Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 35, 36, 37   >>
16 besök idag (76869 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det var alltså ingen som bjöd på Våppeln, då slipper du ju börja om med nytt skrot i garaget. thumbs up

Nej, till min STORA förvåning var det ingen annan som ville ta sig an den fula ankungen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967



Torkel K skrev:
massa roligt! ... SPVM-final på Falkenberg! Öppet för publik - ni kommer väl och tittar?

Som vanligt skitkul att läsa
(och jajamen, äntligen titta på racing igen!)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Axly skrev:
Torkel K skrev:
massa roligt! ... SPVM-final på Falkenberg! Öppet för publik - ni kommer väl och tittar?

Som vanligt skitkul att läsa
(och jajamen, äntligen titta på racing igen!)

Kul att höra, gånger två! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Nämen va fasen, nu blev man ju sugen att köra en tävling......igen!?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Torkel K skrev:

I början av tråden skrev jag att jag var ganska imponerad av hur fort vissa förare faktiskt kan köra bilar som är praktiskt taget skrot. Nå, den känslan förstärktes avsevärt i lördags.


Amen. Det är klart det är en annan typ av körning, och med svetsad diff får bilen ett lite annat beteende än vad man kanske tänker sig. Men det finns många som har en jävla feeling och som får fart på skiten. Daniel Wall, NGK-masters - väl värt att titta på på tuben!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Nu är vi klara för finalen!

Förutom att byta CAM-bultarna (Prio 1!) så hade bilen lite problem med bränslesvält när jag körde med under halv tank. Så ska det inte vara - i original utförande går det att köra Miatan praktiskt taget torr, trots rejäla G-krafter. Misstankarna gick naturligtvis till den AEM-bränslepump som ganska hastigt fick stoppas i tidigare i år. Och när locket var av, både på Miatan och på tanken, så visade det sig att den gissningen var helt rätt.


"Sockan" på pumpen sitter horisontellt, istället för vertikalt (som originalpumpen har den) och sticker därför inte alls ned lika långt i tanken. En snabb mätning visade att sockan kom ned ca 250mm i tanken och då hade 60-70mm kvar innan den slog i botten. En förlängning snidades ihop.




Och så bjuder vi på ett litet hemma-mekande-tech-tips som visade sig funka jättebra. När det är dags för hjulinställning så är det t ex en uppsättning av dessa man borde ha hemma:


Men, till min stora besvikelse, så sket jag inte ut ytterligare 10 lax i helgen. Därför testade jag en annan lösning.



Japp, detta är en 2mm Aluminium-platta från Biltema som jag skurit upp i 8 kvadratiska delar. Jag tänkte plastfilmen bara borde hjälpa till att göra allt lite halkigare, så den fick sitta kvar. Alla kanter är noga rundade, så de inte fastnar på någonting. En frikostig klick maskinfett smetades på i mitten mellan 2 plattor och så placerades en "dubbelmacka" under varje hjul.



Detta visade sig funka jättebra. Hjulen kan röra sig i alla led medan man gör hjulinställningen och fettet stannar mellan plattorna. Jag förvarar nu plattorna ihoptejpade till en lite hög, så fettet är inte hamnar överallt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ett annat tips - två bitar klick-golv med blanka sidan motvarandra. Blir lagom glidigt och man slipper fett!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
SevenEight skrev:
Ett annat tips - två bitar klick-golv med blanka sidan motvarandra. Blir lagom glidigt och man slipper fett!

Men...... Men.... alltså..... om man gillar maskinfett, då?

Låter iofs som en smartare lösning. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



plastfickor funkar också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
MaZ skrev:
plastfickor funkar också.

Plastfickor?! Det är ju genialt!

Men vi snackar väl riktiga motorsport-plastfickor, kalibrerade och anpassade för R-däck eller slicks? 1795kr/plastfickan? Om inte, så tycker jag vi borde börja marknadsföra och sälja sådana.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Torkel K skrev:
MaZ skrev:
plastfickor funkar också.

Plastfickor?! Det är ju genialt!

Men vi snackar väl riktiga motorsport-plastfickor, kalibrerade och anpassade för R-däck eller slicks? 1795kr/plastfickan? Om inte, så tycker jag vi borde börja marknadsföra och sälja sådana.
Lite potatismjöl pudrat i plastfickan så halkar det ännu bättre.
Men det måste ju vara potatismjöl som handlas från Demon Thieves

Ett par lager tidningspapper ska tydligen fungera det med.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Torkel K skrev:


Men, till min stora besvikelse, så sket jag inte ut ytterligare 10 lax i helgen. Därför testade jag en annan lösning.



Våra helger verkar vara precis likadana, bortsett från folkrace då.

MaZ skrev:
plastfickor funkar också.


I kategorin smarta tips tar detta hem alla förstapriser!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Torkel K skrev:
Japp, detta är en 2mm Aluminium-platta från Biltema som jag skurit upp i 8 kvadratiska delar. Jag tänkte plastfilmen bara borde hjälpa till att göra allt lite halkigare, så den fick sitta kvar. Alla kanter är noga rundade, så de inte fastnar på någonting. En frikostig klick maskinfett smetades på i mitten mellan 2 plattor och så placerades en "dubbelmacka" under varje hjul.

https://rejsa.nu/im/user/17845/2021-09-14-08-36-36_a0bdb025-d62f-4c82- . . . .

Detta visade sig funka jättebra. Hjulen kan röra sig i alla led medan man gör hjulinställningen och fettet stannar mellan plattorna. Jag förvarar nu plattorna ihoptejpade till en lite hög, så fettet är inte hamnar överallt.


Jag hade inte råd med aluminium, det har varit några 1mm plåtbitar från Biltema som gällt i några år för mig.


"Klet" mellan plattorna blir det som finns just då, nu i helgen var det rikligt med PTFE-spray som fungerade. Men jag skall överväga plastfickor, tidningspapper, dasspapper, osv, nästa gång. Nä, det kommer jag inte egentligen för dessa plåtar ligger och vilar sig i form i garaget.
Men alltid nyttigt att höra alternativen!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Jaha, här trodde man att man kunde bidra med något - så visar det sig att man är inte bara sist på bollen, utan dessutom gjort det onödigt svårt för sig själv. Ungefär som när jag kör Folkrace, med andra ord. Plastfickor med potatismjöl i - genialt! (Jag skulle behöva en Smilie som visar långfingret här, tror jag.....)

Nu är vi i alla fall färdigskruvade, alla dunkar + Fårrden är tankade, Farfar har börjat fylla husbilen med läckerheter, räserkläderna är tvättade sedan Folkrace-äventyret och min minimekaniker frågar minst tre gånger per dag om vi ska åka imorgon (vilket jag nu äntligen kan svara "ja" på!). Jag är också ganska säker på att vår lurviga grid-girl/vaktchef Nellie har gömt minst ett tuggben någonstans i hytten på Fårrden. Klart taggade med andra ord! Vädret ser ut att bjuda på mest torra dagar, vilket ju är skönt för både tävlande och publik - håll tummarna att det faktiskt blir så. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



Torkel K skrev:
Jaha, här trodde man att man kunde bidra med något - så visar det sig att man är inte bara sist på bollen, utan dessutom gjort det onödigt svårt för sig själv. Ungefär som när jag kör Folkrace, med andra ord. Plastfickor med potatismjöl i - genialt! (Jag skulle behöva en Smilie som visar långfingret här, tror jag.....)

Nu är vi i alla fall färdigskruvade, alla dunkar + Fårrden är tankade, Farfar har börjat fylla husbilen med läckerheter, räserkläderna är tvättade sedan Folkrace-äventyret och min minimekaniker frågar minst tre gånger per dag om vi ska åka imorgon (vilket jag nu äntligen kan svara "ja" på!). Jag är också ganska säker på att vår lurviga grid-girl/vaktchef Nellie har gömt minst ett tuggben någonstans i hytten på Fårrden. Klart taggade med andra ord! Vädret ser ut att bjuda på mest torra dagar, vilket ju är skönt för både tävlande och publik - håll tummarna att det faktiskt blir så. thumbs up


thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Lycka till!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Racerapport från Finalen på Falkenberg

Vilken helg! Mycket intensivt, mycket strul, men också otroligt rolig racing! 28 bilar fyllde roadsport Cs område av depån och stämningen i klubbtältet var på topp, trots lite kyligt höstväder.

Jag trodde jag var väl förbered, men småbarnsfaderns förbannelse bet mig hårt. De där extra kontrollerna som man ska göra på sin räserbil, det hade jag inte riktigt hunnit med. "Den är säkert OK" - nu fick jag betala för slarvet.

Torsdag EM/Kväll
Min farsa anlände med husbilen till oss i Byarum på torsdag EM. Så gott som allt var redan lastat, så vi bara fyllde upp honom igen med nybryggt kaffe, lyfte in mini-mekanikern i Fårrden och rullade iväg. Första stoppet var Burger King i Värnamo, för när man är 4år gammal (mini-mekanikern alltså, min far är betydligt äldre) kan en 2h resa kännas både lång och tråkig och då är allt som kan underhålla och sysselsätta positivt. Vi kom fram 20:05, men hann som tur var fånga Monki precis som hon tänkte stänga sekretariatet. Besiktningen var öppen 1h till - smidigt att få det gjort direkt samma kväll.

När jag kom tillbaka upp i depån igen hade mini-mekanikerns farfar redan stoppat honom i säng. Anders, Christer och Kent hade parkerat Fårrden, slagit upp tältet och lastat av/ur alla prylar åt mig. Det enda som fanns kvar för mig var att backa in Miatan och öppna en öl. Tala om att känna sig välkommen!

Seriös arbetsbelysning för flaket: Ännu en anledning att älska min Fårrd!



Fredag FM- Träning
Banan är fuktig och jag hänger på mina mjuka 195or. De bitar hyfsat efter ett par varv. Chassit känns bra, men banan är så full av bilar att det inte går att köra fort. Nåja, allt verkar lira.

Fredag EM - Kval
Det slutar regna och hinner torkar upp lite till kvalet. Det välkomnas. Jag har ingenting emot att köra racing i regn, men det är ju roligare och behagligare för alla som samlats på Falkenbergs motorbana om man slipper regnet. Men nu, när de vanliga 225orna är på och det går att hitta torra spår och det genereras lite G-krafter, då visar samma gamla elaka problem trynet igen. Likt ett gammalt ex man inte vill träffa, eller en pinsam film som visar hur du gjorde bort dig för flera år sedan. Bilen dör då jag svänger vänster! Nu igen!

Som tur är svänger just denna banan bara vänster två gånger, men ni kan ju ändå gissa hur mycket man tappar på att bilen slår av under 1-2s två gånger per varv. I vänstern ut mot baksidan bygger man i en Miata upp fart för en lååång sträcka. Resultatet blev en 17e plats på griden för race 1 och en 18 för race 3 på söndag - en skam för mig, fmin familj och mitt team. (OK, kanske en liten överdrift)

Den första boven jag misstänker är såklart den jag sist fingrade på: den sabla bränsle-pumps-snabel-förlängning-sockan som jag knopade ihop. Så jag lyfter av Hardtoppen och öppnar upp tanken. Mycket riktigt - jag hade gjort ett fatalt misstag. Jag utgick från att slangen jag greppade hemma var en bränsleslang. Den låg nämligen (och även DET är såklart mitt eget fel) tillsammans med andra bränsleslangar. Men det var nu ytterst uppenbart att den inte alls tålde att bada i bensin. Likt en fet tysk herre på semester hade den både blivit alldeles uppsvälld, sladdrig och lös i hullet, samt helt ignorerat alla sina ansvarsområden. Nu låg den fula skapelsen (snabeln alltså, inte tysken) på botten av bränsletanken och gjorde ett helt igenom uselt intryck. Modsport-Björn kom till undsättning med en bit slang som både var av rätt dimension och klarade den miljö som modern bensin utsätter badande för. Nu skulle väl ändå skiten funka?





Resten av dagen ägnades åt att titta på supercoola gamla klassiska racingbilar, leka med min son och mest ha det bra. Perfekt i tid till middagen kom teamets frivillige mekaniker Gustav Karlbrink också.

Lördag FM - Heat 1
Det är torrt och fint, jag är laddad till max och helt inställd på att nu är det dags för revansch! Men ack... Redan under uppvärmningen märker jag att en ny, spännande version av samma fel uppenbarat sig. Motorn dör fortfarande då jag svänger vänster! Dock inte lika länge, men nu mer abrupt. Som tur är svänger man bara vänster två gånger per varv på Falkenberg (positivt tänkande!). Lustigt nog avtar problemet lite (men tveklöst) under heatets gång - något som fastslår att även om bränsletillförsel VAR ett problem så ÄR det inte problemET, just nu.

Jag kämpade på ändå och körde i ren trots upp mig från 17e till 9e plats. Hade en helt underbar fight med C. Waern, som lånat #78 av Thomas Pihl.



Nu var det dags att verkligen felsöka den Gröna Bönan, för såhär kunde vi ju inte fortsätta. Ett elfel hittades! Lite buntband säkrade kablaget och så trodde, hoppades, önskade jag att bilen var OK igen.

Lördag EM - Race 2
Jaaa! Men sedan neej. Nu funkade bilen, jag fick en bra start och fick äntligen köra racing på riktigt... i 10 varv. Sedan brast den undre kulleden för höger framhjul.


Men, jag var faktiskt inte så värst bitter ändå, för jag hade tur i oturen. Kulleden hade kunnat gå sönder i 170 knutar på baksidan, då jag försökte bromsa för den stora högerkurvan. Eller i inbromsningen efter start/mål-rakan. Nu gjorde den inte det. Istället gick den, otroligt nog, av då jag körde på banans allra långsammaste parti: I den sista delen av chickanen. Det var mycket odramatiskt - en duns, lite skrammel och så låste sig höger fram. Jag styrde ut på gräset, körde lite långsamt längst med armco-räcktet och parkerade där jag uppskattade att jag var ur vägen, dvs där polarna kunde köra vidare utan rödflagg.

Efter att ha blivit lyft på skäms-plattan in till depån följde ett kort övervägande om bilen skulle lagas, eller om resterande del av helgen skulle ägnas åt att slöa i depån och sörpla vuxen-juice. Mekaniker-Gustav bidrog med lite väl vald feedback, mest baserat på att jag var en jävla fröken och skulle skärpa mig. Sedan konstaterades att delarna vi behövde för att laga bilen fanns tillgängliga i depån, så då var det såklart inte så mycket att tveka på längre. Men innan dess var det något vi absolut behövde göra, medan det fanns dagsljus...





Så vad är sagan bakom denna stackars bil? Jo, #78 Thomas Pihl fick problem med bromsarna på Kinnekulle och slog sönder sin gröna Miata ganska illa. Så illa så att den vettigaste åtgärden var att hitta en ny kaross och helt enkelt flytta över motor, växellåda, diff och alla räserprylar. Thomas blev, generöst nog, erbjuden hjälp av ett helt gäng medtävlande men då han dök upp visade det sig att de andra redan spenderat ett antal arbetsdagar i verkstaden! Bilen var redan färdig, en helt underbar gest - stor heder till grabbarna. Det fanns dock ett krav, då den nybyggda silverfärgade (och då helt kala!) räserbilen överlämnades: Thomas måste tillbaka till serien och minst köra finalen på Falkenberg! Tyvärr så hade Thomas ont i ryggen och kunde inte tävla, men bilen lånades såklart ut till den rutinerade föraren C. Waern. Men, såklart inte innan samma killar, med både vinyl, fantasi och skaparglädje, satt sin egen prägel på den. thumbs up

Vi lagar middag, käkar gott och så stoppar farfar återigen vår yngsta teammedlem i säng medan jag och Gustav lagar räserbilen. En halvtimma senare tittar jag till dem och får beskedet:
- "Jag är lite trött nu, pappa, jag tror jag ska sova."
- "Mmm. Läste ni färdigt boken?"
- "Nää, men... farfar har somnat!"





Efter reparationerna gjordes en snabb hjulinställning av framvagnen (Toe-plates, FTW!) och så var vi klara.

Söndag FM - Race 3
Nu var jag taggad. Diverse föräldrar, styvföräldrar hade kommit på besök till banan, min son förväntade sig stordåd från sin pappa och nu jävlar skulle här köras racing. Det blev ett av de allra roligaste heat jag någonsin kört. Helt underbart. Bilen gick perfekt, chassit var rätt inställt och allt lirade. Däcken hade plågats lite hårt i tidigare bataljer, så de började tappa fäste och blev dessutom lite väl varma under racet, men det var verkligen det enda som fanns att klaga (lite) på. På grund av det hopplösa kvalet startade jag 18e, men körde upp mig till 6e och satte nytt PB runt Falkenberg (i alla fall i en Miata) på 0.51.7.



Söndag EM - Race 4
Jag har inte klippt ihop filmen från detta heatet ännu (det kommer), men även det blev även det ett riktigt roligt heat. Nu startade jag längre fram, omgiven av förare som körde ungefär lika snabbt som jag. Hade en härlig kamp med bland andra #72 Fredrik Norrlander och slutade på 6e plats igen.

Vi lastar upp, åker ett extra varv genom depån för att ropa "Hejdå och tack för i år!" till alla, innan vi styr ekipaget mot Småland och Byarum igen. Vi kommer 200m innan sonen behöver den första kiss-pausen. På vägen hem stannar vi, köper med oss pizza och kör "lastbils-picknick" i farten, för som sagt: Allt som kan underhålla är välkommet.



Hur gick det i serien då? Jo, vi/jag föll såklart rejält denna helgen, från delad tredjeplats till 7e. Men, för att ha varit första säsongen med en nybyggd bil (även om det ÄR en Miata) så har det ändå gått bra. Trots helgens strul så har både tiderna och placeringarna stadigt förbättrats. Jag har haft hejdlöst roligt, kört riktigt bra racing med nära kamper och jag ser redan fram emot 2022.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 40



Såg fram mot rapporten och som vanligt, helt underbar läsning Torkel. Ja inte om de de tekniska problem du hade förstås men jo förresten, eller åtminstone de målande beskrivningarna om orsak och verkan även om "strulen"

Tack för säsongens race rapporter och för allt du delar med dig från vardagen och garagelivet
Hälsningar
Kari

_________________
Kari Hautakangas
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Intressant att mycket aktivitet under en helg strular till det med tidsuppfattningen för fler.
Kvalet på fredag skedde innan lunch, inte på EM

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:
Intressant att mycket aktivitet under en helg strular till det med tidsuppfattningen för fler.
Kvalet på fredag skedde innan lunch, inte på EM


10.40 för att vara exakt.

Edit: Insåg precis att jag kanske borde uppdatera min profilbild...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
WfQC skrev:
Såg fram mot rapporten och som vanligt, helt underbar läsning Torkel. Ja inte om de de tekniska problem du hade förstås men jo förresten, eller åtminstone de målande beskrivningarna om orsak och verkan även om "strulen"

Tack för säsongens race rapporter och för allt du delar med dig från vardagen och garagelivet
Hälsningar
Kari
Tack för de vänliga orden, Kari! Och för de extra banden du donerade!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 35, 36, 37   >>
16 besök idag (76869 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande