Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94: Ringenresa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
13 besök idag (16313 totalt)
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
flaset skrev:
VAG / Audi har ett par liknande luftriktare från RS-modeller som är aningen smäckrare, kanske kan vara värt att kolla in? ((8V0 407 812)(8V0 407 811))
https://www.ebay.com/itm/353400411900


Fasen vilket bra tips! Tack så mycket!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Hög mysfaktor just nu med nya däck- och fälgsetupen! Ser riktigt köttigt ut.



- Begagnade JR-12 15x7.5" ET26, weight 6.4 kg/st.
- Nankang AR-1 205/50 R15.

Sänker den ofjädrade vikten med över 6 kg på stram budget!



Snart så är den nere på backen...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Snyggt! Fått dit coilovers mm?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Snyggt! Fått dit coilovers mm?


Yes, några småsaker kvar bara, sen dags att starta upp och besiktiga!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Någon som har en skärmvals att hyra ut? Mina skärmkanter fram har haft lite närkontakt med däcken och det har stått på "fixa nån gång senare"-listan sedan jag köpte bilen. Nu när jag monterar bredare R-däck är det dags att ta tag i problemet och valsa skärmarna lite försiktigt

I Malmö-trakten vore smidigt.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
David89
Trelleborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 11



Jag har en biltema vals här i Åkarp som du gärna får låna!

_________________
David Malmberg
#42 Mx5 Cup
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
David89 skrev:
Jag har en biltema vals här i Åkarp som du gärna får låna!


Suveränt! PM:ar dig

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Lite tips om Miatans skärmar (även om du säkert har full koll redan!):

- Både fram och bakskärmarna har horisontella kanter som sticker in mot bilens mitt. Jag rekommenderar att tvätta nooooga först (så du inte stänger in grus/smuts/fukt för alltid) och sedan ta en plasthammare och knacka/vik dem uppåt innan du börjar valsa. Valsar man friskt kommer kanterna lägga sig platt längst skärmen - bra för plats åt däcket.
- Värm lacken med t ex en varmluftspistol innan du valsar. Man kan värma en hel del - tänk bara hur het sidan på en bil blir då den står i solen en sommardag. När lacken är varm kommer den vara mycket segare/mjukare och inte spricka då du valsar.
- Man behöver inte helt sällan trimma kanten där framskärmen möter fronten. Det finns extra material där, så var inte blyg. Annars fastnar ibland däcken på kanten där.
- Innerskärmar är töntigt.
- Var är dina startnummer? Varför har du inte börjat i Roadsport C ännu? Kom in i matchen!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Torkel K skrev:
Lite tips om Miatans skärmar (även om du säkert har full koll redan!):

- Både fram och bakskärmarna har horisontella kanter som sticker in mot bilens mitt. Jag rekommenderar att tvätta nooooga först (så du inte stänger in grus/smuts/fukt för alltid) och sedan ta en plasthammare och knacka/vik dem uppåt innan du börjar valsa. Valsar man friskt kommer kanterna lägga sig platt längst skärmen - bra för plats åt däcket.
- Värm lacken med t ex en varmluftspistol innan du valsar. Man kan värma en hel del - tänk bara hur het sidan på en bil blir då den står i solen en sommardag. När lacken är varm kommer den vara mycket segare/mjukare och inte spricka då du valsar.
- Man behöver inte helt sällan trimma kanten där framskärmen möter fronten. Det finns extra material där, så var inte blyg. Annars fastnar ibland däcken på kanten där.
- Innerskärmar är töntigt.
- Var är dina startnummer? Varför har du inte börjat i Roadsport C ännu? Kom in i matchen!


Tack tack! Hade inte koll på en del av dessa punkter

Innerskärmarna är redan väck... Till och med gathjulen tog ju i dem.

Aaalltså jag blir sjukt sugen! David som lånade ut valsen ovan tävlar ju med er och jag spanade in hans bil idag. Nu när jag är varm i kläderna på trackdays känner jag att jag vill ta nästa steg, tro mig! Tyvärr funkar det inte ekonomiskt jämte andra mål i livet just nu...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare


Vår på G! Bansäsongen är snart här! Full rulle i garaget!

Besiktigade bilen igår u.a. ... Men vägen dit innebar rätt mkt mek den senaste tiden.

Plötsligt i går morse hittar jag en lös kabel bakom motorn mot torpeden. Den visar sig höra till den vattentempgivare som sitter i blocket, halvt gömd bakom grenröret under kamlägesgivaren. Den hade släppt från kontaktblecket, som i sin tur passar på att gå av pga materialutmattning. Suck...

Eftersom jag inte hade fyllt på med all kylvätska tänkte jag att jag borde kunna ta ut givaren en stund utan att skulle bli världens läckage... Men det kändes som om en tsunami slog in över garagegolvet. Sedan hade inte jag rätt grejer för att ful-laga givaren i väntan på en ny, men en hyvens garagegranne stekte på ett nytt kontaktbleck så länge thumbs up

De största förändringarna sedan förra säsongen blev:
- GAZ Gold Pro coilovers med 10/7kg fjädrar
- Lättare fälgar: JR-12 17x7.5" á 6.4kg styck
- Kan-Jang AR-1 205/50 R15

Sen togs mycket tid upp av mer allmän service/underhåll, typ byte av termostat som sitter i bakkant mot torpedväggen och översyn av tätningar och glidpinnar i oken.

Kvar att göra:
- Valsa klart skärmkamterna. Behövs även bak tydligen...
- Justera chassihöjden pga traktorläge just nu...
- Montera racestol (feelgood)
- Montera mockaratt på ny glappfri quick release (ännu mera feelgood)

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Fejlep skrev:



tjusig!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Nuuu är det nära! Banpremiär på Knutstorp på fredag med GRC.

Jag var och fick hjulvinklarna kontrollerade och justerade i morse. Lite spännande med -1 grad ute och snöflingor i luften... men vägen var torr och Kan-Jangen höll mig på vägen Kändes bäst att göra en hjulinställning då jag haft i sär en hel del under vintern. Resultatet:





Höftade en del på vinklarna. Hade som mål att ha 3.5gr resp 2.5-3 gr i camber (fram + bak), över 4 gr caster, och oklart ang toe. Hade velat ställa lite mer camber fmf fram, men behöver tydligen förlängda undre spindelleder. Detta är max i dagsläget. Även caster är nu maxad. Tänkte att i princip noll toe bak och lite toe out fram borde hjälpa till att bota den understyrning som jag hade förra året. Bäst vore väl en bromsad diff

Input och tankar på vinklarna välkomnas!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Torkel K skrev:
Lite tips om Miatans skärmar (även om du säkert har full koll redan!):

- Både fram och bakskärmarna har horisontella kanter som sticker in mot bilens mitt. Jag rekommenderar att tvätta nooooga först (så du inte stänger in grus/smuts/fukt för alltid) och sedan ta en plasthammare och knacka/vik dem uppåt innan du börjar valsa. Valsar man friskt kommer kanterna lägga sig platt längst skärmen - bra för plats åt däcket.
- Värm lacken med t ex en varmluftspistol innan du valsar. Man kan värma en hel del - tänk bara hur het sidan på en bil blir då den står i solen en sommardag. När lacken är varm kommer den vara mycket segare/mjukare och inte spricka då du valsar.
- Man behöver inte helt sällan trimma kanten där framskärmen möter fronten. Det finns extra material där, så var inte blyg. Annars fastnar ibland däcken på kanten där.
- Innerskärmar är töntigt.
- Var är dina startnummer? Varför har du inte börjat i Roadsport C ännu? Kom in i matchen!


Jooo jag valsade ju skärmar och grejer också. Torkels tips är väldigt bra och jag borde nog ha provat med plasthammare för att komma igång. Internätet påstod allmänt att det här med att valsa skärmar, det skulle vara lätt och smidigt, men det var knepigt och tålamodsprövande tyckte jag. Allt som allt gick det bra, särskilt sett till att det var första gången. Jag var mån om att göra det på riktigt och kolla frigång vid infjädring + styrutslag med, så det tog ju extra tid... thumbs up

Ett extra tips jag knyckte från Youtube: kapa ett jack i kanten där framskärmen möter kofångaren samt där bakre skärmkanterna möter bakre kofångaren (på insidan, så det inte syns utifrån). Då blir det lättare att få kanten att vika sig snyggt, speciellt bak där den är mkt tjockare.

Verktyget från Biltema som jag lånade (Tack Daniel! ) behövde spaceas ut för att få bättre vinkel tyckte jag. Svårt att komma igång med dom grunda vinklarna i början innan man fått ordentligt vik på kanten, eller hur man ska säga. Tur att jag hade servopumpsfästen liggande....



Det som tog tid var också att demontera dämparna (igen...) för att kunna testa att R-däcken gick fritt vid max infjädring och styrutslag. Nu gav jag mig där det börjar ta i vid ca halva styrutslaget vid 3 cm markfrigång (ej på bild - på bild något normalare infjädring) Annars hade jag fått vålda/sträcka framskärmarna ännu mer.



15x7.5" ET26 fälgar med 205/50R15 Nankang AR-1.
Ride height 90 mm under rambalkshörnen fram + bak

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Riktigt seriöst att ta loss dämparna för att kolla frigång, en vanligare metod är ju annars att rulla och sedan köra en vända för att se om man hör något eller ser skrapmärken på däcksidan eller i innerskärmarna efteråt

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ja det var seriöst, bra jobbat. Hur långt ut tror du du flyttade ytterkanten?
Jag tror inte du botar någon understyrning med toe vinklar. Däremot andra fjädrar dämpare och k hämmare hårdhet.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Victor. skrev:
Riktigt seriöst att ta loss dämparna för att kolla frigång, en vanligare metod är ju annars att rulla och sedan köra en vända för att se om man hör något eller ser skrapmärken på däcksidan eller i innerskärmarna efteråt


Oavsiktligt blev det den varianten först... När jag först monterade nya dämparna tyckte jag att jag valde en generös höjd inför första testrundan. Icke... Det satte sig rätt mkt efter en stund. Och tog i en hel del. Då bestämde jag mig för att göra valsningen på riktigt. thumbs up

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Ja det var seriöst, bra jobbat. Hur långt ut tror du du flyttade ytterkanten?
Jag tror inte du botar någon understyrning med toe vinklar. Däremot andra fjädrar dämpare och k hämmare hårdhet.


Tack! Svårt att säga, men inte mkt. Körde ett par svep med valshjulet ganska rakt ut, framför allt fram, mest för att vika skärmkanten ordentligt. Vill inte ändra karosslinjerna eller så.

Vi får se! Endast dämparbytet (innan hjulinställning) gjorde att den kändes mer överstyrd i rondeller iaf...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Ok tack. Man blir sugen när man ser dina bilder. Hoppas komma igång snart.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Ok tack. Man blir sugen när man ser dina bilder. Hoppas komma igång snart.


Ja, kör hårt! bara att prioritera det viktigaste och komma ned på hjulen

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Fejlep skrev:
Vi får se! Endast dämparbytet (innan hjulinställning) gjorde att den kändes mer överstyrd i rondeller iaf...

Vad sitter det för krängningshämmare på din bil?

Understyrning i en Miata kan absolut botas med rätt hjulvinklar/toe-vinklar fram. thumbs up Även om det alltid är kul att bulta på nya prylar är det oftast att föredra att experimentera med det man har först. Så är man säker på att man byter ut rätt pryl sedan. Hjulinställning hemma i garaget är ju gratis och Toe fram är busenkelt att justera på Miatan.

Angående coilovers: Gjorde du en Corner Weight i samband med installationen? Jag ser att du hade "Justera chassihöjd" på din ToDo-lista - mätte du ride height runt om med din egen vikt i bilen, eller hur gjorde du? Vad kör du för Rake? Jag frågar, för även om Miatan är klart förlåtande för sådana saker så är det bra att ha koll på ingående data innan man justerar vidare.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Att försöka kompensera en felaktig balans fram bak i att ta upp krängningen med en massa toe out låter som man får en väldigt spännande bil.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94: Ringenresa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
13 besök idag (16313 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande