Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
31 besök senaste veckan (11391 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Även 5cm till kant kan bli knepigt om man råkar få spänne mellan fälg och läm. Det går ju att undvika men 10cm gör allt mycket enklare.
Men om det ör helplatt så räcker 5cm för att det inte måste prickas perfekt vid lastning.

Hm, det finns ju även fallet att spänna på utsidan läm och då passar 5cm marginal rätt bra, kanske tom lite mindre. Det beror lite på mao

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag tycker också att det beror på hur "svårlastad" bilen är i övrigt, dvs hur väl ser man? Går det att lasta med öppen ruta så du kan se kanten på vänsterhjulen eller inte? Hur arg är kopplingen?

När jag bytte släp senast valde jag 2 meters bredd på lastytan. Då har jag spårvidd bak på Caprin som är 1555 mm vilket med 225 breda däck borde ge yttermått på cirka 1800 mm dvs runt 10 cm per sida i marginal. Jämfört med gamla släpet som var angivet till 185 cm är det nu en dröm att lasta.

Även Primeran, med spårvidd runt 1470 mm (och runt 1700 mm yttermått) är betydligt enklare, speciellt eftersom den inte har öppningsbar sidoruta (dvs man kan inte se kanten så enkelt).

Jag skulle alltså absolut prioritera en bred lastyta om det är möjligt, speciellt om man ska lasta bilar man är lite rädd om.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Vinschar man upp så ser man ofta lite bättre och slipper bry sig om kopplingen, då är det inga större problem med 5cm marginal

Men det tar ju längre tid att vinscha än att köra upp i god fart och hoppas på att bromsarna tar så man inte åker över kanten

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Ja, det är en avvägning.
Jag valde en bred lastyta för mitt nuvarande släp, har en tendens att alltid köra upp 5 cm snett på det, men det spelar ingen roll...
Har tidigare lastat på släp där jag haft ett par cm till godo och någon gång mindre än så.

Det blir en kompromiss med lastbredd och hur brett släpet är. Blir hela släpet 250 brett så är det lite nervöst att köra på smala vägar eller i Tyskland vid vägbyggen etc. Inte mycket vingelmån.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



safe skrev:
Ja, det är en avvägning.
Jag valde en bred lastyta för mitt nuvarande släp, har en tendens att alltid köra upp 5 cm snett på det, men det spelar ingen roll...
Har tidigare lastat på släp där jag haft ett par cm till godo och någon gång mindre än så.

Det blir en kompromiss med lastbredd och hur brett släpet är. Blir hela släpet 250 brett så är det lite nervöst att köra på smala vägar eller i Tyskland vid vägbyggen etc. Inte mycket vingelmån.


Jag har kört rätt många mil med en båt på släp som är 295 cm bred och det är förvånandsvärt smidigt även om man får hålla tungan i rätt mun vid vägarbeten och betalstationer. Upplever det inte mer problematiskt än ett släp som är 250 eller 220 cm brett. Så länge man ser bredaste punkten i speglarna så är det inga problem.

_________________
Anders Hansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Niklas Falk skrev:
Vinschar man upp så ser man ofta lite bättre och slipper bry sig om kopplingen, då är det inga större problem med 5cm marginal

Men det tar ju längre tid att vinscha än att köra upp i god fart och hoppas på att bromsarna tar så man inte åker över kanten


Elvinsch är bra att ha. Kan vara enklare att dra upp bilen, både för att komma rakt på och om bilen inte vill köra upp för egen maskin....
Bra med ett fastskruvat stopp för framhjulen så man vet vart man ska stanna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



safe skrev:
Niklas Falk skrev:
Vinschar man upp så ser man ofta lite bättre och slipper bry sig om kopplingen, då är det inga större problem med 5cm marginal

Men det tar ju längre tid att vinscha än att köra upp i god fart och hoppas på att bromsarna tar så man inte åker över kanten


Elvinsch är bra att ha. Kan vara enklare att dra upp bilen, både för att komma rakt på och om bilen inte vill köra upp för egen maskin....
Bra med ett fastskruvat stopp för framhjulen så man vet vart man ska stanna.


Ja, kör man alltid samma bil på släpet finns det smarta grejer att göra. Jag har funderat på att sätta upp några hål för pinnar i fronten på släpet så jag kan sätta upp optisk guidning när jag kör upp. Jag kommer konsekvens lika fel varje gång numera. Förutom de gånger jag råkar träffa rätt vinkel från början.

Elvinsh ser jag inget behov av då vikten är så pass låg på vanliga bilar.

_________________
Anders Hansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



sweanders skrev:


Elvinsh ser jag inget behov av då vikten är så pass låg på vanliga bilar.


Jo, om man är lat!
Man kan styra bilen samtidigt som man vinschar upp.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



safe skrev:
sweanders skrev:


Elvinsh ser jag inget behov av då vikten är så pass låg på vanliga bilar.


Jo, om man är lat!
Man kan styra bilen samtidigt som man vinschar upp.


Där har du en poäng, jag har sprungit en del fram och tillbaka. 😄

_________________
Anders Hansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



safe skrev:
Bra med ett fastskruvat stopp för framhjulen så man vet vart man ska stanna.


För mig bra att sikta mot så jag hamnar rätt och kör rakt upp.

En annan sak att tänka på är kanske inte bara bredden, utan hur hög kant det finns över hjulhus, etc, och om dörren på bilen går över eller tar i.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Vinsch ser jag som ett absolut måste, antingen fast monterad eller så man kan skruva dit (men då ska man alltid ha den med). Du vet aldrig när bilen inte går för egen maskin :-) och som sagt, det är enklare att lasta med precision. Men ska man göra det som norm tycker jag också man ska ha el.

Yttermåtten är en viktig faktor men här gäller det att kolla vad man köper (tycker jag). Min första egna biltrailer (Boro Mini Wenus 1800) valde jag delvis för att få ett rätt kompakt släp för att rymma det på min parkering. Men det hade för smal lastyta för mig (och för kort). Yttermått enligt regbevis 5390x2360 mm. Jag bytte till ett Brian James C4 Blue som alltså har betydligt bredare och längre lastyta, men yttermåtten är 5472x2386. Det tar alltså i praktiken marginellt mer plats men är ljusår rymligare.

Visserligen kostar det också en himla massa mer pengar...men kan man ta sig råd tyckte jag det var värt pengarna.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:
safe skrev:
Bra med ett fastskruvat stopp för framhjulen så man vet vart man ska stanna.


För mig bra att sikta mot så jag hamnar rätt och kör rakt upp.

Ja med en se7en så har man ju bra koll på vänster framhjul i alla fall

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag monterade en trådlös backkamera längst bak på släpet. Tyvärr är det så mycket vidvinkel och lågt monterat att man inte ser så mycket, inte med någon precision i alla fall. Inte så bra kvalitet heller.
Sitter så lågt att jag inte kan se ut genom sidorutan och backspeglarna är med för syns skull.
Kanske skulle montera backkameran fram på busbilen istället.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37



Anssems har trevliga flyttbara stopp, här på mitt Anssems MSX 3000


_________________
Stefan Nord
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480



PH-Racing skrev:
SM släpet 1500kg Lastvikt 1100kg årsmodell 2011
Jag har ett SM släp som kommer att bli till salu då jag köpt ett större och täckt släp för att jag nu har en tyngre och bredare tävlingsbil.
Tidigare transporterade jag en E30 tävlingsbil på den.
Detta släp är väldigt praktiskt att använda till mer än bara biltransport.

Detta är släpet jag kommer att sälja.
https://sm-slapet.se/23-slapvagnar/sm-360-serien-bromsad/flakmatt-3620 . . . .

Om någon är intresserad får ni höra av er.

När det gäller körkort har jag själv BE och jag skulle göra samma val igen då man får dra vilka släp man vill bara det inte blir tyngre än man får dra.


Finns både sommar och vinterdäck, det är även med nätgrindar enligt länken.
Det är ett väldigt allsidigt släp och en bra biltransport med ramper för lättare bilar.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37



Hur många här kör sina 10" hjulssläp på sommardäck året runt?

_________________
Stefan Nord
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Tänkte köpa ett obromsat släp och alla verkar vara med totalvikt 750 kg. Min bil, en Caddy Maxi -19, får bara dra ett obromsat släp som väger totalt 710 kg! Är det möjligen ett skrivfel? Bilen får ju dra 1500 kg på utökat b och 1245 kg på b, bromsat då.


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Är väl inget krav på vinterdäck om man har 10"?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



elCrillo skrev:
Tänkte köpa ett obromsat släp och alla verkar vara med totalvikt 750 kg. Min bil, en Caddy Maxi -19, får bara dra ett obromsat släp som väger totalt 710 kg! Är det möjligen ett skrivfel? Bilen får ju dra 1500 kg på utökat b och 1245 kg på b, bromsat då.



Min Alfa 159 får bara dra 500 kg obromsat. Men, den får dra ett obromsat 750 kg släp, bara det inte är lastat till mer än 500 kg totalvikt.

Men, det finns bilar som får begränsad toppfart om de drar tyngre än de är reggade för. Upptäckte detta när vi körde svågerns Golf i släpkoll-appen. Aldrig sett det tidigare.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Låter konstigt.
Min Porsche 924 får dra 800 kg bromsar och 750 kg obromsat. Trodde alla bilar fick dra minst 750.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Såvitt jag vet är det fritt för tillverkaren att ange lägre maxvikter för obromsat släp (än 750 kg då). Förmodligen kopplat till bromsprestanda för dragfordonet (med full last, dvs en "lastbil" med små bromsar kan begränsas).

Är det bruttovikt eller släpets totalvikt som är begränsad? Exakt vad står det under dragvikter (alla siffror, all text)?

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
31 besök senaste veckan (11391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande