Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
För smala fälgar för r-däck?
789 besök totalt
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej,

För att göra en lång historia kort så har jag hittat tjusningen med banåkning men behöver uppgradera bilen något, primärt R-däck (& bromsar)

Bilen är en Bmw M140i (340hk) som jag har ett set 7" breda extrafälgar med vinterdäck på (kör dock nästa aldrig med den bilen på vintern). Vad jag läst mig till på forumet skulle 195 breda R-däck troligtvis funka bäst.

Min fråga till expertisen på forumet är om det är för smala däck för att få ner kraften i backen eller det är bättre att köpa lite bredare fälgar och därmed lite bredare däck också?
Jag skulle nog få på 215 bredd på fälgarna men är rädd att kantstödet blir lidande.

Mvh
Henrik

_________________
Henrik Johansson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jag körde tidigare med 205:or till 210 PS. Det räckte inte.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Dubbelpost

_________________
Johan B
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

blixten skrev:
Utan att veta exakt vad det finns för dimensioner och profiler, så skulle du kunna köra med 205 bredd fram och 215 bak på 7 tums fälgar och det skulle fungera hyfsat väghållningsmässigt. Att få ner effekten i backen blir kanske svårare. Men det lär ju gå fortare med bredare fälgar och däck och risken för överhettade däck minskar väsentligt. Vad är det bredaste i fälgväg som bmw säljer till din bil och vad är minsta diameter med hänsyn till bromsarna?

_________________
Johan B
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



En sådan tung bil kommer inte må bra alls av sådana smala däck.

leta rätt på runt 9" breda runt om och 245 eller 255 däck så blir de en helt annan bil

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Helt ärligt så kommer det inte funka bra, det är inte värt det. Försök få tag på några 9"are så du får dit 245or. Du kommer ha så mycket roligare och kunna utnyttja mer av bilens potential
Citera
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Tack för värdefull info, det blir till att köpa nya fälgar.
Ska man hålla sig till oem eller vissa märken eller funkar det att välja valfri 9" fälg på typ däckonline?

_________________
Henrik Johansson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Vid en snabb koll verkar det som om 8,5 tums bredd och et 35 funkar på din bil i 18 och 19 tums diameter och är godkänt av tyska myndigheter. Men du får kolla mer noggrant själv.

_________________
Johan B
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag skulle om jag var du, alternativt om jag fick ta fruns m140i till banbus, köpa fälgar av https://en.wiborg-engineering.se/?currency=

Lätta starka och bra pris!

Och av en händelse så har jag kikat på om 17" skulle funka och har fått följande svar av Fredrik Wiborg

Citat:
Tjena Countergram 17" skall enligt König klara BMW 140 i (icke performance bromsarna, man kan eventuellt behöva ta bort vibrationsdämparna på klossarna om man kör original) Är ju en ren bansetup då det lär kunn fastna en del sten mellan ok/skiva.

Om det är av intresse kan vi ta hem ett set och skulle det mot förmodan inte passa på BMW140 i map bromsarna så tar vi tillbaka fälgarna utan kostnad.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Tips:
https://www.blocket.se/annons/skane/bbs_ch004_235_35_19_et_35/94302124

Jag skulle föredragit 18" men detta är ju bra fälgar till bra pris.
Körde du på Sturup igår?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
blixten skrev:
Vid en snabb koll verkar det som om 8,5 tums bredd och et 35 funkar på din bil i 18 och 19 tums diameter och är godkänt av tyska myndigheter. Men du får kolla mer noggrant själv.


Ok tack!

_________________
Henrik Johansson
Citera
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Tord skrev:
Jag skulle om jag var du, alternativt om jag fick ta fruns m140i till banbus, köpa fälgar av https://en.wiborg-engineering.se/?currency=

Lätta starka och bra pris!

Och av en händelse så har jag kikat på om 17" skulle funka och har fått följande svar av Fredrik Wiborg

Citat:
Tjena Countergram 17" skall enligt König klara BMW 140 i (icke performance bromsarna, man kan eventuellt behöva ta bort vibrationsdämparna på klossarna om man kör original) Är ju en ren bansetup då det lär kunn fastna en del sten mellan ok/skiva.

Om det är av intresse kan vi ta hem ett set och skulle det mot förmodan inte passa på BMW140 i map bromsarna så tar vi tillbaka fälgarna utan kostnad.


Jag har M Performance bromsarna så 17" är väldigt tight, bmw har några OEM fälgar som funkar (jag har sådana på vinterdäcken) men det är väl typ 3mm tillgodo till bromsoken.
Jag ska kolla vad de har för varianter på 18", tack för tipset.

_________________
Henrik Johansson
Citera
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
aerobat skrev:
Tips:
https://www.blocket.se/annons/skane/bbs_ch004_235_35_19_et_35/94302124

Jag skulle föredragit 18" men detta är ju bra fälgar till bra pris.
Körde du på Sturup igår?


Tack för tipset, bra pris på fälgarna men det blir ganska dyra r-däck istället.

Det stämmer att jag var där och körde, du också? Vilken bil körde du?

_________________
Henrik Johansson
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Henrik* skrev:
aerobat skrev:
Tips:
https://www.blocket.se/annons/skane/bbs_ch004_235_35_19_et_35/94302124

Jag skulle föredragit 18" men detta är ju bra fälgar till bra pris.
Körde du på Sturup igår?


Tack för tipset, bra pris på fälgarna men det blir ganska dyra r-däck istället.

Det stämmer att jag var där och körde, du också? Vilken bil körde du?


Jag körde den svarta 325ti compacten som parkerade på banan på andra varvet kl 13:04 (sessionen startade 13:00 för de som inte var där). Den har varit isär ordentligt i vinter och sprinten till växelspaken släppte
Hamnade i friläge när jag skulle lägga i 4:an.
Som tur är har man bra kompisar, en av dem lyckades få i vad vi trodde var 3:an ( men visade sig vara 4:an). Otroligt nog gick det att starta och köra på enbart 4:an. Sedan kunde jag köra till nästa kompis verkstad och fixa det. Var tillbaka ca 15:30 och hann 2 stinter.
Jag låg precis bakom dig vid målflagg

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Henrik*
Vellinge
Här sen Jul 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
aerobat skrev:
Henrik* skrev:
aerobat skrev:
Tips:
https://www.blocket.se/annons/skane/bbs_ch004_235_35_19_et_35/94302124

Jag skulle föredragit 18" men detta är ju bra fälgar till bra pris.
Körde du på Sturup igår?


Tack för tipset, bra pris på fälgarna men det blir ganska dyra r-däck istället.

Det stämmer att jag var där och körde, du också? Vilken bil körde du?


Jag körde den svarta 325ti compacten som parkerade på banan på andra varvet kl 13:04 (sessionen startade 13:00 för de som inte var där). Den har varit isär ordentligt i vinter och sprinten till växelspaken släppte
Hamnade i friläge när jag skulle lägga i 4:an.
Som tur är har man bra kompisar, en av dem lyckades få i vad vi trodde var 3:an ( men visade sig vara 4:an). Otroligt nog gick det att starta och köra på enbart 4:an. Sedan kunde jag köra till nästa kompis verkstad och fixa det. Var tillbaka ca 15:30 och hann 2 stinter.
Jag låg precis bakom dig vid målflagg


Jaså det var du, tyckte synd om dig att premiären skulle ta slut innan den ens hade börjat. Det var bra jobbat att hinna fixa bilen och vara tillbaka för ett par stintar innan det var slut. thumbs up

_________________
Henrik Johansson
Citera
Däck för banåka
För smala fälgar för r-däck?
789 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande