Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 34, 35, 36   >>
11 besök idag (75164 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
TPR skrev:
Behöver man inte blinkers för en kontrollbesiktning...?
Men du kanske har löst det på något annat kreativt sätt?
Varselljuset är nu blinkers. En extra lykta kommer rycka in på besiktningsdagen - vips så är både bilprovningen, SPVM och jag glada.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Njaaa....

6.2 Tillåtna modifieringar och övriga regler
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning
hos Bilprovningen utan anmärkning.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
TPR skrev:
Njaaa....

6.2 Tillåtna modifieringar och övriga regler
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning
hos Bilprovningen utan anmärkning.

Det är nästan så du får ta och byta till Roadsport, så du kan lägga en protest, Thomas! (Dags att uppdatera signaturen, förresten.)

Eller flera protester, gissar jag: det finns ju helbilsgodkända bilar som är med och tävlar med utbytta coilovers, däck-dimensioner, bromsar, ECU, avgassystem, insug, etc - allt självklart inte ok vid en besiktning. Många har bytt diff eller växellåda och därmed utväxling, vilket såklart inte är ok. Men det kanske är just vid att min bil nu blinkar med en orange glödlampan för varselljuset istället för blinkerssockeln där du drar gränsen?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Att basera ett reglemente på godtyckliga besiktningsmäns bedömning är ju inte riktigt optimalt, det är vi nog överens om.
Men jag tvivlar på att någon skulle släppa igenom denna lösning, och det är du ju själv inne på när du säger att du kommer byta lampa inför besiktningen.

Oavsett så är det inte jag som ska bedöma om det är enligt reglementet, det får Kjell göra, samt eventuellt dina medtävlande.

Off the record kan jag ju erkänna att det var en ganska snygg och smart lösning.
thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



TPR skrev:
Att basera ett reglemente på godtyckliga besiktningsmäns bedömning är ju inte riktigt optimalt, det är vi nog överens om.
Men jag tvivlar på att någon skulle släppa igenom denna lösning, och det är du ju själv inne på när du säger att du kommer byta lampa inför besiktningen.

Oavsett så är det inte jag som ska bedöma om det är enligt reglementet, det får Kjell göra, samt eventuellt dina medtävlande.

Off the record kan jag ju erkänna att det var en ganska snygg och smart lösning.
thumbs up


När dialogen är som bäst

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Äta kakan och ha den kvar:

Öppna upp en luftslits under lyktan (eller perforera med borrmaskin/påhittad P-skada...... ).
Sätt en 90 böj bakom ett helt glas och sätt en platt gul diod bakom glaset för blinkersen.
Gör fri väg och styr upp luften genom lyktan och fortsätt med din geniala lösning. thumbs up

Reglementet skall följas så att man slipper påhopp från avundsjuka mottävlare.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Om man ska vara sån, så är de senare lyktorna tunnare och ger en glipa undertill om man behåller det äldre bumperskalet.
Det kan ju vara så att Torkel kapat bort den del av plasten som har Emärkningen... Men jag är inte säker på vart den är placerad (jag är alltid för långt från mina horderhögar av grunkor).

Det går ju även att sektionerna motorrummet till varm mittdel och kallare sidor som trycksätts av hjulhusen. Men tävlingsbesiktare kan fundera lite om du gör det med wellplast...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Mina herrar, ni glömmer Torkels trumfkort: Min bil är en privatimporterad bil från USA, hemtagning som flyttgods. Den är därför undantagen kravet på E-märkta lyktor.
🤘😜🖕

TPR skrev:
Off the record kan jag ju erkänna att det var en ganska snygg och smart lösning.
thumbs up
Nu är det kanske också lämpligt att erkänna att jag kopierade lösningen från en bild jag hittade på nätet.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Glad påsk på er alltihop!!

Jag har klantat till en grej. Jag har en dunk med bränsle och kommer inte ihåg om jag fyllde den med bensin eller diesel. Har luktat, men blev inte direkt klokare. Kan man testa och bekräfta vad det är, på något sätt? Någon som vet?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



Häll upp någon matsked och tänd på.. Bensinen tänder på ångorna och dieseln får du knappt eld på. Är väl ändå dags för påskbrasa?

_________________
Martin St0tzer
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
storre skrev:
Häll upp någon matsked och tänd på.. Bensinen tänder på ångorna och dieseln får du knappt eld på. Är väl ändå dags för påskbrasa?
Tack, bra idé!

"Håll min bärs och kolla in det här!"

Edit: Diesel. Det är helt klart diesel. Tur jag inte hällde det i Fransyskan. (Eller otur - DÖ, skitbil, döööö!)

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Det där med Hardy-skiva är nytt för mig. Finns det någon anledning att ta bort den på min 1ton tunga "PiVata" eller ska jag bara låta den sitta?



Det börjar bli dags att placera stödlagret, så nu måste skivans existens bekräftas.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Torkel K skrev:
Mina herrar, ni glömmer Torkels trumfkort: Min bil är en privatimporterad bil från USA, hemtagning som flyttgods. Den är därför undantagen kravet på E-märkta lyktor.
🤘😜🖕

TPR skrev:
Off the record kan jag ju erkänna att det var en ganska snygg och smart lösning.
thumbs up
Nu är det kanske också lämpligt att erkänna att jag kopierade lösningen från en bild jag hittade på nätet.





den här bilden?

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
carl.josefsson skrev:



den här bilden?

/C

Precis! Men jag var tvungen att reducera storleken lite eftersom den struten var dimensionerad för en awesome JDM "Fast och Furriös" Honda. Min Miata hade aldrig klarat det.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Hur blev det med dunk-problemet? Väntar rapport, gärna med filmsnutt såklart

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Hur blev det med dunk-problemet? Väntar rapport, gärna med filmsnutt såklart


Eeeeeh.....

Tänkte inte på att någon kunde vara intresserad i det! Men, experimentet gick till ungefär såhär: Jag tog fram en bira. Sedan tog jag fram två metallskålar och mysteriedunken, samt mitt referensbränsle, dvs en dunk jag visste det var bensin i. Jag placerade skålarna en meter från varandra, MITT på gårdsplanen, LÅNGT från byggnaderna och bilarna. Jag pytsade i mysterium-bränslet i den ena och referens-bensinen i den andra. Sedan ställde jag TILLBAKA dunkarna INNE i ladan igen, för att de helt säkert skulle vara ur vägen. För jag är en ansvarsfull och försiktig person.

Nu var det dags att säkra sonen och för att vara heeeeelt säkert på att han inte skulle glömma allt som avtalats och komma kutande mitt i experimentet fick han en Poptart i näven och bestämda order att stanna i studsmattan. Jyckarna lyftes in i en av bruksbilarna.

Med en snabb blick på vattenslangen tänkte jag att jag nu varit ytterst vuxen, ansvarstagande, noggrann och försiktig i mina förberedelser. Vad kunde möjligtvis gå fel? Jag greppade min butanbrännare, tände igång den och.... hörde ett motorljud. Det var min polare, som var ute och vårluftade sin motorcykel. Han svängde preeeciiiis då in på gårdsplanen, gled rakt fram till mig och parkerade (såklart) strax intill de båda skålarna med bränsle i.
- "Hej! Vad gör du?"
- "Vetenskap, min vän."

Efter att vi parkerat den fina motorcykeln en bit bort, sonen fått hälsa på sin så högt älskade "extrafarbror" och jyckarna fått hälsa genom bakluckan var det dags för ett nytt försök.

Det hela var ytterst odramatiskt. Det var en mycket tydlig skillnad mellan bränslena och dunkens innehåll var helt klart diesel.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 40



Citat: För jag är en ansvarsfull och försiktig person.

Skönt att höra att du är rädd om dig och omgivningen och det hoppas jag väl att alla vi som håller på att trängas på banorna också är.

Blev i a f påmind om när jag målade om huset senast och för att säkra stegen mot glidning så slog jag ner ett spett i gräset och tyckte det blev bra. Nöjd ända tills hustrun såg det och gav en målande beskrivning av hur det skulle se ut om jag ramlade ner och mötte spettet med ändan under nerfärden,, urkk,,,

Måste undvikas;


_________________
Kari Hautakangas
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
I detta inlägg: Fårrden blir välsignad, vi förbereder inför Shakedown och begår ett förräderi.

Ja, Fårrden har fått välsignelse och godkänt att fortsätta terrorisera vägarna. Det bar av ned till Värnamo (för där finns en station som tar emot fordon av Fårrd-storlek) och otroligt nog fick monstret inte bara godkänt utan till och med beröm för skicket på prylarna. Och innan ni frågar: Nej, inga tjänster av tveksam moral utbyttes mot detta resultat. Besiktningen utfördes inte heller av kraftigt synskadad personal eller sommarjobbare från Samhall. Och vad jag betalade var faktiskt bara den vanliga avgiften. Efter detta fick Fårrden genast träda i tjänst och släpa hem en laddning panel. Vi ska nämligen, i avsikt att framstå som lite mindre "White Trash", sätta panel på den carport där husvagnen trängs med ved och skrot. Så syns det inte så bra (att vi ÄR White Trash, alltså).


Miatan har fått alla sina sista små detaljer fixade och donade. En ny GoPro 8 har inhandlats och vi har gjort CW + hjulinställning.



Och så har vi begått förräderi. Jo, det blev så. Vi har, efter måååånga trogna år faktiskt förrått München för Ingolstadt. Men nya bilen är också fyrhjulsdriven, för även jag har mina gränser. Varför bytte vi då ut en bil som vi gillar, som var fräsch och som aldrig gick sönder? Jo, den gamle diesel-BMWn blev helt enkelt för sabla dyr att äga nu för tiden, då inte bara bilen kostade skjortan i skatt och försäkring, utan dessutom dieseln blivit värd sin vikt i guld. Dessutom baserades inköpet av denna 530Xi diesel en gång på att den skulle dra räser-släpet och lastas full inför tävlingshelgerna och den uppgiften sköter ju som bekant Frityr-Fårrden nu.



På lördag är det dags för Shakedown på Kinnekulle! Jag är taggad!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Tack till SSK för ännu en utmärkt genomförd testdag på Kinnekulle Ring! Det var bra väder, alla skötte sig toppenbra på banan och som vanligt löpte arrangemanget på som ett urverk.

I ett försök att distrahera min mekaniker från det tragiska faktum att han inte skulle få följa med, rekryterade jag honom till att "hjälpa till" med att köra Miatan ett par varv runt ladan, backa rätt Fårrden och spola av husvagnen. Det hela var dock bara tillfälligt framgångsrikt och protesterna var svåra då det var dags att rulla nord-nordväst på fredagskvällen.

Jag och minivargarna spenderade alltså en riktigt bra dag på banan och ytterst lite hände. Vilket är bra, på årets första bandag! Miatan gick som en klocka hela dagen, ABSen funkade perfekt och efter lite justeringar och inställningar bet de nya "KlingKlang-däcken" friskt i asfalten.


Jämfört med alla fina husbilar polarna drar sina fina släpvagnar med, så är min setup ytterst...... ödmjuk? Men vet ni vad? Jag började en gång med att köra Miatan till banan och tälta i depån och jämfört med DET så är det här suuuperlyxigt. 🤘😏👍

Två veckor till första racet: ska bli sååå kul!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Torkel K skrev:
.....
Jämfört med alla fina husbilar polarna drar sina fina släpvagnar med, så är min setup ytterst...... ödmjuk? Men vet ni vad? Jag började en gång med att köra Miatan till banan och tälta i depån och jämfört med DET så är det här suuuperlyxigt. 🤘😏👍

Två veckor till första racet: ska bli sååå kul!


Bara så du vet så ser jag upp till dig där vilken lyx att ha ett relativt komfortabelt boende och transportmöjlighet för räserbilen

Kul att bilarna är på rull inför säsongen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Torkel K skrev:
Tack till SSK för ännu en utmärkt genomförd testdag på Kinnekulle Ring!
Jämfört med alla fina husbilar polarna drar sina fina släpvagnar med, så är min setup ytterst...... ödmjuk? Men vet ni vad? Jag började en gång med att köra Miatan till banan och tälta i depån och jämfört med DET så är det här suuuperlyxigt. 🤘😏👍

Två veckor till första racet: ska bli sååå kul!


Kul med åka på kullen, men inget trams med ditt ekipage! Jag vet du bara skojar.
Jag o pappsen har sovit i cheva van i 8år på racen sådeså!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 34, 35, 36   >>
11 besök idag (75164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande