Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 35, 36, 37 >> 32 besök idag (77009 totalt) |
Idag var jag på licenskurs på Tabergs motorbana... och fick KÖRA några varv. Klippte ihop en film...
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Fasen, det ser kul ut och banan är sig lik sen jag körde för JMK för mååånga år sedan.
Vore kul att testa igen om det inte vore för allt skruvande...... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Fin video! Nästan synd att Youtubes förhandsvisning tar bort den lilla överraskningen.
Folkrace är kul - men mycket meka/banka/rikta! Kokande folkracebil har man ju aldrig varit med om ifs... NOT!
Hjulvinkelfunderingar och folkrace hör inte ihop Mats - det vet du väl! Bara hjulen pekar någorlunda åt det håll man ska så räcker det väl? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
oaktat så var början på filmen magisk /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Strax innan midsommar gjorde vi rockad i garaget - Miatan fick ta plats på lyften och ska nu förberedas för SSM. Men, innan dess gjordes vissa framsteg på "Projekt Helgerån", aka Svenne-Roden, min Volvo PV444 -51.
Jag vet inte hur vanligt det är att 70 år gamla Volvos blir drag-queens, men denna VILL utan tvekan ha Miatadelar inopererade. Nu menar jag absolut inte det på sättet "Hon var slampigt klädd, så hon bad om det", utan alltså: Allt faller på plats ganska lätt, millimetrarna är på vår sida och det hela fortlöper ganska smidigt. Eftersom vi på Byarums Speedshop är moderna, liberala och accepterande människor (och hundar) så dömer vi ingen, utan mekar på. Jag byggde en ram för infästningen av Miatans bakre subframe. Allt föll på plats så fint att Volvons egen bakre balk blev ena långsidan på ramen och jag kan behålla original placering av tanken med 2mm till godo. En (eller båda - jag har inte bestämt mig) av Volvons armar för bakaxeln funkar perfekt som främre infästning för diffen. Baksätet går att sätta på dess ursprungliga plats med endast enkla små justeringar, trots att ramen sticker upp genom mitt lapptäcke. Främre subframe är också på plats. Det ska till de vanliga PV-förstärkningarna från brandväggen och framåt för att skapa något strukturellt för stötdämparnas topplagringar, men först ska jag skapa lite plats för motorn och växellådan. Men den riktiga insatsen har gjorts på rostlagarsidan. Allt med vit etch-primer på sig är ny plåt. Mer än jag trodde, långt mer än jag hoppades på, mindre än en katastrof. Nu är det gjort och vi kan gå vidare med avsevärt mer stimulerande saker. Som belöning för detta arbete gav stallchefen sonen och mig klartecken att sätta ihop motorn. Vad tror ni vi valde för maskin för vår HotRod? Ett par kriterier/ledtrådar: - Vi kommer inte använda Miatans motor (någon måtta på fjolleriet får det vara). - Vi kommer däremot använda Miatans diff, så vi måste hålla oss under 300hk. - Det ska vara en gammaldags hotrod - Inga sabla avancerade ECUs, turbos eller skit. - Kolvar: Ja, det kommer den ha. Fler än 2, men färre än 11. - Kamaxlar: Ja. Fler än 0, men färre än 5. - Material: Aluminium och/eller gjutjärn. - Exotisk: Alltså... det beror liksom på vem du frågar. Med dessa hjälpsamma ledtrådar så borde det vara ganska enkelt för ett gäng motorentusiaster att lista ut vad vi ska välsigna motorrummet med, men jag bjuder ändå på den sista ledtråden: En bild på motorn. Om någon gissar rätt lovar Stallchefen att vi omgående öppna en bärs i den personens ära! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Jag gissar på en otto-motor, spetsar gissningen med att den är bensindriven!
(Mest för att du skall ha en gissning så du kan öppna den där ölen) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Mycket bra gissat! Jag glömde faktiskt att tillägga att motorn kommer vara bensindriven. Vi godkänner det som ett korrekt (om än inte ett slutgiltigt) svar - öppnar en bira. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
- Vi kommer inte använda Miatans motor (någon måtta på fjolleriet får det vara).
- Vi kommer däremot använda Miatans diff, så vi måste hålla oss under 300hk. - Det ska vara en gammaldags hotrod - Inga sabla avancerade ECUs, turbos eller skit. - Kolvar: Ja, det kommer den ha. Fler än 2, men färre än 11. - Kamaxlar: Ja. Fler än 0, men färre än 5. - Material: Aluminium och/eller gjutjärn. - Exotisk: Alltså... det beror liksom på vem du frågar. _________________ henrik nielsen |
||||
Gammaldags hotrod, under 300. Jag får inte ihop det med insuget men en semi-exotisk(?) motor med låg effekt som nyttjats med miatadelar i drivlinan och som är ett V (vilket bilden kanske visar) är rover8/buick215.
Eftersom ölen är öppnad kan jag lika gärna gissa på det. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
En bra gissning - jag gillar logiska resonemanget. Men fel.
Att utgå från att det bara finns EN öl som kan öppnas är (som tur är) en grov missuppfattning. Matkällaren är väl bestyckad. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Också en bra gissning - både V6 och V8 från Ford övervägdes. Men. inte rätt svar, tyvärr. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Jag tror du vill ha en motor med äkta motorsportbakgrund, så jag tror på en PRV6 med förgasare.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Det var helt fel, men samtidigt en så absolut förbannat kreativt och bra gissning att den lätt förtjänar en bärs ändå! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Våra race- och banåkarbilar Roadsport C - Miata och Svenne-Roden | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 35, 36, 37 >> 32 besök idag (77009 totalt) |