Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 35, 36, 37   >>
68 besök idag (77045 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



thumbs up
Citat:
"Ja, vi satt och drack bärs när plötsligt Starship Enterprise kom in för landning och lyste upp hela jävla Värmland."
Hahaha

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Vi ej miataägare behöver nog bild på dessa camberskruvar som lossar hela tiden!!

👍😁

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Vi ej miataägare behöver nog bild på dessa camberskruvar som lossar hela tiden!!

👍😁

Inga problem! Det kommer snart en video där jag njutningsfullt tar loss de gamla och offrar dem till Satan under ceremoniella former. "Tillbaka till helvetet, där ni hör hemmaaa!"

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Torkel K skrev:
Björn Davidsson skrev:
Vi ej miataägare behöver nog bild på dessa camberskruvar som lossar hela tiden!!

👍😁

Inga problem! Det kommer snart en video där jag njutningsfullt tar loss de gamla och offrar dem till Satan under ceremoniella former. "Tillbaka till helvetet, där ni hör hemmaaa!"
En introfilm om hur det ser ut när du kör



_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Men det där är ju easy-fix. Skär ut cambershims med olika mycket förskjutning på hålet. Då kan den inte rotera och lossna. Eller - skruven kan lossna men du kan bara hamna i läget att du får mer cember. Man ritar dem med typ...0,1mm increment. Sen är det väl biff? Eller? Jag gjorde så på fjäderbenen fram på 944:an och det blev klockrent...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



SevenEight skrev:
Men det där är ju easy-fix. Skär ut cambershims med olika mycket förskjutning på hålet. Då kan den inte rotera och lossna. Eller - skruven kan lossna men du kan bara hamna i läget att du får mer cember. Man ritar dem med typ...0,1mm increment. Sen är det väl biff? Eller? Jag gjorde så på fjäderbenen fram på 944:an och det blev klockrent...
Eller ett par svetsloppor på brickan när det blivit "rätt" (dvs max).
Det finns lite hempul med 8-kantiga brickor för att få lite stegvis justering (4kantiga räcker nog).
Om det blir tydliga steg så går det att ju att kanske komma tillbaka till samma som innan, det går absolut inte med originalbrickorna (det hoppar och far).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Njaaa. säg att jag vill ha 5 olika storlekar på shims per bult - det är 80 brickor jag ska ställa mig och skära ut (med 0.1mm noggrannhet) för att kunna justera in bilen.

En svetsloppa känns som om det är en absolut sista nödlösning.

Nej, nya bultar (som inte är 22 år gamla och sträckta) samt seriösa låsbrickor känns rimligare.


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Torkel K skrev:
Björn Davidsson skrev:
Vi ej miataägare behöver nog bild på dessa camberskruvar som lossar hela tiden!!

👍😁

Inga problem! Det kommer snart en video där jag njutningsfullt tar loss de gamla och offrar dem till Satan under ceremoniella former. "Tillbaka till helvetet, där ni hör hemmaaa!"
En introfilm om hur det ser ut när du kör




Jag känner inte igen detta scenariot. Min bil har minimalt glapp i den riktningen. Vad som händer är att spänningen på muttern/bulten släpper och bulten vrider sig vid hög belastning.

Läser man på lite så rekommenderas det starkt att man regelbundet byter bultarna på en Racing-Miata för att undvika just detta. Och. det borde jag såklart ha gjort. Det är så sabla osexigt jobb, bara.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Vi ej miataägare behöver nog bild på dessa camberskruvar som lossar hela tiden!!


Nu har Bring hunnit svänga förbi Byarum!



Om inte den här förkylningen blir min död, så kommer jag ta itu med Miatan när jag blir frisk(are).

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Var ska du stoppa låsbrickorna?
Mellan justerbrickan och subframefästet för att öka friktionen?
Finns det inte risk att justerbrickan hamnar för långt ut så den inte kan styra mot den U-formade klacken, om du fattar vad jag menar?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Mellan muttern och justerbrickan. Jag vill bara se till att muttern inte släpper, vilket mina nuvarande gjort. Jag har dragit åt dem, gått ut på ett pass och sedan kunna dra åt dem igen efter passet. De gånger inställningarna rört på sig har också momentet i bult/mutter varit (eller i alla fall upplevts som) lägre, dvs muttern har backat av eller bulten har sträckts.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



OK, då förstår jag.
En del andra har ju testat att rugga upp ytan på subframefästet för att öka friktionen för justerbrickan.
Men om det går att dra åt muttern så är nog inte det lösningen...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Det grundar väl sig i att du får en initial rotation av bult och justerbrickor?

Men hur mycket behöver den justeras? Är inte fast läge längst ut the shit? Eller blir det för mycket camber då?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



SevenEight skrev:
Men hur mycket behöver den justeras? Är inte fast läge längst ut the shit? Eller blir det för mycket camber då?
Med original längder på armar och spindelleder så är maxläget lagomt (för lite).
Med lite längre nedre spindelled så kan max vara lite för mycket.

Sen kan ju hela klabbet bli lite orakt med åren så det kan behöva kompenseras lite, och bak är det ju camber+toe och toe bak kan ju vara lite känsligt (så där vill man inte att det lossnar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Nu är jag kanske totalt ute och reser men är det bara när man inte är i ändlägen? När man ska vara nåstans emellan kan man välja på 2 alternativ? Eller vända på skruven? Det ena kan lossa skruven och det andra dra åt med belastning, Eller nått annat som skruvar upp i rörelsen under körning. Åtdragen i ride height?
Annars var min tanke gänglåsning Light.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Nu, Ulf, var du lite kryptiskt. Eller så har den här förkylningen gjort mig ovanligt slö i huvudet - möjligen en kombination av båda.

Min bil ställs om och justeras ganska ofta, faktiskt, även i depån.Det är ju första säsongen jag kör den, så att testa nya inställningar ingår i utvecklingsarbetet. Diverse modifikationer har gjorts på bärarmarna, så att "ställa allt på Max och dra åt" är det inte tal om - då skulle vi fått något i den här stilen.


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Haha nej du missförstod nog men mina brainstormingar kan vara knäppa.
🤪

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Torkel K skrev:



Stackars bilen, den har brutit alla fyra lårbenshalsar samtidigt.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Men vad är det som sitter i bärarmen som bussning då? Vanlig i gummi ( eller plast) med ipressad rörhylsa?

Och skruven/ muttern skruvar alltså upp sig? Konstigt, nåt rör ju på sig ordentligt..
Har ju liknade på min rörhög till bil. Där rörde sig justeringen fast skruv/mutter var draget. Misstänker att de lätt glappa uniballsen i bärarmen " hamrade" in skiten. Samma kanske? Nåt är glappt och hamrar?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Det sitter polyuretan-bussningar med stålhylsa i hela hjulupphängningen.

Egentligen är detta ett ganska vanligt och väl dokumenterat problem på Miatan. Cykeln går såhär: Bultarna roterar lite under hård körning - Man drar åt hårt som Hulken för att de ska sitta - de sitter ett tag, men bultarna sträcks - de rör på sig - man överdrar lite till - bulten är kass.

Att jag inför låsbrickorna ska ses lite som "hängslen och livrem". Jag märker ju alltid loberna på bultarna, så man ser om det rört på sig. Hade jag haft mer sinnesnärvaro hade jag kanske märkt själva muttern också, men det gjorde jag inte.

FlyinMiata har t o m en instruktion för racing-alignment där de listar dessa justerbultar som det enda på bilen där specificerat moment från Mazda bör ignoreras. Istället ska man dra åt utav helvete och byta ofta. Jag har slarvat med att följa halva den instruktionen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Senaste uppdateringen från PV-bygget visade ju en kapad torpedvägg och skrotmotorn hängd på plats, så nu tror ni alla såklart att jag har byggt motorfästen. men det är fel! Nej, jag börjar med det som är viktigast: Mig själv!

Alltså har tiden använts till att punkta dit pedaler, rattstången, huvudbromscylinder & bromsservo, samt kopplingscylinder.





Så mycket som möjligt används direkt från Miatan. Huvudkopplingscylindern, som smidigt kopplades till Miatans pedal, kommer dock från en 940, för att matcha den som sitter på M90-lådan.

PVn är smalare, men avsevärt högre än Miatan. Föraren kommer både sitta högre upp, och mycket mera upprätt, annars ser man inte över instrumentpanelen. Rattstången har därför fått förlängas av en rejäl spacer, som ni ser innanför ratten.

Och så var det dags för det där svåra beslutet om sätena. Miatans säten är ju inte direkt kända för att vara bekväma, så de ska vi helt klart inte använda. I gömmorna råkade jag faktiskt ha ett par supercoola retro-hotrod-säten!


De SER ju helrätt ut. men de är av usel kvalitet, på tok för små och hejdlöst obekväma.

Alternativt två blev ett par gamla BMW-säten jag faktiskt fick till skänk. De ser hyfsat rätt ut, är riktigt bekväma, men. tyvärr helt enkelt för stora. De får inte plats.

Så.. det rimliga beslutet blir alltså..



Fan också. Det blir Miata-säten.

Längre än så kom vi tyvärr inte innan jag gjorde misstaget att kika lite under Fårrdens matta. Jag har haft en misstanke, som jag ignorerat ett tag. Och mycket riktigt så läckte det (och har länge läckt) in vatten i kupén på Fårrden. Eftersom monstret inte får plats i garaget måste allt arbete på den göras på gårdsplanen - det är alltså taktiskt att ta tag i det nu och INTE vänta tills i vinter. Sagt och gjort.

Läckan är funnen och tätad, rosten i golvet är lagad. Ohyggligt osexigt arbete. Men, som en liten bonus håller jag också på att göra något som Ford helt glömde då de byggde Fårrden, nämligen ljudisolera hytten. Så blir den inte bara lagad, utan också förbättrad. Det är roligare.


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 35, 36, 37   >>
68 besök idag (77045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande