Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
23 besök senaste veckan (13862 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Alltså.... Smaken är ju som baken och jag råkar ha begåvats med absolut noll intresse för gamla Golfar....

...men denna tråden är superkul läsning! thumbs up Det är alltid roligt att läsa om någon som tar hand om en gammal racingbil med historia och "racing heritage". Väl skrivet - kul läsning.

Meka på!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Ronal Turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Jovani skrev:
Styrning / Väghållning:

Eftersom det inte finns specielt mycket att pilla med i geometri i framvagnen på dessa bilar och en tendens till att få bärarmar som pekar uppåt hittade jag ett företag i england som gjorde ett bump steer kit & ett Flip kit

Bump kittet fixar så att bärarmarna istort sett ligger horisontellt, alt ngt neråt om jag justerar fjäderbenen.
Samt att drivaxlarna går rakt in mot diffen.
Flipkittet vänder på styrstaget från ovansidan till udersidan för att även här undvika vinklar.
Bägge kittet använder SKF ledlager och är av seghärdat stål

Jag bytte även styrracket till Quaif's variant för kortare rattutslag, de blev skillnad i känsla!


Hur går drivaxlarna in mot diffen utan kittet och hur ändras det med kittet?

flytta bärarmsinfästning och styrledsinfästning helt rätt

_________________
Roland Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Hur går drivaxlarna in mot diffen utan kittet och hur ändras det med kittet?

flytta bärarmsinfästning och styrledsinfästning helt rätt


Utväckla vad du tänker på med drivaxlarna.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Jovani skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Hur går drivaxlarna in mot diffen utan kittet och hur ändras det med kittet?

flytta bärarmsinfästning och styrledsinfästning helt rätt


Utväckla vad du tänker på med drivaxlarna.


Jag undrar mer vad/hur du menar i det du skrivit

"
Bump kittet fixar så att bärarmarna istort sett ligger horisontellt, alt ngt neråt om jag justerar fjäderbenen.
Samt att drivaxlarna går rakt in mot diffen."

Drivaxlarnas vinkel gentemot gatan beror väl på hjulstorlek samt växellådans (diffens) monteringshöjd i bilen? Ett bumpkit ändrar väl inte detta?

Däremot som du skriver får du vettigare vinklar på bärarmar etc.

Så vad mer exakt menar du bump kittet fixar så drivaxlarna går rakt in mot diffen? och hur är det utan bumpkittet? Misstänker att du bara skrivit fel... Men det kanske är något jag missar?

_________________
Roland Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Jag länkar till sidan som följts noggrant och med eftertanke om det är korrekt eller styling

Bumpstear:
http://pinderwagen.com/build-topics/suspension/bumpsteer/bumpsteer/
Rollcenter:
http://pinderwagen.com/category/build-topics/suspension/roll-centre/

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Jovani skrev:
Jag länkar till sidan som följts noggrant och med eftertanke om det är korrekt eller styling

Bumpstear:
http://pinderwagen.com/build-topics/suspension/bumpsteer/bumpsteer/
Rollcenter:
http://pinderwagen.com/category/build-topics/suspension/roll-centre/


Det som skrivs på dina länkar verkar vara helt korrekt, nu har jag bara läst igenom lite snabbt men tvivlar inte.

Men du skriver tidigare att kittet även ändrar hur drivaxeln går in mot diffen, och det kan jag inte förstå hur ett dylikt kit kan ändra.
Så frågan, hur har drivaxelns vinkel in mot diffen ändrats med kittet du monterar? Eller blev den delen ett skrivfel?

Jag vet inte om du får använda någon typ av spärrdiff, men det rekommenderas och prova utan främre krängningshämmare och kanske extra styv bakre

_________________
Roland Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Du vet ju mer om detta med golf/sirocco än jag
Å jag förstår vad du menar Nja, kan vara en synvilla iom att två andra delar blir rakare så ja, skriv/tankefel.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Jag vet inte om du får använda någon typ av spärrdiff, men det rekommenderas och prova utan främre krängningshämmare och kanske extra styv bakre


Jo lådan har fått nytt innandömme, men mer om den resan senare...

Kommer inte ihåg nu vad det var för hårdhet på fjädrarna på benen, men enl. sellholm's så är det i gränslandet att den främre krängaren inte har ngn funktion p.g.a hårdheten.
Men just nu sitter de på, både fram å bak, sen får man ju känna å mixtra sig fram vad som funkar bäst.
Skall ju både köra på rena slicks (europa) å R-däck här hemma..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Måste säga att det är skandal att du inte kör Ronal Teddy-fälgarna. Trodde det var det enda som var godkänt på en Golf thumbs down

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081




_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Hahaha, de är bara rånkare som du som har sånna planscher i fritzelkällaren

MEN om du hittar sånna så lovar jag att ha dom som transportfälgar på bilen när vi åker i Tyskland

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Jovani skrev:
Hahaha, de är bara rånkare som du som har sånna planscher i fritzelkällaren

MEN om du hittar sånna så lovar jag att ha dom som transportfälgar på bilen när vi åker i Tyskland

Schnabelkäse! It's ein deal

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



dvorak skrev:
Jovani skrev:
Hahaha, de är bara rånkare som du som har sånna planscher i fritzelkällaren

MEN om du hittar sånna så lovar jag att ha dom som transportfälgar på bilen när vi åker i Tyskland

Schnabelkäse! It's ein deal


psst.. finns i repro..
https://www.felgenwerks.com/felgenwerks-retro-bear-v2-15x8

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Är det denna bil du skall köra r888:orna på?
Hur som jäkligt rolig bil och tråd thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
camarogbg skrev:
Är det denna bil du skall köra r888:orna på?


Jepp, de är på den här de skall försöka få upp temp

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Jovani skrev:
Kommer inte ihåg nu vad det var för hårdhet på fjädrarna på benen, men enl. sellholm's så är det i gränslandet att den främre krängaren inte har ngn funktion p.g.a hårdheten.


Hittade en minnesnotering ang märkning på fjädrarna:
Fram: Övre 250-100 hjälpfjäder 80-20
Bak: Övre 220-40 hjälpfjäder 80-20

Några tankar om detta på en bil som troligen viktar in på 850-880kg..?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Nice med en mk2.
Jag har på dessa väldigt risiga med väldigt coola fälgar fram på våran Gti 16v ibland.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Blir nog samma funktion som på Ronal Aero, suger inifrån å ut thumbs up

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Jovani skrev:
Jovani skrev:
Kommer inte ihåg nu vad det var för hårdhet på fjädrarna på benen, men enl. sellholm's så är det i gränslandet att den främre krängaren inte har ngn funktion p.g.a hårdheten.


Hittade en minnesnotering ang märkning på fjädrarna:
Fram: Övre 250-100 hjälpfjäder 80-20
Bak: Övre 220-40 hjälpfjäder 80-20

Några tankar om detta på en bil som troligen viktar in på 850-880kg..?


Min Scirocco II med kw variant två hade 170 på framfjädrarna och 200 på bakfjädrarna om jag förstår kws hemsida korrekt. Tror den vägde 920kg tom. Bra balans, främre krängningshämmare borttagen och bakre bytt till hårdare.
För allround gatubruk och någon banträff kändes det som helt rätt fjädrar. Fungerade med gatdäck, fungerade med slicks.

Så fjädrarna blir nog bra för en ren räjsbil.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



chrix74 skrev:
Nice med en mk2.
Jag har på dessa väldigt risiga med väldigt coola fälgar fram på våran Gti 16v ibland.


Detta är Zender.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
23 besök senaste veckan (13862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande