Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E91 2006*Konbane ambitioner*
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (2642 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



bmw_ixen skrev:
Janoshki skrev:
Lite update i skitvädret..
Bråkar med diverse givarfel som brukligt på en BMW tydligen.Syresensorerna bråkar om att katten e kass..var en sväng förbi bilprovningen som tyckte avgasvärden såg alldels förträffliga ut så katten e inte kass.Syresensorerna bytta mot original men likt förbaskat sätter den koden P0430 som indikerar att katten inte jobbar ordentligt utan sätter felkod att den är below threshold..alltså under tröskelvärdet.Likaså kommer fel på kamaxelgivare avgas sidan lite oväntat då o då och sätter bilen i LIMPMODE.
Raderar man denna felkoden går bilen perfekt igen .
Blir lite smått galen...men skam den som ger sig.

Funderingarna går ju iofs att få lagat bilen och sälja den till förmån för en 330 E46 som jag anser är en vettig allroundbil.Givetvis med manuell låda.


Jag har läst en del om hur folk har bytt både sensorer och kat utan att bli av med felkoden... Så jag har avvaktat eftersom min både går som den ska och går igenom besiktning.
En tanke jag har är att koda bort de bakre sensorerna. Har fatta som att det är möjligt. Men har inte kunskap eller utrusting eller tid att skaffa kunskap. NCS expert tror jag det är som gäller. Men har läst om lite andra system oxå för det. Men har inte namnen på de just nu.

De andra sensorerna är nog bara att byta. Det är som du säger vanligt. Peppar, peppar. min hänger fortfarande med...
Det är ju 42% rabatt på autodoc idag, så jag ska nog passa på att köpa ett enkelmasssvänghjulkit.
Det borde snart vara dags. urtramplagret låter och det vibrerar undrligt ibland.

Angående givare: "Bite the bullet" och köp original eller högkvalitets eftermarknad från seriös återförsäljare (typ VDO, Ate, Bosch). De billiga (Vemo, Ridex m.fl.) håller inte måttet. Jag köpte en ny ABS-givare från Schmiedmann (Vemo) eftersom jag tänkte att de hade vaskat fram de billiga som ändå fungerar och den var död direkt ur kartongen (dock återköp utan krångel). Ate från Autoexperten (de hade en på hyllan) fungerade klockrent.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Victor. skrev:
bmw_ixen skrev:
Janoshki skrev:
Lite update i skitvädret..
Bråkar med diverse givarfel som brukligt på en BMW tydligen.Syresensorerna bråkar om att katten e kass..var en sväng förbi bilprovningen som tyckte avgasvärden såg alldels förträffliga ut så katten e inte kass.Syresensorerna bytta mot original men likt förbaskat sätter den koden P0430 som indikerar att katten inte jobbar ordentligt utan sätter felkod att den är below threshold..alltså under tröskelvärdet.Likaså kommer fel på kamaxelgivare avgas sidan lite oväntat då o då och sätter bilen i LIMPMODE.
Raderar man denna felkoden går bilen perfekt igen .
Blir lite smått galen...men skam den som ger sig.

Funderingarna går ju iofs att få lagat bilen och sälja den till förmån för en 330 E46 som jag anser är en vettig allroundbil.Givetvis med manuell låda.


Jag har läst en del om hur folk har bytt både sensorer och kat utan att bli av med felkoden... Så jag har avvaktat eftersom min både går som den ska och går igenom besiktning.
En tanke jag har är att koda bort de bakre sensorerna. Har fatta som att det är möjligt. Men har inte kunskap eller utrusting eller tid att skaffa kunskap. NCS expert tror jag det är som gäller. Men har läst om lite andra system oxå för det. Men har inte namnen på de just nu.

De andra sensorerna är nog bara att byta. Det är som du säger vanligt. Peppar, peppar. min hänger fortfarande med...
Det är ju 42% rabatt på autodoc idag, så jag ska nog passa på att köpa ett enkelmasssvänghjulkit.
Det borde snart vara dags. urtramplagret låter och det vibrerar undrligt ibland.

Angående givare: "Bite the bullet" och köp original eller högkvalitets eftermarknad från seriös återförsäljare (typ VDO, Ate, Bosch). De billiga (Vemo, Ridex m.fl.) håller inte måttet. Jag köpte en ny ABS-givare från Schmiedmann (Vemo) eftersom jag tänkte att de hade vaskat fram de billiga som ändå fungerar och den var död direkt ur kartongen (dock återköp utan krångel). Ate från Autoexperten (de hade en på hyllan) fungerade klockrent.

Jo jag har förstått att BMW är kinkiga med sina givare helt enkelt.
NU i helgen rasade LMM och kamaxelgivaren också..LIMP MODE är mitt nya körsätt verkar det som..jaja det är bara byta och gå vidare..det tråkiga är ju att BMW har ju fan inget hemma utan allt ligger som beställning hela tiden..Katastrof.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Meen det finns ofta i tyskland och kommer på ett par dagar. japs å all annan bröte ska åka båt från kina... :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Snabb uppdatering..
Gårdagen bjöd på byte av kamaxelgivare samt rengöring av kontakterna till ventilpaketen framtill på motorn..alltså plocka loss kontakter ,rengöra med bromsrengöring och sedan lite 2-26 och banka ihop.
Rengjorde även LMM med bromsrengöring som fick torka ,sedan en dusch med electro cleaner som fick torka.
Radera felkoder och starta motorn. Inga felkoder föutom då P0430

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Kommer P0430 direkt vid start? Min P0420 Kommer ju efter 5 ich mil nått och ett par starter. Gött att det kanske löste ett par problem med att byta givare.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Kommer P0430 direkt vid start? Min P0420 Kommer ju efter 5 ich mil nått och ett par starter. Gött att det kanske löste ett par problem med att byta givare.

Samma på min ..ca 5-8 mil ibland snabbare..Den verkar utför a mätningne vid jämn hastighet så om man lägger farthållaren i aktivit läge på en sträcka där varvet hålls konstant kommer den rätt fort.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Liten update!
Efter helgens strul med motorlampan som lös kontinuerligt och limp mode mm så tog jag det modiga beslutet att koppla ur den excentriska sensorn på motorn.Den som ger signal till Valvetronic ställdonet hur avgaskammen står.
Som i ett vinglsag försvann den lite råa tomgången,vibrationerna avtog,motorn drog makalösa 0.62 på motorvägen och inga felkoder eller motorlampor..ja givetvis P0430 som förhoppningsvis försvinner i helgen när jag skall byta lambdasonderna(båda för säkerhets skull).
Sedan blir det ett bilbyte till en diesel pga pendling...siktat in mig på en 120d eller möjligtvis en 118d Msport..
Blir nog att 320in blir kvar som projekt..kanske med turbo eller roligare motorför N46B20 är ju inget vidare att bygga vidare på.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Ja just det, den "fixen" har jag nog hört om. Hade du fel på den oxå? Jo drar man ut den så går den på vanliga gasspjället istället. På min var det överslag i valvetronic motorn. Det blev limp home mode då oxå. Blir ju sånnade med att se hur det blir med bytta nox sensorer!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Ja precis så är det..Har förmodligen överslag i ställmotorn alternativt att ställ motorn kärvar som sätter felkoden.
Och då blir det LIMP MODE..

Ja syresensorerna skall nog göra lite nytta hoppas jag..annars är det nog fan kat byte..(hemsk tanke för plånboken)

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



På sexan sitter ju ställmotorn med skruv utifrån. Men på N46 inifrån ventilkåpan
Tror inte den va så dyr. Eller? Edit: 1591 för VDO på autodoc (11377548387)
Vi micklade med givaren för ställmotorn oxå, men utan resultat, så det är nog inte omöjligt att det är det som är fel på din då oxå.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Nej precis ställmotor original kostar runt 3500:- givaren runt 4000:- sedan allting runt om som man ändå gör ihop med att man lyfter ventilkåpan skulle land på drygt 14000:- på Schmeidmann

BMW pratade om siffror på 20k+..

Själv klarar jag ju att göra alla momenten men har inget garage att stå i..vilket man bör ha när man lyft ventilkåpan iaf för att förhindra att det blåser ned massa skit etc i den under arbetet.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Lambdasondsbyte gjordes i helgen..
Gick jättesmidigt MEN fortfarande ingen signal i OBD2 läsaren från givare 2 på bank 1..
Måste vara ett kabelfel antar jag för den visar som sagt inget liv alls.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 95


Trådstartare
Så då har man botaniserat i bilen igen..
Den givarsignalen jag letat efter visas inte via OBDII uttaget...
så det problemet är löst.
Mina sonder arbetar som dom skall och när man tittar på OBDII läsaren under körning så får alla parametrar som rör reningen i bilen godkända resultat.
SÅ HAR NU GJORT 2 AV 3 KÖRCYKLER med bilen...så förhoppningsvis skall motorlampan slockna efter den 3:dje godkända cyklen.
Sedan skall P0430 släckas av sig självt..
Så skönt att catalytic converter blev grönmarkerad i instrumentet..för detta betyder ju att allting lirar som det skall.

_________________
Jonaz Eriksson
Audi S3 -00 lätt trimmad ;-)
BMW 123D-09 stage 2+* SÅLD*
instagram: janoshki
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Hur går det här då? Blev ingen konbana i år?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E91 2006*Konbane ambitioner*
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (2642 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande