Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330-02 MS43 och M50 Insug
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (4903 totalt)
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Hej och välkomna till mitt trevande försök till en projekttråd.
Jag har kört runt i en E30 touring med m50 maskin i och e36 chassie sedan 2018 men den har mest stått uppallad om jag ska vara ärligt.
Nu i efter nyår kände jag att ledsnade fullständigt på den så då var det dags att börja leta något som går att köra bana med men med massor av tillgängliga delar och lagom effekt.

Så jag hittade en e46 330 sedan som var förhållandevis original(D2 coils) med lite bucklor. Så det var bara att låna kompisen transport och åka upp till stockholm och hämta pärlan.



Efter en tvätt så såg den ut så här:



Sedan var jag tvungen att testa ett par fälgar som jag hade liggande:


Planen är löst formulerad
Första körningen är planerad till Bimmers på Mantorp i Maj. Alla uppgraderingar kommer inte ske tills dess utan fokus kommer vara att köra så mycket träffar som livet tillåter.
Service
bättre belägg
bromskylning
HR-krängningshämmare
Däck(Nankang ns2-r) 225/45-17"
Sportstolar
catchtank från bmw e46 m3 reservdelsnr 1611222965
Ny ratt,M-sport med alcantara
Fjäderbenstag fram
Meyle "heavy duty" casterstag bussning alt. Z4m bussning
Blackline Diff utväxling 3,05-3.15
Grenrör med sportkattar
Lättat svänghjul
Bur
Bälten.
Coilovers med camberjustering

Mvh

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



hej, kul med flera e46 330. , vi skall tränga undan dom där yaris gr som alla tjatar om på rejsa :-)

Bra att du fokuserar på köra så när säsongen är omdelbart nära. jag tycker alltför många går direkt på uppgradera till plusmeny innan dom ens provat om det som sitter där räcker till.

e46 330 ger väldigt mycket banbil för småpengar. bättre köpa däck, bränsle och startavgifter tycker jag.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ang utväxling. 3,38 är ju lättast att hitta men det beror på hur man tänker. Gränsen går vid 3,15, alltså de som har lägre än 3,15 har en diff och de som har över 3,15 har en annan. Anyway, jag bytte till 3,38 i min och jag borde ha gått på 3,46 eller 3,64 för det blir verkligen ingen skillnad (gick från 3,15 till 3,38). Men som sagt, 3,38 finns det gott om och det är ju trevligt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Benny Steen skrev:
hej, kul med flera e46 330. , vi skall tränga undan dom där yaris gr som alla tjatar om på rejsa :-)

Bra att du fokuserar på köra så när säsongen är omdelbart nära. jag tycker alltför många går direkt på uppgradera till plusmeny innan dom ens provat om det som sitter där räcker till.

e46 330 ger väldigt mycket banbil för småpengar. bättre köpa däck, bränsle och startavgifter tycker jag.


Tack så mycket, Ja de börjar få lite mycket luft under vingarna

Ja har kommit på att det är roligare och köra än att skruva så därav denna bil. Jag är mäkta imponerad av bilen efter bara några svängar på en kurvig väg med allvädersdäck och lite skum hjulinställning.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
SevenEight skrev:
Ang utväxling. 3,38 är ju lättast att hitta men det beror på hur man tänker. Gränsen går vid 3,15, alltså de som har lägre än 3,15 har en diff och de som har över 3,15 har en annan. Anyway, jag bytte till 3,38 i min och jag borde ha gått på 3,46 eller 3,64 för det blir verkligen ingen skillnad (gick från 3,15 till 3,38). Men som sagt, 3,38 finns det gott om och det är ju trevligt.


bra med input inför valet av utväxling, känns som man behöver räkna ordentlig på det innan jag väljer. jag tror att det sitter 2,93 idag om jag utläser listan rätt.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Gött! Jag har själv precis införskaffat mig en E46 330 med samma ambition som dig!
Hur har du tänkt med buren? kommer du regga om den till 2 sits och fortsätta ha den gatreggad eller blir det att traila bilen till och från träffar?


_________________
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
BFRC.Awatar skrev:
Gött! Jag har själv precis införskaffat mig en E46 330 med samma ambition som dig!
Hur har du tänkt med buren? kommer du regga om den till 2 sits och fortsätta ha den gatreggad eller blir det att traila bilen till och från träffar?



Tackar och välkommen i gänget Min tanke är att hålla den gatreggad så länge det bara går men jag har inte titta på reglerna alls kring vad som gäller för omreggning med bur och 2 sportstolar.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



jag har försökt att forska i den biten är ju sugen på att dunka in en sådan här bur med bälten och sportstolar
https://www.wiechers-sport.de/en/shop/ueberrollbuegel-kaefige/produkte . . . .

Bolt-on

Tittat på något sådant också eller ska det svetsas?

_________________
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
BFRC.Awatar skrev:
jag har försökt att forska i den biten är ju sugen på att dunka in en sådan här bur med bälten och sportstolar
https://www.wiechers-sport.de/en/shop/ueberrollbuegel-kaefige/produkte . . . .

Bolt-on

Tittat på något sådant också eller ska det svetsas?


Jag har inte kommit till den funderingen än men den du länkade till ser riktigt schyst ut, enklast är ju en bolt-on bur. Då har man möjligheten att ta ur den och kasta in familjen för en nöjes tur men vi får se lite längre fram vad beslutet blir.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



stordana skrev:
SevenEight skrev:
Ang utväxling. 3,38 är ju lättast att hitta men det beror på hur man tänker. Gränsen går vid 3,15, alltså de som har lägre än 3,15 har en diff och de som har över 3,15 har en annan. Anyway, jag bytte till 3,38 i min och jag borde ha gått på 3,46 eller 3,64 för det blir verkligen ingen skillnad (gick från 3,15 till 3,38). Men som sagt, 3,38 finns det gott om och det är ju trevligt.


bra med input inför valet av utväxling, känns som man behöver räkna ordentlig på det innan jag väljer. jag tror att det sitter 2,93 idag om jag utläser listan rätt.


Jag kör med 3.91 utväxling på min e46. Är på gränsen för högt. Kör mest på kinnekulle med bilen så där funkar det bra. Men bilen toppar endast 210km/h så lite lägre utväxling hade varit bra. Landsväg är den inte så rolig.
Letar efter 3.64 eller 3.73 som jag tror är mer lagom.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Här kommer en liten uppdatering kring bilen
Har mest fixat i huset och med E30n men blev så jäkla sugen på att köra så anmälde mig till 5100 körningen imorgon 28/5 på Mantorp.
Så fick bli en liten snabb välbehövlig service igår kväll,
* Olja, filter - Det var nog bra många mil sen olja var bytt
*Nya tändstift - Det verkade ha suttit sen hedenhös
*luftfilter och kupéfilter.
Samt slängde jag på ett par 17" med Nakang ns2(vanliga) 205-45

Så nu ska vi nog klara att tas oss runt i några varv och ha lite kul
Så här ser bilden ut just nu.

Behöver en justering av höjd bak och fram men det tar vi en annan gång

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En 330 tråd behöver viktig info från gamla Zatzy-forumet
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?367551-Hojar-tap . . . .


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
steffe skrev:
En 330 tråd behöver viktig info från gamla Zatzy-forumet
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?367551-Hojar-tap . . . .



Hahaha vilken gammal goding till tråd

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Då var det dags att skriva en liten uppdatering från körning i fredags.
Åkte upp till Mantorp tidigt på morgonen har ca 20mil dit och bilen funkade bra, checkade in och besiktigade.


Första passet ut: Rattrostig som tusan. Det var svårt att hitta något flyt de första varven, Åkte mest runt och lyssnade efter konstiga ljud som man brukar göra med en ny bil. Tyckte den var lite studsig. Åkte in i depå och kollade trycken, Över 3,5 bar, drog ner dem till 2,6
Andra Passet: Nu funkade allt och fick bra flyt i grejerna
Sen var det lunch
Tredje Passet: fortsatte som det andra men bromsarna började bli lite svampiga så backade av lite.
Fjärde Passet: Rullar ut från depån och hinner ner till Pariserna sen tänds Check engine-lampan och får följande felkoder:

och då tänkte jag att bromsarna är i princip slut så jag åker in i depå och börjar packa ihop för att ta mig hemåt.

Sammanfattning: Fasen vad roligt det är att åka bana
Bilen är perfekt för mig effektmässigt just nu och chassit funkar helt okej.
till nästa gång behöver jag uppgradera lite:
Nya bromsar, Vätska och bättre belägg för att kunna våga ligga på lite mer.
En sittastill-stol måste installeras för att det blir jobbigt att kasa runt i original stolen utan stöd.
Ev. en uppsättning NS2-R däck men vi får se vad budgeten tillåter.
Felkoderna verkar vara vakumrelaterade så får gå igenom och byta lite gummislangar, De har ett par år på nacken.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Som överstepräst i E46-kyrkan vill jag tipsa om bromskylning. INGEN bil klarar banåka utan bromskylning, iaf inte om man ligger på hårt.

Det spelar ingen roll av hur ädla metaller eller till vilket pris man skruvar på nya belägg, ok eller vätskor. Utan kylning går det inte.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
BTG skrev:
Som överstepräst i E46-kyrkan vill jag tipsa om bromskylning. INGEN bil klarar banåka utan bromskylning, iaf inte om man ligger på hårt.

Det spelar ingen roll av hur ädla metaller eller till vilket pris man skruvar på nya belägg, ok eller vätskor. Utan kylning går det inte.

Tack herr Överstepräst Funderar på att göra en snabblösning med slang och 3" rörstump i bromsskölden. Det borde öka livslängden på bromssystemet avsevärt.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



stordana skrev:
Funderar på att göra en snabblösning med slang och 3" rörstump i bromsskölden. Det borde öka livslängden på bromssystemet avsevärt.


förmodligen klockren "lösnung". Så har iaf jag kört i många år på mina bilar och det fungerar kanon. Sista varvet (sista två varven?) körs på femman utan att övht använda bromsarna. Då är de helt ok svala när man kommer in.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Hej igen, det var längesen jag uppdaterade här.
Har inte hänt överdrivet mycket med bilen i sommar men lite har jag gjort.

Det jag började med efter senaste körningen i Maj var att byta bromsar runt om.
Uppsättningen blev XP08 belägg fram sen standard runt om.


Sedan så stoppade jag i min Sparco-stol på förarsidan:



Kör mrTunings underrede, men fasen vilken omständig lösning med massa bultar, muttar och hål men fick nog ihop en hyffsad placering på stolen tillslut.

Sedan dagen innan jag skulle åka till Bimmers på Mantorp så valde generatorn att packa ihop fullständigt så då fick jag stanna hemma thumbs down



Passade även på att justera höjden lite, Sänkte 5mm bak och höjde 5mm fram.


Plockade även ihop E30n så den går att köra nu



Så nu har jag anmält mig till 5100 nu den 25/9 så det ser jag fram emot. Ska bli kul att testa hur stor skillnad stolen och de nya beläggen gör

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen,
Som sagt var jag iväg den 25/9 och körde lite på 5100körningen tillsammans med farsan. Första gången för han på bana. så det var grymt kul att han följde med.

Körningsmässigt var det en grym skillnad med sparco-stolen, inte en dag för tidigt


Fotocredd till: G.Karlssons bilder

I övrigt så fungerade bilen klockrent, börjar känna mig bekväm och våga ligga på mer och hitta mer rätt på banan så det är kul.

Sedan har jag handlat lite:
Köpte ett par 18" för ha som gatfälgar men de ska göras iordning och pulverlackas i någon härlig färg.


för att höja effekten lite så har jag köpt ett M50B25 insug så nästa steg är att försöka hitta ett par bra begagnade grenrör


Men fokuset just nu ligger på att försöka få igenom ett bygglov för ett garage, Mer om det kommer förhoppnings under våren.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Ditt originalinsug är bättre än M50:ins insug, om du inte har tänkt att överladda då.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Westersund skrev:
Ditt originalinsug är bättre än M50:ins insug, om du inte har tänkt att överladda då.


Måste fråga? Hur vet du det? Eller vad har du för info om detta.
M50 insug och M54B30 insugskam gav ca 20hk på min M52tuB28 nämligen.
Och mer följsam effektkurva.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330-02 MS43 och M50 Insug
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (4903 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande