Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Väldigt viktigt om Sviestad och ljudnivåer i år | 2 besök senaste veckan (1313 totalt) |
På Sviestad har man redan sen tidigare kontinuerlig ljudmätning som loggar och larmar direkt till kommunen om det överskrids. 95dB vid förbifart som på andra banor. Inte ovanligt att en del bilar överskrider som man måste se till att vinka av banan.
Det sitter en lampa på depåtornet som inte får blinka vid förbifart alls För både vår egen och banans skull, hjälps åt alla att hålla ett extra öga på detta i år. Överskrider någon så det blinkar så måste det ekipaget tas tag i. _________________ Magnus Thomé |
||||
Koppla en kamera till lampan så blir det lättare att administrera diskussionen (eller fakturan, om det nu kommer en sån från kommunen, men så effektivt har det väl inte blivit än).
|
||||
Klockrent, foto tas när den blinkar. Skitlätt o billigt ihopfixat Extremt olyckligt så sitter lampan så till att den är HELT omöjlig att se som förare (uppe på tornet). Det vore fantastiskt bra om en extra lampa kunde sättas upp längs med depåräcket tex. Om det nu kanske inte redan är gjort sen jag var där senast _________________ Magnus Thomé |
||||
Bygga en replica borde inte vara så svårt, och utseende och funktionen är det många som känner till (när det blinkar har du gjort lite fel och det kostar). |
||||
Frågar för en kompis som mätte höga ljudnivåer (som inte kom från Knutstorp) vid ålderdomshemmets ljudmätare i Kågeröd.
Hur säkert är det att bilen nära mätpunkten är den som utlöser ljudmätaren? Om någon får däckexplosion i närheten vill jag inte betala straffavgift för det... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Den blinkar när flera bilar åker förbi i nära klunga och det räknas inte som för högt. Så det är inte 100% automatisk bedömning. Men är man själv när man åker förbi och det blinkar så är bilen för högljudd.
Någon automatisk bestraffning vid första blinkning är inte på tapeten _________________ Magnus Thomé |
||||
Tar man Knutans raka tex, så skulle det ju vara en hjälp om man fick en bild på vilka bilar som var i närheten, då blir det enklare att veta vilken röd, eller vit bil det var. Oftast är det ju inte alla som ligger precis på gränsen. Hade det funnits 3-4 funktionärer (och gärna kö vid grinden) för för varje uppgift så hade det ju inte behövts administrativa hjälpmedel. |
||||
Märkligt Ljudnivån för grannar är var den är oavsett om det är en eller flera? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Sammanlagringen av flera ljudkällor blir lite olika på nära håll och borta hos grannen. Där spelar det mindre roll om bilarna är på olika ställen på banan eller direkt bredvid varandra. Men klart är ju att om man har en bullrig bil och håller igen på rakan men dönar resten av varvet så kommer grannen bli störd ändå, även om man inte har triggat ljudmätningen. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06 |
||||
Ja några stycken bilar i klunga och sen med reflektioner som förstärker eller släcker ut mellan armco, asfalt, bilar och ev. stående vågor o fans moster så blir det inte repeterbart exakt samma i just den punkt micken sitter. Är mer en fingervisning om hur högt det kanske är hos grannen.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Men när som helst nu ska ni se att SBF agerar: De kommer nog använda lite av sin budget för att t ex göra egna mätningar och jämföra bullernivåerna mellan flygplats, landsväg, närliggande industrier och motorbanan. Sedan ett par exempel med mätningar från andra idrotter och nöjestillställningar: Ljudnivåerna strax utanför Liseberg, omkring Ullevi vid en fullsatt match eller vid konsert på Friends arena.
Efter det kommer säkert alltsammans presenteras snyggt och pedagogiskt, kombinerat med ett förtydligande om hur absurt snett dagens direktiv och regelverk slår mot motorsporten, kombinerat med ett förslag på nya, relevantare direktiv. Kanske kryddat med en kort presentation om hur många som faktiskt är involverade i motorsport och relaterade aktiviteter, i Sverige? Vänta bara, snart kommer svaret från vårt förbund... Vilket år som helst. Eller vilket årtionde som helst... Alldelles strax. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
... I'm still waiting I'm still waiting I'm still waiting I'm still waiting I'm still waiting .... Talking Heads, Crosseyed and Painless från albumet Stop Making Sense Spola till 5:12 ... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Ja en ganska självklar väg att gå för den organisation som ska främja och stötta Svensk motorsport, bra beskrivet! _________________ Magnus Thomé |
||||
SBF mot Naturvårdsverket. Det svarta hålet är inget jag skulle vilja sponsra med licenspengar. Betydligt billigare och nyttigare att Landsväg Industrier Järnväg Luftfart är nyttobuller (enligt Naturvårdsverket) Och därigenom kan andra krav ställas. Vi anses som nöjesbuller vilket om jag förstått rätt är en inte speciellt prioriterad grupp. Med det sagt är det mer besvärande att gatbilar på landsväg låter betydligt mer än de får göra på bana. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Hade man däremot agerat inom området att få det klassat som idrottsbuller istället för industribuller så har det varit nåt annat. Men att agera på den nivån har vi inte sett några bra exempel på. Det brukar bli lite brorduktig-varianter som Kattar och nu nyligen Corona som broms för tävlingstillstånd (det finns polismyndigheter som fokuserat på den delen). De tillstånd som finns är ju mellan kommun och banägare, så alla banor är olika. Banägarna delar ju information om lösningar, tillämpningar etc, mestadels helst utan SBFs inblandning. De tillämningar som finns i tävlingsreglerna används ju "sådär"... |
||||
Men att en enskild bil skulle har fritt fram att låta lika mycket på väg (överallt där du får framföra bilen) som den får låta på bana tvivlar jag lite på. Få din bil att låta 95dB på 10m utanför valfri skola under en halvtimme så tror jag att du blir tydligt ombedd att avbryta din verksamhet. Men att du låter 102dB vid hastighetsgräns på E4 förbi Mantorp är det förmodligen ingen som gnäller på. Sen är det väl så att EU-typningen av ljud slutar vid 4000rpm eller så, över det är det odefinierat, så där kan man öppna flärpen. Det betyder ju i mina ögon inte att den högre nivån är godkänd, den är bara odefinierad. |
||||
På vilket sätt är ett försök att påverka styrande och beslutsfattare med fakta att "agera myndighet"? Om man är missnöjd med lagar och regler bör man väl argumentera för sin sak, på ett konstruktivt sätt? Det pekas på Naturvårdsverket, på klassificeringen av ljudet som nödvändigt/icke nödvändigt, nyttiga aktiviteter och vad som bara är lek, osv osv, bla bla blaa Jag har hört alla varianterna, år efter år. Min poäng är att det spelar ingen roll! SBF kan vända sig till Naturvårdsverket, till Sveriges riksdag, ett öppet brev till Löfven, till nyheterna, till den lokala tidningen i Sviestad, till idrottsförbundet - vart som helst! De kan börja någonstans och skapa debatt, belysa problemet, tala för sina medlemmar, representera oss. Eller så kan de fortsätta be om ursäkt för Svensk racings existens ett par år till, samt göra ingenting. Men då är vi ganska säkra på resultatet. Eller förlåt... de gör såklart inte "ingenting". De "arbetar i det fördolda". Just det. När som helst ger det utdelning, ska ni se. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
De ska (precis som du säger) som intresseorganisation arbeta för att påverka myndigheter, samhälle och opinion. Främja motorsport. Tycker jag absolut. Sen hur mycket arbete som ska läggas på det kan man ju diskutera. Visst är mer långsiktigt. Visst är svårt att förändra, minst sagt. _________________ Magnus Thomé |
||||
Bilen på bilden är uppskattningsvis ungefär lika gammal som bullerdiskussionen..
och återkommande kan man tro att det är en guldfisk bakom ratten och dåtid verkar vara samma som nutid, om man ser till att inget gällande bullerdiskussionen lyckas fastna och driva frågan framåt i egentlig mening.. |
||||
Allmänt banåkaforum Väldigt viktigt om Sviestad och ljudnivåer i år | 2 besök senaste veckan (1313 totalt) |