har två i reserv om jag skulle råka luta Miatan lite på någon medtävlande.


Underbart svar

Du kommer möjligtvis inte ihåg från vem och vilken modell/typ?

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
SevenEight skrev:
Ååå 1: Vopel! Jag hade en 1994.... En Ascona A med B20 och M40 - det var på den tiden när B23/B230 var för dyra! Svart, blå "bumble stripe" runt bakändan och vita BMW fälgar - hett! Den försvann och gick hädan!

Ååå 2: Köpa tillbaka gammal räser! Såg att min Roadsport C bil finns på blocket... Numera dock Modsport 3 men utan motorn... Brände mig rejält med det där modsport 3 försöket, tappade fasen lusten helt. Blev inte bra.

Ååå 3: Alltså va coolt att du rejsat i USA! Hur är det egentligen? Alltså jag tänker att det måste ju vara mycket mera av allt. Och det verkar ju från filmer man sett gå fort så inni-h-vete, stora snabba banor?

Så summering då... Åååå....

Sedär, det fanns tydligen en hel del "beröringspunkter" där.

Jag tävlade i NASA Southeast region, dvs en serie (mycket lik SPVM!) som spännde över North Carolina, South Carolina, Virginia och Georgia. Det fanns många ruskigt fina banor "nära" vilket i södern alltså innebär 5-6timmar bort. De kör ju inte med syfröken-fasoner som 80km/h gräns eller någon viktgräns som normala människor kommer i närheten av, så man kunde avverka ganska många miles på en kväll. Det var bara att peka sin 3tons Fårrd SUV i rätt riktning och sätta farthållaren på 80mph, pösa i sätet och gunga iväg (3liter milen spelar ingen roll när det kostar 5,50kr/litern).

Banorna är större, men av samma karaktär som här. Skillnaden är inte jättestor, de är med andra ord fortfarande banor för sportbilsracing, inte för formelracing. Alla dragbilar, trailers etc är gigantiska, men så är det ju genomgående i all trafik. Den största skillnanden var att NASA körs som ett vinstdrivande företag, på gott och ont. T ex så är SpecE30s enhetsdäck ett Toyo-slicks, som verkligen inte är särskilt bra. Men, NASA har avtal med Toyo och så är det med det. Alla som kom 6a eller bättre van "Toyo-bucks" dvs olika grader av gratis däck. Det var också en hel del annan sponsring, så vi blev alltid bjudna på stort grillparty, bärs och liknande på lördagkvällarna i depån.

Road Atlanta (nära Atlanta, Georgia) är en helt underbar berg-o-dalbana. Som Knutstorp i kvadrat. VIR - Virginia International raceway är ett annat guldkorn. En härligt snirklig bana som är USAs längst - 7km lång. Vi körde också på min närmaste bana Carolina Motorsport Park och på Roebling Road nere i Georgia, nära Savannah.

Den största skillnanden är säsongen. Vi körde 10 racehelger om året, med paus endast July och Augusti, eftersom det var för varmt då. Låt det sjunka in... Jag hade förresten en "cool suit" i bilen: Ett kylsystem för föraren, som jag (till stort förnöjelse för de andra förarna) började använda redan i Februari.

Jag körde som sagt i SpecE30 Southeast, vilket är en jätteklass som dragit till sig en mängd bra förare. Nivån var mycket hög och flera proffsförare gästade regelbundet. Enda gången jag var på pallen var en helg då toppligan var och körde ett race för "Nationals", dvs med deltagare från hela USA.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
carl.josefsson skrev:

Du kommer möjligtvis inte ihåg från vem och vilken modell/typ?

/C
Se om detta funkar...
https://www.ebay.com/itm/JDM-Fender-Flares-UNIVERSAL-Wheel-arch-SET-2- . . . .

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Torkel K skrev:
carl.josefsson skrev:

Du kommer möjligtvis inte ihåg från vem och vilken modell/typ?

/C
Se om detta funkar...
https://www.ebay.com/itm/JDM-Fender-Flares-UNIVERSAL-Wheel-arch-SET-2- . . . .


thumbs up
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Och så är det dags att presentera den mäktiga Voopeln!

En romantisk sommarnatt träffades en läcker Ascona B och en stilig Völvo tvåfötti... förmodlig omkring 02:30 en lönefredag, i kön till det lokala kebabståndet. Resultatet av deras möte är alltså Voopeln. Om den är en Ascona B som förstörts av en Volvomotor eller om det är en bra B230 som slösats bort på en Opel låter jag vara osagt.







Voopeln är alltså en Ascona B med en klassisk Folkracemotor: En B230 med planad, portad och polerad 530 topp och ett par SU-förgasare. Med andra ord en släng SAAB där också. Undrar om den där tvåföttin hade något pilsk polare som fick vara med på ett hörn? Subframes, hjulupphägning, styrning och bromsar är Opel, medan växellådan (M45, tror jag) och första halvan av kardanen är Volvo. Sedan blir den oheliga unionen till Opel igen, så bakaxel och diff är original.

Jag köpte som sagt Voopeln lite på impuls för att få köra någonting (Vad som heeelst! Snääällaaa?! ) under hösten 2020. Men Covid har sett till att den än så länge bara använts till att sladda runt ladan och gårdsplanen då och då, men en lycklig 3åring i knät. Jag köpte den i icke startklart skick och satte i en uppsättning nya bälten och en gammal Sparco Sprint-stol som jag hade stående, satte fast kylaren och bytte lite slangar och filter. Lite överblivna lyktor blev laddlampa och oljetryckslampa. Jag byggde också ett nytt avgassystem (Biltema, FTW) då det gamla var krossat av bakaxeln och läckte på typ 14 ställen. För övrigt svetsades avgassystemet rakt i karossen - det är tydligen hyfsat standard for Folkrace.

Voopeln är extremt enkel, skramlig, högljud och charmig. Den är överraskande snabb, i alla fall på de två första växlarna. Längre än så har vi liksom inte kommit...

Övrig motorsport garvar ju lite åt Folkrace. Det är en del stereotyper associerade med sporten, kan vi väl erkänna. Men jag tillhör en av dem som har stor respekt för detta "community". Stämningen på tävlingarna är vänlig, generös och okomplicerad, som det ska vara. Man hittar både duktiga förare som kör overkligt fort med bilar som mest är skrot, och mekaniker som kramar hästkrafter och grepp ur materialet för minst sagt minimal budget.

Min avsikt med Folkrace, om nu jag och resten av världen får ägna oss åt denna motorsport någon gång, är att bara tramsa och ha kul på den lokala banan. Sladda och härja, komma sist och ha kul ändå. Voopeln kommer aldrig vinna några race, men den kan bredsladda bra och det är allt jag vill. Samtidigt har jag full respekt för att många satsar på Folkracingen på samma sätt som jag satsar på Roadsport C och tar det på allvar. Jag kommer såklart se till att inte sabba någons race i onödan.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har väl en inställning till Folkrace som liknar din lite. Jag skulle gärna prova på något sätt, jag tycker det är lite intressant och jag tittar/jobbar gärna på tävlingar. Det jag personligen har lite svårt för är bristen på respekt mot bilarna som man verkar behöva, jag skulle ha svårt att utöva sporten tror jag. Dessutom börjar jag vara för gammal för att skruva med så leriga grejer tror jag ;-)

Nu är jag välsignad med en dotter som gillar Folkrace, och hon har en pojkvän med pappa som kört lite och tydligen har kvar nån bil så kanske kan man i alla fall få ihop underlag för en licenskurs och lite test. Kanske :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det jag personligen har lite svårt för är bristen på respekt mot bilarna som man verkar behöva, jag skulle ha svårt att utöva sporten tror jag.
Det är därför man köper en färdig bil som redan är väl använd. Att bygga en från scratch och få den manglad i första heatet hade jag inte haft energi för...

therealpinto skrev:
Dessutom börjar jag vara för gammal för att skruva med så leriga grejer tror jag ;-)
Detta är ett framtida problem som jag försöker ignorera, men jo... jag är egentligen i samma läge. Att ligga under leriga, skitiga bilar har förlorat sin charm för ganska länge sedan. Det finns risk att min Folkracesatsning går i graven den dagen Voopeln behöver lite större mekinsats...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Torkel K skrev:
Min avsikt med Folkrace, om nu jag och resten av världen får ägna oss åt denna motorsport någon gång, är att bara tramsa och ha kul på den lokala banan. Sladda och härja, komma sist och ha kul ändå.


Så rätt!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Projekt "Svenne-Roden" är nedlagt. Bilen visade sig vara klart rostigare än jag trodde. Jag parkerade den utanför garaget i fredags och det regnade i helgen och nu... ja, bara se på den!



_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Torkel K skrev:
Projekt "Svenne-Roden" är nedlagt. Bilen visade sig vara klart rostigare än jag trodde. Jag parkerade den utanför garaget i fredags och det regnade i helgen och nu... ja, bara se på den!
Du har ju varit i USA två vänder, alla karossproblem går att lösa med bondo...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Torkel K skrev:
Projekt "Svenne-Roden" är nedlagt. Bilen visade sig vara klart rostigare än jag trodde. Jag parkerade den utanför garaget i fredags och det regnade i helgen och nu... ja, bara se på den!
Du har ju varit i USA två vänder, alla karossproblem går att lösa med bondo...

Bra förslag! En fullstorleks PV-skulptur i bondo. Vad kan gå fel?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
Torkel K skrev:
Projekt "Svenne-Roden" är nedlagt. Bilen visade sig vara klart rostigare än jag trodde. Jag parkerade den utanför garaget i fredags och det regnade i helgen och nu... ja, bara se på den!
Du har ju varit i USA två vänder, alla karossproblem går att lösa med bondo...

Bra förslag! En fullstorleks PV-skulptur i bondo. Vad kan gå fel?


Ska vi skramla ihop till några regplåtar att lägga in i bondon, ifall du behöver laga någonting strukturellt?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Himlar skrev:
Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
Torkel K skrev:
Projekt "Svenne-Roden" är nedlagt. Bilen visade sig vara klart rostigare än jag trodde. Jag parkerade den utanför garaget i fredags och det regnade i helgen och nu... ja, bara se på den!
Du har ju varit i USA två vänder, alla karossproblem går att lösa med bondo...

Bra förslag! En fullstorleks PV-skulptur i bondo. Vad kan gå fel?


Ska vi skramla ihop till några regplåtar att lägga in i bondon, ifall du behöver laga någonting strukturellt?
Tack, men det ska allt inte behövas... Jag har en rulle hönsnät. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Dags att presentera Projekt Svenne-Roden!




Jag har velat bygga vad JAG anser är en HotRod ganska länge nu. En HotRod innebär (min egen, personliga tolkning) att det är en klassiskt trimmad och cool bil som inte är avsedd för tävling. (I alla fall inte för tävling på bana.) Tänk "Two lane black top" eller "American Graffiti". Jag avser inte byggade den för att den ska vara så snabbt som möjligt, utan så cool som möjligt. Den ska få rostlagad "naken" kaross med kofångare, kromlister och annat bjäfs borttaget, en så seriös lack som jag kan åstakomma själv i ladan hemma, komplett nya gummilister och inredning, ett uppfräshat chassi och ett par smattrande förknasare.

En Völvo från 50-talet är otroligt lätt att meka med. Men det finns myyycket att göra på den. Steg ett var såklart att tvätta, tvätta och tvätta och sedan plocka isär den gamle krigaren.



Jag ville fråga om ett par detaljer på PVn, så jag gick med i Svenska Volvo PV-klubbens på Facebook och postade ett par bilder och frågor. Jag fick över 100 svar! Tydligen så har jag råkat släpa hem någon ganska ovanlig (ovanligt cool?) kortserie-model. Nör... medlemmarna blev helt till sig och jag fick otaliga gratulationer samt erbjudanden om hjälp under vad som självklart (!) skulle vara en "korrekt originalrenovering, noga och försiktigt utförd under flera års tid. Eller hur?" Jag duckade den frågan...

Egentligen borde jag laga rosten på karossen, men... det är ju inte direkt det sexigaste. Så, jag pillar med motorn och håller på att fräsha upp chassit. Golvet var i alla fall fint. Se bara här, så fin den högra halvan är, t ex.




Det går ganska snabbt att ta isär en gammal PV...










Chassit ja...






Egentligen skulle jag bygga på en annan PV, men en kombination av att säljaren var ganska knepig och att denna har en sååå mycket coolare kaross gjorde att det fick bli denna istället. Men den första PVn hade redan ett helrenoverat chassi, så det fanns inte riktigt med i budget/projektplan. Så jag gjorde en inköpslista för att helrenovera med bussningar, kulleder, stötdämpare, fjädrar, en skivbromskonvertering, etc. För inte ens jag är oansvarig nog att fyrdubbla hästkrafterna i en PV från 50-talet utan att se till att den är frisk under. Det blev dyrt. Inte "personlig konkurs", men avsevärt dyrare än att t ex köpa en donatorbil med ett fräscht chassi. Så hittade jag ett komplett chassi till salu i norra Tyskland! Score! En 136mil resa över en lördag (jo, faktiskt), så hade jag prylarna (och ett fint öllager) hemma.




Men... jag hade gjort bort mig. Fullkomligt och totalt. Vilket fiasko..

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
1, 2, 3 ... 34, 35, 36   >>
11 besök idag (75164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande