Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330-02 MS43 och M50 Insug
<<   1, 2
16 besök senaste veckan (4859 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Fredin skrev:

Måste fråga? Hur vet du det? Eller vad har du för info om detta.
M50 insug och M54B30 insugskam gav ca 20hk på min M52tuB28 nämligen.
Och mer följsam effektkurva.


På en M52TUB28 ger ett insug från M54B30 ca 30 hk om man mappar efter det, utan insugskam. Därför.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Westersund skrev:
Fredin skrev:

Måste fråga? Hur vet du det? Eller vad har du för info om detta.
M50 insug och M54B30 insugskam gav ca 20hk på min M52tuB28 nämligen.
Och mer följsam effektkurva.


På en M52TUB28 ger ett insug från M54B30 ca 30 hk om man mappar efter det, utan insugskam. Därför.


Glömde säga att jag redan hade M54B30 insuget. Kör min B28 med allt från M54B30 förutom själva motorn. MS43, gaspjäll från M54B30, luftmassemätare, spridare mm. Gav 220hk med chip och utan kattar. Bytte till M50 insug och insugskam och gav då 240 istället.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Fredin skrev:

Glömde säga att jag redan hade M54B30 insuget. Kör min B28 med allt från M54B30 förutom själva motorn. MS43, gaspjäll från M54B30, luftmassemätare, spridare mm. Gav 220hk med chip och utan kattar. Bytte till M50 insug och insugskam och gav då 240 istället.


Var din ordentligt mappad efter M54B30 insuget blev monterat? Sen om kammen och M50 insuget blev monterat är det svårt att säga vad som gav vad, speciellt om den inte var mappad efter B30 insuget.

M52TUB28 med avgas, S50B32 grenrör, och M54B30 insug ger med en mappning ca 260 hk. Det är utan insugskam, spjäll och LMM från M54B30.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Westersund skrev:
Fredin skrev:

Glömde säga att jag redan hade M54B30 insuget. Kör min B28 med allt från M54B30 förutom själva motorn. MS43, gaspjäll från M54B30, luftmassemätare, spridare mm. Gav 220hk med chip och utan kattar. Bytte till M50 insug och insugskam och gav då 240 istället.


Var din ordentligt mappad efter M54B30 insuget blev monterat? Sen om kammen och M50 insuget blev monterat är det svårt att säga vad som gav vad, speciellt om den inte var mappad efter B30 insuget.

M52TUB28 med avgas, S50B32 grenrör, och M54B30 insug ger med en mappning ca 260 hk. Det är utan insugskam, spjäll och LMM från M54B30.


Mappad, nja. Chip från Fekzen. Men ingen mappning efter bytet till m50 insuget heller. Samma programvara. Men 20 hk mer i samma bänk.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Nu är goda råd dyra.
höll på att förbereda bilen inför Bimmers nästa fredag 27/5 så startade igång bilen igår kväll och den börja gå dåligt på tomgång och misstända under 300v.
så jag drog igång felkodläsaren och fick ut följande koder och vet inte i vilken ände jag ska börja felsöka i ?



_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Jag hittade felet när jag började riva lite


Så nu är en ny beställd så förhoppningsvis kommer den på tisdag.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



stordana skrev:
Jag hittade felet när jag började riva lite


Så nu är en ny beställd så förhoppningsvis kommer den på tisdag.


Det där är vanligt på E36/E46 och säkert flera.

Min var trasig på 9st ställen och maskeringstejp tyckte någon på vägen skulle hålla ihop det.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



X3 har ju en helgjuten snorkel så man slipper tvådelat - tror jag... inte hunnit testa än eftersom jag har nya grejer i min. Men nästa gång blir det x3 för min del.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Hej igen,
Som ni såg så packade bälgen ihop men fick en ny så den byttes lite snabbt under onsdagskvällen.


När vi ändå höll på så passade vi på att byta ventilkåpspackningen som hade sett sina bästa dagar.



Sedan var det äntligen dags för Bimmers, ett av årets höjdpunkter för mig, Men vädret var ingen höjdare iår men tält är mysigt i ca 10min.


Vaknade på lördagen och började köra runt, 1passet var halt som tusan men kul att sladda runt lite.

2passet började det torka upp så det gick att pusha på lite.

3passet, nu jäklar var det torrt så här gällde det att ladda på ordentligt men mycket trafik men lyckades få 2,5 fria varv av 8, så tiderna blev 1,45,30 sen 1,48,8. sen lyckades jag med nedan:



den tiden är jag så jäkla nöjd med och PB för mig. Jag känner även att det finns mer tid i mig och i bilen så lovar gott för framtiden.

ha det gott.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Nu är jag tillbaka efter ca 1 års uppehåll.
Förra året blev det bara 1 körning pga garagebygge med lyft osv på ca 53kvm som nu är klart:

Bild garage:

Vad har jag fixat med bilen då
Började med att byta avgaspackningar som läckte:

Sedan bytte jag även länkarmsbussningar till Myle HD.

Vidare så upptäckte jag att en framfjädern hade gått sönder så fick byta till nya. så jag bytte från progressiv 160mm, 9kg/mm till linjära 150mm, 10,5kg/mm på rekommendation från Street preformance

Installerade även ett pinnbults-kit

Sedan har jag även köpt en uppsättning Naknags ns-2 r 225/45-17 med TW180 tidigare körde jag med Nankangs ns-2 204/45-17 så det ska bli kul att testa hur dessa beter sig.


Sedan fick jag även byta ett huvlås som hade gett upp.

Jag har även genomfört en hjulinställning enligt nedan för att få något att utgå ifrån, Har inte gjort någon tidigare på denna bil så kan omöjligt bli sämre.

Så nu ska vi nog vara redo för Bimmers of Sweden på Mantorp till helgen och kunna köra lite snabbare än 1.44:51

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Nu är jag tillbaka igen och det har hänt lite i garaget.
VI avslutade förra året på Bimmers of Sweden - Kanon event rakt igenom men lyckades tyvärr inte med mitt mål att komma ner under 144,51 men nästan 1.44,79 så är nöjd ändån
Gjorde lite förändringar på bilen
tog bort platsdipen och testade lite andra fälgar för att se hur det såg ut:





För att skaffa mig lite extra reservdelar köpte jag en komplett 330XI som var trött i karossen och rev ner i molekyler för extra motor, diff 3.07 osv.


Sedan köpte jag ett turbo-grenrör och började prov montera en snurra jag hade över. men det kommer mer kring detta senare i vinter.



Jag kom även över en koppling med enkelmassesvänghjul till en bra peng via detta forum
765 tryckplatta, 6puckad sinter. Så detta byttes oxå



Hängde även på m-sport fronten som jag hade liggandes

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Sen kommer vi dit där jag är idag.
För att förbereda turbo bygget så håller jag på att sätta på m50 insuget som köptes förra året
Och det är jag klar med nästan, allt sitter där det ska men behöver snyggas till ordentligt.




Har även fått den att starta med styrboxen från reservdelsbilen så det känns som en riktig framgång
men har någon fråga kring kodningen i MS43 som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag har tagit bort tomgångsventil, Disa, Sap och Tankventilen
Vad jag har kommit fram till att jag måste stänga av DTC-kodningen på följande:
tomgång: c_abc_inc_isa_1 "2 -> 0" och c_abc_inc_isa_2 "2 -> 0"
Disa: c_abc_inc_vim 1 - > 0

Men tankventilen blir jag inte klok på: enligt listan här https://www.ms4x.net/index.php?title=Diagnostic_Trouble_Code_Translation

Så är det följande kopplade till tankventilen:
c_dtc_cps
c_dtc_diagcps
c_dtc_leak_big
Kanske c_dtc_leak_small
men sen är det bra c_abc_inc_cps som går att stänga av.
Är det rätt eller är jag helt ute och cyklar?

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



lite grand cyklar du.

"Diagnostic Trouble Code" som tex c_dtc_xxx är själva felkodens nummer mot namnet. Dom skall du inte ändra, då blir nog alla OBD felkoder och DISA förvirrat och du också.

Istället använder du kategorin "DTC suppression" och sätter c_acb_inc_xxx till 0 för aktuella grejor du vill stänga av felkoder från. Det är räknare "_inc" betyder increment. Sätter man den till 0 ökar den inte. Normalt står dom på 2-4.

Tänk på att du BARA tar bort felkoden som genereras pga grejen inte finns inkopplad längre. ECU kommer fortfarande försöka använda sig av tex DISA. Men det spelar mindre roll.

Stäng bara av felkoder för grejor du tar bort. använd den inte som ett allmänt medicin. En felkod kan köra motorn i limp mode. Vilket kanske inte märks speciellt mycket. Tex ställer ned tändningen till 8 grader.

När du tar bort tomgångsregulator behöver du göra mera för att spjället skall ta över funktionen. Det är flera mappar man behöver ändra.
https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43#Idle_Control_Valve_D . . . .

Sedan åkte jag på en grej som tog tid att hitta. Förvärmingen av kattarna påverkade tomgången ordentligt. Enklast är bara stänga av den https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43#CAT_Heating

MS43 ECU lämpar sig synnerligt bra för överladdning, trimming. Kul med flera sådana projekt. Däremot tror jag du kommer ångra att turbon sitter nertill. dålig oljetretur och trångt och svårmekat. Det finns plats upptill om du tar ur AC'en

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33


Trådstartare
Benny Steen skrev:
lite grand cyklar du.

"Diagnostic Trouble Code" som tex c_dtc_xxx är själva felkodens nummer mot namnet. Dom skall du inte ändra, då blir nog alla OBD felkoder och DISA förvirrat och du också.

Istället använder du kategorin "DTC suppression" och sätter c_acb_inc_xxx till 0 för aktuella grejor du vill stänga av felkoder från. Det är räknare "_inc" betyder increment. Sätter man den till 0 ökar den inte. Normalt står dom på 2-4. - Ah det förklarar en hel del för mig

Tänk på att du BARA tar bort felkoden som genereras pga grejen inte finns inkopplad längre. ECU kommer fortfarande försöka använda sig av tex DISA. Men det spelar mindre roll.- Jo det är en självklarhet, Men det går alltså inte att stänga av funktionen helt och hållet för DISA? alltså säga "att den här prylen finns inte längre? För t.ex SAP så fungerar det "

Stäng bara av felkoder för grejor du tar bort. använd den inte som ett allmänt medicin. En felkod kan köra motorn i limp mode. Vilket kanske inte märks speciellt mycket. Tex ställer ned tändningen till 8 grader.

När du tar bort tomgångsregulator behöver du göra mera för att spjället skall ta över funktionen. Det är flera mappar man behöver ändra.
https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43#Idle_Control_Valve_D . . . . - Detta har jag koll på

Sedan åkte jag på en grej som tog tid att hitta. Förvärmingen av kattarna påverkade tomgången ordentligt. Enklast är bara stänga av den https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43#CAT_Heating - Då stänger vi av den också thumbs up

MS43 ECU lämpar sig synnerligt bra för överladdning, trimming. Kul med flera sådana projekt. Däremot tror jag du kommer ångra att turbon sitter nertill. dålig oljetretur och trångt och svårmekat. Det finns plats upptill om du tar ur AC'en - Jo det verkar finnas mycket kul att pilla med och få det fungera väldigt bra. Har sett endel jänkare som har fått bra snurr på ms43 i turbobyggen. Gällande turboplaceringen så är det ett test och jag inser problematiken men jag gillar min AC


Tack Benny för många bra synpunkter, Har följt din tråd noggrant. Har lagt några kommentarer/frågor ovan i rött.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330-02 MS43 och M50 Insug
<<   1, 2
16 besök senaste veckan (4859 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande