Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Miata NB SR20DET Ombyggt fordon Trackday
2026 besök totalt
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
SÅLD

Jag köpte denna förra sommaren och har nu i vinter gått igenom den och gjort den klar för registrering som ombyggt fordon.
SFRO 1 är godkänt och jag har fått dispens för 20 kw/100 kg tjänstevikt av TS. Den kommer att ha ca 300-330 hk i papperna.
Den kommer att vara HELT LAGLIG med allt som den har. Det går inte att jämföra detta med en turbokonverterad bil som man besiktar och sen skruvar dit allting så att man åker olagligt iallafall.

Den kommer att vara registrerad och redo för leverans under våren (just nu väntar jag på att snön ska smälta och det som är kvar är endast montering av katalysator).

Eftersom jag inte åker nån gata i såna här bilar (jag mysåker hellre i nån saab tvåtaktare på gatan) utan endast kommer traila den till och från trackdays så känns det som att det är bättre att ha en renodlad racebil än att en av mycket få gatlegala turbo-miator ska användas på det sättet.

Det innebär:
Lagligt ca 300-330 hk.
Inget strul med att byta ecu, stolar, abs, ratt eller nånting sådant vid besiktningarna, allt kommer vara inskrivet i papperna.
Jag har tänkt att den ska vara registrerad med ca 4 kg/100 kg tjänstevikt och kommer alltså gå att köra i TA Club challenge exakt som den är (turbon specad till 440 hk, gränsen för club challenge är 450) och (dispens för att ecu inte tillhör motorn original skall gå, har haft kontakt med dem).


Kan tänka mig byte eller dellikvid:
Renodlad racebil (helst en lätt, enkel bil t.ex seven eller liknande)
2150-rallycross kaross med vagnsbok osv, men utan motor.


-Det är den Miata som Jap-Tuning byggde en gång i tiden (2011 eller något sådant.)
-1998 års modell, NB.
-Bytt trösklar av tidigare ägare
-Jag har bytt rambenen fram bägge sidor (dokumenterat, inget hafsjobb)
-Lackad 2018 eller 19 på firma, riktigt fräsch.
-Hardtop, också lackad
-Chassit förstärkt längsgående med balkar från V8-roadster, fackverkskonstruktion i stål i mitten och hembyggda subframe-connect
-Bakaxeln är Ford 8.8 med aluminiumhus och Eaton lamelldiff, sitter i fäste från V8-roadster.
-Bromsar bak är Mazda RX-7
-Bromsar fram är Brembo GT flytande skivor 312 mm
-Stålomspunna slangar runt om
-Huvudbromscylinder Wilwood (det är för att klara kraven för ombyggt fordon, blir också bättre känsla i pedalen då man bytt till ok med större area fram).
-Motorn är en SR20DET blacktop från en S15, vev och ramlager bytta 2019.
-Turbon är en BW EFR 6258 (Max effekt enl. spec 440 hk, kullagrad fin sak)
-Styrsystemet är ett Nira i3+
-Nuke fuelrail och siemens deka 865 cc spridare
-Separata tändspolar
-Trigger på veven
-CAS endast för kamtrigger
-Växellådan är en 5-växlad S14 låda med shortshift kit
-Riktig kardanaxel
-Kopplingen är ACL
-3st autometer i mittkonsolen
-Avgassystem som är 3" hela vägen
-Förlängda nedre spindelleder men ej monterade
-Det sitter nån form av "helbur" av japanskt ursprung i den, det går att ha softtop på med den. Skruvbur så -enkelt demonterbar.
-Bimarco Expert stolar i OK skick.
-Frontmonterad stor IC, alukylare
-HKS oljekyl
-Coilovers D2 racing revalved 12/8 kg
-Racing beat HD droplinks, supermiata med länkhuvuden medföljer
-RB Förstärkningar till krängningshämmarfästen, både staget och blocken
-28 mm krängare fram, eibach
-15 mm bak
-16x8 Compomotive MO
-Polybussningar överallt
-Alla originalmätare är inkopplade och fungerar
-Nån extra utväxling och lite smått och gott medföljer
-Reservdelsbil helt komplett förutom drivlina finns mot tillägg 5000:- vid samtidigt köp av bilen

Pris 135000:-
Obs att den säljs när registreringen är klar och det går inte förrän snön smält. ca 2 månader kvar tills den är redo för hämtning!








_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Miata NB SR20DET Ombyggt fordon Trackday
2026 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande