Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NA -94: Ringenresa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (16355 totalt) |
Fasen vilket bra tips! Tack så mycket! _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Hög mysfaktor just nu med nya däck- och fälgsetupen! Ser riktigt köttigt ut.
- Begagnade JR-12 15x7.5" ET26, weight 6.4 kg/st. - Nankang AR-1 205/50 R15. Sänker den ofjädrade vikten med över 6 kg på stram budget! Snart så är den nere på backen... _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Någon som har en skärmvals att hyra ut? Mina skärmkanter fram har haft lite närkontakt med däcken och det har stått på "fixa nån gång senare"-listan sedan jag köpte bilen. Nu när jag monterar bredare R-däck är det dags att ta tag i problemet och valsa skärmarna lite försiktigt
I Malmö-trakten vore smidigt. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Lite tips om Miatans skärmar (även om du säkert har full koll redan!):
- Både fram och bakskärmarna har horisontella kanter som sticker in mot bilens mitt. Jag rekommenderar att tvätta nooooga först (så du inte stänger in grus/smuts/fukt för alltid) och sedan ta en plasthammare och knacka/vik dem uppåt innan du börjar valsa. Valsar man friskt kommer kanterna lägga sig platt längst skärmen - bra för plats åt däcket. - Värm lacken med t ex en varmluftspistol innan du valsar. Man kan värma en hel del - tänk bara hur het sidan på en bil blir då den står i solen en sommardag. När lacken är varm kommer den vara mycket segare/mjukare och inte spricka då du valsar. - Man behöver inte helt sällan trimma kanten där framskärmen möter fronten. Det finns extra material där, så var inte blyg. Annars fastnar ibland däcken på kanten där. - Innerskärmar är töntigt. - Var är dina startnummer? Varför har du inte börjat i Roadsport C ännu? Kom in i matchen! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Tack tack! Hade inte koll på en del av dessa punkter Innerskärmarna är redan väck... Till och med gathjulen tog ju i dem. Aaalltså jag blir sjukt sugen! David som lånade ut valsen ovan tävlar ju med er och jag spanade in hans bil idag. Nu när jag är varm i kläderna på trackdays känner jag att jag vill ta nästa steg, tro mig! Tyvärr funkar det inte ekonomiskt jämte andra mål i livet just nu... _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Vår på G! Bansäsongen är snart här! Full rulle i garaget! Besiktigade bilen igår u.a. ... Men vägen dit innebar rätt mkt mek den senaste tiden. Plötsligt i går morse hittar jag en lös kabel bakom motorn mot torpeden. Den visar sig höra till den vattentempgivare som sitter i blocket, halvt gömd bakom grenröret under kamlägesgivaren. Den hade släppt från kontaktblecket, som i sin tur passar på att gå av pga materialutmattning. Suck... Eftersom jag inte hade fyllt på med all kylvätska tänkte jag att jag borde kunna ta ut givaren en stund utan att skulle bli världens läckage... Men det kändes som om en tsunami slog in över garagegolvet. Sedan hade inte jag rätt grejer för att ful-laga givaren i väntan på en ny, men en hyvens garagegranne stekte på ett nytt kontaktbleck så länge De största förändringarna sedan förra säsongen blev: - GAZ Gold Pro coilovers med 10/7kg fjädrar - Lättare fälgar: JR-12 17x7.5" á 6.4kg styck - Kan-Jang AR-1 205/50 R15 Sen togs mycket tid upp av mer allmän service/underhåll, typ byte av termostat som sitter i bakkant mot torpedväggen och översyn av tätningar och glidpinnar i oken. Kvar att göra: - Valsa klart skärmkamterna. Behövs även bak tydligen... - Justera chassihöjden pga traktorläge just nu... - Montera racestol (feelgood) - Montera mockaratt på ny glappfri quick release (ännu mera feelgood) _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Nuuu är det nära! Banpremiär på Knutstorp på fredag med GRC.
Jag var och fick hjulvinklarna kontrollerade och justerade i morse. Lite spännande med -1 grad ute och snöflingor i luften... men vägen var torr och Kan-Jangen höll mig på vägen Kändes bäst att göra en hjulinställning då jag haft i sär en hel del under vintern. Resultatet: Höftade en del på vinklarna. Hade som mål att ha 3.5gr resp 2.5-3 gr i camber (fram + bak), över 4 gr caster, och oklart ang toe. Hade velat ställa lite mer camber fmf fram, men behöver tydligen förlängda undre spindelleder. Detta är max i dagsläget. Även caster är nu maxad. Tänkte att i princip noll toe bak och lite toe out fram borde hjälpa till att bota den understyrning som jag hade förra året. Bäst vore väl en bromsad diff Input och tankar på vinklarna välkomnas! _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Jooo jag valsade ju skärmar och grejer också. Torkels tips är väldigt bra och jag borde nog ha provat med plasthammare för att komma igång. Internätet påstod allmänt att det här med att valsa skärmar, det skulle vara lätt och smidigt, men det var knepigt och tålamodsprövande tyckte jag. Allt som allt gick det bra, särskilt sett till att det var första gången. Jag var mån om att göra det på riktigt och kolla frigång vid infjädring + styrutslag med, så det tog ju extra tid... Ett extra tips jag knyckte från Youtube: kapa ett jack i kanten där framskärmen möter kofångaren samt där bakre skärmkanterna möter bakre kofångaren (på insidan, så det inte syns utifrån). Då blir det lättare att få kanten att vika sig snyggt, speciellt bak där den är mkt tjockare. Verktyget från Biltema som jag lånade (Tack Daniel! ) behövde spaceas ut för att få bättre vinkel tyckte jag. Svårt att komma igång med dom grunda vinklarna i början innan man fått ordentligt vik på kanten, eller hur man ska säga. Tur att jag hade servopumpsfästen liggande.... Det som tog tid var också att demontera dämparna (igen...) för att kunna testa att R-däcken gick fritt vid max infjädring och styrutslag. Nu gav jag mig där det börjar ta i vid ca halva styrutslaget vid 3 cm markfrigång (ej på bild - på bild något normalare infjädring) Annars hade jag fått vålda/sträcka framskärmarna ännu mer. 15x7.5" ET26 fälgar med 205/50R15 Nankang AR-1. Ride height 90 mm under rambalkshörnen fram + bak _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Riktigt seriöst att ta loss dämparna för att kolla frigång, en vanligare metod är ju annars att rulla och sedan köra en vända för att se om man hör något eller ser skrapmärken på däcksidan eller i innerskärmarna efteråt
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06 |
||
Oavsiktligt blev det den varianten först... När jag först monterade nya dämparna tyckte jag att jag valde en generös höjd inför första testrundan. Icke... Det satte sig rätt mkt efter en stund. Och tog i en hel del. Då bestämde jag mig för att göra valsningen på riktigt. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Tack! Svårt att säga, men inte mkt. Körde ett par svep med valshjulet ganska rakt ut, framför allt fram, mest för att vika skärmkanten ordentligt. Vill inte ändra karosslinjerna eller så. Vi får se! Endast dämparbytet (innan hjulinställning) gjorde att den kändes mer överstyrd i rondeller iaf... _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Ja, kör hårt! bara att prioritera det viktigaste och komma ned på hjulen _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||
Vad sitter det för krängningshämmare på din bil? Understyrning i en Miata kan absolut botas med rätt hjulvinklar/toe-vinklar fram. Även om det alltid är kul att bulta på nya prylar är det oftast att föredra att experimentera med det man har först. Så är man säker på att man byter ut rätt pryl sedan. Hjulinställning hemma i garaget är ju gratis och Toe fram är busenkelt att justera på Miatan. Angående coilovers: Gjorde du en Corner Weight i samband med installationen? Jag ser att du hade "Justera chassihöjd" på din ToDo-lista - mätte du ride height runt om med din egen vikt i bilen, eller hur gjorde du? Vad kör du för Rake? Jag frågar, för även om Miatan är klart förlåtande för sådana saker så är det bra att ha koll på ingående data innan man justerar vidare. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NA -94: Ringenresa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (16355 totalt) |