Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 34, 35, 36   >>
278 besök senaste veckan (75175 totalt)
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Riktigt bra rapport!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Intressant att mycket aktivitet under en helg strular till det med tidsuppfattningen för fler.
Kvalet på fredag skedde innan lunch, inte på EM


10.40 för att vara exakt.

Nu får ni nog justera fokus lite, mina herrar. Det är en racerapport på rejsa, inte en labbrapport.

Och här trodde jag att jag var den med autistiska tendenser...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Torkel K skrev:


Och här trodde jag att jag var den med autistiska tendenser...




Är du allvarlig?



Kul läsning, ibland saknar man racingen och så läser man sånt här så blir man lite lugnare igen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
MaZ skrev:
Torkel K skrev:

Och här trodde jag att jag var den med autistiska tendenser...

Är du allvarlig?

Ja! Näää... Kanske?

Man måste väl få jävlas tillbaka lite?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härligt underhållande rapport igen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Dessa rapporter skänker så mycket glädje

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Dessa rapporter skänker så mycket glädje
/C


Eddie Varvstopp skrev:
Härligt underhållande rapport igen

Tack killar, jättekul att höra!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
"Och så blev det vinter".

Som sagt, en riktigt rolig racingsäsong är till ända. Jag slutade inte så högt i serien som jag skulle önska (jag var ju uppe på delad tredjeplats), men för att vara första året med nybyggd bil är en sjundeplats helt OK. Framför allt blev det riktigt många roliga kamper och riktigt bra racing!

Nu är Miatan vinterpreppad: Ny olja i motorn, kylsystemet fyllt med 50% glykolblandning och tanken är tömd. Jag har såklart en plan för en del förbättringar i vinter, men inget drastiskt. Lite delar är beställda, men för tillfället får hon stå med pyjamasen på och mysa lite.



Fårrden är, efter att ha släpat hem ett ton ved för vinter, avställd och parkerad för vintern. .



Om jag orkar och hinner blir det kanske lite Folkrace i vinter, men just nu är det dags att mysmeka lite med Svenne-Roden.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 124



Du glömde tändstift , Kamrem också torkel ;-)

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Christer G skrev:
Du glömde tändstift , Kamrem också torkel ;-)


Till våren!!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Torkel K skrev:
Om jag orkar och hinner blir det kanske lite Folkrace i vinter, men just nu är det dags att mysmeka lite med Svenne-Roden.


Japp, så avslutade jag inlägget för två veckor sedan. Så blev det en jobbresa som höll mig borta från garaget ett par dagar, men sedan höll jag stenhårt den linjen... i ett par dagar. Sedan kom en vänlig fråga: "Vill du kanske vara med och köra en (Folkrace) träningsdag på Tabergsbanan? Det är förresten gratis."

Ja, det ville jag. Såklart! Så då blev det dags se till att Voopeln kunde återgå i tjänst. Först av allt måste vi rikta monstret lite. Jag spände fast Voopeln i bruks-BMWns dragkrok och använde Fårrdens winsch för att dra med. Detta är, som ni nog förstår, en ytterst delikat process. Man måste, med absolut fingertoppskänsla, försiktigt och kontrollerat, millimeter för millimeter, dra karossen precis rätt. Minsta misstag kan bli ödestiget. För att jag inte ville ta några chanser överlät jag fjärrkontrollen till min fyraårige mekaniker, som oftast valde ungefär rätt knapp. Först drog vi lite i själva rambenet, sedan fronten i sidled och så sist fronten rakt fram.





Resultatet blev, som ni kan se, absolut perfekt. Alla karosslinjer stämmer närmast på millimetern och det går knappt att se att bilen varit inblandad i någon form av kollision.

Vi gick vidare till att förbättra väghållningen en smula och för att åstadkomma det installerades en krängningshämmare som vi fick med då vi köpte Voopeln. Men, här stötte vi på ett nytt problem. Avståndet mellan infästningen för krängningshämmaren och fjädrarna i framvagnen uppmättes till att ligga något under Opels toleranser. Därför stack krängningshämmaren liksom in en bit in i fjädern - ett problem som kan ha negativ effekt på körbarheten och balansen i bilen. Vad som orsakat detta förblir ett mysterium, men en teori är att en tidigare ägare tvättat bilen ofta och i varmt vatten, vilket som bekant kan få vissa material att krympa. Nåja, vi rullade fram Fårrden igen och satte igång mega-winschen. Sedan fanns det plats för alla nödvändiga delar. Som kronan på verket satte vi in ett par distanser i hasplåten, så den nya krängaren fick plats där med.



Så var det den där detaljen rörande motortemperaturen. Voopeln hade ju inte kokat under sista heatet... eftersom en motor inte kan koka om den inte har någon kylarvätska i sig! Efter en kort studie av de slangar som tvingats ihop, säkrats med slangklämmor från Biltema och sedan förväntats hålla ihop under stegrande tryck, blev det ganska uppenbart var problemet låg. De passade nämligen inte ihop (inte ens i närheten, faktiskt) och om man tvingar dem på plats trycks slangen från kylaren bryskt ihop till en ytterst trång passage, ungefär som strupen på en astmatiker under fullt pågående anfall. Ej optimalt, med andra ord.



Inga rör av lämplig dimension fanns hemma och att åka och handla något var absolut inte lockande. Därför skapades denna skam för verkstaden, som funkade alldeles utmärkt.



Notera de små "dimples" som punktats dit runt rörmynningen - dessa är för att slangklämmorna ska ha något att greppa i, för jag har ingen rörfals (heter det så på svenska, förresten? Jag menar en Bead Roller). Nu passar skiten ihop och kylsystemet kunde fyllas igen.


Avslutningsvis behövde buren faktiskt kompletteras. Problemet upptäcktes inte då Voopeln vagnboksbesiktigades (och har nog gått obemärkt förbi i ganska många år) men påpekades vid senaste tävlingen av en skrapögd besiktningsman: ett avstånd mellan några infästningspunkter var faktiskt lite för långt. Jag hade lite burrör hemma redan, så två stöttor, en på varje sida, lades dit. Lackeringen, utförd med sprayburk i +3C ute på gårdsplanen, blev såklart till samma höga finish som resten av bilens.



Klart! På söndag blir det alltså lite lattjo på folkracebanan. Men nu ska jag fokusera på Svenne-rodden ett tag, så de så!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



dessa litterära mästerverk kan lysa upp vilken mörk och mulen oktobermorgon som helst

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



carl.josefsson skrev:
dessa litterära mästerverk kan lysa upp vilken mörk och mulen oktobermorgon som helst

/C


Kan vara nått för Babel eller nobellstiftelsen?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Kan det inte vara fjädrarna som har för stor diameter? Krängningshämmare till fel bil? Finns ett antal orsaker till bristande passform annat än rambenen hamnat för tätt ihop, känns väldigt osannolikt på en folkrejsbil.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Kan det inte vara fjädrarna som har för stor diameter? Krängningshämmare till fel bil? Finns ett antal orsaker till bristande passform annat än rambenen hamnat för tätt ihop, känns väldigt osannolikt på en folkrejsbil.
Problemet var inte att rambenet satt för tätt ihop. Det saknades plats i bilens längdsled, så hela kalaset satt för långt bak i bilen, om du fattar.. Drop-linksen passade inte heller ned till undre bärarmarna.

Krängningshämmarens fästen, som alltså är små plåttorn som sticker ned en bit från rambenen, var tydligt krökta. Jag misstänker att Voopeln har körts in i/upp på t ex en grusvall innan den fick sin hasplåt. Vi rätade ut fästena igen - nu passar allt, inklusive att drop links är raka (alltså vertikala).

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Klarade motorn sig utan vatten? Toppen och packning hel? Hur är det i folkrace med glykol?
Vilken energi du har!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Klarade motorn sig utan vatten? Toppen och packning hel? Hur är det i folkrace med glykol?

Ja, den verkar otroligt nog ha klarat sig oskadd. Den går som den ska, ingenting läcker, den ryker inte och blandar inte olja & kylarvätska någonstans. I alla fall inte under de minuter jag har haft den igång.

Glykol är helt OK i Folkrace. Tur är väl det - majoriteten av tävlingsbilarna lever liksom utomhus året runt.

Ulf Sanden skrev:
Vilken energi du har!

Jag har lite svårt att sitta stilla, det ska erkännas. Dessutom så har jag ett kontors-jobb, så på fritiden gör jag gärna något praktiskt och konkret.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Vet ni vad jag gjorde i Söndags? Jag sladdade, gasade och hade aproligt!

OK, jag ska erkänna: Träningsdagen var ännu roligare än tävlingen. I Folkrace så går en "trackday" till såhär: Det samlas tre cross-Karts, en cool gammal rallybil och fyra Folkracebilar på banan. Klubben bjuder på korv och vi kör så mycket vi vill och orkar i i tre timmar.




Med så få bilar där var det i praktiken bara att köra så mycket man orkade. Jag fick med andra ord köra måååånga varv och som bekant går ingenting upp mot seat time. Mycket tillfredsställd kunde jag konstatera att Voopeln nu är avsevärt mer lätthanterlig och det går att köra den på låååånga kontrollerade ställ genom kurvorna. Och efter lite övning började jag få in rytmen och få upp tempot. Då halkade jag på bromsen och slog i räcket.

En snabbriktning med hammare och Fårrd-winsch så var jag tillbaka vid startlinjen 10min senare. Och efter ett par övningspass till började jag faktiskt få till det. En avgörande sak som jag läst mig till i förväg är att försöka vänja sig av med att statiskt ha händer "kvart i tre", som jag lärt mig i racing. Rörliga händer, snabba och stoora rattutslag hjälpte och nu började varven gå lite fortare. Jag började hänga med de andra Folkracegrabbarna och hade ett par superroliga bataljer.

Så lossnade det liksom på allvar. Jag kunde langa in Voopeln snabbare i kurvorna och "sy ihop" de S-formande kurvorna i långa och mysiga ställ. Efter att ha driftat heeela vägen genom 180graders kurvan kände jag mig som Chris Harris... ända fram tills dess att jag plöjde Voopelns front rakt in i en hög traktordäck. Hoppsan! Förlåt Voopeln!

Det var bara plåtskador, så jag raggade upp Cross-kart-familjens (hot) motor-mama och bad henne sitta och bromsa Voopeln medan winschen drog ut fronten hjälpligt. Igen. Vid uppstart och kontroll av diverse vätskor upptäcktes dock ett visst puttrande från expansionskärlet. "Den luftar sig nog lite, bara" ljög jag glatt för mig själv, "Det blir nog bättre av lite extra gasande!" och så matade jag på.

Torkel K skrev:
Ulf Sanden skrev:
Klarade motorn sig utan vatten? Toppen och packning hel?

Ja, den verkar otroligt nog ha klarat sig oskadd.
Hmmm... Jag kanske får backa lite på det uttalandet.......

Två pass senare hade Voopelns B230 fått sig en liten skorsten på blocket, där det bolmade friskt. Vevhustryck? "Nää, den värmer nog bara ut lite fukt ur oljan" ljög jag vidare och körde tillbaka till startlinjen. Jag hade ju på TOK för roligt för att sluta nu, den där gula Tvåföttin som sladdade runt där ute behövde sättas på plats och förresten så dräller det ju av Völvomotorer i Småland.

Men så, med 6minuter kvar på bantiden, började Voopeln misstända och tappade en ganska avsevärd mängd hästkrafter. Sista metrarna genom depån gjorde hon en mycket övertygande imitation av ett ånglok och den vita röken gled majestätiskt över Tabergs skogar. Topplockspackning - nåja, det var kul så länge det varade!

En hejdlöst rolig dag!

Nu så SKA jag faktiskt vila lite från Racing och Folkrace och bara meka Svenne-Rod. Voopeln ska såklart lagas, men för tillfället ska hon få en dusch och ställas undan i ladan i väntan på hennes tur i garaget.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



När man våldar så hårt med en bil och den kämpar på utan göra värre saker än att skjuta en topplockspackning måste man ju ändå bli lite kär i den.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Klingan75 skrev:
När man våldar så hårt med en bil och den kämpar på utan göra värre saker än att skjuta en topplockspackning måste man ju ändå bli lite kär i den.
Jo, visst spirar det lite kärlek. Särkilt nu när det går att köra henne sidleds på ett lite mer kontrollerat vis! Lite synd att jag lämnade kamerorna hemma.

Min respekt för Volvos B230 har i alla fall stärkts!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Ja så länge vattnet håller sig i motorn klarar de hårt jobbande länge.
Vi har kört många 4-6 timmars långlopp på rallycrossbana med vår B230 och enda gångerna vi fått problem är när vi har vridigt tändningen åt fel håll och liknande. Spikar det går topplockspackningen förstås
Men med vatten i kylaren och tändningen på rätt ställe fungerar det bra länge och koll på bränslet förstås.

Riktigt rolig läsning!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 34, 35, 36   >>
278 besök senaste veckan (75175 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande