Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 35, 36, 37 >> 55 besök senaste veckan (76885 totalt) |
Bra där, fastsittande batteri är ju förstås bra men isolerad pluspol är också bra om batteriet ändå skulle ta sig loss och hamna närmare plåten än väntat.
Fast ibland händer oväntade saker, jag minns för länge sedan på bankalaset på Kinnekulle (2011 kanske) när en röd NA fick lättare räckeskontakt och därefter inte gick att starta. Det droppade från bilen när den kom inbogserad i depån och det var batterisyra, för batteriets lock med poler hade rivits av från resten av batteriet vid smällen Boven i dramat var nog en kombination av Biltemabatteri och fastsättning som bara höll i batteriet upptill (och inte tillräckligt tight) så att botten kunde flytta sig. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||
Just det batteriet hölls fast i botten (standard NA har jag för mig) och den satt kvar men resten av batteriet var löst i skuffan.
Hursom så kan knas hända när det blir oplanerade krafter. Men NB med en sänkt låda för batteri känns bättre, det kan inte röra sig alltför långt, men det finns ju alltid plåt att jorda mot. Men det ska backas in i mur med bra hastighet för att knölar till batterilådan, men det är bara en tidsfråga (hoppas på jättelång tid). Det är svårt att hålla fast batteriet på ett bra sätt utan att belasta batteriet. Komplett tajt låda i plåt som fästs rejält kanske, men det kan vara pyssligt. |
||||||||
Med nya ABSen och Wilwood-bromsarna så går det att bromsar bilen väldigt sent och väldigt hårt (Försöker desperat se positivt på saken.....) vilket jag tror har varit en bidragande orsak. Det och en del turer över curbs, kanske.... Jag överväger ganska starkt något slags bur/låda att ställa batteriet i, också. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Kul racerapport, som förstagångsdeltagare på SSM håller jag med om att det är en fantastisk tillställning! Om ni hört diskussionerna i depån när vi "italienare" snackade ihop oss med "tyskarna" inför den rullande starten så hade ni nog varit förvånad att det bara blev ett extra varv... Men jag tycker det flöt på väldigt fint när vi väl samlat ihop oss och kom iväg, och på andra heatet blev vi ju släppta direkt Jag ska också försöka få tid att snickra ihop en racerapport, finns iaf ombordfilmer från båda racen på min youtubekanal ifall nån vill se. Det extra formationsvarvet är dock bortklippt _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||
Vi som stod och kommenterade uppe i tornet noterade bara att du gick långsamt på korta rakan, men strax därefter fick vi ett sms från foto-Bengan att du hade kört hårt över curbsen, strax innan du tappade fart. Vad är det blå som du har över polerna? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Det stämmer säkert. Kan inte säga att jag minns exakt hur det var, men det låter logiskt.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Jag har ingen aning om vem det är/var som körde drönaren på Knutstorp, men han/hon gjorde ett fantastiskt jobb!
Supercool film: _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Ja fyyy bubblan _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Det var Andreas Freed som la upp filmen från början, han skrev detta på FB: "NilssonFPV var där med sina drönare större delen av lördagen och filmade både på bana och depå etc. Har ca 60gb filmmaterial, vi måste 'bara' hitta någon som kan klippa ihop allt. (Detta var bara ett enkelt försök av mig🙂)" _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Har du kollat så den inte är ledande? Tesa svart silvertejp är inte så bra att använda, det vet jag av erfarenhet.... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Ha! Ja, att tejpen skulle visa sig vara ledande skulle i alla fall gjort mig förvånad! Men den "Duck Tejp" jag hade liggande är inte det.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Här är racerapporten: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Länk till min youtubekanal: https://youtube.com/user/matforacing _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||
Jag är egentligen väääääldigt sugen på att fortsätta på Svenne-Roden, men det är svårt att få tiden att räcka till. Diverse underhåll på diverse byggnader behövde göras, samt en extra vägg resas, för att ytterligare täcka husvagnen (så vi inte framstår så sabla White Trash, nu igen). Och så måste man ju leka med sonen, åka och bada, dra på picknicks i solen, osv. Man får ju bara en chans att vara en bra farsa, så det vill man inte klanta till.
#45 är på besök igen! Det där hörnet behövde fixas och så var det lite ytterligare prestandahöjande uppgraderingar som stod på programmet. Först befriade vi den stackars bilen från världens hemskaste short-shifter. Efter diverse utgrävningar kunde tre mycket troliga orsaker till den fruktansvärt dåliga känslan i spaken konstateras. 1. Verkstaden hade installerat fel kit. Det var förmodligen ett kit avsett för en yngre modell av Miatans 6-växlade låda, med resultatet att en del bussningar hade "spel" passande en 50-tals cheva, inte en -02 räser-Miata. 2. Delarna var ihopsatta i fel ordning. (Nä, jag skojar inte). 3. De hade glömt att dra fast tornet igen, så hela tornet rörde sig 1-2mm. Allt detta slängdes bort och originalspaken sattes tillbaks, kompletterad av mässingsbussningar, nya damasker och en cool växelspak. Nu blir det lättare att växla! Men, inte var Byarums Speedshop klara där, inte. Ett komplett nytt avgassystem byggdes ihop. Nu låter hon avsevärt mer motiverad! Ut med det gamla: Och in med det nya! Så passa er i MX-5 Cup Standard: På Gelleråsen blir det fart på #45! Min egen Miata har jag också skruvat på. Men....... det får bli en överraskning. Nu är jobb-delen av semester klar! Imorgon drar vi på husbilssemester! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Hur hinner du med att skruva på andras bilar också? Jag hinner inte med min egen. Kan jag komma förbi någon kväll med en bil och lite delar, har skrivit en att-göra-lista, eller är det exklusivt för miator?
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Men skämt och sidor: jag vågar faktiskt påstå att oftast har folk (och med det menar jag inte dig personligen - jag har ingen aning om hur din vardag ser ut!) egentligen mer tid än de tror. Det är bara att de spenderar tiden framför TVn, datorn och mobilen, istället för i garaget. Fast, jag förstår att det är kämpigt för de som har bilen i delat garage en bit från hemmet. Jag har det oförskämt lyxigt med mitt ganska stora garage, perfekta 5m från huset. Det är nära nog för att WiFi kunde förlängas ut dit, men långt nog för att vinkelslip och garage-stereon inte ska störa de som sover i huset. Majoriteten av mitt mekande sker mellan 21:00 och midnatt. Jag har en baby-monitor som varnar mig om sonen vaknar inne i huset. Jag följer, som ni förstår, liksom inte så många Netflix-serier..... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 35, 36, 37 >> 55 besök senaste veckan (76885 totalt) |