Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94: Ringenresa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
16 besök senaste veckan (16309 totalt)
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Ditt utv slitage beror på för mjuk set up.
Hårdare fjädrar och styvare krängare brukar göra susen.
Man kan få laborera lite med olika fjädrar innan det blir rätt.
Det svåra är att få en skön gatbil och en snabb banbil.

När vi kör racing så ska vi ha 2bar varmtryck på däcken.
Kalltryck hänger på din vikt och set up vi har 1.5bar på en bil som väger 1000kg.

Sen är det bara att testa

Lycka till
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Magnus (swe) skrev:
Ditt utv slitage beror på för mjuk set up.
Hårdare fjädrar och styvare krängare brukar göra susen.
Man kan få laborera lite med olika fjädrar innan det blir rätt.
Det svåra är att få en skön gatbil och en snabb banbil.

När vi kör racing så ska vi ha 2bar varmtryck på däcken.
Kalltryck hänger på din vikt och set up vi har 1.5bar på en bil som väger 1000kg.

Sen är det bara att testa

Lycka till


Missade helt ditt svar fram till nu! Tack tack för bra input Bra att veta att du kör lägre varmtryck än jag provat hittills

Hade inte kunnat gissa att slitaget beror på för mjuk setup. Jag trodde det var hjulvinklar mest som var boven. Av en händelse har jag handlat ett begagnat set GAZ Gold Pro med customfjädrar 600/400 LBS (ca 11/7kg)




Mycket taggad på mysmek och montera dessa!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Har buskört idag på Sturup Jättekul som vanligt och göttig värk i axlar och armar pga muskelservon. Trevligt snack i depån med.

Satte nytt PB med 1:14.9. Rätt nöjd för jag lyckades samtidigt få bort lite understyrning genom att köra mjukare, hålla mer stödgas och bråka mindre med bilen i kurvorna. Prioriterade inte att byta dämpare så körde gamla gungiga Koni/H&R-setupen.

Tyvärr var det många totala nybörjare med hybris och noll koll på grunderna, vilket resulterade i väldigt inkonsekvent och oroväckande manövrar. Väldigt svårkört i motorsvag Miata mot snabbare bilar med smått farliga förare. Hade varit mkt lämpligt att dela in i grupper just idag.






_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Hej!

Meksäsongen har börjat, bilen står uppallad, diverse grejer är nedrivna... Ska åtgärda bl.a.:
- Byta termostat
- Byta generatorrem
- Byta lambdasond
- Byta div avgaspackningar och upphängningar
- Montera vattentempmätare i "period correct" stil
- Montera oljetempmätare i "period correct" stil
- Montera mina GAZ Gold Pro coilovers
- Byta bromsbelägg

Det sistnämnda leder mig till frågan: Har ni tips på bromsbelägg?
Användingsområdet är gott om trackdays och/eller förhoppningsvis MSSC KM + hundratals gatmil.

Det gör inget om dom lever rövare och dammar på gatan #becauseracecar.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Jag kör med Carbotech XP10 fram och XP8 bak och tycker det funkar kanon till min bil.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Role skrev:
Jag kör med Carbotech XP10 fram och XP8 bak och tycker det funkar kanon till min bil.


Ok, tack! Priset var inte att leka med... Ser ut som runt 4 lax.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Hawk och Ferodo är billigare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hawk och Ferodo är billigare.


Gillade mina Hawk DTC-60/DTC-30 men tyckte att de slets oväntat snabbt. Vilka Ferodo skulle du rekommendera?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Fejlep skrev:
Niklas Falk skrev:
Hawk och Ferodo är billigare.


Gillade mina Hawk DTC-60/DTC-30 men tyckte att de slets oväntat snabbt. Vilka Ferodo skulle du rekommendera?
DS2500 eller vad de heter har använts.

Men bromsar är ju förbrukning, och ibland kostar det mycket och sällan. Men ibland mycket och ofta.
Allt beror på, mest på hur varmt det blir.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Fejlep skrev:
Role skrev:
Jag kör med Carbotech XP10 fram och XP8 bak och tycker det funkar kanon till min bil.


Ok, tack! Priset var inte att leka med... Ser ut som runt 4 lax.


svor själv lite över priset när jag köpte mina, men efter att ha upplevt hur länge dom håller vi inspirerande körning känns det som rena fyndet

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Fejlep skrev:
Niklas Falk skrev:
Hawk och Ferodo är billigare.


Gillade mina Hawk DTC-60/DTC-30 men tyckte att de slets oväntat snabbt. Vilka Ferodo skulle du rekommendera?


Hawkbeläggen håller bra om man kyler dem. Jag kör två säsonger på en uppsättning DTC-30, men då är det ordentlig kylning fram. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Tack för input allihop! Mkt uppskattat thumbs up

Claes Haglund skrev:
Fejlep skrev:
Niklas Falk skrev:
Hawk och Ferodo är billigare.


Gillade mina Hawk DTC-60/DTC-30 men tyckte att de slets oväntat snabbt. Vilka Ferodo skulle du rekommendera?


Hawkbeläggen håller bra om man kyler dem. Jag kör två säsonger på en uppsättning DTC-30, men då är det ordentlig kylning fram. thumbs up


Ok, vad bra! Verkar onekligen som om jag stekte mina. Tyckte inte att det blev sååå varmt men mätte aldrig... Vad kör du för lösning för kylning?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Provar att slänga in en vanlig mekfråga. Hade tydligen inte tillräckligt många problem i mitt liv så jag skaffade mig ett till - ett litet oljedripp:

Bytte ut oljepluggen mot mässingsadapter + oljetempsensor. Och en liten mässingsbricka som inte syns på bild.



Det droppar/fuktar. Hur täta? Vad göra?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Original alubricka är väl mjukare, har du kvar den så glödga den och se om det slutar fukta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Då jag upptäckte total brist på gängor i tråget på mitt första oljebyte på min Mini gjorde jag ett quick-fix med Biltemas överdimension-sats, från original M14x1.5 till M15x1.5 med gängtapp och tillhörande nya plugg och mäsdingsbricka. Men jösses, det läckte, ganska mycket. thumbs down Den lämnade visitmärke precis överallt. Först var tanken att svarva en ny plugg (jobbar som sådan) med o-ring, men lite slump-artat började jag leta oljepluggsbrickor på Trodo.se (måtten står på de flesta) och hittade till slut med rätt mått och tätande fastvulkat gummi. Tätt!!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Biltema har kopparbrickor i lösvikt om man frågar i info disken, i alla fall vad det så tidigare. Jag tog med min adapter och hittade en av lämplig storlek sist jag skapat mig liknande bekymmer.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Original alubricka är väl mjukare, har du kvar den så glödga den och se om det slutar fukta.


Satt ingen på min bil, men nu vet jag att det var en alubricka original. thumbs up Gamla pluggen var tät utan bricka.

Davve skrev:
Då jag upptäckte total brist på gängor i tråget på mitt första oljebyte på min Mini gjorde jag ett quick-fix med Biltemas överdimension-sats, från original M14x1.5 till M15x1.5 med gängtapp och tillhörande nya plugg och mäsdingsbricka. Men jösses, det läckte, ganska mycket. thumbs down Den lämnade visitmärke precis överallt. Först var tanken att svarva en ny plugg (jobbar som sådan) med o-ring, men lite slump-artat började jag leta oljepluggsbrickor på Trodo.se (måtten står på de flesta) och hittade till slut med rätt mått och tätande fastvulkat gummi. Tätt!!


Bra tips, tack så mycket! Gött att du löste problemet. Tror ta mig tusan att jag har en passande bricka med gummi i bra-att-ha-lådan...

Pontus Fyhr skrev:
Biltema har kopparbrickor i lösvikt om man frågar i info disken, i alla fall vad det så tidigare. Jag tog med min adapter och hittade en av lämplig storlek sist jag skapat mig liknande bekymmer.


Också ett bra tips! Tackar

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Chansar på en Miata-specifik fråga då det verkar finnas många kunniga här

Är detta en främre subframe brace? Det påstås att det fanns nåt som Mazda kallade "performance rod"... Och en sån vill man ju ha

Nästa fråga är om jag kan montera den på min -94 smidigt? Subframen har två hål med rätt CC, men finns inga gängor och inga svetsmuttrar inuti subframe... Saknar min de rätta hålen?


_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det där påminner om det tvärrör som sitter på min 99, jättebra att vila växellådan på när motorn är ur.

Det finns ju många stag som tillkommit under åren som endast har svetsmuttrar som tillkommit lite här och där. Samma i bakre subframen där det på slutet var en hel stege under som band fram till golven.

Det är ju inget formellt som hindrar att du fipplar dit svetsmuttrar i din subframe (eller bränner dit lite mer permanent).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Jag kör med mutter och bricka på min 91:a. Lite fippligt, men går att få dit utan större användande av kraftuttryck.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det där påminner om det tvärrör som sitter på min 99, jättebra att vila växellådan på när motorn är ur.

Det finns ju många stag som tillkommit under åren som endast har svetsmuttrar som tillkommit lite här och där. Samma i bakre subframen där det på slutet var en hel stege under som band fram till golven.

Det är ju inget formellt som hindrar att du fipplar dit svetsmuttrar i din subframe (eller bränner dit lite mer permanent).


Fint, men tänkte försöka slippa plocka ur motorn tills vidare
Svårt att komma åt att få in en mutter tror jag, för jag det är ett hålrum i subframen, men ska ta en andra titt...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94: Ringenresa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
16 besök senaste veckan (16309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande