Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36   >>
268 besök senaste veckan (75158 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Jättetrevlig tråd! thumbs up Jag hade också fått uppfattningen att rostlagning är roligt när jag har läst andra trådar. Framförallt verkar det så enkelt, man behöver ju inte ens köpa ekonomiplåt.


Christian Jansson skrev:
Härlig tråd med skön humor!!! :llovies

Spännande att se var detta slutar!


Hej! Jättekul att ni gillar tråden!

JAG behöver i alla fall utan tvekan köpa ekonomiplåt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Torkel K skrev:

JAG behöver i alla fall utan tvekan köpa ekonomiplåt.


frågan är om det blir ekonomiskt i längden.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Torkel K skrev:

JAG behöver i alla fall utan tvekan köpa ekonomiplåt.


frågan är om det blir ekonomiskt i längden.....

Men om det är förnuftiga, ekonomiskt sunda beslut vi strävar efter är det nog bara att byta hobby och forum direkt. Känns som om det tåget gick för ganska länge sedan...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Snabb fråga till någon som kan gamla Völvos lite bättre: var den avbrutna gubbkammen i den rostiga tröskeln (förarsidan) original på -51an? Eller kan den uteslutas ur originalrenoveringen?


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Torkel K skrev:
Snabb fråga till någon som kan gamla Völvos lite bättre: var den avbrutna gubbkammen i den rostiga tröskeln (förarsidan) original på -51an? Eller kan den uteslutas ur originalrenoveringen?



Komplicerade frågor kräver komplicerade svar...

Svar är nämligen både ja & nej. Gubbkam i V tröskel är original så JA. Kammen på bilden är dock gumkammen & skall ligga i H tröskel så NEJ.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Björn Larsson skrev:

Komplicerade frågor kräver komplicerade svar...

Svar är nämligen både ja & nej. Gubbkam i V tröskel är original så JA. Kammen på bilden är dock gumkammen & skall ligga i H tröskel så NEJ.

Lysande, stort tack! Det är ju precis sådan spetskompetens man behöver då man renoverar sin PV -51 "Oxidation edition".


Det var förresten innan de började köra med "Ocean race"...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Torkel K skrev:
carl.josefsson skrev:
Torkel K skrev:

JAG behöver i alla fall utan tvekan köpa ekonomiplåt.


frågan är om det blir ekonomiskt i längden.....

Men om det är förnuftiga, ekonomiskt sunda beslut vi strävar efter är det nog bara att byta hobby och forum direkt. Känns som om det tåget gick för ganska länge sedan...


instämmer

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Vi byter ämne för ett par inlägg! Bara för att inga uppdateringar om Svenne-Roden dykt upp så betyder inte det att vi legat på latsidan, inte. En rejäl ansträngning har gjorts med detta glamorösa fordon:








Denna nyinköpta Fårrd har fått en dunder-service med byte av alla vätskor, alla filter, lite nya däck, en rejäl invändig och utvändig tvätt, samt en förvaringslåda på sidan. Hon är långt från klar, men i alla fall redo för sin primära tjänst: Räserbilstransport. När man går igenom och tvättar en gammal bil man just köpt hittar man ibland ledtrådar som kan ge värdefulla varningar. En gång köpte jag t ex en gammal Nissan 200SX som vid köptillfället hade 3 dunkar för kylarvätska i bagaget: två tomma och en halvfull. Jag var därför inte så förvånad då jag ett par dagar senare hittade en läckande kylarslang.

I Fårrden hittade jag varningstrianglar.
Inte 2, det hade inte varit så konstigt. Inte heller 3, det hade kunnat förklaras. Jag hittade inte heller 4 stycken varningstrianglar, vilket hade varit lite oroande. Nej, i hyttens gömmor hittade jag tillslut 5 stycken trianglar av olika märken och sorter. Från Fårrdens gamla originaltriangel, till en ny, stoor triangel från Mekonomen. Fårrden har, i ett tidigare liv, gått som bärgningsbil och jag hoppas, önskar, ber och bönar, att antalet trianglar kommer sig av ett flertal framgångsrikt utförda räddningsexpeditioner... och INTE av att Fårrden med jämna mellanrum lämnade tidigare ägaren ståendes överallt.

Vi har luftat Miatan på Kinnekulle, där SSK höll i en av sina alltid lika välkomna "testdagar för racingbilar". Bra arrangemang och trevligt folk, som alltid! thumbs up

Såhär mjuk är den egentligen inte! Bilden är tagen preciiiiis då bilen landar efter guppen.


Miatan gick som en klocka hela dagen. Jag kollade (men behövde inte fylla på) oljan, tankade och justerat däckstryck. Den var det enda - mycket bekväm.


När Miatan väl var ute gick det inte att fortsätta förneka fakta. Det oundvikliga hade skjutits upp länge nog. Det var dags för... storstädning.



_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Hemma igen efter ett besök på Kinnekulle Ring. Det var ännu ett utmärkt genomfört Bankalas av MX-5 Racing Club - Stort tack till Andreas Eckman, HDzon och alla andra som hjälpt till.

Förra gången på Kinnekulle (med SSK) var jag mest ute efter att skaka igång mig själv efter vintervilan. Det gick fint, men jag var ändå inte nöjd med varvtiderna. Denna gången var det alltså dags att faktiskt pressa lite och se vad vi kunde prestera. CW-vågarna plockades fram och lite seriösare förberedelser gjordes.



Såhär parkerad i soffan inser jag nu att jag inte tog en enda bild på hela dagen. Jag hade inte heller igång någon GoPro en enda minut. Klantigt...


Så, hur gick det då? Jo... dagen kan nog bäst beskrivas som ett ofrivillig avsnitt av Roadkill.

Jyckarna skulle egentligen ha stannat hemma, men först lyckats lillan trycka sig ut genom dörrspringan när jag skulle gå - hon rusade genast lyckligt iväg till den lastade biltransporten, väl medveten om vad "Miatan står på Fården" betyder. Ungefär samtidigt satte sig gamla fru dövöra och demonstrativt ylade i hallen; något varken hustrun eller sonen uppskattade klockan 05:45 en lördagsmorgon. Jag vek ner mig - Odjuren fick åka med.

Vi hade kommit strax förbi Falköping då det började ryka om Fården. Jag stannade och kollade under huven och där fanns plötsligt en massa diesel simmande överallt. En snabb felsökning gav tydligt resultat: högtrycksröret till dieselspridaren för cyl 1 hade en spricka i sig. En trasa bands om röret för att begränsa kontamineringsområdet och så åkte vi tillbaka mot Falköping för att hitta lite kemisk metall/epoxi eller vad vi nu kunde få tag på.

När vi kom fram till Jula i Falköping hade röret gått av helt och jag hade nu en imponerande dieselfontän under huven. Därmed närde jag inte längre några illusioner om att laga röret, utan siktade på att begränsa kontamineringen. Förpackningen sa "härdar på 5min!" - jag väntade 15min - tätningen höll i 3 sekunder. Det är grymt(!) högt tryck i dieselbilarnas bränslesystem.

Nu tänker ni säkert: "Ingen vettig människa köper väl en skruttig gammal biltransport och förväntar sig att den ska vara helt pålitlig, bara sådär direkt?" Och ni har helt rätt: Jag HAR faktiskt förutom service och allmän genomgång kört och stresstestat Fården ganska mycket, just i avsikt att hitta dessa svaga punkter INNAN jag fann mig t ex strax utanför Falköping med en Miata på flaket och en längtan efter Kinnekulle Ring.

Och det blir långt värre...

Alla försök att böja röret eller klämma ihop det var fruktlösa - det är absurt hårt. Lösningen blev istället att dra på en slang på röret och helt sonika leda dieseln ned under bilen. En lösning som förmodligen inte kommer generera någon hedersutnämning från Miljöpartiet, men som i alla fall möjliggjorde vidare färd. Lite sent puttrade vi tillslut in i Kinnekulle Rings depå på 3 burkar.

Jag lastade av, rastade mina monsterhundar, bytte till min "räser-onesie" och... så började det regna. Massor. Så då jag kunde lika gärna göra ett nytt försöka att skona Västra Götalands grödor från dieselförgiftning. Jag smetade på ett nytt lager Kemisk Metall på det avbrutna röret. Nu skulle det få härda hela dagen.

Efter att jag tagit en tupplur i Fårrden, spelat lite Iphone-spel och beställt reservdelar till en MK6 Fård Transit hade regnet lättat nog för att jag skulle våga mig ut på slitna Kumhos. Första passet var kul, med lite glatt sladdande, men det var för halt för att sätta några tider. Sedan var det min tur att stå flaggvakt och så kom det mera regn.

På eftermiddagen fick jag så tillslut 2 torra pass. Jag körde ett på de Nankan-däck som klubben utvärderar och ett på mina egna Kumhos. Avsikten var faktiskt att sätta på färska däck och satsa på en riktig kvaltid, men... istället började det regna igen. Rejält. Dags att packa ihop. Jag körde ändå flera låga 1.01-varv efter varandra, vilket känns helt OK för att vara året andra körning och på fjolårets däck. Dagens bästa tid blev 1.01.1 men det finns mer att ge med lite övning. Bilen var absolut lysande att köra.

Med spänning drog jag igång Fården igen: Skulle lagningen ("Hårt som stål!") hålla? JA! Det gjorde den! I typ 5sekunder nu...

Denna gången kom vi ungefär 30min söder om Falköping då Fården började klaga över att det var lite svettigt. Jag svängde av vid vägkanten och råkade hamna intill ett hus där några grabbar spelade boll i trädgården. Med en räserbil på flaket fick jag genast lite Rock-star-status och de bidrog med ett par petflaskor vatten. Fården hade nämligen trollat bort sin kylarvätska... Vattenpumpen läckte friskt. Efter att ha fyllt systemet till max, tackat smågrabbarna och lastat på lite extra vattenflaskor satte vi av igen. Jag har aldrig tidigare tänkt på hur långt det är mellan byarna och bensinmackarna i dessa trakter, men nu gjorde jag det. Resan tog tillslut stop i en uppförsbacke med Fårdens tempmätare pekandes åt helt fel håll. Att pressa vidare hade inneburit härdsmälta. Om ni tror att den stenhårt pålitliga lilla japanska racingbilen som stod på flaket såg ganska lockande ut ungefär här, så tror ni rätt. Men... jag är en envis och uthållig man.

Jag och jyckarna tog en promenad till ett boningshus 5min bort. Då jag klev in på gårdsplanen insåg jag att detta antingen var helt rätt hus att knacka på för att be om hjälp, eller helt fel hus. På gården stod nämligen inte mindre än fem gamla jänkare från 60-talet, alla i fruktansvärt dåligt skick. Inte "renoveringsobjekt", alltså utan snarare "Om det blåser hårt i helgen kommer de spridas över åkern"-dåligt skick. Huset visade sig vara bebott av en ytterst välmarinerad gammal raggare, som luktade som om han förvarats i sprit en längre tid och sedan väkts till liv igen. Men vattendunkar hade han och "Nej tack, jag vill inte ha en öl". Resten av resan lunkade vi på utan missöden, men dock med frekventa stop för att fylla på vattenförrådet.

Nu ser jag fram emot årets första tävling: 4-6 juni! Tills dess ska inte ett smack göras på Räser-Miatan, men uppenbarligen en hel del göras på den röda Ford-formade dynghögen som står ute på gårdsplanen och skäms.

Och snart är jag klar med Svenne-Roddens rostlagning.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Påminner lite om Fredrik Westins bravader med en Bedford som transport till Elisen. Det skruvades bra mycket mer på transporten än racebilen...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=802685#802685

Det blir nog snart husbil+kåpsläp för dig också, för du har väl inte tänkt dig att hänga en husvagn efter Fården?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det blir nog snart husbil+kåpsläp för dig också, för du har väl inte tänkt dig att hänga en husvagn efter Fården?

Nejdå, så tokig är jag såklart inte! Jag har absolut inte just köpt en pytteliten husvagn... eller så.



Skämt och sidor så är husvagnen en nödlösning för de eventuella race då min pappa inte kan vara med (det är han som är husbilsägaren).

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Underbart underhållande träningsrapport

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Tack för den rapporten, hade stundtals svårt få i mig frullen!😝😀
Vansinnigt befriande skrivit, verkligen skönt att inte va själv om elände.
Verkligen skönt läsa om när det inte bara går skitfort och inga problem och det körs pb..
Några frågor snurrar såklart :
1. Är det commonrail maskinen i fården? Jag har ju en likandant chassi till husbilen..
2.slog du helt bort tankarna på Vanlife?
3. BE- kort? Det var väldigt bra dragvikt på fården.. du får med dig 2- 3 teambilar till ju.. eller kanske några av de övriga fordonen i garaget?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Vansinnigt befriande skrivit, verkligen skönt att inte va själv om elände. Verkligen skönt läsa om när det inte bara går skitfort och inga problem och det körs pb..
Ja du, Björn. Vi vet ju sedan länge att verkligheten så gott som aldrig egentligen ser ut så. 😉👍 Men det var riktigt skönt att sätta lite rimliga tider på Kullen och få bekräftat att kärran lirar även när jag pressar den. Hade inte det hänt hade kanske tonen i rapportering varit lite kärvare. 😬

Björn Davidsson skrev:
Några frågor snurrar såklart :
1. Är det commonrail maskinen i fården? Jag har ju en likandant chassi till husbilen..
2.slog du helt bort tankarna på Vanlife?
3. BE- kort? Det var väldigt bra dragvikt på fården.. du får med dig 2- 3 teambilar till ju.. eller kanske några av de övriga fordonen i garaget?

1. Ja! Nej! Kanske? Jag vet ärligt talat inte vad spisen kallas. Det är en 2.4L turbodiesel i en Ford Transit MK6 2006 (bakhjulsdriven). Den har en dieselpump på sidan av motorn och individuella tryckrör till varje cylinder, om det säger dig något? Dieselpumpen sitter perfekt placerad ovanför vattenpumpen, så när de båda läcker är det jättebehagligt att ligga under och kika upp. Men jag är inte bitter...

2&3: Många saker spelar in här. Helt i linje med Kristensson Racings processmodell har en längre tid av analys, research och diskussion följts av en serie snabba impulsköp. Men fakta kvarstår:
- Det är ganska kinkigt att ta BE-kort under en pågående pandemi.
- Standardsetup förblir att bo i min pappas husbil under tävlingarna. Vad jag försökt skapa är en backuplösning för de tillfällen han inte kan vara med.
- Fårrden är, som rent koncept, mycket lyckat: Den är helt fristående från familjens vardagsfordon, kan lastas dagar i förväg om så önskas och kan lastas av dagar efter hemkomsten, utan att påverka vardagsbestyren. Den lastat massor, så allt man kan önska får smidigt plats, en extra race-uppsättning domkraft, brandsläckare, pallbockar, pressening, lufttank med mera bor permanent i sidolådan och den rullar lugnt på i 110km/h när man ska till banan. Den har också ryckt in i andra sysslor, som t ex när vår lilla lada tömdes på skot.



- Alla inredda Vans jag tittat på har antingen varit absurt dyra för vad de är, superrostiga eller klantigt byggda. Ingenting man vill bo i med sin 4årige mekaniker. De får också sällan dra räserbilen.
- Min far har som sagt en ett år gammal Adria husbil som vi får låna närhelst vi vill, så viljan att punga ut seriösa stålar för en husbil till är låg.
- kombon Fårrd+minihusvagnen får jag köra med mitt B96 och det hela kostade verkligen inte mycket.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Detta måste belönas med en litterär

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilket äventyr verkligen spännande att läsa thumbs up

Nu ska jag blocketsurfa efter biltransport..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Racerapport för SPVMs första tävlingshelg 2021!

Eftersom jag vid mitt senaste besök på tävlingsbanan inte tog en enda bild väger jag härmed upp det genom att posta massor av bilder...

Kinnekulle är en bana jag tycker är kul, men samtidigt en bana jag har lite svårt att lära mig ordentligt. Huvudet vet hur fort det går att köra, men på sina ställen fegar jag ändå ur lite. 1.01.4 blev helgens bästa tid - inte riktigt så fort som jag ville åka.

Mitt mål är fortfarande att komma under 1.01.Därför hade det varit praktiskt att köra lite träning på fredagen, men då min mekanikers farfar inte kunde komma förrän på eftermiddagen missade jag tyvärr fredagsträningen. Istället blev fredagen resedag/mysdag.

Men låt oss först blicka tillbaka till det senaste äventyret med Fårrden. Den gamle krigaren kom ju inte hem i något direkt toppskick. Det finns flera sätt att se på den saken: "Sabla skitbil som pajar ihop", ligger väl inte helt långt borta. Men, man kan också se det såhär: Fårrden tog oss ju faktiskt hela vägen hem från Kinnekleva till Byarum på 3 burkar och med temperaturer under huven i nivå med Barsebäck. Det var faktiskt lite av en hjälteinsats... Dieselröret behövde såklart bytas och vattenläckan (som det visade sig var en kylarslang som spruckit!) måste fixas. Delar till Fårrden är mycket billiga, så jag beställde helt enkelt alla kylarslangar samt lite packningar, dieselrör och prylar jag kunde komma på när jag stod där och tittade i det nedkletade motorrummet. Efter en rejäl mekanisk och sanerande insats skramlade han igång igen. Att ha nått magmatemperaturer under resans gång verkar inte ha haft någon som helst negativ effekt - om något går skrället lite bättre nu.

Fredagen inleddes med att jag byggde ett fäste som bultades i golvet på passagerarsidan i Fårrden...




Sedan lastade vi upp och så bar det iväg mot nordväst.


Väl på plats strålade vi samma med farfar och Anders Träff, som vi som vanligt delade läger med.



32 miataförare hade infunnit sig - inte illa! Kvällen ägnades åt grillning, glass, lite bärs och åt att försöka få en ruskigt taggad liten mekaniker att sova.


Lördags morgon grydde och det var uppenbart att det skulle bli varmt. Vi satte upp tältet åt den Gröna Bönan och uppskattade lite vilket däckstryck samt övriga inställningar som kunde passa.




Det blev fel. Efter att ha kollat däckstrycket två gånger under morgonens 20min träning gav jag upp - jag hade tydligen gått ut med på tok för lite luft i däcken. Det var ett nytt set däck och av någon anledning stämde inte mina gamla minnesanteckningar - däcken byggde inte tryck/värme på alls samma sätt som tidigare batcher. Eller så uppskattade jag banans temp helt fel. Jag kom i alla fall inte i närheten av rätt tryck och däcken kom aldrig igång. Dags att sikta på kvalet istället.

Kvalet blev livat! Inte så bra, men kul! Jag hade dubbelkollat mina inställningar, funderat, klurat, ifrågasatt mig själv och tillslut gått ut med för lite tryck igen. Sedan hamnade jag ganska nära Anders och... ni vet hur kul det är att köra om sin teamkompis? Mmmmm, just det. Så då kämpade jag med det ett par varv, vilket tillslut lyckades, men utan lysande varvtider som resultat. Sedan spann Andreas Eckman över Mohlins knäpp, mitt framför mig och med en hårsmån lyckades jag undvika honom. Kvaltiden slutade på 1.01.8 - en tid som jag inte alls var nöjd med, men inte heller var usel nog att skämmas för. En tiondeplats på gridden blev resultatet.

För att underhålla mekanikern lite (och avlasta hans farfar) rånade vi SPVMs ordförande Magnus på lite extra sponsordekaler och prydde Fårrden med dem. Det är ju trots allt så att ju mer av Fårrden vi täcker över, desto snyggare är den.




Andreas spinn visade sig vara en motor som fått slut på oljetryck och nypt ihop lagren. Jättetrist och naturligtvis slutkört för helgen... Om det inte hade varit för den samlade Miata-kompetensen hos hans konkurrenter, såklart! Ett par samtal gjordes, en ny-begagnad motor släpades dit, en motorlyft lånades in och så bytte rövarbandet helt enkelt motorn samma kväll. Detta är verkligen klubbracing då den är som allra bäst - heder åt alla som hjälpte till!







Kvällen avslutades som vanligt med en promenad runt banan


Även söndagen bjöd på fantastiskt väder. Vi käkade mera glass, kollade på racing och rullade tillslut ut till race 1.



Race 1 var kul, men ganska händelsefattigt. Efter att plötsligt fått en hardtop mitt i vägen för lamporna, missade jag starten och kom iväg dåligt. Jag bytte plats med en del andra förare, men jagade framför allt #67 Hans Drangel hela racet. Jag körde upp mig två placeringar till åttonde plats, men det var mest för att andra förare gjorde diverse avstickare ut i spenaten.

Race 2 blev desto roligare! Jag kom iväg bra och glömde helt i yran att vi i Sverige inte är så vana vid "bump-drafting". Jag gav därför genast i starten #95 en brysk klatsch på skinkorna, Miator emellan. Som tur var hjälpte det Niclas rätt bra och det var inga sura miner i Parc ferme. I Parc Ferme fick jag förresten också be så smått om ursäkt till #74 Roger Andersson också, för vår ihop stötning på första varvet. Även togs det hela med ro - det var ju ett riktigt getingbo första varvet.

Efter att ha bytt plats med Roger var jag klart bestämd i att inte ligga efter Drangel ett race till. Jag hade #57 Anders Stomberg bakom mig efter att ha tagit honom i starten och lyckades rycka ifrån till en lucka. Så över Mohlins öppnade Drangel en lucka och den var jag inte sen att fylla. Men, så precis ett varv senare fick jag lite ställ över guppen i högern efter knäppen, körde lite rallycross och tappade två placeringar. Lite förvånande var det inte Drangel som kom åkande, utan Anders och #44 Lasse Johansson. Jag jagade ikapp, gjorde ett seriöst försök i kvarnkurvan, men kom inte om Lasse. Vid det laget hade oljetempen gått upp på alldeles för höga nivåer - det är tydligt att jag måste flytta oljekylaren så den får bättre luftflöde. Jag betade av de sista varven och gick i mål som 9a. Inte något lysande resultat, men så är motståndet fenomenalt i klassen. Vi får kämpa hårdare på Knutstorp.



Efter prisutdelning i MX-5 cup rullade vi hemåt igen.





Lite fix för att få ned oljetempen ska göras, men förutom det ska jag bara gå igenom bilen nu, dubbelkolla alla vitala bultar, lufta bromsarna, byta olja och allmänt gulla med bilen.

Fårrden gick som en klocka, tur och retur.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket trevlig racerapport thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Usch vad trevligt det såg ut, jag hade inte alls velat varit där heller.... . Jag kan ju trösta mig med att vädret inte såg så trevligt ut heller.... Jag var mycket hellre på svågerns Bröllop...

Väl dokumenterat och skrivet iallfall. En fröjd att läsa. thumbs up

Jag kommer nog oxå behöva ta med mig Mina två mekaniker till knutan, men blir nog uppmött där av svärfar/svärmor som ser till att de får meka på landet istället...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härlig rapport
Man har hört helt fantastiska storys om hur avrättade bilar magiskt återuppstått i gryningen inför finalrace. Sällan är att man få ta del av dem så väldokumenterade thumbs up . Motorbytet i Miatan är verkligen rörande att se, klubbracing är något verkligen speciellt thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Janne J skrev:
Mycket trevlig racerapport thumbs up thumbs up


säger samma lika

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36   >>
268 besök senaste veckan (75158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande