Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 34, 35, 36   >>
17 besök idag (75170 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Puh. Vilken puls jag får. Usch - jag skulle inte palla att rejsa igen. Hmm - vill ha Miata!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
SevenEight skrev:
Puh. Vilken puls jag får. Usch - jag skulle inte palla att rejsa igen. Hmm - vill ha Miata!

Köp en och häng med! De är ju inte direkt ovanliga......

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 40



Underhållning i (SP) VM - klass, thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
(lite osis för Nyman förstås, )

_________________
Kari Hautakangas
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Grym film!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Haha! Grym film! Fick ju värsta pulsen av att titta!
Snyggt kört!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mer spännande än så här blir det inte, vilken körning!
Fick också puls när jag tittade

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Underbart med lite film

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Till salu: unik custom handgjord avgasutblås. Garanterat den enda existerande. Jämför inte med biltemaskit: Detta är seriös custom-hantverk och den enda i sitt slag.




4700kr eller bud däröver. Inga skambud - jag vet vad jag har.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
För övrigt: tack för alla positiva kommentarer på filmen! Bilen var absolut lysande att köra.

Nu checkar jag ut ett slag, för jag blev just diagnostiserad med lunginflammation och ska på fet penicillinkur. Men när det är klart ska jag bygga Svenne-Rod!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Vi laddar inför andra racing-helgen i serien, som körs på Kinnekulle-Ring nu i helgen. Steg ett var en rejäl penicillinkur för att råda bot på lunginflammationen - CHECK!

Nu hyfsat frisk (från nacken och nedåt, i alla fall) har jag byggt ett litet scoop för oljekylaren för att försöka tvinga mer luft och kylning genom den. Ikväll blir det hjulinställning, men det där skiter ni nog alla i. Vad NI kommer vilja se är vad jag gjort för att få ned ljudnivån:



_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Nej du behöver mer spacers Et -40 min, strunta i scrubben

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Hahaha!
Koppla in, koppla in!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Tyvärr var stallchefen inte alls nöjd med vår side-pipe-lösning, då de delarna tydligen var öronmärkta för en annan bil.



Så det fick bli ett mer Miata-typiskt avgassystem istället. Såhär såg systemet ut, från grenrör och bakåt, då vi började.



Med lite inspiration från andra förares bilar hackade jag isär resterna av det gamla FlyinMiata-systemet och pusslade ihop följande, med en extra ljuddämpare inklämd.



På min första revision stack det fina utblåset ut en bit bakom bilen, men... efter 3sekunders tankepaus trimmade jag av sista biten och backade in det en bit under kofångaren. Om någon skulle råka ge bilen en lite oskyldig knuff (t ex vid inbromsning till Falkenberg-chikanen) så vill jag att kofångaren tar hand om det, inte avgassystemet.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Får hoppas den extra ljuddämparen gör nytta, annars rekommenderar jag volym, dvs större dämpare bak.

Jag har ju liknande det du har gjort nu, med en 450 mm rostfri dämpare bak, låter gott men tyvärr för mycket. Har köpt Apple dämpare men Janne är alltid för bakfull för att hjälpa till att svetsa ihop det...

Kör du med original cat?
Eller du kanske inte har avgaskrav på din bil pga import?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
TPR skrev:
Får hoppas den extra ljuddämparen gör nytta, annars rekommenderar jag volym, dvs större dämpare bak.

Jag har ju liknande det du har gjort nu, med en 450 mm rostfri dämpare bak, låter gott men tyvärr för mycket. Har köpt Apple dämpare men Janne är alltid för bakfull för att hjälpa till att svetsa ihop det...

Kör du med original cat?
Eller du kanske inte har avgaskrav på din bil pga import?

Jag tror det gjorde susen. Min bil skränade som sagt en del på Falkenberg, alltså med en hög och gäll ton, men rent dB-mässigt var den bara precis över 95dB. Testkörning med öppen garageport och ladan som bra vägg för ljudet att studsa på indikerade att bilen är avsevärt tystare nu.

Jag har lättnader på utsläppsvärdena, men inte fritt. Original-katten sket ner sig efter ett par år - det sitter nu en SBF-katt i systemet.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



OK, låter bra.

Anade att du hade bytt kat men den såg så original ut...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Racerapport från Kinnekulle Ring

Puh, det har varit fullt ös den sista tiden, men både racing, jobb, en trasig bruksbil och en massa annat. Här kommer, lite sent, rapporten från årets andra racing-helg. Denna gång samlades vi på Kinnekulle Ring för att gör upp.

Resultatet av denna helg var lite framgång och lite motgång och lite i sidleds. Men OK resultat ändå, på något vis. Denna helg skulle varken farfar, Christer eller Gustav hänga med, så jag beslöt mig för att endast jag själv och minivargarna skulle åka. Minimekanikern fick vara hemma med sin mamma. När Minimekanikern själv fick höra detta tog han såklart nyheterna med ro och reagerade just så moget och konstruktivt som bara en skitförbannad och ledsen femåring kan. Då jag försöker förklara att "Pappa måste göra allt själv denna helgen: tanka, kolla däckstrycket, ställa in bilen och kanske laga något som gått sönder" så får jag det helt logiska svaret "Men pappa! Jag kan ju hjälpa dig med allt det där!" Resultatet blev en omvärdering och sedan fick han åka med. #Utpressning #Blödigfarsa #Krokodiltårar



Fredag:
Så när vi gick till sängs på torsdagen var allt packat och klart. Fredagen inleddes tidigt med "Fårrd-frukost" vilket såklart är en rullande frukost med extra onyttiga mackor - helt enligt Kristenssonsk tradition. Väl på Kinnekulle Ring satte vi upp läger tillsammans med Anders Träff och Kent Heijel, som båda hade med sig en hustru var. Vi genomlider ett väder som bäst kan beskrivas som "Regn sol regn sol regn sol regn regn sol regn soooool regn sol regn sol sol sol regn sol regn sol regn sol regn sol regn sol regn sol regn sol och lite mulet." Jag och Anders fick dock två torra pass att öva på och övning behövdes. Suck, jag kommer inte överens med Kinnekulle Ring alls. Jag tycker jag laddar på ända från tårna, håller gasen nere där man ska hålla den nere, håller foten borta från bromsen där man ska hålla den borta från bromsen och ändå... så blir jag besviken då tiderna dyker upp på min laptimer. Jag kämpar som en tok för att få bilen att gå ca 1.02-tider, alltså en bra bit efter takten de snabba grabbarna håller. Men, min bil går i alla fall - Teamkompisen Anders Träff kämpar frustrerad med en bil som bränner säkringar och stannar.

På fredagskvällen har någon (Jag tror det var Clio-Junior-cup-gänget?") karaoke-kväll. Det missade nog ingen i hela depån. Min stackars son missade det absolut inte! Han brukar gå och lägga sig vid 19:00 och sova omkring 19:30 men denna fredag var han klarvaken till 22:20!

Jag har ett par tips till nästa gång:
- Sånglektioner! Snälla! För helvete, ni kan ju skrämma hästar i sken!
- Depåtystnad vid 22:00 känns säkert tråkigt när man är mitt uppe i en karaoke-fest, men vissa av oss har faktiskt gått upp 05:30 och haft en låååång dag.
- Börja lite senare! Jo, faktiskt! Jag fattar att ni vill ha lite party och det är klart ni ska få ha lite fest i depån. Men kan ni inte dra igång typ 20:00 eller 20:30? Då hinner de yngsta i depån somna och som vi föräldrar vet krävs det magiskt mycket för att väcka en trött sub-10åring då de väl somnat.

Tråkigt nog sätter #45 Morteza Rouholamin bilen hårt i räcket under sista passet. Den turkosa (en färg sonen just fått lära sig) Miatans vänstersida är skrynklig från för till akter och framhjulet står snett. Tråkigt, men också lite spännande, tycker sonen. Vi gör vårt bästa för att hjälpa till, lånar in Team Malidamas "Quick Jack", lyfter upp den skadade krigaren och går igenom chassit. Lite delar samlas in och vi byter styrstag, styrled och kulled på vänster fram, tillsammans med ett par andra Miata-relaterade tokstollar. Sedan kommer regnet och vi gör reträtt tillbaka till tältet och husvagnen.

Lördag
Lördagen gryr med sol och jag har fått en chans att sova på mina intryck från fredagen. Ett beslut har fattats: Jag anser mig själv "bortskruvad". I ett försök att få bilen att uppföra sig har jag skruvat för långt bort från rimliga inställningar. Jag "nollställer" därför bilen, dvs: Jag ställer tillbaka allting till en slags grund-setup jag vet funkat bra tidigare i år. Men innan jag kan rulla ut på det träningspass som ingår i tävlingens startavgift måste vi göra en snabb hjulinställning på Mortezas bil. Det går dåligt - vi tycker vi har bytt allt som såg skevt ut, men något är uppenbarligen fel: cambervinkeln på framhjulet blir inte alls rätt. Morteza får stå över träningen, för vi vågar inte skicka ut honom i en skev Miata.

Svensk amatörracing i solsken - vackert!



"Putt putt spott host". Japp, det var allt jag fick då jag försökte gå på gas, när jag kör ut på träningspasset. Motorn vill inte alls - något med tändningen är käpprätt fel. Jag puttrar långsamt runt banan med varningsblinkers på och kör in i depån igen. Av och på med strömmen - ingen skillnad. Jag puttrar ned till depån igen. Efter lite felsökande bland vad man på Miatan kan anse är "The usual suspects" hittas en kamaxel-sensor med ett skumt haveri. Det ser ut som om det skavt mot Kamaxeldrevet?? Hur? Allt sitter fast som det ska, men det är klart..... vi pressar dessa maskiner ganska hårt nu för tiden - vem vet hur mycket en ventilkåpa kan röra sig efter 20år av hårt arbete? Eller så är det sensorn som gick sönder först och började släpa mot drevet - kanske mer troligt. En ny sensor skruvas dit, nu med en tunn, tunn bricka för att flytta ut den typ 0.2-0.3mm och så är motorn glad igen. Dubbelkoll görs för att bekräfta att den nya sensorn inte skrapar mot drevet på samma sätt (allt OK) och sedan är det bara att sikta på kvalet.




C. Waern (som är en långt mer kompetent mekaniker än jag) tittar över Mortezas bil och bekräftar att främre subframe är skev. Lite pinsamt - vi har liksom noga behandlat och botat ett par brutna fingrar, men missat att patienten också hade en bit Amco-räcke som stack ut genom buken.

Dags för kval. Det går lite trögt för mig och jag får liksom inte till rytmen i körningen. Harmonin infinner sig inte. Jag slutar på en nionde plats. Avsevärt längre bak än jag önskat, men så är Kinnekulle den bana jag finner allra svårast att bemästra också. Men, att ställa tillbaka bilen till grundinställning var rätt beslut. Den är bättre att köra nu.

Lördagskvällen går åt till att vara pappa, grilla med polarna samt grädda våfflor åt sonen. Jag tar en sväng förbi karaoke-gänget och ber dem skjuta på sitt musiknummer en timma eller så, så att min son kan få en chans att somna - det var inga sura miner, utan ömsesidig förståelse bekräftades. På kvällen sitter vi och njuter av utsikten: Ett gäng glada grabbar som byter subframe på Mortezas bil - vilka hjältar! Även Karis bil har fått en smäll i plytet och plåstras om.







Söndag
Race 1: Jag kommer iväg bra och utmanar snart #74 Roger Andersson. Smiter förbi då Roger får ett imponerande bredställ på baksidan. Ett par varv senare är jag ikapp #70 Daniel Nyman och tar mig förbi i kvarnkurvan. Mot slutet av racet kommer jag oväntat ikapp "Mr Konsekvent Först", #42 David Malmberg! "Kanske är han en vanlig, dödlig man ändå?" hinner jag tänka. De sista varven är vi en trio: Jag, Malmberg och #57 Anders Stomberg som kämpar om 5e, 6e och 7e plats. Efter lite härlig jämsides-körning kommer vi i mål med Stomberg på 5e, Malmberg på 6e och jag på 7e. Efter racet visade det sig att Malmberg blivit avknuffad i sista kurvan, gjort en resa över gräset och touchat räcket. Mycket tråkigt.

Race 2 startade jag på sjunde plats, för under race 1 satte jag tydligen 1.01.3. Det blev ett riktigt kul race med tighta fighter med både #57 Anders Stomberg, #91 Ulf Andersson och #85 Lars Olsson. Nu flöt det på lite bättre, även om Kinnekulle är och alltid har varit banan jag haft allra svårast för. En kombination av att jag får till lite bättre flyt och att mina konkurrenter hade trubbel tog mig till fjärde plats, med 3 varv kvar att köra. Då började bilen misstända och spotta på rakan! "Neeeej, hålla ihop lite till, Bönan!" mumlar jag inne i hjälmen. Mätarna visar på att allt är OK, så jag kämpar på. Men, jag tappar för mycket på rakan då bilen hostar och spottar - #91 Ulf Andersson tar tillbaka fjärdeplatsen och jag blir femma i mål.

Så, 7a i Race 1 och 5a i race 2 - Inte där jag ville sluta, men det kanske får duga för att vara Kinnekulle Ring. Min bästa tid blev 1.01.2 - ca 0.5-0.7 efter täten. Där har jag en del att jobba på.

Undrar var barnombudsmannen anser om små grabbar som hänger med farsan på räserbanor och äter mellanmål på bränsledunkar?


Nu har jag en del att fixa på Miatan! Jag är hyfsat säker på vad feltändningarna kommer ifrån, men jag måste också jobba mera med chassit. Jag har fortfarande svårt att få grepp i bakvagnen och begränsas alltid av det. Måste göra en seriös analys och göra åtgärder där också.

Någon film blir det inte denna gång. Jag och mini-mekaniker har tyvärr på tok för mycket att stå i just nu för att jag ska sitta och pilla med det. Men jag är (såklart!!) anmäld till Knutstorp!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Underbar racerapport thumbs up thumbs up thumbs up
Det känns ju som man varit med på plats!

Snygg mugg jämte våfflorna

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Janne J skrev:
Underbar racerapport thumbs up thumbs up thumbs up
Det känns ju som man varit med på plats!

Snygg mugg jämte våfflorna

Tackar!

Det där är Anders mugg... eller Kents? Säkert något whiskey-relaterat: De har bjudit mig på hur mycket olika sorters whiskey som helst och jag tycker allt smakar likadant: Vidrigt.

Våfflor är ett säkert kort! Sonen är inne i en sådan där klassisk femårsperiod då han egentligen bara äter typ 5 olika maträtter. Hemma kan man vara sträng och servera nyttigheter, men på räserbanan vill man mest säkerställa att han käkar.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



som alltid med dina rapporter Torkel

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Önskar att den egna sonen hade samma inställning till pappas racing som din son . Känner jag inte lyckats i min uppfostran där .

Som vanligt en härlig rapport thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 34, 35, 36   >>
17 besök idag (75170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande