Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Belastningsindex - Balans mellan axlarna?
341 besök totalt
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Hej,

Äger en BMW 540i e39 touring med bl.a. hjul, hjulupphängning och bromsar från M5 e39. Värt att veta är att bilen emellanåt har lite högre fart genom kurvorna än genomsnittet.
Nu ska jag byta däck och funderar på belastningsindex och skillnaden på dito mellan axlarna.
Orignal BMW M5 e39:
245/40 18" 93Y
275/35 18" 95Y

Är sugen på att testa Michelin Pilot Super Sport där det finns 93 (samt 97XL) för framaxeln men endast 99XL för bakaxeln, och frågorna jag ställer mig är:

-Bör jag hålla mig till skillnaden mellan axlarna, dvs 2 viktenheter, eller kan jag rekommenderas att välja 93 fram och 99 bak? (Touringen får säkert bära lite extra vikt på bakaxeln jämfört med sedanen iom tyngre kaross/glas etc..)
-Ger ett högre belastningsindex en stadigare skuldra?
-Vad innebär XL rent fysiskt i däcket?

Tacksam för svar.

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Svarar i lite omvänd ordning så blir det mer logiskt.

XL dvs XtraLoad betyder att däcket tål mer vikt. Då är det bra att minnas att det är inte däcket som bär vikten utan luften. Däcket är bara ett skal som håller luften inne.
Dvs XL däcken är byggda för att tåla mer tryck som sedan tål mera vikt. Tex med ett extra bälte eller annat material.

Det betyder att XL (eller lastindexet för övrigt) inte är stadigare eller bättre däck. De kan vara det men behöver inte.

Så personligen bryr jag mej inte det minsta i lastindex. Utom på gata bör det vara inom bilens specs för att vara godkännt.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Detta har jag också funderat på.
Ofta verkar däckhandlarna ha 94+ däck hemma, i "one size fits all" tänket.

Skulle vara intressant att veta om det adderar mätbar vikt till hjulet.

Från tex. 88 till 94 i lastindex, och om det påverkar komforten negativt ?
Styrresponsen positivt ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



XLdäck bör ju väga mer också...

Lastindex har ju ett designat användingsområde, som inte måste betyda styvare sidor vid sidolast (som ju bör vara det man lär märka i respons).
Men du kan nog använda index som en liten tumregel när då går från en dimension till en annan.
Om du tex har index 97 på en dimension idag, så kommer sannolikt ett däck med index 102 bete sig rejält annorlunda.
Det finns ju gott om personer som har erfarenhet av att bakdäck byggda för 911 (index ca 100) inte fungerar så bra som bakdäck vid frontmotor.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Däck för banåka
Belastningsindex - Balans mellan axlarna?
341 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande