Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför så stora fälgar hela tiden (gnäll om icke runda)
1084 besök totalt
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Så jag har en bil... Den har hjul, både sommar och vinter. Framförallt mina vinterhjul har en olustig förmåga att bli skadade efter typ varje vinter... Nu har jag - återigen - fått båda framfälgarna lite "inte perfekt runda och raka" (tror man kan kalla det lite vridna - dvs lägger man dem på jämt underlag så är de inte 100% raka mot underlaget). Det är som om dom är gjorda av smör....

I grund och botten tror jag det handlar om att man inte skall köra med 20" vinterhjul - det finns inte tillräckligt med fjädring helt enkelt i däckssidan för att klara av lite potthål och annat tjaffs som finns på Stockholms gator. Profilen är 30 om jag minns rätt i huvudet och det är inte mycket till profil. Som det råkar vara så är ju då bromsskivorna 398mm så ja det sätter en del krav då på fälgens storlek såklart...

Men varför så stort? Jag har inte behov av 398 mm bromsskivor (kan en F1 bil klara sig med mindre så borde Store Blå klara sig kan jag tycka), och därmed inte behov av 20" hjul - men visst är det snyggt, det kan jag erkänna.

Min poäng är, har det gått inflation i stora bromsar (ja det verkar det ha gjort) och därmed stora fälgar?

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Problemet är väl även delvis att vikterna gått upp på moderna bilar, vilket medför större bromsar. En del av sanningen.

Åker själv runt med 330mm skivor och stora Brembo-ok original, vilket när bilen var ny 2008 räknades som gigantiskt. Vilket det inte är idag. Åker 18" med 40 profil på vintern och 19 med 35 profil på sommaren, utan att få ovala fälgar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Bilarna blir ju bara större och större för varje ny modell, småbilarna är lika stora som mellanklassbilarna var för 15 år sedan. Om inte proportionerna ska bli helt tokiga så måste hjulen hänga med.

Annars blir det så här:






_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Bamsefar skrev:
men visst är det snyggt, det kan jag erkänna.
Min poäng är, har det gått inflation i stora bromsar (ja det verkar det ha gjort) och därmed stora fälgar?


Gissning.
1: Bilar blir bara större och större, proportionerligt behövs därför större hjul för att det inte skall se knäppt ut. "samma bil" är i dag vad.. 20% större? Kolla Fiat 500 vs. Fiat 500. 20% på 15" är 18"
2: Normalbilen är inte längre mellanklassedan utan en SUV, man vill alltså ha större bilar.
3: Trenden (rent estetiskt) går mot stora hjul för att det är frääänt.
4: Stora bromsar är ett säljargument, viket ger större hjul.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Att bilarna blir tyngre innebär ju också att det blir högre belastning på däck och fälg när de dyker ner i ett potthål = ökad risk för skador på däck och fälg.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Efter att ha kört mycket med 18" 19" och 20" fälgar med en del kantskrap och punkteringar, något varje år typ. Så har det gått till noll sedan jag började bruksa SUV med 265/60 R18.

Numera bara kör jag, smäller det till eller tar i en trottoar så är det ingen fara, däcken är ju förstärkta för att klara rock crawling typ.

Nackdelen är jag kör SUV, men rent praktiskt är det skönt att ha kapitulerat för att bruksbilen är mest bruksig.

_________________
Anders Hansson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Enligt Svensson ser stora bromsar och stora hjul coolt ut - så det säljer bilar. Det är en marknadsförings-grej.

Ingenjörerna vill ha mindre hjul: roterande massa / lägre bil / billigare hjul / billigare däck, etc. Men Svensson tycker att stooora hjul är sportigt och fräckt så stooora hjul säljer bra.

Angående stora bromsar: Att större bromsar automatiskt bromsar bättre är inte automatiskt sant. De hanterar generellt upprepade inbromsningar och hettan som genereras bättre, det stämmer. Men kortare bromssträcka? Nej, så enkelt är det inte. Dessutom brukar bromsträckan som bekant begränsas av däckens fäste.

Utan att avslöja för mycket (jag har både vänner och släktingar i bilindustrin) så råkar jag veta att t ex vissa sportmodeller av kända bilmodeller med större bromsar än standardmodellen faktiskt bromsar något sämre (längre bromssträcka) i en helt vanlig trafiksituation. De är såklart långt bättre under "krävande körning" som t ex på bana, men om man nödbromsar på väg till ICA en vanlig Svensk höstdag får man alltså räkna med något längre bromssträcka med de större bromsarna.

Det är mycket (myyycket!) mer utmanande att dimensionera och konstruera ett bromssystem som effektivt bromsar en bruksbil i alla läge, mil efter mil, i alla väderlekar och alla temperaturer, än det är att hänga på fetbromsar på en av våra banbilar och optimera den för ett enda förhållande: bankörning.

Men vi människor är fåfänga varelser och vi styrs i vårt inköp till absurt stor del av intryck, utseende och image. Hur många här på rejsa tror ni köpt sin senaste bil baserat på driftsäkerhet, säkerhet och ekonomi? Alltså INTE prestanda, utseende, uppfattad kvalitet (känslan i reglage/dörrar/chassi) och känslan man får då man kör bilen? Mmmmm... just det.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Jag har ju några timmars långlopp med Peugeot 206:or och där blir folk bekymrade när jag kommenterar bromsuppgraderingstrådar med att om ni köper de mindre skivorna och belägg från en annan modell så passar racebelägg från en tredje modell.

Så, allt nedgraderas egentligen, utom beläggen. Och helt plötsligt så funkar bromsarna ypperligt på bana utan att man släpar runt på bromsar som kräver större fälgar...

Men man tappar en grej, som nämnts här, det ser inte lika fränt ut när man står i depån.

_________________
Anders Hansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Japp, har läst det på annat ställe där man belyst att marknaden styr det estetiska så formgivarna anpassar sig till det och konstruktörerna får jobba med vad de får .

Jag älskar Porsche 935 mycket för hjulvalet fabriken gjort, 18" som ska jämföras med 20-21" som sitter på GT2

Ballongdäck är underskattat

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det är väl inte enbart otur som gör att fälgar blir orunda. Om jag minns rätt var det Audi som började trenden att ha fälgar gjorda av eftergivligt material på nån RS6. När kunderna tröttnade på att byta ut krokiga originalfälgar och monterade andra fick de byta delar av hjulupphängningen istället. Nånstans måste kraften ta vägen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Finns det någon fördel med lågprofildäck på en vanlig gatbil?
Jag kan bara komma på nackdelar med lågprofildäck.
sämre komfort
dyrare
mer vägljud
ömtåligare
svårare att montera
större fälgar = högre ofjädrad vikt.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



JBT skrev:
Finns det någon fördel med lågprofildäck på en vanlig gatbil?
Jag kan bara komma på nackdelar med lågprofildäck.
sämre komfort
dyrare
mer vägljud
ömtåligare
svårare att montera
större fälgar = högre ofjädrad vikt.


Det possitiva är den stora ballhetsfaktorn...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag tror att det är produktcheferna som spexar bilarna som tror att folk vill ha stora fälgar...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tord skrev:
Jag tror att det är produktcheferna som specar bilarna som tror att folk vill ha stora fälgar...


Bah, stavfel

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Angående "balla hjul" Jag har 4 styck 23 tum 11 tum breda porsche "ENZO" fälgar med 315 25 23 däck... med några mindre förvarings skador. .
Fick tag i dom i ett svagt ögnblick kan säljas för en spotstyver... tydligen nypris med däck 50k.. ett mindre ögonblick funderade jag att sätta dom på min vw T3 buss.. men då det inte är en cayenne så blir det fel.. köpte dom från en utmätning.. så ej stulna..
Ja jag vet inte en försäljnings tråd.. men dom kanske blir"balla" på någon fullsize bil pickup eller amerikanskt ...eller porsche ?

_________________
Michael Thulesius
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Michael Th skrev:
Angående "balla hjul" Jag har 4 styck 23 tum 11 tum breda porsche "ENZO" fälgar med 315 25 23 däck... med några mindre förvarings skador. .
Fick tag i dom i ett svagt ögnblick kan säljas för en spotstyver... tydligen nypris med däck 50k.. ett mindre ögonblick funderade jag att sätta dom på min vw T3 buss.. men då det inte är en cayenne så blir det fel.. köpte dom från en utmätning.. så ej stulna..
Ja jag vet inte en försäljnings tråd.. men dom kanske blir"balla" på någon fullsize bil pickup eller amerikanskt ...eller porsche ?



Hur ser sådana fälgar ut?

_________________
Anders Hansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför så stora fälgar hela tiden (gnäll om icke runda)
1084 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande