Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
40 besök senaste veckan (11352 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6488



Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag har aldrig ägt ett släp, bara kört andras/hyrsläp, men nu funderar jag på att köpa ett begagnat bilsläp.

Så vad finns det för fällor att gå i?
Räcker det med att släpet verkar vara i bra allmänskick (inte genomrostat, bromsar fungerar ) för att resten är enkelt att fixa själv om det inte fungerar?


Vad för typ av släp är du ute efter?
Ett rent biltransportsläp, ett bra flaksläp med säg tipp och ramp som du kan köra både en sjua på men även ha som ett bra hemsläp eller ett fint kåpsläp?

Kollade åt en bekant för någon vecka sedan och med dagens begagnatpriser så kan det i princip vara bättre att köpa helt nytt släp. Så får du 4 år till första besiktningen, nya däck, nya lager och inget strul på många många år. Det är inte många hundralappar per år för det.
Själv köpte jag ett ca 10 år gammalt släp sist och bytte bort mitt 25 år gamla. Hade jag köpt idag med dagens priser hade jag nog gått på ett helt nytt släp sålänge det inte skall vara med kåpa - då är begpriserna fortfarande ok.

Så, vilken typ av släp letar du efter?


Nu var det en specifikt biltrailer, ~15 år gammalt, utan tipp, med ramper som jag har i åtanke. Lastar 1100kg och är hyfsat nybesiktigat.
Det finns platta mellan "körbanorna" så tanken är att kunna använda det som olämpligt "köra till tippen släp" (det är inte många km dit). Ett nytt kostar mer än dubbelt så mycket, men ger iofs mycket mer.
Tanken är mer att det är i rätt prisklass innan jag vet hur mycket jag kommer att använda det.


Bra lastvikt, men lite jobbigt utan tipp om man har låg bil. Jag hade nog gett på sin höjd 15k men helst lite mindre, annars är det väl lika bra att köpa ett nytt som Kolja skriver?


Verkar som om priserna på begagnade släp har drabbats av samma prisökning som begagnade bilar... Sånt släp jag har går 30% dyrare på blocket nu än för 2 år sedan, så incitamentet att köpa nytt är ännu bättre

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Kapar Tråden lite jag med.

Någon som kollat på detta från WT Trailer
Ska lasta superlåg bil + däckställ

Längd 6,5 m
Bredd 2,02 m
Totalvikt 3500 kg
Tjänstevikt 960 kg
Last vikt 2540 kg

Mycket gediget och prisvärt biltransport eller maskin trailer
Går även att få med 7 m längd, Tjänstevikten blir då 1040 kg
Kostnad 2700 kr exkl moms

Hel alubotten 6990 kr exkl moms

3 st AL-KO axlar 1350 kg
Hydraulisk manuell tipp
195 r 10 Cdäck
Vinsch AL-KO



_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Mumba skrev:


Mycket gediget och prisvärt biltransport eller maskin trailer
Går även att få med 7 m längd, Tjänstevikten blir då 1040 kg
Kostnad 2700 kr exkl moms

Hel alubotten 6990 kr exkl moms



Verkligen prisvärt! Ska det vara Euro möjligen?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Kolja skrev:
Mumba skrev:


Mycket gediget och prisvärt biltransport eller maskin trailer
Går även att få med 7 m längd, Tjänstevikten blir då 1040 kg
Kostnad 2700 kr exkl moms

Hel alubotten 6990 kr exkl moms



Verkligen prisvärt! Ska det vara Euro möjligen?
Det är bara tilläggen, på ca 60kkr +moms i grundpris
https://www.wttrailer.se/produkt/bt-hydr-3ax/

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489



Det här med 13-pin's kontakten...

Säljaren av släpet kopplade på den, så den har fungerat.

Nu när jag provar själv så är kontakten helt stum, den går inte att vrida 90 grader.

Jag har googlat och tittat på youtube, piggen är rätt i 90 graders vinkel.

En adapter (ny till gammal) fungerar bra på dragbilen.

Finns det något annat knep innan jag åker och köper en ny kontakt?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Lite wd40 kanske, om du inte testat att smörja.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489



safe skrev:
Lite wd40 kanske, om du inte testat att smörja.


ska blaska på lite och prova. den är dock "jättestum"

pratade nyss med lillebror. "Jag hade liknande på ett helt nytt släp. Jag köpte ny kontakt på Biltema, fungerar 1000 gånger bättre!"

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Det kan vara lite pilligt i början tills man har fått in snitsen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



vart hittar man 13 ledarkabel här i sverige, i typ lösvikt alltså utan kontakter.
jag hittade på mekonomen men dom vill bara sälja en hel rulle på 50 m = 20000 kr jag behöver ju bara 2 meter

_________________
henrik nielsen
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



fordcapri skrev:
vart hittar man 13 ledarkabel här i sverige, i typ lösvikt alltså utan kontakter.
jag hittade på mekonomen men dom vill bara sälja en hel rulle på 50 m = 20000 kr jag behöver ju bara 2 meter


https://www.sagro.se/sv/artiklar/kabel-12x075mm21x150mm2.html?gclid=Cj . . . .

https://nettotrailer.se/shop/11979-kontakter-och-kablar/302-kabel-12v- . . . .

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5489



Westersund skrev:
Det kan vara lite pilligt i början tills man har fått in snitsen.


Den här var verkligen stum. Massor av 5-56 hjälpte inte heller, så jag åkte till Mekonomen och köpte en ny kontakt.

Jag ville dock inte klippa kabeln, utan ville få isär den för att se hur färgerna satt, så jag gick på med polygrip och rörtång, men skiten släppte ändå inte. Den hade verkligen vulkat ihop.

"lätt irriterad" så tar jag tag i sladden och slår kontaktjäveln mot ramen på släpet allt jag orkar några gånger. Vipps så kände jag ett glapp, och så fungerar kontakten. Detta för duga över helgen. Rullar tidigt imorgon, bilen är redan lastad på släpet och jag känner inte för att sitta utomhus i regnet och byta kontakt ikväll.

Kontakten från Mekonomen går i hur lätt som helst i bilen...

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



dstr skrev:
Westersund skrev:
Det kan vara lite pilligt i början tills man har fått in snitsen.


Den här var verkligen stum. Massor av 5-56 hjälpte inte heller, så jag åkte till Mekonomen och köpte en ny kontakt.

Jag ville dock inte klippa kabeln, utan ville få isär den för att se hur färgerna satt, så jag gick på med polygrip och rörtång, men skiten släppte ändå inte. Den hade verkligen vulkat ihop.

"lätt irriterad" så tar jag tag i sladden och slår kontaktjäveln mot ramen på släpet allt jag orkar några gånger. Vipps så kände jag ett glapp, och så fungerar kontakten. Detta för duga över helgen. Rullar tidigt imorgon, bilen är redan lastad på släpet och jag känner inte för att sitta utomhus i regnet och byta kontakt ikväll.

Kontakten från Mekonomen går i hur lätt som helst i bilen...


Som han sa Bosse Bildoktorn: Allt går med våld, whisky och vaselin.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Kolja skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag har aldrig ägt ett släp, bara kört andras/hyrsläp, men nu funderar jag på att köpa ett begagnat bilsläp.

Så vad finns det för fällor att gå i?
Räcker det med att släpet verkar vara i bra allmänskick (inte genomrostat, bromsar fungerar ) för att resten är enkelt att fixa själv om det inte fungerar?


Vad för typ av släp är du ute efter?
Ett rent biltransportsläp, ett bra flaksläp med säg tipp och ramp som du kan köra både en sjua på men även ha som ett bra hemsläp eller ett fint kåpsläp?

Kollade åt en bekant för någon vecka sedan och med dagens begagnatpriser så kan det i princip vara bättre att köpa helt nytt släp. Så får du 4 år till första besiktningen, nya däck, nya lager och inget strul på många många år. Det är inte många hundralappar per år för det.
Själv köpte jag ett ca 10 år gammalt släp sist och bytte bort mitt 25 år gamla. Hade jag köpt idag med dagens priser hade jag nog gått på ett helt nytt släp sålänge det inte skall vara med kåpa - då är begpriserna fortfarande ok.

Så, vilken typ av släp letar du efter?


Nu var det en specifikt biltrailer, ~15 år gammalt, utan tipp, med ramper som jag har i åtanke. Lastar 1100kg och är hyfsat nybesiktigat.
Det finns platta mellan "körbanorna" så tanken är att kunna använda det som olämpligt "köra till tippen släp" (det är inte många km dit). Ett nytt kostar mer än dubbelt så mycket, men ger iofs mycket mer.
Tanken är mer att det är i rätt prisklass innan jag vet hur mycket jag kommer att använda det.


Du får ett nytt polski Neptun Laweta N13 1300-bilsläp för cirka 20-22 tusen här i Sverige. Passar bra för Seven/mindre bil. Jag köpte förra sommaren och lade i några marinplyfaskivor samt skruvade på en Biltema-winch för en femhunka.


Det överjävligt dumma är ju att ingen i landet har dem hemma, men jag tackar väldigt mycket för tipset!!!
Jag får ringa runt lite när jag får tid. Det finns en variant som är till salu i Danmark med inte i Sverige som "registreringsmässigt" är perfekt både till sjuan och 944'an.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



safe skrev:
fordcapri skrev:
vart hittar man 13 ledarkabel här i sverige, i typ lösvikt alltså utan kontakter.
jag hittade på mekonomen men dom vill bara sälja en hel rulle på 50 m = 20000 kr jag behöver ju bara 2 meter


https://www.sagro.se/sv/artiklar/kabel-12x075mm21x150mm2.html?gclid=Cj . . . .

https://nettotrailer.se/shop/11979-kontakter-och-kablar/302-kabel-12v- . . . .


kolla där var grejor, tack så mycket

_________________
henrik nielsen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



safe skrev:
Som han sa Bosse Bildoktorn: Allt går med våld, whisky och vaselin.
Glöm inte kopparpasta


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Marcus Gustafsson skrev:
Kolja skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag har aldrig ägt ett släp, bara kört andras/hyrsläp, men nu funderar jag på att köpa ett begagnat bilsläp.

Så vad finns det för fällor att gå i?
Räcker det med att släpet verkar vara i bra allmänskick (inte genomrostat, bromsar fungerar ) för att resten är enkelt att fixa själv om det inte fungerar?


Vad för typ av släp är du ute efter?
Ett rent biltransportsläp, ett bra flaksläp med säg tipp och ramp som du kan köra både en sjua på men även ha som ett bra hemsläp eller ett fint kåpsläp?

Kollade åt en bekant för någon vecka sedan och med dagens begagnatpriser så kan det i princip vara bättre att köpa helt nytt släp. Så får du 4 år till första besiktningen, nya däck, nya lager och inget strul på många många år. Det är inte många hundralappar per år för det.
Själv köpte jag ett ca 10 år gammalt släp sist och bytte bort mitt 25 år gamla. Hade jag köpt idag med dagens priser hade jag nog gått på ett helt nytt släp sålänge det inte skall vara med kåpa - då är begpriserna fortfarande ok.

Så, vilken typ av släp letar du efter?


Nu var det en specifikt biltrailer, ~15 år gammalt, utan tipp, med ramper som jag har i åtanke. Lastar 1100kg och är hyfsat nybesiktigat.
Det finns platta mellan "körbanorna" så tanken är att kunna använda det som olämpligt "köra till tippen släp" (det är inte många km dit). Ett nytt kostar mer än dubbelt så mycket, men ger iofs mycket mer.
Tanken är mer att det är i rätt prisklass innan jag vet hur mycket jag kommer att använda det.


Du får ett nytt polski Neptun Laweta N13 1300-bilsläp för cirka 20-22 tusen här i Sverige. Passar bra för Seven/mindre bil. Jag köpte förra sommaren och lade i några marinplyfaskivor samt skruvade på en Biltema-winch för en femhunka.


Det överjävligt dumma är ju att ingen i landet har dem hemma, men jag tackar väldigt mycket för tipset!!!
Jag får ringa runt lite när jag får tid. Det finns en variant som är till salu i Danmark med inte i Sverige som "registreringsmässigt" är perfekt både till sjuan och 944'an.


Färjan Nynäs- Polen. Så provlastar du kärran full m billiga byggvaror och pilsner och vodka på hemvägen. Då är färjeresan i princip betald.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6488



Marcus Gustafsson skrev:
Kolja skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag har aldrig ägt ett släp, bara kört andras/hyrsläp, men nu funderar jag på att köpa ett begagnat bilsläp.

Så vad finns det för fällor att gå i?
Räcker det med att släpet verkar vara i bra allmänskick (inte genomrostat, bromsar fungerar ) för att resten är enkelt att fixa själv om det inte fungerar?


Vad för typ av släp är du ute efter?
Ett rent biltransportsläp, ett bra flaksläp med säg tipp och ramp som du kan köra både en sjua på men även ha som ett bra hemsläp eller ett fint kåpsläp?

Kollade åt en bekant för någon vecka sedan och med dagens begagnatpriser så kan det i princip vara bättre att köpa helt nytt släp. Så får du 4 år till första besiktningen, nya däck, nya lager och inget strul på många många år. Det är inte många hundralappar per år för det.
Själv köpte jag ett ca 10 år gammalt släp sist och bytte bort mitt 25 år gamla. Hade jag köpt idag med dagens priser hade jag nog gått på ett helt nytt släp sålänge det inte skall vara med kåpa - då är begpriserna fortfarande ok.

Så, vilken typ av släp letar du efter?


Nu var det en specifikt biltrailer, ~15 år gammalt, utan tipp, med ramper som jag har i åtanke. Lastar 1100kg och är hyfsat nybesiktigat.
Det finns platta mellan "körbanorna" så tanken är att kunna använda det som olämpligt "köra till tippen släp" (det är inte många km dit). Ett nytt kostar mer än dubbelt så mycket, men ger iofs mycket mer.
Tanken är mer att det är i rätt prisklass innan jag vet hur mycket jag kommer att använda det.


Du får ett nytt polski Neptun Laweta N13 1300-bilsläp för cirka 20-22 tusen här i Sverige. Passar bra för Seven/mindre bil. Jag köpte förra sommaren och lade i några marinplyfaskivor samt skruvade på en Biltema-winch för en femhunka.


Det överjävligt dumma är ju att ingen i landet har dem hemma, men jag tackar väldigt mycket för tipset!!!
Jag får ringa runt lite när jag får tid. Det finns en variant som är till salu i Danmark med inte i Sverige som "registreringsmässigt" är perfekt både till sjuan och 944'an.


KRamfors släp och fritid hade 1300kg varianten hemma nu iaf, men kunde beställa 1600 och 1800 med.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121



Vad drar ni med för bilar egentligen? Jag kommer köpa ny brukis i syfte att även kunna dra min banbil, men blir inte riktigt klok på vikterna och vad man klarar sig med.
Verkar som att "vanliga" kärror av större modell såsom BMW 5-serie, A6/A7 osv får dra 2 ton. Finns vissa (få) undantag där man kan komma upp några kilon till. Annars verkar det vara stor SUV eller liknande som gäller.
Vad säger eran erfarenhet, klarar man sig på 2 ton dragvikt? Inte supersugen att köpa en suv bara för att kunna dra till banan några gånger om året. Min bil väger runt 1300, så då skall det till att hitta ett släp som max väger 700kg, och då finns det ingen som helst marginal om man skulle behöva dra någon polares bil eller liknande.

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

V90 D4 AWD tycker jag funkar riktigt bra som dragbil (2200kg). Ingen "begränsning" för max sammanlagd bruttovikt heller, så man kan lasta släpet till 2200 även om bilen är maxlastad...
Med mitt släp som på pappret väger 600kg tjänstevikt kan jag lasta 1600 lagligt. I verkligheten väger nog släpet iofs lite mer, men även 1500kg lastvikt räcker ju rätt långt när det gäller roliga banåkabilar.
Dessutom går den hyfsat snålt. Man får jobba bra för att komma över litern/mil med lastat bilsläp.

_________________

Rice and shine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag tror att man (som med så mycket annat) får försöka väga samman ett antal faktorer. Vad är viktigast för dig?

Det är väldigt svårt att hitta nyare dragbilar som får dra mer än marginellt över 2000 kg speciellt om man inte fixat BE.

Mitt val har varit Kuga (MkI får dra 2100 kg på B96, MkII som jag har nu bara 2020 kg på B96) med en Brian James C4 Blue som ligger på 2000 kg totalvikt. Det klarar "mina" bilar (runt 1300 kg som du säger) men det är ju inget släp som man åker runt och leker bärgare av nya bilar med.

Är det en prioritet får man nog välja efter det behovet helt enkelt. https://www.dragbilarna.se/ är ett hyfsat stöd för att hitta lite kandidater.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Professorn skrev:
. Min bil väger runt 1300, så då skall det till att hitta ett släp som max väger 700kg, och då finns det ingen som helst marginal om man skulle behöva dra någon polares bil eller liknande.


Jag antar att du letar täckt släp, för ett öppet är inget problem att hitta under 700 kg, mitt väger 520 kg.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
40 besök senaste veckan (11352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande