Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (13806 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Jooo, som sagt,,, Känner någon till denna bilens historik så hojta till

Mr RS1800 (Mikael Lindqvist) och jag byggde under lång tid en verkligen fantastisk replika på en MB 190e Evo1
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33212&postdays=0&postorder=asc&start=126 som var runt på de flesta klassiska racing träffarna i tyskland, så när denna såldes fanns ett mycket stort tomt hål i både hjärta och i mekgaraget... VAD skall man göra nu? Abstinensen att "pilla" var total under några månader..
Bygga en Ny 190 fast i GrpA skick? helt görbart, men vad hitta ett objekt från 1984-85?? nää, stort sett omöjligt.

2019 på våren Googlade, blocketsökte, Marketplace letade ett tag och helt plötsligt dök det upp en illa skriven anonns på en Golf..
Läste och ringde till annonsören men infon som fanns att tillgå var knapphändig och illa dokumenterad...
Bilen skulle inneha en utgången Vagnbok, den hade körts i 6h långlopp, funkade bra, typ.
Säljaren kunde (ville) inte specificera mer och priset var lågt...

Så iväg efter att ha propsat på en mindre handpenning för att reservera bilen...

Väl där kunde jag konstatera att bilen hade en kmpl. fullbur från Finess, Det satt Sellholms fjäderben runt om.
En motor som startade lätt och lät vass..

Karossen var rostfri och till synes rak och slät. Bilen var ej av registrerad hos transportstyrelsen, men inte besiktigad sen 2003 och 16'mil på mätaren..

M.a.o ett bra utgångsprojekt!

Köpt och klart!

Provkörde bilen en kortare sväng och kunde sammanfatta den med få ord, JÖSSES! de är inte en orginal motor där fram!
Å jävlar va dåligt bromsarna tar












Sen hände väll inte så mycket under 2019 p.g.a att vårat garage gick under luppen av fastighetsägaren och dess nya muppar i garageansvar...
Så det var totalstopp och restriktioner i vad som fick göras och inte....

Från att varit fritt blås under ansvar och respekt mot övriga inom väggarna, till att hot om omedelbar vräkning om de "tyckte" att det bedrevs "garageverksamhet" så böjade en mörk & deprimerande tid..

VART hittar man ett hobby garage inom GBG's stad med hyfsad hyra och trevliga ärliga grannar som respekterar "mitt-är-mitt, Ditt-är-ditt"? Svaret är: de finns inte...

Så nästan hela 2019 var kört i tankar om att bygga upp bilen enl. FIA GrpA...

MEN så kom ett samtal en dag.... Det är inte mycket, de är en bit utanför stan, men det är ett garage där du får göra vad du vill... thumbs up

Hoppet levde!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Mmmmm, K-jet och tvivelaktiga elinstallationer, nostalgi !
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Mmmmm, K-jet och tvivelaktiga elinstallationer, nostalgi !

Hahaha,, JA!

De lilla som kunde konstantaras medans bilen var i Masthugget var följande:
Allt ser väldigt orginal ut.... MEN..
1. Motorn ÄR trimmad, med hur och av vem?
kunde konstatera att det var ett ställbart kamdrev, en kamaxel som var märkt med NH R3 104gr.... Säger väl mycket?? Vem har byggt motorn?, finns det roliga prylar invändigt? Bränslesystemet är inte rätt nr på mot OE...
Toppen var en 373H som visade sig efter en del googlande vara toppen med förbränningsutrymmen och solida lyftare, Win!
2. 4-2-1 grenrör av okänd tillverkare, men ser väldigt bra ut i mina ögon. Simon/RAY avgasystem (race)
3. Bromsoken var nya/utbyta, Skivorna har tydliga tecken på bankörning med ordentliga värme markeringar.
4. Elen i bilen är ihopsnickrad av en glad amatör...
5. Sellholms chassit är byggt för bilen! Måtte varit dyrt.
6. Stolsfästet är Sellholm's
7. MYCKET saker från rejsshopen Biltema...


Så det fanns saker att fundera på och införskaffa under letandet efter nytt garage.






_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190





/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Efter att ha smugit omkring i garagetr efter kontors tid typ 18-> på fre-sön så och gjort så få steg i mekandet i taget att det knappt märkts slutade bilen helt plötsligt att starta.,..

Tror jag la ner 8h på att få igång fanskapet, inget hände, soppa fanns, gnista fanns, grundinställningarna satt där..men ingt fick motorn att starta... dock fick jag Mikael och hushunden Winston att bokstavligen skita ner sig när det blev en baktändning av rang så att avgaset trillade i sär och det ringde i öronen...

Blev mer och mer övertygad om att ngt med K-jetet INTE var som det skulle....
De mättes tryck å bränsle volymer och volttal mm mm...
Till slut konstaterades det att det kom bränsle fast än luftvågen var stängd... m.a.o en renovering av bränslehuvudet.. eller var det mera





Efter mycket letande och få kallade hittade jag en gubbe i AUSTRALIEN, ja landet på andra sidan klotet... som bevisligen kunde sin skit! https://k-jet.biz/ packade i hop mina delar och gjorde allt redo för att skicka iväg på renovering/utbyte.
Köpte en dyr jävla frakt, för sådana här saker väger... lämnade in med spårbarhet.. skulle ta 5arb dagar för att komma fram...
10dagar efter skickande är sista checkpointen fortfarande Kastrup... söker å jagar UPS vad som händer... Inget svar

Lämnar in papper på att få fulla försäkrade värdet tillbaka efter 3v... ca 1000AUD... då blir det fart!
Paketet kommer helt plötsligt en kväll tillbaka till mig med EXPRESSBUD till dörren!
Men denna gången är "mitt" paket vaccumförpackad i en påse med ABSOL...???

Efter mångt och mycket visar det sig att när man skall skicka flygfrakt får inga paket uppvisa eller "dofta" konstigt... då åker de i karantän... tills att någon kräver pengar för olevererat paket..

Till detta skall det sägas att på paketets fraksedel påvisar om att det innehåller
"Broken Fuel Delivery Parts" samt klistermärken om "non flammable or Toxic liquid" OCH att paketet är vaccumpackad i transparant plast...

Glasklart kan tyckas, MEN om man har sniffer utrustning som ger paketet flygförbud blir det bara liggandes...



SÅÅÅÅ, vad gör man då?

Jo, man hetvattentvättar allt en gång till, tar en ny kartong, lägger delarna i cellplast, vaccumförpackar dessa, lägger ner en handhanduk, går till Åhlens och köper den starkaste jävla kärring parfymen man hittar och tömmer flaskan på handuken!
Tejpar ihop kartongen bra, men lämnar öppningar så att det stinker parfym, lämnar in det hos UPS igen med en gratis fraktlapp som tilldelades mig för "lång väntan" och vips så finns paketet i Australien efter 3 dagar...

UPS Australien hade där imot satt nya lappar på kartongen om "disturbing odor" när mottagaren fick det

Sagt och gjort, fick tillbaka ett helrenoverat justerbart bränslehuvud, samt en ny WUR, kalibrerade till +-5ml skillnad på utgångarna och ett bränsletryck som passar en racemotor. (glömde ta bilder på de nya delarna)

Nya spridare införskaffades, allt monterades ihop och bilen startade DIREKT!
Dyrt som attans, men K-jetet behövs för att bilen skall klassas i GrpA...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Hur var det då med motorn kan undras....

När ventilkåpan lyftes för sjunde gången för att kolla att allt var korrekt följde gummipackningen med upp..
Å till min förvåning får jag den första å enda ledtråden till VEM som byggt/sålt motorn!



Där efter börjar letandet efter ägaren till dåvarande din rallyboutiq för att få mer info om hur/var/när.
Tack å lov finns ju Internet Archives att tillgå och folk byter ju gärna inte tel.nr

Kammen levererades från "Proffessorn" i umeå och toppen portades och cnc frästes hos oss,
Motorn gav då 145 hkr med portad topp, kamaxel och avgassystem, (fö.std.)
Bra vridmoment och fin gång med denna kam.
Varvtalsregister: 2500-7500Rpm
Duration: 288grader In, 298grader Ut
Ventillyft: 10,5mm In och 10,3mm Ut
Nockvinkel: 104grader
Ventilspel: 0,25mm In och 0,45mm Ut

Sen gjorde vi ju så klart en del motorer för rallyåkare runt år 2000... men det kan man bara se om man tar bort toppen och oljetråget... vi modifierade oxå bränslesystemet för många, men de måste man flödesmäta för att se men var det en kmpl. motor med allt, så lämnade de ca 160hk..


jaha.... de kunde jag ju inte undersöka ännu, men mitt mål var ju att återskapa en fullblodad 170Hk gprA motor med ca 11:1 i komp som jag läst och sett bilder på..

Men hur skall bilen bli då?
Jo, ngt sådant här skall den sluta som


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Gamla udda fordon med Kjet, då kommer jag krypande Det finns även firmor här i europa som renoverar grejerna om du vill ha det lite enklare nästan gång . Kanske tom Trendab tar sig an Kjetjobb? Var är tanken att köra med bilen?

NH var ju legenden Nisse hedlunds egna kamaxlar, vet inte om det är en sådan?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Cédric skrev:
NH var ju legenden Nisse hedlunds egna kamaxlar, vet inte om det är en sådan?

Är det Gunnar "Professorn" som levererat kammen så är det en NH kam då han köpt kamslipen av Nisse
för många år sedan.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Jo, jag tror faktiskt de var hans kammar de körde, men alla frågor och om jag kunde få mer duration mm så var det professorn som kunde svara, har ett svagt minne att han hade tagit över hans profiler och kammar och slipade dessa nu mer i Umeå.

Ang k-jet så har han down under återskapat samt nyproducerat delar till Bosch som ingen har, så där av varför det kändes säkrast att få både papper å garanti samt kunna bolla idéer om å hur man kan byta å matcha olika huvud med olika luftvågar mm, kan säga att han har bra koll.

Tex så OM det skulle behövas mer luft eller bränsle så har jag två olika vågar och två olika huvud från 5&6cyl motorer som skall lekas med..

Om å när Corona släpper greppet om Europa så hoppas jag på att vi kan åka på bla. OGP, DTM revival mm å köra med likasinnade i 70-90tals bilar.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jovani skrev:
Jo, jag tror faktiskt de var hans kammar de körde, men alla frågor och om jag kunde få mer duration mm så var det professorn som kunde svara, har ett svagt minne att han hade tagit över hans profiler och kammar och slipade dessa nu mer i Umeå.

Så är det jag har typ 1 km till där Gunnar har bromsbänken

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
När jag pratade med han tror jag samtalet blev 2h långt då vi kom in på mb's 8&16v toppar som han undersökte för rallycross mm istf Volvo.

Väldigt trevlig herre som gärna delade med sig om saker å ting.
Synd bara att han finns i Umeå, skulle gärna ha haft han till att mixtra med motorn på rulllarna

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109



Riktig kul tråd Johan
Lenge sen vi satt på Lindenhof och njöt av god mat ock dryck
Gissar på det blir OGP el Tourenwagen Classic när bilen blir klar🏁

_________________
Glenn Melbye

Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Glenn M. skrev:
Gissar på det blir OGP el Tourenwagen Classic när bilen blir klar🏁

Och 24h Classic vore skoj!

Å absolut skall vi ses å ta

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul Johan!

Alltid roligt att se en lite udda bil, hoppas det blir bra fart på den!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Man kan ju tycka att det borde finnas massor av info och detaljbilder på golfar från guldåldern runt 80-86 p.g.a att de var sjukt vanliga i de flesta racing samanhang... men icke sa nicke..
Om MBn var krånglig att finna korrekt info om så är en GrpA golf OMÖJLIG! Men ibland har man tur att någon
scannat eller fotat ngt ovanligt, så dessa dokument foton ligger nästan till all grund för bygget..







Sen fann jag på det engelska Gti forumet en helt fantastisk sammanstälning på motorer som använts i olika
klasser & bilar var av vissa faller precis in i min önskan på effekt samt bibehållen kringutrustning:


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Bromsarna, som ja sa i början var de helt kassa, även att de var kvalité i grejerna.
Klossarna var Ferrodo 3000 fram och 2500bak, så de borde greppa som bara den, men eftersom bilen hade stått
still ett bättre tag kan ju saker fastna.
Efter att ha lossat och undersökt allt kunde jag inte finna några direkta mekaniska fel, så meckarnisse nr 2 fick assistera med att pumpa tryck i systemet.. till saken var att de kom ingen bromsvätska på höger bak hur hårt Mikael än pumpade... Testade Vänster, samma sak, Höger fram....Ytterst lite.. Vänster fram lika lite.. thumbs down

Är huvudbromscylindern kass?? nädå, där rann det på bra efter lossat ngt varv
Rost i bromsrören? nja kanske...
Slangarna bak (finns två för de som ej vet) såg ok ut, men lossades i tur å ordning.
Kan säga som så, här var problemet totalt! slangarna verkade inte ha tålt vad nu för bromsvätska som låg i för de var helt täta inuti.. Nästan lika illa framtill, men de droppade iaf när man lossade på oket.

Så då var den saken klar, nytt bromsystem hela vägen fram och bak började skissas på.
Skivor då? ja, vad säger de gammla FIA dokumenten för bilen?
Fram:
1-4 kolvs ok,
Diameter: 239,260,280, eller 304mm
Tjocklek: 20,22,25 eller 28mm
Bak:
1-2 kolvs ok
Diameter: 239,260,266 eller 280mm
Tjocklek:10,20 eller 22

Jag tog ett beslut för att köra på Lockheed (AP-Racing) framtill samt en skiva på 280x28.

Detta medförde dock vissa problem när jag såg till funktion och form på de OE-saker som fanns att tillgå..

Golfen har ju haft en del motorstarkare kusiner som haft kralligare bromsar, ETT problem bara:
Samtliga skivor tar luften från fälgsidan.. ej optimalt.

Skall man tillverka lösa Bells & skivor?? JA! eller... leta efter mer std prylar??



Saab skivorna var ju billiga, men 5-bultade, kunde de finnas dessa dimensioner fast från annan tillverkare?
Svar ja! OPEL Astra! 2005-2010.
Enda nackedel var centrumhålet som är ngt mindre än hjulhubben.

Lösning: svarva ner hjulhubbens centrum.
I och med detta bör man kunna hitta skivor på de flesta reservdels butiker OM olyckan skulle vara framme.
OCH om man vill löpa linan ut för att köra lösa skivor & bells finns alla mått för att återskapa.

Bromsok:
Ngt lätt och racing orienterat som kan svälja 28mm skivor men inte kosta 4'kr/st..
Ebay är fantastiskt! AP-Racing från Lotus Elise / Opel Speedster blev valet.
Gunnars Verkstad (rolle slitz) fixade bromsoksadaptern.

Och för att sedan Optimera luftflödet genom skivorna UTAN att mecka med slangar å sköldar mm
blev det givna valet Ronal R10 fälgar som funkar som enorma fläktar när de snurrar.
Mikael hittade 4st på blocket från 80-början 90, mao the-real-deal som VW körde med och som syns på de flesta bilder från race.








_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul och coolt projekt! thumbs up thumbs up thumbs up

Kanske värt att ta kontakt med Kenneth Eriksson,
han kanske kan tänka sig att dela med sig av kontakter
på VW Motorsport från när det begav sig...
Han bor väl fortfarande i Äppelbo om jag inte är ute
och cyklar alldeles.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Det har iaf funnits Brembo och andra skivor med hål i centrum.
Så det skall släppa en del luft genom centrum ut i skivan.
Dock vet jag ej nyvarande utbud , och det var 280mm skiva.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Bromsar del 2:

För att få till bromsbalans och dyligt så byttes Huvudbromscylindern till en 25mm version från G60 modellen
Nya rör, bulkgenomförningar,ställbarbromsvåg monterades inuti cupen. (för den som undrar varför det finns en skarv bakom bromsvågen är det för en eventuell line-lock om den mekaniska handbromsen tas bort i samband med centrumbult) Stålomspunna slangar monterades, Ferodo DS3 fram och DS2500 bak.







_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Styrning / Väghållning:

Eftersom det inte finns specielt mycket att pilla med i geometri i framvagnen på dessa bilar och en tendens till att få bärarmar som pekar uppåt hittade jag ett företag i england som gjorde ett bump steer kit & ett Flip kit

Bump kittet fixar så att bärarmarna istort sett ligger horisontellt, alt ngt neråt om jag justerar fjäderbenen.
Samt att drivaxlarna går rakt in mot diffen.
Flipkittet vänder på styrstaget från ovansidan till udersidan för att även här undvika vinklar.
Bägge kittet använder SKF ledlager och är av seghärdat stål

Jag bytte även styrracket till Quaif's variant för kortare rattutslag, de blev skillnad i känsla!








_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Kul att se bilen här Johan, du har jobbat på bra!
Lyckades kika på den i nya garaget iaf en snabb vända när jag var med Mikael och hämtade XR3i'n.
Blir två roliga bilar i 80 talsskrud ni har när ni är klara sen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (13806 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande