Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 Competition [6 speed] -21
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (18391 totalt)
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Hej tänkte göra en liten projekt-tråd om min M2 Comp. Kommer köra en del trackdays med den i sommar. Har preppat den lite i vinter i förberedande syfte.

Prio för mig är 100% tillförlitlighet. Vill ha en så skottsäker setup som möjligt. Sedan är fokus på att lära mig köra och bli snabb på bana. Förra säsongen körde jag en Golf GTI TCR med DSG låda. Så allt blir nytt och denna säsong, från FWD till RWD, från DSG till manuell. Kommer bli sjukt kul! Mycket att lära.

Lite intressant fakta. Bilen är en BMW M2 Competition. Blev färdigbyggd i Lepzig fredag 2020-09-04 och jag hämtade den 2020-09-24. Den har modelår 2021 är nog en av, kanske t o m den, sista manuella M2 Competition som kom till Sverige då BMW inte längre säljer M2 Competition i Sverige / EU förrän nästa generation kommer. Kanske någon här vet? Finns det en senare M2 Competition i Sverige med manuell låda?


Följande är gjort (uppdaterar eftersom).
- Öhlins R&T [90n/mm fram 190n/mm bak]
- Millway camber plates
- Millway rear toe arms
- Millway 12mm Spacer fram
- Millway Front Tension Strut / Thrust Arm Bushing Street BMW M2 F87
- Track Tec Rear Camber Lockout Kit
- HR Front AntiRollBar HR 33802 VA (F)
- Wheel studs 75mm runt om
- AP Racing PRO 5000 R 9660 OK fram
- AP Racing 378x36 J hook skivor fram
- Klossar fram: Endless ME20
- Klossar bak: Endless ME20
- Motul RBF 700 bromsvätska
- Milltek Equal length OPF back system
- CAE Ultra Shifter
- BMS s55 oil catch can
- Apex Forged EC-7R 18"x10" ET33 runt om
- Nankang AR-1 265/35-18 runt om
- Automotive passion Kolfiber mud-flaps (hoppas dom kommer stoppa flygande gummi rester)
- PlateHolder skylthållare fram och bak
- Revshift Transmission Mounts
- 3D print:at centrerat GoPro fäste
Fil finns här
- 3D print:ad clutch stop.
Fil finns här
- KED Crank Bolt Capture Plate
- Recaro Pole Position Stolar
- Ställt (kodat) diff och styrning M4 GTS läge


En del gjort, men allt går att återställa till original och den är fortfarande betydligt billigare än en M2 CS


Nuvarande "hjul" / dämpare / fjädrar inställningar (uppdaterar eftersom, utgångspunkt just nu).
- Sänkt 15mm, 10mm + 5mm enligt Öhlins R&T manual
- Dämpning: 12 click fram, 18 click bak. Bana och landsväg.
- H&R krängare fram, ytter hålet.
- Fjäder fram: 90 N/mm
- Fjäder bak 190 N/mm
- Camber fram: -3.0grader
- Toe fram: -1.0mm per sida
- Camber bak: -2.3grader
- Toe fram: +1.5mm per sida


Vikt info.
Original fram hjul, 19x9 245/35 PSS: 21.8kg
Original bak hjul 19x10 265/35 PSS: 24.2kg
Apex EC-7R fram och bak 18x10 265/35 Nankang AR-1: 21.1kg
Så fram sparar jag 1.4kg och bak 6kg.
Totalt hjul -7.4kg.
Original skivor fram org: 11.3kg
AP skivor + hattar: 10.3kg
Original OK fram: 4kg
AP OK fram: 2.7kg
Totalt bromsar fram: -4.5kg
Totalt ofjädrad: -11.9kg (varav -9,4kg roterande).
Recaro Pole Position ABE: 4.5kg. Original stol ca 25kg. Ca -20kg per stol. Totalt -40kg.

Tjänstevikt: 1642KG (med förare och full tank). Tank: 52L
1642 - 11.9 - 40 = 1590kg med förare och full tank.


Premiär ser ut att bli 26/4 på Mantorp park Track Monday. Målet där är att bli bekant med att köra manuell låda på bana. Har tidigare kört dubbel kopplings låda. Men suget efter manuell blev till slut för stort. Och vem vet, snart går det nog inte köpa bilar med manuell låda.


Lite bilder från i vinter.




















Samt 3D printat ett fäste för en GoPro. Vill kunna sen mina handrörelser och växlingar. Dette blev den bästa positionen jag kunde hitta. Sitter riktigt stabilt.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det var jävlar i mig en trevlig kombo av bil plus grejer 👍


Sen ser ju goprofästet väldigt intressant ut! Designat själv?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det var jävlar i mig en trevlig kombo av bil plus grejer 👍


Sen ser ju goprofästet väldigt intressant ut! Designat själv?


Tack

Yes, det GoPro fästet designade jag själv. Så fantastiskt kul designa och printa allt möjligt. Har så många projekt i Fusion 360 att jag tappat räkningen. Perfekt komplement-hobby till bil intresset också.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Fusion360 proppfullt, check på den thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



100% kärlek till detta clubsport-projekt ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
En exakt kopia på hur jag själv skulle vilja ha min egen M2 Competition 👍 Ska bli otroligt intressant att följa! Hoppas få se den live någon gång framöver

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
_pancho_
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 340



Väldigt trevliga uppgraderingar på en kul bil, kommer gå bra

Mvh Tobias

_________________
Hälsn. Tobias Blomberg
M2 2017 "WERME"
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Kommer följas med spänning iom att jag själv har en M2C.
Riktigt fina mods du gjort på den thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
linpaul skrev:
100% kärlek till detta clubsport-projekt ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
En exakt kopia på hur jag själv skulle vilja ha min egen M2 Competition 👍 Ska bli otroligt intressant att följa! Hoppas få se den live någon gång framöver


Tack. Kul höra, kommer köra så många trackdays jag hinner. Gälleråsen, Kinnekulle och Mantorp blir nog vanligaste banorna.

_pancho_ skrev:
Väldigt trevliga uppgraderingar på en kul bil, kommer gå bra

Mvh Tobias


Tack. Ska bli väldigt intressant att se vad den går för.

zmicke skrev:
Kommer följas med spänning iom att jag själv har en M2C.
Riktigt fina mods du gjort på den thumbs up


Tack. Kul med fler M2C.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jag är så himla avis.
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Fin bil 👍 Väldigt likt hur jag byggde en M2 comp förra året.

Lite hårdare fjädrar fram tyckte jag gjorde gott. Annars är de bara att köra på 🙂

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

plato skrev:
Lite hårdare fjädrar fram tyckte jag gjorde gott.

+ på den

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
alindquist skrev:
Jag är så himla avis.


Tolkar jag som du tycker jag skaffat rätt bil / uppgraderingar. Du får väll åka med något varv i sommar om tillfälle ges

plato skrev:
Fin bil 👍 Väldigt likt hur jag byggde en M2 comp förra året.

Lite hårdare fjädrar fram tyckte jag gjorde gott. Annars är de bara att köra på 🙂


Tack.

Magnus Thomé skrev:
plato skrev:
Lite hårdare fjädrar fram tyckte jag gjorde gott.

+ på den



Magnus, Plato. Ok, tack för tipset, vilken hårdhet på fjäder körde ni fram?

Får se hur jag upplever den på bana. Ska försöka "skriva ned" en "base line" för hur jag tycker bilen går, sedan tar jag det från det.

Har provat lite med dämpningen på en inte alltför jämn landsväg i lagomt tempo. Provade 7 click fram och 7 click bak först. Men då var det väldigt över-dämpat, speciellt bak. Då gillade inte dämparna "high-speed bumps" precis Ändrade till 12 click fram och 20 click bak. Då kändes det bra på landsväg. Men inte hunnit prova mer än så. Kommer nog visa sig mer på bana hur bilen rör sig då man kan pressa lite mer.

Ska försöka analysera lite mer denna säsong mot för tidigare säsonger. Ta lite anteckningar, försöka identifiera vad som funkar vart, bilens svagheter / styrkor osv.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Testa 6 fram o 9 bak på bana.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Manuell thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Det förändrar hela bilen till något helt annat. Det är löjligt stor skillnad i karaktären på hela bilen i en manuell och en DCT. Kul val, grattis!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Riktigt grym bil i grym spec!

Riktigt nice att du valde en manuell tycker jag!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



erikjakan skrev:
Riktigt nice att du valde en manuell tycker jag!

+1 thumbs up
Manuella bilar är utrotningshotade på allvar, nästan så man borde "stödköpa" en Toyota BR86 och någon av de få BMW där manuell fortfarande finns kvar som alternativ (det försvinner från fler och fler modeller även i "icke-prestandasegmenten").

Har den automatisk varvtalsmatchning eller får man tå-häla på egen hand? Och har den sluppit BMWs hemska CDV?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Victor. skrev:
erikjakan skrev:
Riktigt nice att du valde en manuell tycker jag!

+1 thumbs up
Manuella bilar är utrotningshotade på allvar, nästan så man borde "stödköpa" en Toyota BR86 och någon av de få BMW där manuell fortfarande finns kvar som alternativ (det försvinner från fler och fler modeller även i "icke-prestandasegmenten").

Har den automatisk varvtalsmatchning eller får man tå-häla på egen hand? Och har den sluppit BMWs hemska CDV?

På vanliga M2 får man göra allt manuellt när man stängt av ESP. Så det kam vara värt att kolla upp på competition också.

Det fina är att alla annan skit som revhang etc försvinner också. Hade svårt att lära känna bilen, den hade olika revhang på olika växlar och varvtal, kunde inte lära mig bilen riktigt. Blev ofta ryckiga växlar, visste aldrig hur den skulle bete sig. Sedan när jag slog av DSC fullt så betedde den sig som den skulle. Nu kör jag bara utan DCS.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



DSC ska alltid vara av på BMW 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2452



dvorak skrev:
Victor. skrev:
erikjakan skrev:
Riktigt nice att du valde en manuell tycker jag!

+1 thumbs up
Manuella bilar är utrotningshotade på allvar, nästan så man borde "stödköpa" en Toyota BR86 och någon av de få BMW där manuell fortfarande finns kvar som alternativ (det försvinner från fler och fler modeller även i "icke-prestandasegmenten").

Har den automatisk varvtalsmatchning eller får man tå-häla på egen hand? Och har den sluppit BMWs hemska CDV?

På vanliga M2 får man göra allt manuellt när man stängt av ESP. Så det kam vara värt att kolla upp på competition också.

Det fina är att alla annan skit som revhang etc försvinner också. Hade svårt att lära känna bilen, den hade olika revhang på olika växlar och varvtal, kunde inte lära mig bilen riktigt. Blev ofta ryckiga växlar, visste aldrig hur den skulle bete sig. Sedan när jag slog av DSC fullt så betedde den sig som den skulle. Nu kör jag bara utan DCS.


Snabb googling och det ser ut som att det är något man kan stänga av via Bimmercode appen.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



dvorak skrev:
Manuell thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Det förändrar hela bilen till något helt annat. Det är löjligt stor skillnad i karaktären på hela bilen i en manuell och en DCT. Kul val, grattis!


Förändras den till något positivt? Jag har bara kört min manuella M2C.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
erikjakan skrev:
Riktigt grym bil i grym spec!

Riktigt nice att du valde en manuell tycker jag!


Tack. jo man får passa på med manual.

dvorak skrev:
Manuell thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Det förändrar hela bilen till något helt annat. Det är löjligt stor skillnad i karaktären på hela bilen i en manuell och en DCT. Kul val, grattis!


Yep. helt annan bil.

Victor. skrev:
erikjakan skrev:
Riktigt nice att du valde en manuell tycker jag!

+1 thumbs up
Manuella bilar är utrotningshotade på allvar, nästan så man borde "stödköpa" en Toyota BR86 och någon av de få BMW där manuell fortfarande finns kvar som alternativ (det försvinner från fler och fler modeller även i "icke-prestandasegmenten").

Har den automatisk varvtalsmatchning eller får man tå-häla på egen hand? Och har den sluppit BMWs hemska CDV?


Den auto blippar upp till MDM. Med allt av får man rev-matcha själv. Något jag måste öva på Har inte koll på om CDV finns eller inte. Men släpper jag kopplingen hugger den rätt direkt tycker jag.

dvorak skrev:
Victor. skrev:
erikjakan skrev:
Riktigt nice att du valde en manuell tycker jag!

+1 thumbs up
Manuella bilar är utrotningshotade på allvar, nästan så man borde "stödköpa" en Toyota BR86 och någon av de få BMW där manuell fortfarande finns kvar som alternativ (det försvinner från fler och fler modeller även i "icke-prestandasegmenten").

Har den automatisk varvtalsmatchning eller får man tå-häla på egen hand? Och har den sluppit BMWs hemska CDV?

På vanliga M2 får man göra allt manuellt när man stängt av ESP. Så det kam vara värt att kolla upp på competition också.

Det fina är att alla annan skit som revhang etc försvinner också. Hade svårt att lära känna bilen, den hade olika revhang på olika växlar och varvtal, kunde inte lära mig bilen riktigt. Blev ofta ryckiga växlar, visste aldrig hur den skulle bete sig. Sedan när jag slog av DSC fullt så betedde den sig som den skulle. Nu kör jag bara utan DCS.


Stämmer. Allt av = man får rev matcha själv. Tycker i o f att auto-rev match funkar rätt bra. Har dock inte provat det på bana än.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 Competition [6 speed] -21
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (18391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande