Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montering av (race) katalysator långt bak, avgasvärden
53 besök senaste veckan (4350 totalt)
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Hej!

Jag har en Miata med SR20DET som skall registreras i vår som ombyggt fordon.Är i stort sett klar med allt, men montering av katalysator kvarstår. Kommer gå på E85 och är en snäll motor så det skall inte vara något extra besvär med avgaskraven förutom en katalysator.
Utrymmesbrist är det som vanligt. Ännu värre än original då det sitter kryss-förstärkningar mellan längsgående ramben. Det bästa vore naturligtvis att montera katalysatorn längst bak (enklast och funkar även på banan), men är det någon som gjort detta med en racekatalysator (SBF godkänd 100-cells) och vet om det blir varmt nog för att den ska fungera vid en vanlig besiktning? Kan ju bli svårt köra den så hårt att det blir tillräcklig värme där bak tänker jag.

Så:
* Kommer en 100-cells racekatalysator vara tillräckligt effektiv för att klara besiktningskraven, eller borde jag ha en mer "standard" katalysator vid besiktning?
* Har någon erfarenhet av att besikta med katalysator monterad längst bak? (Vilken typ av katalysator är oväsentligt).

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464



Kommer du upp i för höga värden med E85? Den borde väl nästan klara sig värdemässigt även om du skulle köra utan katt?
Har du inget ställe där du kan testa avgaserna innan omregistrering?

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Jag har inte ens monterad katalysatorn ännu.
Jo jag kan kolla värdena innan besiktningen. Får jag ombesiktning på värden är det inte hela världen heller. Men..
Tänkte kolla lite erfarenheter innan jag monterar, för om det visar sig att det skulle duga med att ha den längst bak skulle det vara skönt att kunna göra det på en gång, då det ändå är där den kommer hamna efter besiktningen.
Alternativt får jag ha ett besiktnings-avgassystem med en 300-cells monterad närmare motorn, men det kommer vara helt omöjligt att montera det utan att det tar emot nånstans under körning...

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19492



Om katten behövs för att nå värden vid besiktning så lär det bli svårt att få den varm nog, däremot fungerar den nog mer långlivat vid bankörning om den placeras långt bak.

Det brukar ju räcka med lite grövre grenrör för att få problem att tända katten vid besiktning (standardmotor och bensin då den verkligen behövs för att nå värden).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Om katten behövs för att nå värden vid besiktning så lär det bli svårt att få den varm nog, däremot fungerar den nog mer långlivat vid bankörning om den placeras långt bak.

Det brukar ju räcka med lite grövre grenrör för att få problem att tända katten vid besiktning (standardmotor och bensin då den verkligen behövs för att nå värden).


Precis det jag resonerat mig fram till angående placeringen. Men är det någon som faktiskt provat?

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Jag har försökt få vettiga avgasvärden på min Kadett med racekat monterad på originalplats, det gick inte trots höga varvtal medan jag väntade utanför.
Min lösning blev Biltemas V-band för enkelt byte före och efter besiktning.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Ingmar Truedsson skrev:
Jag har försökt få vettiga avgasvärden på min Kadett med racekat monterad på originalplats, det gick inte trots höga varvtal medan jag väntade utanför.
Min lösning blev Biltemas V-band för enkelt byte före och efter besiktning.


Okej! Är det en 100-cells sbf-godkänd du provat med?
Jag kan inte få plats med någonting annat än en sådan som ser ut som racekattarna. Men det finns ju 300-cells "sportkattar". En sån monterad så nära som möjligt bör göra jobbet...

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Hej. En 100 cells race cat är bara en spel för galleriet
Den renar lite på tomgång o kanche lite på lätt last
En vanlig cat har ca 1000-1600 celler
Det sjuka är att en vanlig orginal cat inte är godkänd enligt sbf regler
Utan ska vara en godkänd enligt sbf

_________________
Tommy junggren
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Nja, du verkar inte har inte riktigt förstått vad cell-siffran står för. Det är ett täthetsmått, antal celler per kvadrattum.

Men den allmänna uppfattningen verkar vara standardbilkatalysatorer typiskt ligger 400 celler/tum^2 och prestanda/sportkatalysatorer ofta ligger på 200 celler/tum^2.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Pipsovich skrev:


Okej! Är det en 100-cells sbf-godkänd du provat med?



100 cells, ja
sbf, vet jag inte

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag brukar rekommendera mina kunder att inte köra en ren rejskat, det är svårt att få den att tända på tomgång. Jag vet också om kunder med E85-bilar som fått jobba en hel del med mappningen för att få till avgasvärden som blir OK, även med katalysator i höjd med växellådan ungefär.

Längst bak med rejskat skulle jag inte ens prova, och ofta är det bra att linda avgasbandage hela vägen fram till katten (sportkat typ) för att hålla upp värmen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag brukar rekommendera mina kunder att inte köra en ren rejskat, det är svårt att få den att tända på tomgång. Jag vet också om kunder med E85-bilar som fått jobba en hel del med mappningen för att få till avgasvärden som blir OK, även med katalysator i höjd med växellådan ungefär.

Längst bak med rejskat skulle jag inte ens prova, och ofta är det bra att linda avgasbandage hela vägen fram till katten (sportkat typ) för att hålla upp värmen.

Gustaf


Så kommer det bli, i höjd med lådan och lindat grenrör. Ska försöka hitta en "standard" katalysator som får plats. Den kan inte vara "platt" för då får den inte plats. Måtten på de vanligaste racekattarna verkar kunna få plats...

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



På min c63 AMG har jag 100 cell racekattar efter longtube headers, samt friflödande avgas hela vägen(2x3")
Inga som helst problem med avgasvärdena,
HC = 32
Co tomgång 0
Förhöjd tomgång 0

Hade även 100cell på min förra(c55 amg), inga bekymmer där heller, tror det var 43% hc och 0.1co, 0co förhöjd tomgång.

Kattarna på båda i höjd med växellådan.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jag står lite inför samma dilemma som dig, ska bygga om mitt avgas och det är trångt. Men jag kommer köra dubbelt 2.5" system med en 2.5" 100 cells katt på varje rör. Dessa blir placerade på originalplats mitt under baksätet, dom mäter ish 100mm i diameter. Jag har testat både 100 och 200 cells från biltema, båda har funkat på tidigare bilar under besikning. Och denna gång tänkte jag testa kl-racings kattar och se.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Inget vettigt svar som sådant. Men det här systemet satt monterat på min bil när jag köpte den. Jag vet att man fick det att fungera inom SBFs ramar. Hur många celler eller täthet katten har har jag ingen aning om. Det går alltså, säkert fick man skruva en del i Motecboxen också.
Bilen en gammal porsche 944 2.5 ltr sugis.




_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



964RS skrev:
Inget vettigt svar som sådant. Men det här systemet satt monterat på min bil när jag köpte den. Jag vet att man fick det att fungera inom SBFs ramar. Hur många celler eller täthet katten har har jag ingen aning om. Det går alltså, säkert fick man skruva en del i Motecboxen också.
Bilen en gammal porsche 944 2.5 ltr sugis.

Finns det inte en risk att ljuddämparen släpper dämpmaterial som sätter igen kat:en med denna setup?
Anledningen till min fråga är att jag i dagsläget inte har någon ljuddämpare och kat:en sitter absolut längst bak, detta är utförandet från "fabrik".

Det är en 1,4 liters turbomotor som man varvar max ca 5300-5500 rpm och ljudnivån ligger på gränsen av det tillåtna. För att undvika risk för svartflagg ska jag montera en ljuddämpare.

Min plan är dock att ha ljuddämparen längst bak och katen strax framför men jag kanske krånglar till det i onödan!?

Edit: min fråga har alltså inget att göra med avgasvärden eftersom det är en racebil som inte besiktigas för gatan.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Så kan det absolut vara Mats! Den här bilen användes bara till Race, även om den var gatreggad för reglementets skull. Som sagt jag vet inget mer än att man fick det att fungera, efter mycket jobb. Det kan ju vara alla möjliga varianter på hur man fick det att fungera som inte enbart involverade katalysatorn, det vet jag inte. Som sagt, inget svar som sådant.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Jag uppar tråden igen i hopp om mer svar!

Nu är jag inne på att montera en 100-cells direkt mot downpipen - som är lindad dessutom.
Varför skulle det vara svårare att få en 100-cells att tända än en vanlig, har inte det med temperaturen att göra, eller tänder racekattarna vid högre temp?

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11254



964RS skrev:
Jag vet att man fick det att fungera inom SBFs ramar. Hur många celler eller täthet katten har har jag ingen aning om. Det går alltså, säkert fick man skruva en del i Motecboxen också.
Bilen en gammal porsche 944 2.5 ltr sugis.



Vet du vad skälet var att sätta den längst bak?
Jag vet att "kardantunneln" på min 944'a blir ordentligt varm, kan det ha spelat roll?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Nu har jag testat med e85 och en biltema 100-cells monterad direkt på downpipen.
Co 0,2
HC 60
Lambdan 1,1 pga avgasläckage ( BB lambdan visar 1,00 och jag hade två små läckor långt bak..)
Sänkte tändningen lite också för att få lite mer temp på avgaserna.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Jag har en Mazda mx5 med 3" 100 cells racekatt på original placering.
Jag har lindat grenrör och hela vägen tillkatten (och lindat enda fram till ljuddämparen bak), katten har både folie och avgasbandage för att hålla lite extra värme i den.
Orginal 1.8 motor, och den går igenom besiktningen bara för de är "snälla" på besiktningen. Så fort bilen står på tomgång kyls katten och värderna blir snabbt sämre.

Att montera den längst bak uppfyller race reglemente då bilen skall ha katt.

Kattarna är lite av en färskvara också, mina håller några år men jag vill gärna köra med katt. Men det börjar luta åt en besiktningskatt av typ original modell bara för att lätt kunna hålla uppe värmen i den och slippa krångla på besiktningen. Samtidigt är det jobbigt att behöva bygga om bilen till varje besiktning.

Frågan är hur liten katt vi kan köra med innan vi faktiskt förlorar effekt? 3" 100 cell är overkill för mina 130hk

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Skruva banåkabil
Montering av (race) katalysator långt bak, avgasvärden
53 besök senaste veckan (4350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande