Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hans bälten
255 besök totalt
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Tjipp!

Hur var det nu med hans skydd med tillhörande bälte, kan man använda hans till bälten som ej är anpassade för hans, och måste man ha hans om man använder bälten som är anpassade för hans?

Lärde mig detta en gång i tiden men har nu glömt vad som gäller och hittar ingen info...
Är mest nyfiken specifikt på om det är ok att använda hans bälten även om man inte har hans på sig.
(Både regelmässigt och säkerhetsmässigt)


Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Jag tror att det inte finns några regler mot att använda 2" axelremmar utan HANS/HNRS, men det blir värre blåmärken (det är nog samma FIA-nummer, och jag har aldrig sett en totalkoll på tävlingsbesiktning, dvs stol+bälte+HNRS+hjälm+förare).
Sen är det ju pilligt att få 3" remmar att stanna på rätt ställe på en Hans, och den är ju väldigt känslig för att det ska vara korrekt bältesplacering. Det är därför 2" på del av rem och friktionsbeläggning hjälper.

Jag har testat 3" remmar och Hybrid (inklusive en medelsvår mursmäll) och det kan vara lite knöl att få remmarna att ligga i kanalerna men Hybriden är ju mycket mer förlåtande (klumpen som håller hjälmremmarna ska ju bara hållas på plats mellan stol och nacke, under axelrelmmarna, hur bältet ligger framför axeln spelar inte in).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Ok

Så om man smäller med hans bälten utan hans skyddet, så är det ingen större risk för skador annat än blåmärken?

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Limmet89 skrev:
Ok

Så om man smäller med hans bälten utan hans skyddet, så är det ingen större risk för skador annat än blåmärken?
I jämförelsen 3" axelremmar och 3/2" Hansremmar så skiljer det ju bara i bredden på remmen som ligger över axel och framsida. Så det blir högre tryck där. Remmarna kommer ju att hålla för belastningen, sträcka sig lika mycket procentuellt etc.

Men om smällen är stor nog att ge blåmärken så är det större skillnad mellan Hans eller inte, än skillnaden i bältesbredd.
Jag klarade mig med sträckta ligement längs ryggraden (och symptomfri efter 3-4 veckor), och min hjälm slog aldrig i ratten. Jag hade inga blåmärken på axlar/bröst, inte ens små.

Men det är skitsvårt att få till en bra förarmiljö som fungerar (inte bara rätt grunkor, utan grunkor som passar och används). Har man inte en jättestor kaross och liten kropp så blir det alltid kompromisser, det gäller att klura ut nåt som passar ditt risktagande.

Börja med bälten i polyester (Schroth) istället för nylon så blir du av med stor del av utsträcknngen. Sen är 2" bälten i gren och höft enklare att leva med och spänna. Det finns ju även spännen som går åt andra hållet för att underlätta att du lossar/spänner dem varje gång (inte bara spänna axelremmar) för att alltid sitta som i skruvstäd.
Schroth har flera bra videon som bälten och installationer, du måste ju inte göra allt perfekt, men jag vill ha minnesbilen att de filerna var bra inspiration.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Ok, man tackar för svar:)

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
Skruva banåkabil
Hans bälten
255 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande