Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NA -94: Ringenresa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 12 besök idag (16401 totalt) |
Fantastic!!
>>en helsikes trevlig landsväg Vilen skämt lol! Har du spela in några video eller foton? Kanske en bra berättelse om resa? Jag plannera din resa för nesta år _________________ Eugene Maltsev Mazda Miata NA 1.8 BMW e39 540i touring |
||||
Tjena! Nja, jag har bara en mobilfilm på ca 1/2 varv som en kompis tog. Dock med lite härliga ljudeffekter som en plågad passagerar kan ge från sig Ringenberättelse blir det dock! Vi börjar med bildbevis... Det började med att en vid den tidpunkten bekant hörde av sig i vintras och undrade om jag ville haka på till Ringen i juli. Klart jag ville det! Bucket list stuff. "Vi blir 4 pers på tre bilar inkl dig, rätt avslappnat tempo" lät det. MEN det hela eskalerade raskt till 9 glada deltagare. Men Ringenresa visade sig vara som med skidresor: man kan åka ensam och ha supertrevligt med nya kompisar. Alla är där av samma anledningar och man hittar varandra genom gemensamma intressen för bilar/motorsport och öl. Resan ned gick förvånansvärt smidigt. Trevligt med kolonnkörning och däcksparkande, men 90+ mil dagsetapper i skalstolsförsedd Miata är väl sisådär-kul. Genomförbart, men det var mest vädergudarnas förtjänst att jag kom fram så pigg som jag gjorde - mulet och 22 grader gjorde att livet utan AC gick an. Var mentalt förberedd på badbrallor och bar överkropp för att orka med bastun under suffletten. Känslan när man börjar se banpreppade bilar några mil från Adenau, där vi skulle bo, fyllde mig med förväntan och jag började inse det som kanske egentligen är självklart - att detta är höjden av motorsport-Mekkan. Jag har ju kunnat bansträckningen utantill sedan jag var ca 14 år, men egentligen inte läst på inför resan på något organiserat vis. Därför var det inte förrän vi rullade in i Adenau och möttes av Silverpilsmodellen på display i första rondellen som det riktigt gick upp för mig att det fanns alla chanser att stormtrivas i hela området! Vi bodde på Hotel an der Nordschleife, där man har utsikt mot banan och ser backen ned från Wehrseifen till Breidscheid-bron över byn. Bra ställe med standard tysktråkig frulle. Måste vara nån ex-jugoslavisk matriark som bossar över städningen, eller hela stället, för det var skinande rent överallt. Första dagen var det ingen Touristenfahrten så det var läge att utforska borgruinen i Nürburg. Vackert... men ändå rätt skånskt. Mer berg bara... Museet i Nürburgring Center var värt ett besök, främst för Sabine Schmitz-utställningen. Nedan hennes första vinnarbil i 24h återskapad. Premiär på Ringen TF - Lätt obehag och förvirring var det jag kände mest efter de första två varven. Var ute 10-15min efter öppning och det var 3 gulflagg första varvet, samtidigt som trackrental-bilar med absolut 0 koll ska rundas och 500hk GT3or i parti och minut som blinkar med helljuset ....... samtidigt som man ska hitta runt själv. Sen stängde banan en god stund. Det var inte roligt. Undrade varför folk inte bara kör trackdays istället. På kvällen bockade vi av en annan typisk grej man "borde" göra - fotografering vid loggan på komplexet. Den tändes precis när vi rullade in... Dag 2 på TF var nåt helt annat. Ganska lite folk, antagligen pga lite mörka moln runtomkring. Men banan var torr och fin och flytet började komma. På varv 5 och 6 började harmonin och njutningen infinna sig på riktigt! Upprepade "Kom ihåg att du inte vet vad du gör!" inuti hjälmen en hel del, för hornen växer ju direkt när man får på sig hjäm och handskar... Tydligen laddades det på en del ibland ändå... Bästa tid blev 09.34, detta på Toyo T1R gatdäck och med passagerare. Ett pass helt utan gulflagg och utan passagerare, då är vi en bit in på 08.XX . Det är väl så här det brukar låta iaf... Jag och en till i gruppen tog oss tid till en liten vin-runda / utflykt längs Moseldalen. Här byn Kobern med spektakulära vinodlingar i terasser. Oklart om gubben i hängselbrallorna eller traktorn var äldst... båda antika. Utsikt över Moseldalen. [/b] Detta resulterade i ett klassiskt sportbilsproblem... Dom rymdes dock fint liggande såklart. Miata är en rymlig bil, det säger jag er... Slutsatsen då? Jo detta var ju BEROENDEFRAMKALLANDE. Snart börjar planerandet av nästa års Ringenresa [/b] _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
härlig och inspirerande rapport från ett ställe som jag inte har besökt på allt för länge
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Hmmm, Känner inte jag igen M3:an och Meganen ifrån mina trakter? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Kul att min lilla berättelse inspirerar!
Skulle kunna vara så... skarpögt av dig _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NA -94: Ringenresa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 12 besök idag (16401 totalt) |