Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
40 besök senaste veckan (11352 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag funderar på att skaffa ett bilsläp att dra banåkarbilen till banan med. Men vad ska man tänka på när man väljer släpvagn?
Först gäller förstås att den ska gå att framföra på ett lagligt sätt - att tågvikten inte blir för hög enligt körkortsbehörigheten, att bilen får lov att dra tillräckligt mycket, att släpet klarar av att husera bilen, och så vidare.

Resurslänkar:
--> Transportstyrelsens sida om släpfordon
--> Dragvikt.se - hur tungt släp får du dra?
--> Dragbil.se - hitta dragbil som passar körkort och släpvikt

Jag är nyfiken på vad man ska hålla utkik efter när man väljer släpmodell. Det finns lätta små släp från mer eller mindre okända tillverkare, stora släp från deluxe-leverantörer och begagnade släp på Blocket.
Vad är ni nöjda med? Vad är ni missnöjda med? Vad ska man titta efter och vad ska man se upp med? Axlar? Boggie? Handske? Påskjutsbroms? Ramper? Fästöglor för spännremmar? Däck? Ut med språket och tyck till!


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1750



När jag shoppar använder jag denna sidan ganska mycket. Snabbt sätt att kolla upp bil&släp som kombo.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slap . . . .

- Boogie är vida överlägset enkelaxligt släp, anser jag. Går stadigare och är säkrare.
- Om du bara har vanligt B-kort: Ställ in dig på att ta B-utökat/B96 så får du fler alternativ att välja mellan. Det är mycket svårt att hitta en bra lösning annars.
- Jag har alltid monterat störa ALU-lådor och bensindunkshållare på alla släp jag ägt. Det är guld för att förvara pressening, domkraft och annat junk i. Och så slipper man ha bensin inne i någon av bilarna.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Ett brett släp med hål i golvet är mycket enklare astt spänna fast bra i och ger flexibilitet.

Ett "måttsytt" kapellsläp är smidigt förutom just lastning och spännande (trångt och behöver winshas upp). En kåpa som fälls upp tar ju bort problemen med trånghet jämfört med att vara begränsad av kapellställningen.

Enkelaxlade "Thulesläp" är inte de minsta men robusta och snabbhanterade (med kolven till tippen kan ju behöva service).
Utan tipp blir det alltid bökigt, men det blir ändå lite pallvirke mm för att kunna lasta på/av utan skrap.

Fokusera på det som är viktigt för dig.

Edit: inspirationstråd
https://www.miataturbo.net/race-prep-75/what-do-you-use-tow-your-track . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Vad har du för dragbil och behörigheter?

Ska man BARA traila sin bil till banan, välj ett så lätt enkelaxlat släp du kan ha.

Likt denna: https://www.gullaboslapvagnar.se/produkter/neptun-n15-380/

Enkelaxlade går mycket skönare än boggie, mindre ryck o slit i bilen.





Jag köpte ett Temared multisläp, totalvikt 2000kg, lastar 1460 nånting, och skitbra för att köra skräp på vid tillfälle.



MVH

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det finns en massa olika perspektiv och erfarenheter och mycket beror på ens egna förutsättningar.

Mina reflektioner efter att ha köpt släp tre gånger nu sedan 2011 för att frakta bil på olika sätt;

Till att börja med, begagnade släp är för dyra (alt. det är för bra andrahandsvärde på släp) för att det generellt sett ska vara värt att köpa begagnat. Det gäller i alla fall i Norrland och om man inte tycker att en hyrtrailer med 2000 kg totalvikt och "låg" lastvikt är intressant.

Jag började med ett billigt flaksläp (Tiki Treiler) som bilen precis gick upp på, egentligen alldeles för låg lastvikt men prio då var att kunna köra tomkarossen till lack. Det gäller att hitta ett med tillräckligt stort flak (mitt var 365x185, mindre blir svårt) och tillräckligt låga lemmar så man får upp dörrarna (svårt med låga bilar). Förutom överlast så är det bökigt med förankring och lastramper på ett släp som inte är gjort för det. Jag kompletterade en del och byggde eget fäste för vinsch. Med tanke på priset var det ett bra köp då men när bilen var klar behövde jag ju nåt som gick att köra lagligt.

Nästa steg var att hitta en mer dedikerad biltrailer men enkelaxlad (pga lite krånglig parkering som jag tyckte då). Jag scoutade marknaden rätt hårt och det finns numera en hel del enkelaxlade med 1800 kg totalvikt. Jag köpte ett Boro Mini Wenus och det finns nog en hel tråd om det. Kort sagt, jag hade fått fel mått, det skulle vara 400x200 (eller om det var 385x195) men visade sig vara 365x180 vilket egentligen var för smalt. Utöver det så hade det rätt höga hjul (195R14) vilket gjorde lastvinkeln brant så trots tipp krävdes lösa ramper. Efter att jag kompletterat med friktionsdrag (underbart!) gick det fint att dra trots enkelaxel men konstruktionen som helhet var lite enkel och gjord för att vara lätt. Jag fick förstärka vinschfästet och bygga egen tippskruv.

I somras tog jag steget till ett "riktigt" bilsläp, Brian James C4 Blue, med 2000 kg totalvikt (400x200). Det är en magnitud till i investering men också ett enormt lyft i användbarhet. Lätt att lasta eftersom bredden är generös, fästen för ramperna så de stannar där de ska, både vid lastning och transport. Smarta spännband med massor av hål i durken att ankra i och smart vinsch. Fantastiskt nog är yttermåtten nästan identiska med Boro Mini Wenus trots att lastytan är mycket större. Det går stadigt bakom bilen, de engelska släpen har ju lite längre avstånd mellan boggiaxlarna. Det är också smidigare att backa än jag trodde. Den absolut största skillnaden är att detta är inga problem alls att lasta själv, och lastningen går snabbare.

Jag tog B96 för att få dra Mini Wenus, och så länge jag drar med Ford Kuga (som får dra 2000 eller 2100 kg med B96) funkar det bra MEN jag inser ju att ett BE skulle ge mycket fler möjligheter och dit ska jag nog, så småningom.

Vilka vikter man behöver beror förstås på hur tung räserbil man ska dra runt på, men ska man klara sig med släp för 1500 kg totalvikt bör det vara en räserbil på en bit under 1000 kg, det är min bedömning. Brian James enkelaxlade C2 lastar 968 kg om man väljer det breda flaket och 1500 kg totalvikt.

Jag har provdragit ett Anssems ECO som är ett billigt, ganska smidigt boggisläp, det klarar 1190 kg last i 1500 kg-varianten. Smidigt system för ramperna men har inget "flak" (öppet mellan körbanorna) och bredden på 188 cm passar inte mig. Men har man en smalare bil är det inget dumt alternativ tror jag. Finns också med enkelaxel och 1300 kg totalvikt som lastar 1030 kg.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13191



Håller med om att begagnade släp är dyrt, även om man kan köpa billigt av folk på rejsa så örnar det alltid med bromsar och besiktning... vi har dock ett 1600 släp som är på väg att bli över bara vi byter axel på det så det går att besikta igen... vi är kebabracing teamet... så det går inte så snabbt att fixa grejjer

_________________
Tord Ringenha11
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Jag hämtade från Polen, nytillverkat som jag ville ha det var billigare än begagnat här hemma.

Jag föredrar helt golv med hål i så man kan spänna över hjulen ner i golvet direkt.

_________________
Anders Hansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Prio 1: Skaffa BE kort. Då behöver du aldrig bekymra dig om vad du hänger på kroken annat än att bilen får dra den faktiska vikten och att du inte överlastar släpet.

Täckt släp är trevligt ingen ser vad du kör på släpet, det du kör kommer fram torrt och rent. Nackdelen är att de är större, klumpigare, sämre sikt.
De är oftast bredare och beroende på vart man kör så kan det vara stressande med ett brett släp och minimalt "vingelutrymme".

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



safe skrev:
Prio 1: Skaffa BE kort. Då behöver du aldrig bekymra dig om vad du hänger på kroken annat än att bilen får dra den faktiska vikten och att du inte överlastar släpet.


Amen på det - B96 har samma krav på uppkörning och ett teoriprov för BE är överkomligt enkelt att göra.

_________________
Anders Hansson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



Lite samma här, har alltid haft kombination av bil som fått dra runt 1400kg på B körkort i kombo med en lätt enaxlat biltrailer (sist var det en från mastertrailer) men man åkte alltid med överlass då moderna bilar blir tyngre och tyngre.

Så nu i vår köpte jag en Passat 4M TDI190 2016 som får dra 2010kg på B96, körde upp för B96 här om veckan och satsar nu på en Brian James Trailer 2000kg med extra långa ramper.

Underlättar massor att ha ett lågt släp som är lättlastat då man ofta är ensammen och slippa hålla på att kolla om det går fritt, lägga extra plank mm, vi har alla varit där.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4047



Wärhner skrev:


Underlättar massor att ha ett lågt släp som är lättlastat då man ofta är ensammen och slippa hålla på att kolla om det går fritt, lägga extra plank mm, vi har alla varit där.


Hade vi varit ett 4*4 forum hade det inte varit viktigt men med våra låga bilar är vinkeln på ramper/lastyta kritisk.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Hej
Bågon här som vet hur man gör för att ändra lastvikten man har på släpet?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Aerodynamic skrev:
Hej
Bågon här som vet hur man gör för att ändra lastvikten man har på släpet?

Mvh, Per


Svårt numer tyvärr, jag ville höja men det var inte värt det kom vi fram till.

_________________
Anders Hansson
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Godt fornoyd med min Anssems AMT1500 tilhenger. Kjopte den i Tyskland ny til halve prisen av hva den kostet i Norge. Liten tilhenger, men passer mine biler bra og jeg slipper å låne den ut til folk som vil transportere moderne eller storre biler

Eneste ulempen er få plasser å feste stroppebånd.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Boggi så det går stabilt och får lasta
Stora hjul så det rullar lätt och går att köra fort utan att behöva byta hjullager.
Brett så man kan lasta själv utan att riskera köra sönder grejer.
Hål i golvet under hjulen så man kan spänna runt hjulen
Helt golv så man kan köra andra rejer på släpet.
Tipp så man inte behöver världens längsta ramper.
Lämmar så man får man inte behöver surra små grejer.

Eftersom släp är dyra så skulle jag köpt ett släp som man kan använda som vanligt släp och köra brädor eller sopor på också.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Jag bytte till ett litet Lorries med 5-meters tippbar lastyta och är rätt nöjd med det.

Kommer att montera hydralisk tipp som enda modifiering.

Förra ägaren som tyckte det var för litet för de skrov och skrovpluggar till båtar han främst hade det till blev helförtjust i mitt lite större NiewiadOw släp.

Båda är 3500 kg klassade.

Enda modifieringen han gjort är att fylla i golvet, som det ser ut på bilden med bil lastad här. Lorries-släpet är lite smäckigare i vissa detaljer medan NiewiadOw är genomgående något högre i kvalitet. Men jag skulle inte tveka att handla från samma ställe i Polen igen. De har lovat bra pris på nästa släp åt mig.




Hade under 2020 ett något längre med 9 meter lastyta. Båda har hela plåtgolv med hål för lastsäkring precis överallt typ.


_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



JBT skrev:
Boggi så det går stabilt och får lasta
Stora hjul så det rullar lätt och går att köra fort utan att behöva byta hjullager.
Brett så man kan lasta själv utan att riskera köra sönder grejer.
Hål i golvet under hjulen så man kan spänna runt hjulen
Helt golv så man kan köra andra rejer på släpet.
Tipp så man inte behöver världens längsta ramper.
Lämmar så man får man inte behöver surra små grejer.


Håller med till 100% på den listan, dock kör jag med 10" hjul nu och får se hur det blir.

Citat:
Eftersom släp är dyra så skulle jag köpt ett släp som man kan använda som vanligt släp och köra brädor eller sopor på också.


Räknas 9 meter limbalkar?


_________________
Anders Hansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



De Anssems jag tittade på hade denna variant av spännband, det verkar smidigt;



Bilens bredd är väldigt avgörande för vad man behöver, kör man smalare bilar blir det mycket mycket enklare att hitta släp...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



therealpinto skrev:
De Anssems jag tittade på hade denna variant av spännband, det verkar smidigt;



Bilens bredd är väldigt avgörande för vad man behöver, kör man smalare bilar blir det mycket mycket enklare att hitta släp...

Gustaf


Eco eller de storre AMT har mulighet for det tror jeg, men ike AMT1500 🤔

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Funkar med en löpande krok på vanligt band. Det avgörande är fästhål i golvet.


_________________
Anders Hansson
Citera
mago
Linköping
Här sen Jan 2018
Inlägg: 58



Några frågor jag ställde mig själv innan jag köpte trailer:

Hur långt kommer jag åka? Hela Sverige runt eller oftast kortare sträckor?
Behöver jag ha en stadig trailer som alltid går som tåget bakom bilen eller vill jag hellre ha en smidig kärra som går att baxa runt på en trång bakgård vid garaget?

För min egen del prioriterade jag lätt och snabb av- och pålastning eftersom det blir rätt mycket sånt på trackdays och tävlingar.
Som flera innan skrivit så gör ett brett lastutrymme att man enkelt kan lasta själv om trailern i övrigt är stadig med stödben alternativt tipp.
Är den dessutom låg så behövs kanske ingen tipp utan det kan räcka med ett par brädlappar under bakhjulen på bilen för att få lite vinkel.
Jag gillar att det är ett rejält och långt stödhjul fram på C4:an så att man kan använda den lite istället för tipp.

C4 Blue har 12-tums-hjul vilket blir relativt lågt eftersom hjulen sitter utanför lastytan.
Prioriterar man ett smalare släp så är ju varianten med 10-tums-hjul under lastytan ett alternativ.

Hål för spännbanden i körbanan är suveränt så man kan ha spännband med löpande krok över hjulen. Det går snabbare att få dessa spännband på plats än "sling"-varianten tycker jag personligen.

Annars, tillbaka till inledningen, man kanske klarar sig med en billig, lätt kärra endast med körbana utan durk, om man har en lätt liten racebil.

På temat "Don't over do it" såg jag detta härliga ekipage på Sviestad förra säsongen:


_________________
Magnus J 0 m @ n d e r

Mazda MX-5 NB -00
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
40 besök senaste veckan (11352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande