Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Honda CBX1000
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3897 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584


Trådstartare
Har skaffat mig en gammal CBX, en ikon från barndomens dagdrömmande.

Stod bortglömd nere i Kalmar, en sån måste jag rädda!

Släpvagnens dåliga hjullager och tillhörande körförbud blev akut att åtgärda. Väder-appen sa att det skulle vara ett par plusgrader och torrt ute, så vinterdäcken skippade jag.


Lastad lagom tills snöovädret kom. Pinnade hem fort, så jag inte skulle bli lidande av sommardäcken på släpvagnen.


Hemma i garaget hade jag ingen hjälp att lasta av, så den fick bo på släpet tills vidare.


Talande bild, Faded Supersport!


Svensksåld, med mycket utförlig instruktionsbok, inklusive hur man ställer ventilerna.


Välutrustad verktygsväska, inklusive tryckmätare för luftfjädringen


Topplocksbultarna ser nyare ut än resten. Nån har nog varit framme och renoverat.


Bakbromsen kärvade, så den fick jag riva. Stort tack till Nikel för pepping!
Verkstadsmanualens metod med tryckluft funkade inte alls. De ville inte röra på sig. Återmonterade och pumpade ut kolvarna. Den bakre var extra seg, så bromsbeläggen fick agera stopp för den främre kolven.


Till slut lyckades jag övertyga kolvarna att de skulle ut.


Det var dags...


Glidbulten behövde lite omtanke också.


Rengjort..


...och återmonterat!


Den funkar som den ska! thumbs up




Och så snart batteriet laddats lite grann...


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Cool! Ser ut att vara i ganska bra originalskick också. Ska du ha den i original eller modifiera den? Jag tycker att de egentligen är snyggare utan kåpa.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584


Trådstartare
Rikard L skrev:
Cool! Ser ut att vara i ganska bra originalskick också. Ska du ha den i original eller modifiera den? Jag tycker att de egentligen är snyggare utan kåpa.


Jag håller med i skönhetsfrågan, men den smått bisarra retrodesignen växer i mina ögon. Först tänkte jag skaffa en framdel likadan som min nya honda, med stor rund LED. Men nu tänker jag mig att behålla original och funderar på ifall jag kan hitta nåt gammalt färgmatchande skinnställ.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Frän!
Tur jag inte har MC-kort för då skulle annonsfrosseriet eskalera till ej hanterbara nivåer tror jag

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



behål den org, det finns nog med sönder kapade motorcyklar redan

_________________
henrik nielsen
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Underbara hojar de där! Var lite vaksam vid parkering på sidostödet, flödande förgasare kan vätskefylla nedersta cylindern vilket ger vätskeslag vid start. Med bra batteri slutar det lätt med helmotorras på de där...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584


Trådstartare
Kurre86 skrev:
Underbara hojar de där! Var lite vaksam vid parkering på sidostödet, flödande förgasare kan vätskefylla nedersta cylindern vilket ger vätskeslag vid start. Med bra batteri slutar det lätt med helmotorras på de där...

Ojdå...

Och centralstödet som är så förbaskat tungt! Borde varit längre hävarm på det.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Nakna hojar är alltid snyggare i min bok, men jag saknar att ha vindskydd ibland. En sån där är betydligt charmigare än min gamla CBR och det är väl charmen som gör det mer än tillgänglig prestanda.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Nakna hojar är alltid snyggare i min bok, men jag saknar att ha vindskydd ibland. En sån där är betydligt charmigare än min gamla CBR och det är väl charmen som gör det mer än tillgänglig prestanda.


Ja, visst är det charmen som gör att man väljer CBX. Det finns bättre och modernare hojar för samma pengar.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224



Motorcykel nummer två som jag och min far hade tillsammans när jag som artonåring ordnat MC-kortet
Honda CB 750

_________________
Stefan Örtengren
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584


Trådstartare
Första provturen idag.

Däcken är inte helt runda. Har väl stått och fått plattor.
Men de ska ändå bytas.

Bromsarna tog inte jättebra, så jag matade på ganska hårt för att se om det behövdes slitas in. Då släppte en kolv som tydligen hade kärvat fast. Fick trycka hem den på ettan.

Så nu ska framoken också rivas.

Motor och låda funkar bra verkar det som. thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Finns det nya kolvar att köpa till bromsok om man behöver?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Finns det nya kolvar att köpa till bromsok om man behöver?

Vet inte. Behövdes inte bak, kolvarna var bra. Det var mest ärg och skit i spåren för tätningarna.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Min farbror hade två sådana, dock utan kåpan.
Kommer ihåg att det var en alldeles fantastisk sång i CBX med 6-1 system och med lite friare ljuddämpning, hördes på långt håll (för att inte tala om när dämparen var helt bortplockad!).

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Riktigt läcker gammal supertouring! Körde en för mååånga år sen, den hade 6-1 och ylade som en F1:a, nästan.
Det finns en firma i Nederländerna som har mycket till gamla hojar, csmnl.com, om du inte redan visste.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Hmm, förra ägaren bor bara 2km härifrån och han som hade den 2011-17 har jag träffat en del. Liten stad, det här...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Mmm, till och med jag som inte har A-kort tittar ibland på cbx:erna. Fräna. Jag hade också en garagepolare som hade en Benelli (med vevaxeln i två delar "som vanligt").

Skit i det nu & över till viktigare saker; man skymtar en europa på bilderna, din? planer? tråd.? Frågor, frågor...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Henning som jag köpte min hoj av sa att man Måste stänga av kranen manuellt efter varje stopp.
Otroligt viktigt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584


Trådstartare
P.P. skrev:
Hmm, förra ägaren bor bara 2km härifrån och han som hade den 2011-17 har jag träffat en del. Liten stad, det här...

Ser man på!

Om du får höra nåt om en tidigare renovering, med tanke på mina nyare topplocksbulter, så kan du hojta! Bra att veta.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Mmm, till och med jag som inte har A-kort tittar ibland på cbx:erna. Fräna. Jag hade också en garagepolare som hade en Benelli (med vevaxeln i två delar "som vanligt").

Skit i det nu & över till viktigare saker; man skymtar en europa på bilderna, din? planer? tråd.? Frågor, frågor...


Nej, det är garagegrannens! S1 med påbörjad motorkonvertering till VAG 1.8T.

Står i samma garage som du var och hämtade en gammal riktbänk ifrån.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Idag känns det märkligt att det kördes hard-core race med CBX1000.

Har sett Peter Linden fräsa ner tändningsmotorkåpan på Anderstorp med dessa under inledningen av 80-talet. Mäktigt.

Kört en liknande -82 , duktigt slöa med dagens mått men symaskinsmjuk motorgång.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Andra projekttrådar
Honda CBX1000
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande