Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 35, 36, 37 >> 55 besök senaste veckan (76885 totalt) |
Nog med sidospår. Alla delar vi behöver har kommit fram - dags att göra henne klar för finalen på Falkenberg.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Det finns två vedertagna metoder: A. Stoppa i en LS1a B. 1/4 mile drag race mot en VW Bubbla (Känns snabb) _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
De där skall man väl byta var tredje åtdragning enligt fabriksspec? Så brukar det vara på andra bilar i alla fall. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Säker? Kontrollera så den inte kommer från Hbg bara.
PS Har även en annan spaning på det här med lösa camber skruvar. När man byter till plastbussningar en del har inte så kraftiga plåt hylsor både klena i sig men också äta sig in i fästet. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Alltså, bultar som byts var tredje åtdragning är bultar som är konstruerade att vara sträck-bultar. T ex topplocksbultar. De dras typiskt först med ett moment och sedan ett gradtal, t ex 90grader. Det är inte alls vad vi snackar om här: dessa bultar håller en livstid av helt vanligt användande på en standardbil som körs på gatan. Det är när man bygger seriösa racingbilar av Miatan som det blir en svag punkt. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
En sen post-race-koll avslöjade att vi behövde pytsa i luft i 3 däck och 3/4 liter olja i motorn! I Fårrden, alltså. Miatan har inte tagit en droppe olja på hela säsongen.
Just nu förbereder vi TVÅ bilar för race! Men med lite olika metoder. Vi resonerar som så att eftersom det är första gången någonsin vi kör Fölkräjs så finns det en avsevärd risk att vi kommer sist. Men vi kan i alla fall se coola ut medan vi förlorar! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Så mycket väger du väl inte (om de nu inte är 20L dunkar, eller du fyller med sprit)?
Edit: 22kg, dvs 88Kg, kanske det med full mundering? |
||||
Det är vackert att du har så fina tankar om mig och min lilla spolformade kropp, Niklas. Det uppskattas verkligen. Det är totalt 77 liter vatten i dunkarna, vilket motsvarar min lekamen, iklädd full utrustning. Den första bilden är tagen innan mängden vatten justerades - den översta dunken i sätet är knappt halvfull (simulerar väl de mest luftfyllda delarna av föraren). _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Annars är det ju bara att skruva på känn i depån för den som orkar fundera. På Falkenberg ska ju bilen ändå vara anpassad för högersväng (nollcamber på höger sida kan vara fördelaktigt...) så stillastående i garaget är ju en dålig approximation |
||||
Alltså... man KAN ju göra så. Men eftersom samtliga Cam-bultar i hela sabla bilen är utbytta känns det ganska rimligt att göra hjulinställning hemma i garaget. Med tanke på hur många varv Borås-ligan och övriga västkustbor övat runt Falkenberg behöver jag ju liksom all hjälp jag kan få. Voopeln känns som en ganska skönt avslappnad motpol till Miatan. Jag köpte nya racingfälgar (4 rostiga plåtfälgar) för 100kr, sprayade dem vita (#sersnabbtut) hängde på fyra begagnade folkrace-däck, målade fronten och laddade batteriet. Nu är vi klara för race! Går skiten sönder i första heatet ser jag fram emot att hänga och käka glass hela lördagen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Hjulinställning, naturligtvis, speciellt toe bak (då vill man ha lugn och ro när man svär över camberbultarnas "finlir"), men CW kan man sen höfta till lite som man känner för.
Och med nya bult så har du ju ca tre justeringar på dig innan det är lika bra som innan... |
||||
Snyggt jobbat av chefsmekanikern men lite vågat att visa vilken ballast du använder!
Själv råkade jag avslöja mina vikter med ett bilbatteri och fyra pelletssäckar och fick kommentaren [i]"spånskalle med blyfot"[/i (men jag är inte bitter) Hej, ses i Falkenberg Kari _________________ Kari Hautakangas |
||||
Spånskalle är nog ändå att föredra framför "frigolithuvud". Vi kommer med hela rövarbandet till Falkenberg! Från farfar, plastfarfar och farmor, till mekaniker-Gustav och sonen. Kommer få behöver låna in ett par band av de Miataförare som inte har några vänner. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Hej Bullen. Jag undrar en sak: måste en B230 ha en massa såndär kylarvätska i sig, eller går det bra ändå? Frågar åt en kompis!
Nu vet jag i alla fall varför den magiskt slutade läcka.. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Ja, det är sant! Efter att ha ägt skro... Voopeln i ett helt år har jag äntligen fått köra en Folkrace-tävling!
Hur var det då? - Hysteriskt roligt!! Gick det bra? - Ja! Jag vann nästan heat 1... men råkade komma sist istället. Och i heat 2 vann jag nästan också inte heller på ett hår ungefär igen, typ. Men istället så kom jag... sist. Men i heat 3 gjorde jag två omkörningar (iofs två på samma bil) och blev INTE sist! Men, jag går händelserna i förväg. Om Voopeln eller Fårrden är det mest osexiga fordonet på rejsa, därom tvistar de lärda. Desto mer passande att de båda får vara med i samma inlägg! Jag är nämligen ytterst nöjd med insatsen vi gjorde på Fårrden, även om den var svårt tråkig. Som jag skrev sist så glömde liksom Ford helt att ljudisolera Fårrden. Jag skojar inte, ett litet (och nu både blött och vidrigt) lager skumgummi under gummimattan, det var allt Ford ansåg polska biltjuvar på jakt var värda i form av komfort. Inte undra på att den var minst sagt högljudd att åka i. Först tätades läckan och sedan lagades golvet och målades med ett generöst lager hammarlack. Efter det kläddes golvet och bakre väggen bakom sätena med ett lager Bitumen och därefter lades ett lager 30mm Biltema ljudisolering. Sist skar vi till en ny matta, för den gamla gummimattan tänkte vi under inga omständigheter stoppa tillbaka igen. Resultatet blev mycket tillfredställande. Förutom att Fårrden nu luktar långt mindre jordkällare och lik, så har ljudnivån gått ned avsevärt. Allt för en dryg tusenlapp och ett par timmars kämp - Klart tillfredställande! Lördag morgon grydde och vi skramlade (om än avsevärt tystare) iväg till Tabergsbanan, ca 20min från oss. Väl där anmälde jag mig, lastade av, satte upp lägret och rullade iväg Voopeln till besiktning. Där fick jag lite godmodigt ett par pikar om att jag hade tagit med mig hela sabla racingutrustningen: "Du, här är ingen intresserad i dina långkalsonger, ska du veta." I den alternativa verklighet som Folkrace existerar i godkändes Voopeln som en säker och seriöst byggd racingmaskin, förutom en enstaka punkt: Ett bromsljus fungerade inte. Detta var en enorm förvåning, med tanke på omfattningen av de förberedelser jag hängivet ägnat mig åt. Inte det trasiga bromsljuset alltså, utan att resten av dödsfällan fick godkänt! Jag fick godkänt med löftet att om bromsljuset inte fungerade då jag stod uppställd till start skulle jag snällt få rulla ned baklänges igen. Meddelande mottaget. Bromsljusets bristande funktion visade sig ha enklast möjliga orsak: Glödlampan var trasig. Inga problem: Husvagnen donerade så gärna en glödlampa. Så var vi klara för heat 1! Heat 1 - Oskulden Varje normalt funtad man som för första gången står på startlinjen, omgiven av taggade motståndare och rattandes det bästa en närsynt fylltratt från Dalarna kan svetsa ihop i en mörk verkstad, är såklart lite nervös. Jag är dock (tyvärr?) inte en normalt funtad man. Jag skulle äntligen få köra lite Folkrace och nu jävlar skulle här gasas. Jag startade med lite (OK, på tok för mycket) för högt varv och gjorde av med ett par mm gummi direkt i starten. Jag var näst sist in i kurva 1, men trodde att jag var sist. Jag tänkte därför att jag kunde ägna mitt första heat åt att bara följa efter och lära lite. Därför kändes det också lämpligt att passa på att gasa lite extra och ställa upp Voopeln så fett det gick, överallt. Det gick Voopeln glatt med på! Faktum var att det enda hon inte gick med på var att köra rakt. Eller svänga. Eller bromsa. Döm av min förvåning när en helt nybyggd Renault stack in nosen efter ett par kurvor. Jag blev så förvånad (och kände igen bilen som "den där fina, nybyggda") att jag öppnade dörren helt och släppte förbi den. Det visade sig (jag vet, enorm förvåning!) att full gas, enorma ställ, allmänt tramsande och ett par snurrningar inte är det snabbaste sättet att ta sig runt en Folkracebana. Men efter att ha haft absolut aproligt rullade jag i mål som både tvär-sist och lyckligast i Taberg. Heat 2 - Akta lacken! OK, nu hade jag provat på och jag hade gasat av mig lite. Dags att ta det hela lite mera seriöst. Jag inleder med ännu en dålig start och är sist in i kurva 1. Jag hänger dock med starkt, ända tills krönet där jag prompt begär lite för mycket av Voopelns bakvagn och snurrar (igen). Nåja, jag jagar på och kommer ifatt en Volvo 240, som faktiskt är på en jämförbar nivå av usel och kass som jag. Sista varvet, på samma krön där jag snurrade, får föraren rejält ställ och jag sticker in nosen. Inte helt genomtänkt... Edit: Varför går det inte att få videon att starta en bit in? Nåja, min skam börjar vid 2:27 in i filmen. Det var inte en hård kontakt och därför är jag genuint förvånad över att Vooplens motor dör?! Jag försöker starta igen, men hon tänder inte alls. Det blir bogsering tillbaka till depån där jag lyfter huven och upptäcker haveriet. Den främre delen av Voopel, framför framaxeln, har rört sig något i sidled. Det i sig stör inte funktionen, men det har inneburit att en kabel som innan kollisionen var precis lagom lång nu plötsligt är 5mm för kort. Den är således inte längre inkopplad till tändspolen. Nåja, lätt fixat - bara att ladda inför heat 3. Till heat 1 var jag på tok för mycket upp i varv för att tänka på kameran. Till heat 2 var jag så sen att jag precis kom i tid, men till heat 3 satte jag faktiskt in en GoPro i kärran! Heat 3 - Försiiiktiiiigt! Mitt mål då jag rullade upp till startlinjen var faktiskt, hur tråkigt det än må låta, att köra hela heatet utan att snurra bort mig. Det hade precis slutat regna och att döma av heaten innan var banan såphal. Det gick väl lite sådär med det... Molnet som syns efter snurren visade sig (långt senare, då "bilen" stod på Fårrden) var all kylarvätska som plötsligt släpptes ut. Men, B230n verkar inte ha tagit skada av ett drygt varvs härjande utan kylarvätska. Final Nää, det blev ingen sådan för mig, såklart. I början av tråden skrev jag att jag var ganska imponerad av hur fort vissa förare faktiskt kan köra bilar som är praktiskt taget skrot. Nå, den känslan förstärktes avsevärt i lördags. Jag blev rejält ifrån-åkt och även om det naturligtvis finns gott om "lågt hängande frukt" då det kommer till att göra Voopeln snabbare, så är det tveklös så att jag har mycket att lära då det kommer till att köra fort på halare underlag. Nu är det fullt sikte på SPVM-final på Falkenberg! Öppet för publik - ni kommer väl och tittar? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Det var alltså ingen som bjöd på Våppeln, då slipper du ju börja om med nytt skrot i garaget.
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 35, 36, 37 >> 55 besök senaste veckan (76885 totalt) |