Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 34, 35, 36   >>
17 besök idag (75170 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Mutter mutter batteri.... Nu ska det sitta.




_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Bra där, fastsittande batteri är ju förstås bra men isolerad pluspol är också bra om batteriet ändå skulle ta sig loss och hamna närmare plåten än väntat.

Fast ibland händer oväntade saker, jag minns för länge sedan på bankalaset på Kinnekulle (2011 kanske) när en röd NA fick lättare räckeskontakt och därefter inte gick att starta. Det droppade från bilen när den kom inbogserad i depån och det var batterisyra, för batteriets lock med poler hade rivits av från resten av batteriet vid smällen Boven i dramat var nog en kombination av Biltemabatteri och fastsättning som bara höll i batteriet upptill (och inte tillräckligt tight) så att botten kunde flytta sig.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Just det batteriet hölls fast i botten (standard NA har jag för mig) och den satt kvar men resten av batteriet var löst i skuffan.

Hursom så kan knas hända när det blir oplanerade krafter. Men NB med en sänkt låda för batteri känns bättre, det kan inte röra sig alltför långt, men det finns ju alltid plåt att jorda mot. Men det ska backas in i mur med bra hastighet för att knölar till batterilådan, men det är bara en tidsfråga (hoppas på jättelång tid).

Det är svårt att hålla fast batteriet på ett bra sätt utan att belasta batteriet. Komplett tajt låda i plåt som fästs rejält kanske, men det kan vara pyssligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hursom så kan knas hända när det blir oplanerade krafter.

Med nya ABSen och Wilwood-bromsarna så går det att bromsar bilen väldigt sent och väldigt hårt (Försöker desperat se positivt på saken.....) vilket jag tror har varit en bidragande orsak. Det och en del turer över curbs, kanske....

Jag överväger ganska starkt något slags bur/låda att ställa batteriet i, också.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Torkel K skrev:

Och så en "shout out" till kollegorna i Alfa-klubben och BMW-klubben: Jättekul att se er i ett heat på SSM! thumbs up Nu när det är tunt i racing-leden precis överallt så borde vi gå samman oftare. Vi hade lite godmodigt kul åt att ni behövde ett par extra varv för att få startflagg och gissade att det berodde på kulturskillnaderna i startfältet. De tyska ekipagen var redo i god tid innan "Es ist ein Uhr! Das Rennen beginnt jetzt!" medan italienarna siktade på att som vanligt vara de artiga 90minuterna sena till alla sammankomster.


Kul racerapport, som förstagångsdeltagare på SSM håller jag med om att det är en fantastisk tillställning! thumbs up

Om ni hört diskussionerna i depån när vi "italienare" snackade ihop oss med "tyskarna" inför den rullande starten så hade ni nog varit förvånad att det bara blev ett extra varv...

Men jag tycker det flöt på väldigt fint när vi väl samlat ihop oss och kom iväg, och på andra heatet blev vi ju släppta direkt
Jag ska också försöka få tid att snickra ihop en racerapport, finns iaf ombordfilmer från båda racen på min youtubekanal ifall nån vill se. Det extra formationsvarvet är dock bortklippt

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
Hursom så kan knas hända när det blir oplanerade krafter.

Med nya ABSen och Wilwood-bromsarna så går det att bromsar bilen väldigt sent och väldigt hårt (Försöker desperat se positivt på saken.....) vilket jag tror har varit en bidragande orsak. Det och en del turer över curbs, kanske....


Vi som stod och kommenterade uppe i tornet noterade bara att du gick långsamt på korta rakan, men strax därefter fick vi ett sms från foto-Bengan att du hade kört hårt över curbsen, strax innan du tappade fart.

Vad är det blå som du har över polerna?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
TPR skrev:
Vi som stod och kommenterade uppe i tornet noterade bara att du gick långsamt på korta rakan, men strax därefter fick vi ett sms från foto-Bengan att du hade kört hårt över curbsen, strax innan du tappade fart. :

Det stämmer säkert. Kan inte säga att jag minns exakt hur det var, men det låter logiskt.

TPR skrev:
Vad är det blå som du har över polerna?
Det kallad "tejp".

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Jag har ingen aning om vem det är/var som körde drönaren på Knutstorp, men han/hon gjorde ett fantastiskt jobb!

Supercool film:


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Torkel K skrev:
Jag har ingen aning om vad det är/var som körde drönaren på Knutstorp, men han/hon gjorde ett fantastiskt jobb!

Supercool film:
[youtube - /youtube]


Ja fyyy bubblan thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Eddie Varvstopp skrev:






Tack Eddie. Nu vet jag hur jag ska montera vingbladet på min 924 som inte ska gå i reglementsstyrd racing

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Torkel K skrev:
Jag har ingen aning om vem det är/var som körde drönaren på Knutstorp, men han/hon gjorde ett fantastiskt jobb!


Det var Andreas Freed som la upp filmen från början, han skrev detta på FB:

"NilssonFPV var där med sina drönare större delen av lördagen och filmade både på bana och depå etc. Har ca 60gb filmmaterial, vi måste 'bara' hitta någon som kan klippa ihop allt. (Detta var bara ett enkelt försök av mig🙂)"

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Torkel K skrev:

TPR skrev:
Vad är det blå som du har över polerna?
Det kallad "tejp".


Har du kollat så den inte är ledande?
Tesa svart silvertejp är inte så bra att använda, det vet jag av erfarenhet....

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
TPR skrev:
Har du kollat så den inte är ledande?
Tesa svart silvertejp är inte så bra att använda, det vet jag av erfarenhet....

Ha! Ja, att tejpen skulle visa sig vara ledande skulle i alla fall gjort mig förvånad! Men den "Duck Tejp" jag hade liggande är inte det. thumbs up

matfo skrev:
Om ni hört diskussionerna i depån när vi "italienare" snackade ihop oss med "tyskarna" inför den rullande starten så hade ni nog varit förvånad att det bara blev ett extra varv...:
Du, jag har jobbat i en organisation med Tyskar, Italienare, Schweizare, Polacker och Svenskar blandade. INGET förvånar mig längre. ,

matfo skrev:
Jag ska också försöka få tid att snickra ihop en racerapport, finns iaf ombordfilmer från båda racen på min youtubekanal ifall nån vill se. Det extra formationsvarvet är dock bortklippt
Gör det! Och lägg en länk till din kanal här, så slipper vi leta! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Torkel K skrev:
TPR skrev:
Har du kollat så den inte är ledande?
Tesa svart silvertejp är inte så bra att använda, det vet jag av erfarenhet....

Ha! Ja, att tejpen skulle visa sig vara ledande skulle i alla fall gjort mig förvånad! Men den "Duck Tejp" jag hade liggande är inte det. thumbs up

matfo skrev:
Om ni hört diskussionerna i depån när vi "italienare" snackade ihop oss med "tyskarna" inför den rullande starten så hade ni nog varit förvånad att det bara blev ett extra varv...:
Du, jag har jobbat i en organisation med Tyskar, Italienare, Schweizare, Polacker och Svenskar blandade. INGET förvånar mig längre. ,

matfo skrev:
Jag ska också försöka få tid att snickra ihop en racerapport, finns iaf ombordfilmer från båda racen på min youtubekanal ifall nån vill se. Det extra formationsvarvet är dock bortklippt
Gör det! Och lägg en länk till din kanal här, så slipper vi leta! thumbs up

Här är racerapporten: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1699987#1699987

Länk till min youtubekanal: https://youtube.com/user/matforacing


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Jag är egentligen väääääldigt sugen på att fortsätta på Svenne-Roden, men det är svårt att få tiden att räcka till. Diverse underhåll på diverse byggnader behövde göras, samt en extra vägg resas, för att ytterligare täcka husvagnen (så vi inte framstår så sabla White Trash, nu igen). Och så måste man ju leka med sonen, åka och bada, dra på picknicks i solen, osv. Man får ju bara en chans att vara en bra farsa, så det vill man inte klanta till.




#45 är på besök igen! Det där hörnet behövde fixas och så var det lite ytterligare prestandahöjande uppgraderingar som stod på programmet. Först befriade vi den stackars bilen från världens hemskaste short-shifter.


Efter diverse utgrävningar kunde tre mycket troliga orsaker till den fruktansvärt dåliga känslan i spaken konstateras.
1. Verkstaden hade installerat fel kit. Det var förmodligen ett kit avsett för en yngre modell av Miatans 6-växlade låda, med resultatet att en del bussningar hade "spel" passande en 50-tals cheva, inte en -02 räser-Miata.
2. Delarna var ihopsatta i fel ordning. (Nä, jag skojar inte).
3. De hade glömt att dra fast tornet igen, så hela tornet rörde sig 1-2mm.

Allt detta slängdes bort och originalspaken sattes tillbaks, kompletterad av mässingsbussningar, nya damasker och en cool växelspak. Nu blir det lättare att växla!




Men, inte var Byarums Speedshop klara där, inte. Ett komplett nytt avgassystem byggdes ihop. Nu låter hon avsevärt mer motiverad!

Ut med det gamla:


Och in med det nya!



Så passa er i MX-5 Cup Standard: På Gelleråsen blir det fart på #45!

Min egen Miata har jag också skruvat på. Men....... det får bli en överraskning. Nu är jobb-delen av semester klar! Imorgon drar vi på husbilssemester!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 40



Torkel !!
Du är en sann hjälte som så frikostigt delar med dig av din garagetid och dessutom en förebild som en bra farsa!
Ha en trevlig semester med familjen
Kari

_________________
Kari Hautakangas
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Racing Beat 4-1 header?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
TPR skrev:
Racing Beat 4-1 header?
Japp, men jag skar av koppling längst ned och ersatte den med ett flexpipe och ett V-band. Inga packningar någonstans, så slipper man att de läcker efter ett par race.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Hur hinner du med att skruva på andras bilar också? Jag hinner inte med min egen. Kan jag komma förbi någon kväll med en bil och lite delar, har skrivit en att-göra-lista, eller är det exklusivt för miator?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Hur hinner du med att skruva på andras bilar också? Jag hinner inte med min egen.
Myror i brallan......

Men skämt och sidor: jag vågar faktiskt påstå att oftast har folk (och med det menar jag inte dig personligen - jag har ingen aning om hur din vardag ser ut!) egentligen mer tid än de tror. Det är bara att de spenderar tiden framför TVn, datorn och mobilen, istället för i garaget. Fast, jag förstår att det är kämpigt för de som har bilen i delat garage en bit från hemmet.

Jag har det oförskämt lyxigt med mitt ganska stora garage, perfekta 5m från huset. Det är nära nog för att WiFi kunde förlängas ut dit, men långt nog för att vinkelslip och garage-stereon inte ska störa de som sover i huset.

Majoriteten av mitt mekande sker mellan 21:00 och midnatt. Jag har en baby-monitor som varnar mig om sonen vaknar inne i huset. Jag följer, som ni förstår, liksom inte så många Netflix-serier.....

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752


Trådstartare
Proviantering inför semestern! Vi fick låna #45 - Tack Morteza!



_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 34, 35, 36   >>
17 besök idag (75170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande