Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E91 2006*Konbane ambitioner*
1, 2   >>
2619 besök totalt
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
Så då kommer turen till min BMW 320i som skall användas för att köra konbana ocg ev någon bankörning men framförallt fungera som Daily Driver också.
Med sina 150hk/200Nm så är det inget kraftpaket vi talar om utan mer en praktisk bil...men den behöver ju inte bli tråkig för det.
Till konbana så räcker ju effekten helt klart och på lite mindre banor och knixiga landsvägar så känns det helt rätt även om man saknar en viss knuff.

Hur som helst så vill jag här presentera min 320 som ni säkert ser i backspegeln i Göteborgsområdet...för ni lär ju komma om den iaf:-)





_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Du är ju inte ensam att ha inspirerande vardagspulka som lek/vardags-kombination..
Det är ju trots allt en kombi

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Välkommen!

Då träffs vi i cupen!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Den ser ju nice ut!
5 serie fälgar ser det ut som. Bra spårvidd...
Hur långt har den gått?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Välkommen!

Då träffs vi i cupen!

Det är min målsättning iaf..måste fixa lite bättre chassi bara..

Axly skrev:
Du är ju inte ensam att ha inspirerande vardagspulka som lek/vardags-kombination..
Det är ju trots allt en kombi

Exakt min tanke med...:-)

bmw_ixen skrev:
Den ser ju nice ut!
5 serie fälgar ser det ut som. Bra spårvidd...
Hur långt har den gått?

Japp 5 serie fälgar 17" med lite väl bra grepp tycker jag:-) gillar ju att åka brett och det gör man inte med 150hk och breda däck:-)
Men på sommaren skall den rulla på 16" 205:or så sladdbegäret får sin beskärda del...Skall bara fixa lite med chassisättningen då jag vill åka med samma höjd fast med mindre krängningar:-)
Bilen rullat 21 700mil...2 ägare innan som gillat service :-)

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Janoshki skrev:


bmw_ixen skrev:
Den ser ju nice ut!
5 serie fälgar ser det ut som. Bra spårvidd...
Hur långt har den gått?

Japp 5 serie fälgar 17" med lite väl bra grepp tycker jag:-) gillar ju att åka brett och det gör man inte med 150hk och breda däck:-)
Men på sommaren skall den rulla på 16" 205:or så sladdbegäret får sin beskärda del...Skall bara fixa lite med chassisättningen då jag vill åka med samma höjd fast med mindre krängningar:-)
Bilen rullat 21 700mil...2 ägare innan som gillat service :-)


Jo 150hk gör inte en touring till räser... Men med lite hårdre fjädring å så så blir det roligare. Tycker min med Maxpeedingrod coils ligger bra på vägen om än väldigt hård... Men de ställbara är på väg in i bilen. Det ska bli otroligt spännade att se om det blir bekvämare och att man kan ställa på hårt när man vill köra inspirerande.

Vet du om motorns svagheter är fixade? Kamkedja/spännare, ventiltätningar, vevhusventilation, vavletronicfjädrar, valvtronic ställmotor?
Dessa saker är nästan oberoende av service och användning.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Janoshki skrev:


bmw_ixen skrev:
Den ser ju nice ut!
5 serie fälgar ser det ut som. Bra spårvidd...
Hur långt har den gått?

Japp 5 serie fälgar 17" med lite väl bra grepp tycker jag:-) gillar ju att åka brett och det gör man inte med 150hk och breda däck:-)
Men på sommaren skall den rulla på 16" 205:or så sladdbegäret får sin beskärda del...Skall bara fixa lite med chassisättningen då jag vill åka med samma höjd fast med mindre krängningar:-)
Bilen rullat 21 700mil...2 ägare innan som gillat service :-)


Jo 150hk gör inte en touring till räser... Men med lite hårdre fjädring å så så blir det roligare. Tycker min med Maxpeedingrod coils ligger bra på vägen om än väldigt hård... Men de ställbara är på väg in i bilen. Det ska bli otroligt spännade att se om det blir bekvämare och att man kan ställa på hårt när man vill köra inspirerande.

Vet du om motorns svagheter är fixade? Kamkedja/spännare, ventiltätningar, vevhusventilation, vavletronicfjädrar, valvtronic ställmotor?
Dessa saker är nästan oberoende av service och användning.


Motorns svagheter: Kamkedjan inte bytt bara spännaren.Inget rassel vid uppstart så borde vara relativt safe. Ventiltätningar vet ej. Vevhusventilationen fungerar iaf och är av cold climat typ så borde inte vara några problem,valvetronicfjädrarna har jag inte hört om tidigare inte heller ställmotorn.. upplys mig gärna..
Hade du något i chassiväg liggandes till E9x?

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Janoshki skrev:

Motorns svagheter: Kamkedjan inte bytt bara spännaren.Inget rassel vid uppstart så borde vara relativt safe. Ventiltätningar vet ej. Vevhusventilationen fungerar iaf och är av cold climat typ så borde inte vara några problem,valvetronicfjädrarna har jag inte hört om tidigare inte heller ställmotorn.. upplys mig gärna..
Hade du något i chassiväg liggandes till E9x?


Jag har snart detta kit + extra mjukare framfjäder liggande som jag kört med i nått år eller 1,5 åt kanske...
https://www.maxpeedingrods.de/product/2006-2011-for-bmw-e90-3-series-e . . . .

Men håller på att montera detta.
https://www.maxpeedingrods.de/product/gewindefahrwerk-sportfahrwerk-pe . . . .

Har stött på lite patrull... Så jag får kombinera ihop dessa kit och lämnar prylar på "hyllan" som behöver lite fix. Men inget som inte är lösbart.

Janoshki skrev:

valvetronicfjädrarna har jag inte hört om tidigare inte heller ställmotorn.. upplys mig gärna..

Ventiltätningarna verkar var väldigt vanligt. Många som är på annons nu står det att de drar olja... Jag köpte min av en väldigt hjälpsam säljare som hade fixat allt det här. även fjädrarna som håller spänn på valvtronic prylarna bytte han, för en va av. Men efter bara några mil så tände sig motorlampan. Efter lite felsökning med säljarens hjälp så konstaterades det att det va överslag i ställmotorn.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
Jahopp vad händer i huset tro?!?

Jo lite detaljer fixade för utseendet skull....
mörka baklampor,mörka blinkers,svarta njurar....typ standard BMW saker....
Sedan har ju dom otroligt vackra original 16" sommarhjulen kommit på och en chassisats är beställd..
Kommer bli en budgetlösning på den fronten då coils stod på önskelistan egentligen.Men då ett vettigt kit kostar mellan 12-20k så bli detta en prio till nästa sommar istället.Nu blev valet ett Koni Streetkit istället med 30/20 sänkning. Borde ju bli vettig komfort och lite styvare så man inte gungar runt för mycket i konbanan.



_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Janoshki skrev:
Jahopp vad händer i huset tro?!?

Jo lite detaljer fixade för utseendet skull....
mörka baklampor,mörka blinkers,svarta njurar....typ standard BMW saker....
Sedan har ju dom otroligt vackra original 16" sommarhjulen kommit på och en chassisats är beställd..
Kommer bli en budgetlösning på den fronten då coils stod på önskelistan egentligen.Men då ett vettigt kit kostar mellan 12-20k så bli detta en prio till nästa sommar istället.Nu blev valet ett Koni Streetkit istället med 30/20 sänkning. Borde ju bli vettig komfort och lite styvare så man inte gungar runt för mycket i konbanan.

Vad går ett sånt Koni-kit på? Är lite sugen på att få ner min 325:a lite visuellt, speciellt fram (en framfjäder small av förra våren och jag ångrar att jag gick på standardfjädrar, den blev något högre fram än innan med 17000 mil gamla lätt ihopsjunkna fjädrar).

Svarta njurar fram borde vara standard om man har svarta lister runt rutorna (ej krom), snyggt med matchande detaljer!

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
Victor. skrev:
Janoshki skrev:
Jahopp vad händer i huset tro?!?

Jo lite detaljer fixade för utseendet skull....
mörka baklampor,mörka blinkers,svarta njurar....typ standard BMW saker....
Sedan har ju dom otroligt vackra original 16" sommarhjulen kommit på och en chassisats är beställd..
Kommer bli en budgetlösning på den fronten då coils stod på önskelistan egentligen.Men då ett vettigt kit kostar mellan 12-20k så bli detta en prio till nästa sommar istället.Nu blev valet ett Koni Streetkit istället med 30/20 sänkning. Borde ju bli vettig komfort och lite styvare så man inte gungar runt för mycket i konbanan.

Vad går ett sånt Koni-kit på? Är lite sugen på att få ner min 325:a lite visuellt, speciellt fram (en framfjäder small av förra våren och jag ångrar att jag gick på standardfjädrar, den blev något högre fram än innan med 17000 mil gamla lätt ihopsjunkna fjädrar).

Svarta njurar fram borde vara standard om man har svarta lister runt rutorna (ej krom), snyggt med matchande detaljer!


Ligger på drygt 400pund via ebay..så runt 4700:- finns i sverige också för runt 1000 extra.
Tack för dom värmande orden..
skall bli trevligt att montera ny fjädring om ca 2 veckor..då kommer nya bilder också..
Funderar även på en rear muffler delete i samma veva.

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
Jaha.. så vad gjorde man idag...
Jo jag började montera sportfiltret i kärran..
Nej tack inga moraliska påhopp om hur kasst det är nu.
Testmonterade Biltemas filter och tycker mig hittat en bra position på filtret,original luftstyrning och sedan skall det monteras en luftstyrning från dimljuset .Detta borde ge tillräckligt med kall luft för filtret att suga in.
Mätta på vägen fr Göteborg till Borås idag och insugstempen låg på ca 2 grader varmare än originalet.. så det verkar lovande för vidare utveckling av avskärmning.
Bifogar bild på mitt testmontage.. men det skönaste var ändå ljudet!


_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
Ny dag nya utmaningar.. idag blev det byte av kamkedjesträckare på polarens bil.
Bökigt och trångt men skam den som ger sig.




_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
Så kom ett mailmed att KONI satsen minsann var slut...
Jaja fick bli en billig TA technix om ersättare sålänge i rent forskningssyfte..
Får väl se vad man får för ynka 2700:- i fjädringsväg..får ju hoppas det duger till nästa lass med pengar kommer in på "kontot för lek" igen.


Skall monteras idag 22/4 iaf..så iaf något..

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Förväntade mig E91 tjöt igår på flygfältet...
Få väl bli nästa gång då. :-)

Tyckte mina maxpeedingrod skötte sig utmärkt igår. 2500kr inkl. Camberplattor och ställbar dämpning. Finns lite förbättringspotensial på dom, men för dom pengarna...
Ta tekniks så förväntar man sig 100% passform.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Förväntade mig E91 tjöt igår på flygfältet...
Få väl bli nästa gång då. :-)

Tyckte mina maxpeedingrod skötte sig utmärkt igår. 2500kr inkl. Camberplattor och ställbar dämpning. Finns lite förbättringspotensial på dom, men för dom pengarna...
Ta tekniks så förväntar man sig 100% passform.


Hje ja det hade jag räknat med också.Men dräneringsjobb fick ta över hela helgen tyvärr. Vatten är ett helvete att leda om kan man lugnt säga..
Grymt pris för coils får man ju säga..Jo TA levererar ju som bekant inga direkt kvalitets coils så var mycket skeptisk till valet.Men deras chassisats håller måttet iaf..lite för mjuk lågfartsdämpning men ändå överraskande bra. Dom gamla cykelpumparna gjorde ju ingen direkt nytta.Passformen var 100% inga konstigheter alls vid montering,allt var som OEM. Det som ligger i fatet nu är däcken helt klart...Men det får komma senare när andra fälgar ev kommer på plats.
När är nästa konbana på fältet?

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
lite skillnad blev det ändå på utseendet tycker jag..
Gamla dämparna var sopslut och var som cykelpumpar....Fjädrarna var dom längsta jag någonsin sett på en vanlig bil likaså hur tunna dom var.Förstår varför det blir mjuk gång i bilen och svajjigt.
Nu sänkt 30 fram och 20 bak enligt spec..tror dock det är lite mer,men har ej mätt.
18" står på önskelistan med en uppsättning bra däck på.
Just nu 16" Michelin energy savers..inga direkt några däck tillannat än vardagsåkning,provocerade dom lite igår på kurviga vägar men dom är alldeles för mjuka i sidoväggarna då det känns som att däcket försvinner in under bilen..Läskigt.
Bild1: Innan.
Bild2: Finns lite att ta bort i skuffen på E91 helt klart.
Bild3: Jämförelse före och efter.



_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Janoshki skrev:


Hje ja det hade jag räknat med också.Men dräneringsjobb fick ta över hela helgen tyvärr. Vatten är ett helvete att leda om kan man lugnt säga..
Grymt pris för coils får man ju säga..Jo TA levererar ju som bekant inga direkt kvalitets coils så var mycket skeptisk till valet.Men deras chassisats håller måttet iaf..lite för mjuk lågfartsdämpning men ändå överraskande bra. Dom gamla cykelpumparna gjorde ju ingen direkt nytta.Passformen var 100% inga konstigheter alls vid montering,allt var som OEM. Det som ligger i fatet nu är däcken helt klart...Men det får komma senare när andra fälgar ev kommer på plats.
När är nästa konbana på fältet?


Ja du, hus... Tur man inte har källare.
20maj är nästa i Vårgårda. Å så va det Gymkhana 27 juni förutom fler sprintar under säsongen.

Den ser inte så låg ut?! Men skönt med bra passform. Vill ha ner min bil mer. Den går ju inte ens i farthinder längre...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Janoshki skrev:


Hje ja det hade jag räknat med också.Men dräneringsjobb fick ta över hela helgen tyvärr. Vatten är ett helvete att leda om kan man lugnt säga..
Grymt pris för coils får man ju säga..Jo TA levererar ju som bekant inga direkt kvalitets coils så var mycket skeptisk till valet.Men deras chassisats håller måttet iaf..lite för mjuk lågfartsdämpning men ändå överraskande bra. Dom gamla cykelpumparna gjorde ju ingen direkt nytta.Passformen var 100% inga konstigheter alls vid montering,allt var som OEM. Det som ligger i fatet nu är däcken helt klart...Men det får komma senare när andra fälgar ev kommer på plats.
När är nästa konbana på fältet?


Ja du, hus... Tur man inte har källare.
20maj är nästa i Vårgårda. Å så va det Gymkhana 27 juni förutom fler sprintar under säsongen.

Den ser inte så låg ut?! Men skönt med bra passform. Vill ha ner min bil mer. Den går ju inte ens i farthinder längre...


Nä min mening var ju inte att få den snorlåg heller utan mer att få ett bra chassi.
Har lärt mig lite genom åren att skall man åka snabbt behöver inte bilen vara låg,skall man åka lågt behöver man inte åka utan komfort,så tog mina lärdomar och blandade om lite..så nu åker jag ett lagom hårt chassi fast med bra höjd...klarar att åka över fartgupp mm utan problem.Även med påkopplat släp bak gick det fint att forcera hastighetsguppen i helgen.

Vill ha en bil som funkar bra i stadsmiljö,grusvägar,konbana ja lite allround utan att ta i överallt.Ser ju givietvis finare ut med lågsniffande bil..men ack så jobbigt när det där lilla guppet missas och oljetråget går i tusen bitar..gjort det på en vr6 golf inte mindre än 3 gånger..så såpass lågt vill jag inte åka..åkte en snorlåg bmw e36 kombi för några år sedan..och den var olidlig i stadstrafik med sitt stenhårda chassi..så det gäller att hitta rätt så man slipper kränget,stötigheten och vinner på komforten.

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88


Trådstartare
Lite update i skitvädret..
Bråkar med diverse givarfel som brukligt på en BMW tydligen.Syresensorerna bråkar om att katten e kass..var en sväng förbi bilprovningen som tyckte avgasvärden såg alldels förträffliga ut så katten e inte kass.Syresensorerna bytta mot original men likt förbaskat sätter den koden P0430 som indikerar att katten inte jobbar ordentligt utan sätter felkod att den är below threshold..alltså under tröskelvärdet.Likaså kommer fel på kamaxelgivare avgas sidan lite oväntat då o då och sätter bilen i LIMPMODE.
Raderar man denna felkoden går bilen perfekt igen .
Blir lite smått galen...men skam den som ger sig.

Funderingarna går ju iofs att få lagat bilen och sälja den till förmån för en 330 E46 som jag anser är en vettig allroundbil.Givetvis med manuell låda.

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Janoshki skrev:
Lite update i skitvädret..
Bråkar med diverse givarfel som brukligt på en BMW tydligen.Syresensorerna bråkar om att katten e kass..var en sväng förbi bilprovningen som tyckte avgasvärden såg alldels förträffliga ut så katten e inte kass.Syresensorerna bytta mot original men likt förbaskat sätter den koden P0430 som indikerar att katten inte jobbar ordentligt utan sätter felkod att den är below threshold..alltså under tröskelvärdet.Likaså kommer fel på kamaxelgivare avgas sidan lite oväntat då o då och sätter bilen i LIMPMODE.
Raderar man denna felkoden går bilen perfekt igen .
Blir lite smått galen...men skam den som ger sig.

Funderingarna går ju iofs att få lagat bilen och sälja den till förmån för en 330 E46 som jag anser är en vettig allroundbil.Givetvis med manuell låda.


Jag har läst en del om hur folk har bytt både sensorer och kat utan att bli av med felkoden... Så jag har avvaktat eftersom min både går som den ska och går igenom besiktning.
En tanke jag har är att koda bort de bakre sensorerna. Har fatta som att det är möjligt. Men har inte kunskap eller utrusting eller tid att skaffa kunskap. NCS expert tror jag det är som gäller. Men har läst om lite andra system oxå för det. Men har inte namnen på de just nu.

De andra sensorerna är nog bara att byta. Det är som du säger vanligt. Peppar, peppar. min hänger fortfarande med...
Det är ju 42% rabatt på autodoc idag, så jag ska nog passa på att köpa ett enkelmasssvänghjulkit.
Det borde snart vara dags. urtramplagret låter och det vibrerar undrligt ibland.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E91 2006*Konbane ambitioner*
1, 2   >>
2619 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande