Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (13868 totalt) |
Rollcenterkitt mm.
Se till att montera den konade delen och dra fast. Sedan svetsa den mot spindeln så slipper du att det går av sen. Om du vill gotta ner dig läser du Grupp-A Homologeringshandlingarna. Du kan även kolla Kit Car Mk3 för de använder till stor del 4x100 Motorsportdelarna från Mk2. Kolla även Seat Ibiza för asfalt rallysetup/racing och Toledo för Supertouring. Tror jag har dem sparade nånstans om du inte hittar. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Fram låter bra. Bak kan va en aning mjukt. Nisse C körde 52n/m på sin mk2 som en referens. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Saken är väll det att om inte delarna finns i MK2 handlingarna på 8v och årsmodellen är de inte OK att använda tyvärr.. Finns både 16v & G60 som har lite roliga grejer, men icke tyvärr. (Sen har vi väll den inställningen till våra europeiska vänner när vi gästar på event att om det kvalas om plats i racet och kör man upp sig i rankingen, så startar vi ändå sist... Enbart för att vi ej kör om pallplats eller pengar mot de andra som kör hela serien. Kan låta konstigt, men att vara den som orsakar något annat team en crasch när de kör om stora pengar och många race och vi kommer dit för eventet och för skoj skull känns bara bra . Skulle man klättra när det väl är race sedan är det bara att köra fullt! Tyskarna uppskattar detta ngt enormt då de vet att (MBn) var snabb och hade potential för främre delen av klungan. Om golfen har samma gener får vi se ) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Eftersom Nisse har lämnat Rejsa så snor jag en fråga som jag noterade i hans tråd:
uppstår detta pga att motorn kunde röra sig i sidled? Ser inga sådana tendenser på medbringarna mot diffen i min låda Å vad menar nisse med att "korta drivaxlarna"?? Väldigt bra med bilder från 12år tillbaka _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Som jag fattade beror det på sänkt bil med breda (R) däck som vid hård kurvbelastning ger trycklaster på ytterhjulets drivaxel som inte kan ta vägen nånstans utan gör att knutarna packar ihop. (Sänkningen gör att rörelsen för kompression av drivaxeln är förbrukad. Kortning av axeln återställer knutarnas normala rörelsevidd. )
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Coolt! Lite för fräsiga med split dock _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Då återstår ju frågan: hur kortas knut/axel? Kan inte riktigt se hur detta går till, har som senast i vintras bytt innre å yttre knuten till nya diton. Får nog oxå ta och fysiskt ta tag i axeln å känna om denna kan dra/puttas in/ut. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Det beror ju vilken typ av låsning det är på axeln mot drivknutarna. Plocka väck fjädern från fjäderbenet och kolla så att det finns rörelse i knuten under hela fjädringsrörelsen. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Många av grejerna från Vw/Seat Motorsport var de samma inom Grupp-A Iaf det man kan direkt se i FIA Homologation för just GTi 8V. Rent tekniskt får du inte göra rollcenterkorrigeringen själv heller. Det skall ju finns att köpa för alla som åker grupp-A i så fall. Så det är väl mer en "gentlemans agreement" att inte protestera OM grejerna motsvarar det som fanns. Men jag bara tipsar om att kolla om du inte redan läser pappren, det finns många likheter som redan finns i handligarna. Ni byter ju redan till grejer som inte står med men är ungefär. Då blir det svar på en höft med. Känner att det är ingen mening att tipsa när det ändå avfärdas. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Det händer först pga motorn som rör sig. När motorfästen mm är styvare så blir nästa problem länkarm och sänkning. Gummit komprimeras och hela paketet rörs inåt mot medbringaren. Sist gör ju sänkningen/rollcenterkorr att vägen mellan inner och ytter knut är som kortast vid drivaxel i våg. Problemet vid max kompression så det bottnar gör att knuten går av i lagret i spindeln. Även att muttern skruvar upp sig och andra problem kan uppstå. VW limmade i vissa fall splinesen mellan knut och yttre medbringare. Enkel lösning. Ta bort plastkonan mellan axel och ytterknut. Slipa av någon millimeter i drivaxelns ändar utanför låsring. Går även att modifiera/platta till fjäderbrickan. Det brukar räcka. Om man har ambition så går det ju att flytta motorfästen så axel inte går rakt in mot knuten. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Inåt låsring i spår som håller innerknut. Utåt C-klips som låser från att glida ur knut. Exakt samma du(Nisse) ser på stefans bilar OM det inte är utbutt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Verkligen kul projekt Lite annan typ av utmaning när man bygger historiskt men det ser väldigt kul ut att få gräva lite efter information från förr (ser också ut som det kan bli väldigt frustrerande )
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Så skall du inte alls känna! Inte heller min mening att framstå så. Alla förslag är bra att ha i tanke och överväga, Å ja, 36år är en lång tid från när det begav sig och specifika delar fanns. Så vissa saker flyger nog under radarn om det skall granskas hårt. Vilka delar tänker du på som inte går att köpa för alla? detta är nyttigt att veta OM frågan kommer upp. Sen är det nog samma som med MBn att "känner" man ingen som ligger på motorsport grejer som kan tänkas sälja är de omöjliga att hitta skulle jag tro. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Tror tyvärr även den skivan tar luften från fälgsidan, denna skiva var länge en kandidat då vent hålen runt hubben fyller en bra funktion att inte föra över värme till hjulager/spindel. Men blev bortvald för en skiva som tog luft från baksidan. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Just nu är motorn rätt fast i hullet efter att bakre/främre fästet nästan är stumt nu mer, Noterade aldrig någon plastkona i de yttre knutarna när dessa byttes (Lörbro) ??? fanns ngn konad metalbit nr26 och 28 medskickad inkl. C-clips. Är det någon av dessa du menar? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Motor del 1:
Vintern 2019/2020 Som jag skrev innan så såg allt ut som att det skulle vara originaldelar, och efter som jag sökt mig fram till vad för ungefärlig effekt som de körde runt 84-85-86 med 8v så sonderades blocket och marketplace efter en 8v-Gti motor som kunde byggas på.. Man skall komma ihåg att specifika GTi delar var lite letande efter MEN de kommer lite annonser här och där. Fick se en anonns för en motor & en 020 låda för 2000.- Hämtat å klart, å planerna var satta! Mot garaget! Plockade isär motorn samma helg, med viss svårighet.. Visade sig att motorn satt fast...90° före OT, ej optimalt då alla kolvar satt i mitten av blocket mer eller mindre. En fördel var att veven var bara att plocka ut, alla lager såg hyfsade ut, inga repor men de vanliga slitaget. Kolvarna där imot... Fick använda övertalnings medoden: handslägga på 2kg och en bit träklamp samt wd-40! Och vända på blocket 180° ca 50ggr för att snällt säga BANKA SKITEN ur kolvarna för att de skulle lossa! Till min förvåning var det ytterst lite rost, men massor av tvättäkta KOKS som gjorde att de satt bom-fast! En tanke som slog mig efter som jag tittat i bilens orginal motor med endoskop var att kolvarna såg anorlunda ut i bilen.. varför.. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Bild på de olika kolvarna?
Är det hydraliska lyftare eller mekaniska i båda topparna? Jag har inte full koll på om det skiljer i förbränningsrumen. Men jag byggde en hybrid och det skiljde på kolvar pga om FB-rummen var i kolv eller topp. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (13868 totalt) |