Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94: Ringenresa
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (16300 totalt)
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Hej!

Här följer berättelser från en glad statsvetares självlärandeprocess när det kommer till att modda och hålla rullande en Miata NA för trackdays.

Lägger även upp denna tråd för att dokumentera för min egen skull och för liksinnade kollegors nöjes skull

Kommentera gärna med varenda liten tanke ni har! Jag fick min inspiration av Magnus "Varför skriver aldrig DU" på Rejsa?"-tråd


Spec:
- 1.8L
- IL Motorsport alukylare
- Skidnation coolant reroute
- Cobalt 2.25" catback

Chassi:
- GAZ Gold Pro coilovers med 10/7 kg-fjädrar
- Ultra Racing-krängare fram
- Ultra Racing-krängare bak
- Powerflex-bussningar i övre och nedre länkarmar
- Powerflex diffbussningar
- IL Motorsport motorfästen
- Avservofierad, numera korrekt gjort

Bromsar:
- Carbotech XP10 fram (tidigare Hawk DTC-60 som jag kan rekommendera!)
- Carbotech XP8 bak (tidigare Hawk DTC-30 som jag kan rekommendera!)
- Goodridge stålomspunna slangar
- Mazda standardskivor

Interiör:
- Full inredning inkl. stereo
- Halvbur
- Sabelt Titan GT-140M skalstol, 9kg
- Skidnation stolsfäste, modifierad
- Beltenick 6-punktsbälte FIA
- QSP mockaratt 350mm
- QSP quick release
- MGS 52mm oljetempmätare i OEM-stil
- MGS 52mm vattentempmätare i OEM-stil

Exteriör:
- JDM-skylthållare
- R Package-läpp (kopia)
- Bumper cut
- Stänkskydd bortplockade

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
En liten teaser från förberedelserna - tvätta hjulhusen först, sen bultcheck:




Ska bli banpremiär med GRC på torsdag 1 april. Nervöst med en depå full av svindyra Ferrari och Porsche men låter mig inte avskräckas.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Fejlep skrev:

Ska bli banpremiär med GRC på torsdag 1 april. Nervöst med en depå full av svindyra Ferrari och Porsche men låter mig inte avskräckas.


Helt rätt!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Tanken var väl att uppdatera lite löpande, men det gick sådär... Lade iaf till nuvarande spec på bilen i första inlägget.

Jag har hunnit köra 1 trackday på Sturup och 2 på Knutstorp hittills i år - oförskämt kul varje gång



Samt använda den som bruksbil mkt mer än det var tänkt... rymmer lätt 4 middagsbordsstolar med hardtoppen på





Nu en fråga om däckslitage till er alla - kan ni hjälpa mig att läsa av vad dom säger om hjulvinklar och tryck?
AD08R 195/50 R15 körda på 2.2 bar kalltryck o ca 2.4 varmt senaste banträffen. Ungefär liknande tryck dessförinnan. Siffrorna i bilderna är mönsterdjup efteråt (för sånt fetglömmer man så kvickt annars).









Mina totala killgissningar:
FL + FR: Lite för mkt camber? Sliter insida. Men även slitet på yttern "över kanten" in på mönstret. Högre tryck skulle ev hjälpa mot slitaget på kanterna?
RL + RR: Liknande slitage på inner och yttersidan = för lågt däckstryck?

Grymt om ni vill dela lite tankar

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Sturup går i vänstervarv, det syns


Lite skulderslitage men det ser ut som du får corden framme på skuldran ganska precis när mönstret blir olagligt så det är ju ganska slitageoptimerat ändå liksom.

Vad har du för hjulvinklar?



_________________
Magnus Thomé
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Sturup går i vänstervarv, det syns

Lite skulderslitage men det ser ut som du får corden framme på skuldran ganska precis när mönstret blir olagligt så det är ju ganska slitageoptimerat ändå liksom.

Vad har du för hjulvinklar?



Right?! Tack för input.

Hjulvinklar kommer strax

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare


Jag vet inte så mkt om sådana här blad men spontant känns j skillnaden stor från sida till sida...

Det kan säkert vara läge att göra en ny hjulinställning?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Lite dagbok över senaste banträffarna!

27 maj med GRC på Knutstorp var svinkul. Än en gång blev det både torrt och spöregn och allt däremellan - mitt favoritväder! När regnet kom vid lunch fick jag hela banan för mig själv i säkert en kvart, vilken lyx. Stilpoäng till den trevlige herren i en Ferrari 812 Superfast som inte bangade skyfallet utan anslöt med fullt ös.

Höjdpunkten för dagen var när jag tog instruktörspass med Robert Serwanski. Det har sagts förr men... Dom pengarna hade aldrig gjort lika mkt nytta om jag hade lagt dem på eftermarknadsdelar Både lärorikt och inspirerande.



Fick många bra punkter om att köra mer i harmoni med bilen och att köra bilen mer som en Miata, mer ballongspår och bromsa mindre. Med mera. Positiv feedback om känslan i bilen - samt om körställningen som jag snickrat många timmar på - värmde. Dessutom hade vi en mkt värdefull diskussion om chassiändringar. Sen knölade Robert ned sig i min tighta skalstol och körde ett par varv. Han kapade såklart direkt två sekunder på mina tider trots mkt trafik. Inspirerande ! Supernöjd med passet!



Igår den 13 juli blev det trackday gatbilar på eftermiddagen/kvällen på Sturup. Inga kylningsproblem alls i 27-gradiga värmen, snarare tvärt om på vägen dit med 70ish C på (eftermonterade) tempmätaren. Termostaten kanske har fastnat i öppet läge?

Efter första passet när jag pillat lite på dämparjusteringen fram såg jag att kylarlocket kanske satt lite snett och eventuellt inte höll trycket...? Drog åt det lite till och - POFF - drog det förbi låsklackarna...! I fontänen med hett vatten försvann kylarlocket ned i motorrummet nånstans, och allt blev blött... Men jag brände mig åtminstone inte. Efter många minuters letande hittade jag locket längst ned i fläktkåpan där det är trångt och hett. Jag började leta efter en lång pinne, men en hyvens karl körde ned sin betydligt tåligare underarm och räddade dagen!

Körde till slut 6 pass under dom 3 timmarna och lärde känna mina nya Toyo R888R i 195/50R15. Tyvärr med bojsänken till fälgar, men lätta sådana står på modifieringslistan inför hösten Dom enda övriga modifieringarna på bilen sedan sist var att demontera bakre krängaren (som ändå var loss på ena sidan) och en sidomonterad JDM-style skylthållare som inte täcker luftintaget.

Bästa tid blev 1:15.1. Vet inte om det är nåt att hänga i gran för en Miata 1.8L med full inredning på R-däck, men kul med lite siffror till nästa gång.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Finns det Rejsianer med MX-5-kunnande som kan ge lite input om offset på fälgar?

Har nu ET37 på banhjulen. Dom flesta sub-6 kg 15x8" fälgar som säljs har ET 25, men ett fåtal finns med 35. Bilens original ET är 40. Gör dessa 12-15 mm någon signifikant skillnad i
1) körupplevelse på bana?
2) grepp på bana?


Har försökt läsa på om teorin bakom här på Rejsa och andra forum. Slutsatserna jag drar är att lägre ET ändrar skrubradien och andra parametrar i geometrin. Det ger bredare spårvidd vilket i teorin reducerar viktförskjutningen vid kurvtagning och därmed ökar det teoretiska maxgreppet. På minuskontot står ökade krafter i ratten, tyngre styrning (min bil har redan berövats sin servostyrning tidigare i livet), och mer spårkänslighet. Rätta mig gärna om jag är ute o yrar

Bonusbild på nuvarande banhjul...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



15x8 ET25 med 205or är en sweetspot (max) om du kör med lite camber och inte är så rädd om skärmkanten. ET35 gör att du slipper anpassa efter skärmkanten.

Bredare spårvidd och mer känsla, men mer krafter (naven fram är konsumtionsvara, även om du byter fett till nåt som tål mer värme, naven bak spricker efter lång användning med mycket kraft, men då ska det till lite mer krafter än vanligt eller 20+ år).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Niklas Falk skrev:
15x8 ET25 med 205or är en sweetspot (max) om du kör med lite camber och inte är så rädd om skärmkanten. ET35 gör att du slipper anpassa efter skärmkanten.

Bredare spårvidd och mer känsla, men mer krafter (naven fram är konsumtionsvara, även om du byter fett till nåt som tål mer värme, naven bak spricker efter lång användning med mycket kraft, men då ska det till lite mer krafter än vanligt eller 20+ år).


kör med 8x15" ET25 ATS DTC och har valsat ut lite för att få plats med 205:orna och trivs riktigt bra

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
OK, tack för input båda! Skärmkanterna är jag inte så oroad över, dom har varit med förr så att säga Det är mer kördynamiken, styrningen och greppet som jag är fundersam över , men ni gav ju lite svar på det. ET25 & 205or verkar vara vanligaste kombinationen folk kör.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Tror att jag spanade denna i Kristianstad idag, om det stämmer så är det kul att se banleksakerna användas till vardags också, lät lagom mysigt med!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Tror att jag spanade denna i Kristianstad idag, om det stämmer så är det kul att se banleksakerna användas till vardags också, lät lagom mysigt med!


Det stämmer! Ja den får tjänstgöra till allt möjligt mellan banträffarna. Mkt rymlig bil... :P


_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Någon som har tips på ställen där man kan väga sin bil i Malmö-området?

Tummen sitter i just nu så istället för att plocka ned mina coilovers och kolla/skära ned bumpstoppen, checka glidpinnarna i bakoken, eller byta termostat som befaras ha fastnat i öppet läge så..... Plockade jag av stänkskydden bak. Blev mkt snyggare tycker jag


_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Tummen sitter fortfarande fast på fel ställe... Så jag bekantade mig me MSCC:s klubbmästerskap genom att vara funktionär vid backtävlingen i Minnesberg idag.

Och dekaltrimmade lite.


_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Fin bil! Hur har körningen varit i år? Som du trodde? Har du någon tanke om var du ska köra nästa år? Är lite intresserad av typ konbana backe och klass standard tror jag. Har inte riktig koll ännu.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Fin bil! Hur har körningen varit i år? Som du trodde? Har du någon tanke om var du ska köra nästa år? Är lite intresserad av typ konbana backe och klass standard tror jag. Har inte riktig koll ännu.


Tack! Jag har kört ca 1 trackday i månaden sedan april och det har varit jättekul såklart, fast jag trodde inte att jag skulle börja snegla på att tävla så fort... Allmänt fortsätter jag med trackdays för att bli en bättre förare och lära mig att ställa in bilen.

Tror att MSCC:s KM är bästa valet för mig 2022. Egentligen vore väl MX-5 Cup Standardklassen coolare men min bild är att alla blivit så proffsiga, snabba och seriösa, och Roadsportandan gått delvis förlorad (?). KM körs ju lokalt i Skåne med, så det blir lättare att få ihop med konkurrerande intressen osv thumbs up

.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ja det är beroende framkallande. Verkar som en vettig plan!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Fejlep skrev:
Egentligen vore väl MX-5 Cup Standardklassen coolare men min bild är att alla blivit så proffsiga, snabba och seriösa, och Roadsportandan gått delvis förlorad (?).

Jag säger som Brasse: "FEL FEL FEL FEL FEEEEEL!"

Roadsport C i SPVM innehåller hela spektrat av amatörer, men vi är alla absolut just det: amatörer. Det finns fina husbilar, skruttiga biltransporter (#Fårrdenärstenhård) och folk som kör tävlingsbilarna till och från tävlingen. Det finns dedikerade räserbilar och bilar som dubblar som sommar/glassbil och tävlingsbil.

Vi har framför allt en absolut lysande sammanhållning och hjälper ständigt varandra i depån. Eckeman fick t ex en ny motor installerad av typ 10 "konkurrenter" en lördagkväll, så han kunde slå dem på söndag förmiddag. Jag har t ex bytt koppling på andras bilar för att de ska kunna vara med och tävla. Händer det något hjälps alla åt och ingen lämnas åt sitt öde om de behöver hjälp.

Kom och besök depån under en tävling!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Torkel K skrev:
Fejlep skrev:
Egentligen vore väl MX-5 Cup Standardklassen coolare men min bild är att alla blivit så proffsiga, snabba och seriösa, och Roadsportandan gått delvis förlorad (?).

Jag säger som Brasse: "FEL FEL FEL FEL FEEEEEL!"

Roadsport C i SPVM innehåller hela spektrat av amatörer, men vi är alla absolut just det: amatörer. Det finns fina husbilar, skruttiga biltransporter (#Fårrdenärstenhård) och folk som kör tävlingsbilarna till och från tävlingen. Det finns dedikerade räserbilar och bilar som dubblar som sommar/glassbil och tävlingsbil.

Vi har framför allt en absolut lysande sammanhållning och hjälper ständigt varandra i depån. Eckeman fick t ex en ny motor installerad av typ 10 "konkurrenter" en lördagkväll, så han kunde slå dem på söndag förmiddag. Jag har t ex bytt koppling på andras bilar för att de ska kunna vara med och tävla. Händer det något hjälps alla åt och ingen lämnas åt sitt öde om de behöver hjälp.

Kom och besök depån under en tävling!


Jag låter mig gärna övertalas att jag har fel! Tack för feedback, jag ska kolla mer noggrannt på saken framöver...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94: Ringenresa
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (16300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande