Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36, 37   >>
18 besök idag (77070 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131





Otroligt underhållande som vanligt. Jag kan relatera till allt men vägen mellan Kungsäter och KarlGustav är mitt förstaval.

Men va f-n, blev det ny sida....

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Torkel K skrev:
Uppdatering på projekt Svenne-Rodden: Scope Change!

Vad har jag ändrat och varför? Jo, det är egentligen mycket logiskt och kan enkelt förklaras.

Förgasare är coola, men inte så praktiska. Ungefär som racingbilar! Och denna bilen är iofs tänkt för coola saker, men också för att kunna användas regelbundet, hyfsat pålitligt och INTE till racing. Dessutom är specen för bilen anpassad för att uppfylla vissa grundkrav (Ljudisolering, AC, stereo och kanske servostyrning), för annars kommer det inte att bli av att man faktiskt använder den.

Tänk er att man är på dejt med någon Hot Mama i sin Svenne-Rod och man ligger och kör på 80-vägen mellan Byarum och Tenhult. I Tenhult ligger förresten ett före detta Sibylla-gatukök som nu gjorts om till ett riiiiktigt bra litet burgar-hak! Kan rekommenderas. ACn blåser svalt, stereon spelar Greta Van Fleet, allt är bra och då....... kommer du ikapp en traktor med en stor, äcklig och stinkande dyngspridare bakom.

Om du då måste börja försöka hålla motorn igång för att dina förknasare strular på låga varv, då blir det snabbt lite töntigt. Om du dessutom inte har nog med krut under huven för att snabbt och säkert ta dig FÖRBI bajsspridaren och vidare mot burgarna, då är vi genast ute ur alla gränsland och väl inne i tönt-zonen. Dejten kommer sitta där och ifrågasätta sina livsval, kanske påpeka att hennes ex "minsann körde en dit och dat", samt börja tänka att det var bortkastat att ta på sig sina finaste spetstrosor den dagen.

Här måste man tänka på säkerheten! Vilda omkörningar utan nog med pulver under huven är farliga. Att bränna bort luktnerverna ur näsan bakom en laddning kogödsel är farligt. Att gå genom livet utan kärlek leder till depression och risk för självskadebeteende - farligt!

Vi behöver alltså en insprutningsmotor (till Christers stora lycka!) som alltid startar snällt och går fint under alla omständigheter. En motor med krut nog för att snabbt och säkert ta oss förbi den där traktorn på ett sätt som istället får dejten att tänka "Hoppsan, vart tog mina trosor vägen??!!". Men hur lyckas vi med det? Turbos fanns iofs på 50-talet men är knappast Old-School-coolt och skulle inte ha hittats under huven på en Hotrod-PV på den tiden.

Lösningen är.........





.... The hotness....






....The sexiness.....







.... Varning för erotiska bilder....






.... Allvarligt talat, om ni har på er era sista rena kallingar, så scrolla inte nedåt, pöjkar!





... Hell yeah.....




Nej, den är inte färdig. Mycket småpyssel kvar.

Ja, den får plats på höjden!

Nä, jag måste byggas om torpedväggen. Men det är det värt!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Helrätt val av motor, kommer att pötta på duktigt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Kompressor!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Det hade kunnat vara enkelt.

Ni minns såklart inte det, men projekt Svenne-Roden började ju liksom så. Jag skulle köpa en PV som var frisk och fin och den skulle bara få lite allmän uppfräschning, en B20 men dubbla Wäbbrar och ett par Slot Mags. Men, såklart råkade jag förälska mig i denna -51a, dess delade fram och bakruta, den smååå små sidorutor och allmänt vackra, runda 50tals-kurvor och så blev det som det blev.

Så hade tiden kommit till att ta tag i de där skärmarna och göra lite plats för Miatans avsevärt bredare fram och bakvagn. Men..... hur skulle det gå till?

Det HADE kunnat vara enkelt! De flesta som breddar en PV lägger helt enkelt en rems plåt längst in, närmast karossen, och flyttar därmed ut hela skärmen, Det finns dessutom färdiga, avsevärt bredare skärmar i glasfiber och köpa. Men...... då ser skiten ut såhär!




(Jag vet inte vems bil det är, jag bara hittade bilderna på nätet när jag klurade på hur jag skulle göra).

PVn, särskilt de första karosserna (varav en jag alltså bygger på) är ju det extremt 50tals-ruuuuunda i formspråket. Frågar du mig så funkar de där platta sektionerna längst in på skärmarna lika bra som neonljus under en klassisk Alfa Romeo, kromade fälgar på en Opel Manta A eller ananas på pizza. Nej, jag ville ha runda skärmar som bibehöll den klassiska 50tals-stilen. I denna stilen!





Så, bara att slå på garage-stereon, öppna en bira och börja snurra det engelska hjulet.









Fortsättning följer...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Blir riktigt bra med den breddningen! Blir värt det extra jobbet i slutändan thumbs up

Men, du är ju helt ute och cyklar på en viktig punkt.. ananas på pizza går ju hur bra som helst

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
patrikh skrev:

Men, du är ju helt ute och cyklar på en viktig punkt.. ananas på pizza går ju hur bra som helst

Alltså, jag respekterar alla olika smaker och åsikter i frågan. Vi får helt enkelt respektera varandras åsikter, mötas halvvägs och komma överens om att du har fel. 👍

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



När jag såg första bilden med "komplett" skärm tänkte jag "Nej men nu har nog Torkel fått hjärnblödning" för det såg ju helt felbockat ut men när sedan bilden nästan rakt framifrån scrollades fram så kunde jag pusta ut.
Det stämmer ju så klart alldeles förträffligt mot resten av bilen former. Precis som avsett.
Å andra sidan står min åsikt i ananasfrågan stenhårt fast.
Ananas passar till/på allt.
Speciellt pizza.
Och gratinerade smörgåsar.
Funkar underbart på hamburgare med.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Nu snackar vi! Riktigt coolt och definitivt Rod-mässigt med kompressormatning av B230! thumbs up

Ser fram emot fortsättningen på plåt-förvandlingen också!!





.... men ananas hör hemma i efterrätter eller möjligen kallskuret...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Och nu, nu tror ni alla såklart att nästa inlägg kommer handla om hur jag antingen helsvetsar framskärmarna, eller hur jag sätter igång och breddar bakskärmarna...... Men ni har fel!

Istället är #68 på besök i värmen för lite kärlek!


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Nej. Vi trodde du skulle laga pizza med ananas...

_________________
Magnus Falk
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 41



Men Torkel då!!

Nu har du har väl gått för långt i a f eftersom du verkar ha lyckats övertyga Ulrika om att plåtbreddade skärmar är ok i MX-5 Cup standard!!
Skärpning vetja,

_________________
Kari Hautakangas
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
WfQC skrev:
Men Torkel då!!

Nu har du har väl gått för långt i a f eftersom du verkar ha lyckats övertyga Ulrika om att plåtbreddade skärmar är ok i MX-5 Cup standard!!
Skärpning vetja,

Nej nej nej Kari! Absolut inte!

Ulrika tänkte börja köra Modsport 1 med sin Miata, så det blir en LS6a med T56 låda, diff från Camaro, rensad inredning och fullbur, mäktiga bromsar, fetslicks, vinge och splitter, kolfiberskärmar och diverse andra prylar.

Räknar med att vara klar nästa vecka!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Grymt jobb du gör! Nu bara längtar man ju till att få se hur bakskärmarna blir!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Anders Litto skrev:
Grymt jobb du gör! Nu bara längtar man ju till att få se hur bakskärmarna blir!

Stort tack, Anders, för de vänliga orden! Även om jag nu ser fram emot att ägna mig åt en massa sidoprojekt och hålla er alla på halster riktigt länge.
🤘👹👍

Fast..... dem som ställer sig och börjar mäta och i detalj kolla hur pass perfekt spegelvänd geometrin mellan höger och vänster skärm är, den åker på en propp. 😁 Till mitt försvar var originalskärmarna ganska långt från exakta, redan innan de kapades upp. 🙄

Som en kommentar/utsvävning så siktar jag på att arbetet på Svenne-Roden ska bli "Bra". Det är en STOR skillnad mellan"Bra" och "Perfekt" i fråga om arbetstimmar, som bekant. Men är man en singelfarsa som heltidsarbetar, siktar på pallen i Roadsport C, har två hundar och samtidigt bestämt sig för att bygga en HotRod....... då får man liksom vara lite realistisk och acceptera att fylla ett par glipor mellan plåtarna med svetsen ibland, samt smeta lite spackel på karossen här och där. Annars blir det liksom ingen HotRod detta århundradet!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Räddaren i nöden, broder...



_________________
Magnus Falk
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Torkel K skrev:


Som en kommentar/utsvävning så siktar jag på att arbetet på Svenne-Roden ska bli "Bra". Det är en STOR skillnad mellan"Bra" och "Perfekt" i fråga om arbetstimmar, som bekant. Men är man en singelfarsa som heltidsarbetar, siktar på pallen i Roadsport C, har två hundar och samtidigt bestämt sig för att bygga en HotRod....... då får man liksom vara lite realistisk och acceptera att fylla ett par glipor mellan plåtarna med svetsen ibland, samt smeta lite spackel på karossen här och där. Annars blir det liksom ingen HotRod detta århundradet!


Så befriande synsätt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Jag hörde nån gång ett uttryck i stil med "dom första 80% i ett projekt tar lika lång tid som dom sista 20%. Så nöjer man sig med att det blir 80% klart/bra så hinner man 5 gånger så mycket" vilket är något jag tänker ganska ofta på. Jagar man perfektion så blir man nog aldrig klar

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Janne J skrev:
Torkel K skrev:


Som en kommentar/utsvävning så siktar jag på att arbetet på Svenne-Roden ska bli "Bra". Det är en STOR skillnad mellan"Bra" och "Perfekt" i fråga om arbetstimmar, som bekant. Men är man en singelfarsa som heltidsarbetar, siktar på pallen i Roadsport C, har två hundar och samtidigt bestämt sig för att bygga en HotRod....... då får man liksom vara lite realistisk och acceptera att fylla ett par glipor mellan plåtarna med svetsen ibland, samt smeta lite spackel på karossen här och där. Annars blir det liksom ingen HotRod detta århundradet!


Så befriande synsätt thumbs up

Man kan välja på det där synsättet, eller att hålla på med samma grej i sisådär en 10-15 år. Och då har jag inte ens lackat än.
Tror Torkel har lite mer hälsosamt förhållande till OCD än vad jag har. thumbs up


patrikh skrev:
"dom första 80% i ett projekt tar lika lång tid som dom sista 20%.


80% av arbetet gör man på 20% av tiden. De sista 20% tar 80% av tiden.
Paretoprincipen - gäller typ allt ett bra tankesätt i arbetslivet också. thumbs up
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Sedan bör man såklart ha vett att reda ut när en strävan efter perfektion faktiskt ger ett ökat värde: Vevaxelspel i lagren, bromsarna eller valet av bärs (KönigPilsener, just i denna stund) och när det liksom inte är värt de många långa extra timmarna. Som t ex en PV-kaross som jag tänker lackera själv.

Exempel: såhär ska det se ut där plåtarna möts




Men eftersom jag är amatör så ser det på sina ställen också ut såhär: större springor och lite rullmärken i plåten:




Men att skrota de plåtarna och göra om funkar liksom inte om jag ska hålla rimlig takt.

#68 är färdig. Jag MIGar vidare på Svenne-Roden. 👍

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36, 37   >>
18 besök idag (77070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande