Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skillnad mellan vanlig olja och racingolja
1 besök senaste veckan (709 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651


Trådstartare
Engineering explaned förklarar för oss vanliga dödliga vad skillnaden mellan vanlig (racing)olja och riktig racingolja är.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Intressant det med Zink.

Alltså racing olja har upp till dubbelt så mycket zink för att skydda bättre vid metall mot metall kontakt.
Men zink är dåligt mot katalysatorn så därför har man lägre eller lagom nivå med zink i vanlig olja.

Frågan är hur man ser andelen zink ? (kollade i datablad på Motul 300v men hittade inget)
Samt har någon råkat ut för problem med avgasvärdena på sina moderna bilar med katt när dom kör race olja?
Och vilka oljor är riktiga race oljor?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Fast ZDDP additiv behövs väl bara till äldre stötstångsmotorer med konventionella ventillyftare, modernare versioner har rullkammar som inte behöver additivet i samma omfattning.

_________________
Kai Anttila
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Commodåren skrev:
Fast ZDDP additiv behövs väl bara till äldre stötstångsmotorer med konventionella ventillyftare, modernare versioner har rullkammar som inte behöver additivet i samma omfattning.


Luftkylda motorer såsom Porsche har väl såna krav vill jag minnas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651


Trådstartare
Finns en del annat matnyttigt ang. oljor på hans sida.
Bl.a. om att "high mileage" oljor har tillsatser som gör att packningar sväller lite. Det är tydligen för att ge packningarna längre livslängd, trots att man inte byter olja ofta och därmed inte inte blir av med alla avlagringar som vid normalt oljebytesintervall.
Det pratas även en del om syntetisk olja vs wankelmotorer.
https://www.youtube.com/watch?v=pPFSR-2lhxY

Alltid kul att lära sig lite nytt. Verkar inte finnas någon botten i diskussionerna om olja.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Commodåren skrev:
Fast ZDDP additiv behövs väl bara till äldre stötstångsmotorer med konventionella ventillyftare, modernare versioner har rullkammar som inte behöver additivet i samma omfattning.


Han nämner just detta i filmen, om du lyssnar efter 8 minuter,
dom halverade andelen zink när Nascar gick över till rullkammar 2010 , men trots detta så är det nu 50% mer zink i racing oljan för att zinken ger överlag ett bättre skydd i en racingmotor.

Med det att zink är ett gift mot katalysatorn har jag ej hört förut och är ju då något att tänka på för dom med moderna bilar som väljer att köra på racing olja..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Zink, Fosfor (ZDDP) och molybden till viss del.
Det var kanske 10 år sedan de började dra ner på dessa ämnen, men vi har ju haft kattar längre än då.

Ingen tillverkare skriver ut det på innehållsförteckningen, men Googlar man så kan man hitta andelen för en del oljor 1500 ppm brukar man säga är ok eller bra.

Det är väl ganska många bilar som har "flat tappets". Problemet ör väl gissningsvis större på 2 ventilare med tyngre ventiler och högre fjädertryck och förstås riktigt dåligt på bilar med stötstänger och ännu mer massa. Storleken på kontaktytan mellan kam och lyftare spelar också roll.

Här kan ni se skillnaden vad olika ZDDP nivåer gör med förövrigt väldigt bra oljor:
https://www.youtube.com/watch?v=X_dZqQLVqRQ

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Skillnad mellan vanlig olja och racingolja
1 besök senaste veckan (709 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande