Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 35, 36, 37   >>
480 besök senaste veckan (76848 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
"Och så blev det vinter."



Som vi ALLA vet så är en av de allra farligaste meningar en Gear Head kan uttala: "Det är gott om tid. Jag fixar det i vår.". Tekniskt sett är det väl iofs 2 meningar, men skitsamma. Det är hur som helst ett säkert och destruktivt recept på att inte ett skit blir gjort och att man står där i vår med 10 veckors jobb kvar och fyra veckor till säsongsstart. Därför har vi betat av ett par mindre glamorösa åtgärder direkt, redan nu på hösten.

Nu för tiden är ju depån absolut full av fantastiskt fina husbilar, bussar och dragbilar, så det känns nästan lite barnsligt att erkänna detta, men........ Vi gillar verkligen vår lilla Minihusvagn, jag och sonen. Och Fårrden. Jo, vi diggar den gamle besten med. Det är liksom en sådan lyx att ha dessa två fordon till vårt förfogande närhelst vi ska iväg på..... vad det nu är vi bestämmer oss för att dra iväg på.

Fårrden är stenhård!
Den gamle krigaren har trofast gått och gått som en klocka, oavsett om det varit kallt eller varmt och oavsett om han fått diesel eller rapsolja i tanken. Absolut lysande - detta belönas med en service för maskineriet och en uppdatering för komforten. Tidigare rostlagade vi Fårrdens golv och konstaterade då att Ford inte brytt sig om att lägga till någon ljudisolering alls i hytten. Golv och bakre väggen fick därför rejält med ljudisolering på sig. Nu var det dags att göra samma operation med dörrarna, för även där var det absolut fritt från isolering.




Effekten är påtaglig! Fårrdens dörr-stängar-ljud, som tidigare alltid lät "Blåjåjåånnng", byttes ut mot ett mycket tillfredställande "klonk". Ljudnivån i hytten sjönk markant - mycket tillfredställande. Medan vi ändå var där och rotade passade vi på att uppdatera Fårrdens stereo och högtalare. Vi vill ju kunna höra Trazan och Banarne när vi är ute och truckar och blåtandskoppling till telefonen är praktiskt.

Alla flamingos ska dö!
Efter det var det dags för vår minihusvagn. Vi rensade ut det gamla elsystemet och de två usla batterierna och ersatte det med ett nytt, stort batteri, lite seriös kabeldragning, en ordentlig batteriladdare samt fyra USB-portar. Sedan rensade vi ur den gamla gasolkaminen, för även om ingenjören i mig säger att den förmodligen är helt OK att använda, så vägrar farsan i mig godkänna att vi sover i ett litet brandfarligt ägg tillsammans med en tänd gasolkamin från typ 1985. Därför har vi aldrig använt den och nu permanentmonterades en modern elvärmare istället. Sedan byttes alla lampor mot moderna LED-lampor, gardinerna revs ut och rutorna fick en mörk solfilm på sig. Sist, men inte minst, målade vi om de rosa luckorna mot en mer smakfull färg (utvald av sonen, såklart).

Före:




Efter:




Utöver detta har jag kämpat på med Svenne-Roden, men inte brytt mig om att posta något här. Jag har nämligen bara legat under och svetsat, kittat och målat, samt lagat de stooora rosthålen i hjulhusen bak och det är inte direkt intressant material i en rejsa-tråd. Det mest upphetsande som hänt är att jag flyttat handbromsen och byggt länkage för den. Men, jag måste "power thru" allt det där tråkiga, så jag kommer fram till mer inspirerande delar av bygget.


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Tråkiga jobb är också jobb. thumbs up
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



Hemtrevlig känsla i vagnen thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Torkel K skrev:
Fårrdens dörr-stängar-ljud, som tidigare alltid lät "Blåjåjåånnng", byttes ut mot ett mycket tillfredställande "klonk".

Jag kommer, med blandade känslor, ihåg ljudet från min gamla Datsuns dörrar. Där var det mer "klapp-rackelrackelrackel" då de var så upprostade i nederkanten att de liksom stängdes två gånger varje gång man slog igen dörren.
Min lösning där och då var fogskum, forma till en ny nederdel med morakniv och sen spackla grovt och måla lite mer svart på den en gång blåa bilen.
Vagnen ser ju himla mysig ut!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Torkel K skrev:
...

Nu för tiden är ju depån absolut full att fantastiskt fina husbilar, bussar och dragbilar, så det känns nästan lite barnsligt att erkänna detta, men........ Vi gillar verkligen vår lilla Minihusvagn, jag och sonen. Och Fårrden....

Fårrden är stenhård! ...



Superkul! Men jag fattar inte, låter nästan som du vill ursäkta dig för ditt ekipage? Hoppas inte..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
...

Nu för tiden är ju depån absolut full att fantastiskt fina husbilar, bussar och dragbilar, så det känns nästan lite barnsligt att erkänna detta, men........ Vi gillar verkligen vår lilla Minihusvagn, jag och sonen. Och Fårrden....

Fårrden är stenhård! ...



Superkul! Men jag fattar inte, låter nästan som du vill ursäkta dig för ditt ekipage? Hoppas inte..

Näää, ingen fara, Björn. Men jag kan konstatera att jag har begåvats (välsignats?) med en viss förmåga att, kanske lite barnsligt, genuint uppskatta fordon och maskiner som andra knappt vill bli sedda i.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Torkel K skrev:
"Och så blev det vinter."



Som vi ALLA vet så är en av de allra farligaste meningar en Gear Head kan uttala: "Det är gott om tid. Jag fixar det i vår.". Tekniskt sett är det väl iofs 2 meningar, men skitsamma. Det är hur som helst ett säkert och destruktivt recept på att inte ett skit blir gjort och att man står där i vår med 10 veckors jobb kvar och fyra veckor till säsongsstart. Därför har vi betat av ett par mindre glamorösa åtgärder direkt, redan nu på hösten.


Att skruva före nyår är fusk. FUSK! Dessutom gör man på en dag under säsong vad som tar en hel vinter annars...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Att skruva före nyår är fusk. FUSK!

Men.... alltså..... Kan det inte vara OK om man skruvar på något annat, än själva tävlingsbilen?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Tämligen massiv rostlagning på vänstersidan är äntligen klar. Dags att hänga på skärmen.



Andra sidan var värre! Faktiskt var den så dålig att sidan på karossen bara var som en trasa. Jag var tvungen att punkta fast skärmen för att få rätt karossform. Alltså jobbade jag åt andra hållet där: först skärm och sedan rostlagningen under.



Nå, nu är skärmen på plats i alla fall, och alla hål är svetsade. Ja, ni har rätt: Från början var även bakskärmarna bultade på plats. Men det skiter vi i!





Den som tycker att de där smärta små flick-skinkorna ser mysiga ut kommer bli besviken. Hon kommer bli en hot mama med runda höfter innan vi är klara!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Rostlagning är allt lite men sån skön känsla när det är gjort så man kan lägga fokus på roliga saker med gott samvete! Heja, Heja!!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Torkel K skrev:

Den som tycker att de där smärta små flick-skinkorna ser mysiga ut kommer bli besviken. Hon kommer bli en hot mama med runda höfter innan vi är klara!




/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Varför krångla till det Torkel...?


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
TPR skrev:
Varför krångla till det Torkel...?

Alltså, JAG ser inga problem här alls! Men, du vet hur petiga de där grabbarna på SFRO kan vara. De kommer kanske ser vissa brister i denna designen...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Hur ärlig ska man vara? Det är en bra fråga. Rejsa är ju inte avsett för känslosamma bloggar. Men, alla som tävlar med mig i sommar kommer tämligen snabbt märka att teamet är "tunt" och om jag skriver här kanske jag inte behöver svara på den där jobbiga frågan fullt så många gånger. Såhär är det: Världens bästa kompis, ljuvliga lilla Kyra von Weiherhof, aka "Stallchefen", aka "Ståltanten" har lämnat oss.

Jag hittade Kyra då hon var 9månader gammal, i ett djurskyddshem i Tyskland. Hon har bott med mig i Tyskland, Sverige och USA och hennes pass har stämplar för Italien, Polen, Österrike, Schweiz, med fler. Hon hängde alltid med precis överallt och hon har varit med på otaliga racingbanor både i Sverige och i USA. Hon somnade in i min famn hemma i vardagsrummet, 15år gammal och jag saknar henne som fan.

Nu tänker jag vara asocial ett par veckor till.




_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216





/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Torkel K skrev:
Hon somnade in i min famn hemma i vardagsrummet, 15år gammal och jag saknar henne som fan.

Nu tänker jag vara asocial ett par veckor till.



Hon måste fått ett otroligt bra hundliv hos dig/er!

(Känner igen soffliggningen från vår tidigare Jack Russel - perfekt utsiktsläge!)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Tja hundliv e såååå korta i samman hanget, har min gamla 8 år tervurence tik som haft diverse krämpor nu ett tag.. men vi vill inte ge upp henne... och ett monster till 7 månader labben tik... men vill inte vara utan någon av dom.. skulle frun lämna mig skulle jag tvinga henne att låta mig behålla hundarna!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 40



Va ledsamt att höra. Förstår er saknad
Kari

_________________
Kari Hautakangas
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
En rejäl dos av mindre glamoröst arbete har utförts och jag har velat, på två ställen.

Efter att ha svetsat och svetsat och svetsat lite till, men nu liggande under bilen istället, blev golvet och fackverket under bilen klart. Eftersom bilen kommer vara låg och jag inte vill att en fartbula ska skrapa av bromsrören eller bränslerören för mig la jag in små rör i balkarna undertill, för att dra dem genom. Sedan körde vi etchprimer, fogtätning och en rejäl dos POR15 över golvet och hela underredet.





Bakskärmarna är på, men rumpan är som bekant för smal och benig. Vi fixar det senare...


Men så var det de där med velandet. Jag är bra på att vela INNAN jag köper saker. Men när jag väl tagit beslut, köpt vad jag behöver och börjat jobba i en riktning, då ska det mycket till för at jag ska ändra mig. Nå..... nu hände det i alla fall. Plastfronten kändes helt enkelt inte rätt. Jag kan inte riktigt förklara eller motivera det bättre än så. Och så hade jag en huv med ett ruskigt coolt scoop liggande. Så när en man bara 30min bort sökte en flippfront, då sålde jag den direkt igen.



Den ANDRA punkten jag velat/ändrat mig på får ni veta senare!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Vi har också gjort lite nytta med #45. Mortezas bil fick övervintra i min lada i avsikt att få lite kärlek under "silly season". Tyvärr har den fått konkurrera om garageplatsen med svärfars golf, som kom till Byarum med kamkedjan i knut, men tillslut fick den komma in i värmen.

Diverse speed-uppgraderingar gjordes, bakre packningen i växellådan byttes, med mera. Men, framför allt så rätade vi ut den stackars Miatan. Klar för race igen!










_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 35, 36, 37   >>
480 besök senaste veckan (76848 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande