Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 39 besök senaste veckan (11512 totalt) |
Ja, superskönt att slippa lägga en massa plank och hålla på. Hämtade mitt lätt begagnade BJT C4 Blue 4x2m 2000kg totalvikt och 1358kg lastvikt idag. Så här ser ekipaget ut: Kommer nog komplettera med däckställ, vinch och förvaringslåda varefter. Släpet gick sjukt fint på vägen (iofs tomt men endå). _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Likadant som mitt men jag har "lyxvinschen" med 5-6 draglägen (aldrig behövt prova den än dock). Jag kan rekommendera att smörja upp mekanismen till stödbenen, mina har kärvat lite men så har släpet också stått ute i vinter och rullat några mil på vinterväg. Efter liberala doser PTFE-spray funkar de fint, innan hände det att spärren inte klickade i så benen ville vandra ned nån gång när jag körde. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Tack för tipset, mitt släp har inte gått vinter så ser fortfarande fräscht ut. Skall gå över med lite smörja på lämpliga ställen. Kollade lite på att komplettera med däckställ och vinsch men det ser ut att bli % ganska dyra uppgraderingar när man betalat 40" för släpet. Blir nog att kika på att bygga däckställ och vinschfäste själv. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Hur går det att lasta låga bilar på den? Är det tipp? Känner man av den högre tyngdpunkten? _________________ Robin Karlsson |
||||||||||
Hej
I början på året köpte jag ett Brian James C4, 5x2 m, 2600 kg för att köra min GT4 på nu till våren. Efter två vändor till Sviestad, båda delvis i regn, ångrar jag att jag inte köpte en täckt vagn. Hör av dig om du vill köpa ett i princip helt nytt släp till bra pris. Utrustningen inkluderar också elvinsch och batteri och trådlös fjärr. Jag har de längsta ramperna. _________________ Kristian Hedborg |
||||||||||
Ska försöka att inte kapa tråden, men jag har funderat på men aldrig hittat ett släp som man skulle kunna lasta både båt och bil på, dock inte samtidigt. Båten står ju på släpet på vinterhalvåret och då står bilen i garaget och när båten är i havet fraktar man runt på bilen. Rimligtvis borde det inte vara omöjligt att tillverka ett sådant. Med båt menar jag då en styrpulpetare på runt fem meter och 600-800 kilo och med bil en Miata eller så (jo, det är väl exakt den uppsättningen jag har idag). I staterna finns det släp som lastar bil(ar) och båt(ar) samtidigt, men det är ju inte så aktuellt.
Någon som vet om detta existerar? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||
Låter väldigt special.... Ett sånt båtsläp brukar ha ett rullar för kölen, stödhjullångt bak och ett "Y" att hålla in fören i. Borde inte vara svårt att bygga en ram för detta som man bultar fast i ett bilsläp och kan skruva bort när man vill frakta bil. Har man ett bilsläp som är öppet i mitten kan ju köl-rullarna sitta kvar även om det adderar vikt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Om båten inte har köl borde det funka om du har vaggor som passar skrovform stående på flaket. Enda nackdelen är väl att man måste sjösätta och ta upp med kran och inte med ramp. Det är nog endast lämpligt att utgå från ett biltransportsläp. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Det brukar väl vara lite speciella specar på båtsläp, hjul långt bak (för att balansera motor) och lös bakstam för att backa ner i vatten under sjösättning.
Om båten ska sjösättas med kran är det väl "bara" att sätta bockar på biltrailern och barlasta för att få balans. Problemet är nog generellt att allt är viktoptimerat, och dual-purpose ger alltid mer vikt (olika struktur på ramen etc). |
||||||||||
Vagga på hjul som kan vinschas upp och ner på släpet till/från vattnet. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||
Som en båtvagn man transporterar på ett bilsläp! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||||
Mitt lilla släp som jag köpte 1992 för att då frakta endurohojen till och från racen var ett Gisebo demosläp som levererades med en båtinsats (som jag sålde). Ungefär som på den snodda bilden nedan. Borde väl gå att få till även till ett bilsläp - bara man kan placera båten så att kultrycket blir vettigt...
|
||||||||||
Ja, alltså, jag har tidigare faktiskt lastat en sjösättningsvagn på ett multisläp och kört båten. Det är ju en lösning även om det är en dålig lösning. Jag tänker lite som safe skriver, att man har en släpstomme som man lätt kan kitta om med antingen bilramper eller båtrullar. Båten är som sagt en styrpulpetare med köl, så det behövs ju rullar högt och lågt. Och sjösättning vill man ju såklart göra vid ramp och inte med kran, för då missar man ju lite möjligheten att dra runt på båten och sjösätta lite var man vill emellanåt.
Det ni nämner om att båtsläp balanserar båtens baktunghet hade jag inte tänkt på. Det stämmer ju såklart. Men å andra sidan, om man har ett långt släp, låt säga sådär sju meter eller så, så handlar det ju egentligen mest om att man skall kunna dra båten så långt fram som möjligt för att få båtens tyngdpunkt över hjulen. Inget säger ju att båten måste sticka ut bakom kärran. Motorn går ju att tilta upp på transportstödet. Och bilramperna kan ju vara längre än båtkitet. Så tänker jag. Det borde väl inte vara omöjligt? EDIT för att jag är långsam: Vagga på hjul. Ja, det är inte dumt alls faktiskt! Hur tusan bygger man en bra sådan eller finns det någon som redan uppfunnit det? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||
ta billigaste båtsläpet och byt hjul: https://outl1.se/battrailer?kw={kw}&cpn=10590937594&gclid=CjwKCAjw07qDBhBxEiwA6pPbHoj9xaU8fXmG-Hwv0-vhrwVyXsjTD9KIniJe9QCq4wzFx4NFQpustxoCxh0QAvD_BwE _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Vad beträffar Kraniels bilsläpfunderingar...
Jag velade framåtebax ang vilket lösning jag skulle gå på - det slutade med att jag köpte ett fd Statoil uthyrningssläp, ett Thule 2500kg med hydraulisk tipp som då inte var så gammalt. Det exemplaret jag fick tag i var i helt okej skick inkl vinterhjul. Mycket släp för pengarna är det jämfört med att köpa nytt. En nackdel är väl att det är relativt tungt, men samtidigt en ruggad och tålig konstruktion. Tjänstevikt ska vara 600kg men jag vill minnas att det faktiskt väger lite mer. Beroende på vad bilen får dra så blir det inte så mycket lastvikt kvar... Med min nuvarande dragbil kan jag lasta kanske 1550kg lagligt... Lätt att få tag i delar iom att det tillverkats massor - varenda mack har ju denna modellen som hyrsläp - och släpreservdelsleverantörerna har därmed alla tänkbara reservdelar i lager... Har hittills kostat på det ett nytt hjullager, nya däck (för säkerhets skull), nya bromsbackar och vajrar under de åren jag haft det. Ska nu byta ut "flakskivorna" mellan körbanorna då väder och vind gjort att de börjar se lite tråkiga ut efter 15 år. |
||||||||||
Varför krångla till det, liksom. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||
Hej,det är är inga problem att bygga en ramp till släpet för båten. Snabbt så är det bara att ta en u-balk och lägga på ryggen sen lite rullar, fäster in i främre gångjärnen för lämmen(jobbigare med bakljusen) Mvh Peter _________________ Peter Infang |
||||||||||
Jag har transporterat båtar på det sättet, funkar bra. _________________ Anders Hansson |
||||||||||
Har ett sånt anssems boggie ,1500 i totalvikt
Supernöjd. Prisvärt o lätt, har ramper och även stödben bak så man kan lasta utan dragbil Enda nackdelel är ett visst slitage på banden om man har samma bil hela tiden då öglorna kommer på samma ställe varje gång. [img][/img][img][/img] _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||||||
Det finns såna släp, eller fanns iallafall. Far min köpte ett bålstasläp med en liten båtkärra på, inne i flaket och små ramper. Längre drag o winch. Som man bara ställde undan när man skulle köra som vanlig. Har kvar släpet, men tyvärr sålde han den lilla båtkärran med nån båt för lände sedan. Men det var ju ingetbilsläp.. missade att det var det du sökte. _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 39 besök senaste veckan (11512 totalt) |